Reglerna är glasklara.
Du har själv en skyldighet att deklarera korrekt och om det behövs kunna visa upp bevis.
Varje transaktion (både "in till kryptovärlden" och mellan olika kryptovalutor) ska redovisas.
Om du byter mellan bitcoin och ether så ska du skatta på den transaktionen.
Du kan sedan kvitta förluster mot vinster och dessutom dra av för kostnader som uppkommer (transaktionskostnader).
Även om du inte tar ut pengar i kronor så ska det fortfarande skattas på, därför beräknas det på alla transaktioner.
Det är jättebesvärligt, men exakt så fungerade det innan ISK skapades för aktiehandel.
Reglerna är väl inga konstigheter. Utan det är hur man rent praktiskt ska räkna på det. Man måste ta reda på kursen i transaktionsögonblicket och kurserna varierar något mellan olika exchanges. Vilken gäller? Kan jag välja den som jag tjänar mest på?
Någon som har koll på hur långt efter man kan dra av förluster på vinsterna? Är det inom samma deklarationsår?
Köper jag 1 ether för 1000 sek och och det går upp med dubbelt. Sen köper jag btc och bch för 0.5 ether styck och de båda går ner 50%. Då är jag tillbaka på noll i vinst (minus eventuellt transaktionskostnader).
Jag känner inte att aktiehandel går att jämföra med. Man byter väl sällan/aldrig aktier mot varandra utan du får alltid ut det i pengar mellan ett byte och ser på så vis alltid vad du gjort i vinst på ett mycket enklare sätt.
Det kanske vore bättre att diskutera skattedeklarationer i en annan tråd än att förstöra den här tråden med sidospår ytterligare en gång.