Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Vilka mer sitter på ICON, och varför isf? Jag ser hur Korea sitter och väntar på att gå in för liv och död, men osäkert när eller om dom ändrar sig

Kul att ha dig tillbaka

Jag sitter och hodlar mina ICX fortfarande. Köpte in mig direkt när det släpptes på Binance för 0,0001800 bitcoin. Så har gjort en rätt bra affär hittils men tror jag kommer Hodla fram till April/maj/juni någon gång iallafall. Mobile wallet i Mars, DEX i April. Förhoppningsvis ser vi också en KRW pair snart.

Just nu är jag jävligt sugen på köpa mer BTC men har inga fiat

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

@Xcm: Såg också att det skulle vara airdrop idag men vad är det ?
Man får ett ONT token gratis ?
Hurdå ?

Inte hunnit kolla vidare hur man får tokens. Sitter i möte hela dagen så har inte riktigt tid att utforska. Men förhoppningsvis räcker det med att hålla dessa. Dom delas ut 1 mars iaf så lite tid har man på sig att flytta ev Coins.

Skrivet av Stisse:

Kul att ha dig tillbaka

Jag sitter och hodlar mina ICX fortfarande. Köpte in mig direkt när det släpptes på Binance för 0,0001800 bitcoin. Så har gjort en rätt bra affär hittils men tror jag kommer Hodla fram till April/maj/juni någon gång iallafall. Mobile wallet i Mars, DEX i April. Förhoppningsvis ser vi också en KRW pair snart.

Tack, kul att höra

Inte illa, Ja håll hårt för guds skull, ICON ser jag mer som en långsiktig coin nu, dock med STORA möjligheter att hämta in nu i början när nästa rush kommer.

Men yes! DEX m.m.... finns så mycket jag vill in i, men vet inte vart jag ska börja, hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Inget huslån som går att höja eller kanske ta ett blankolån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

BTC är intressant framöver. Lite 50/50 egentligen om den får push som i december. Frågan är hur mycket. Annars kan man ju samla på sig fiat och köpa in sig i ALT coins om bitcoin går upp, för då sjunker ALT ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Inget huslån som går att höja eller kanske ta ett blankolån?

Haha så långt in i Krypto träsket har jag inte kommit än Men varit jävligt sugen nu efter crashen o maxa kreditkortet but no. Dont invest more then you can loose.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

Haha så långt in i Krypto träsket har jag inte kommit än Men varit jävligt sugen nu efter crashen o maxa kreditkortet but no. Dont invest more then you can loose.

Jag brukar ju annars dra jämförelser med folk som gillar aktier.

Du realiserar inte förlusten förrän du dör, i detta fallet. Så fyll upp UC och ge dig själv en tidig julklapp

Permalänk
Medlem

Jag kör numera väldigt säkert. När jag hade gjort vinst sålde jag av så mycket som investeringskostnaden var och behöll resten. Även om det som är kvar faller till 0 har jag inte gjort någon förlust

Nej låna inte till spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Analys om hur man ska trade'a ICON eller hur ICON fungerar?

Teknisk analys av ICON

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör numera väldigt säkert. När jag hade gjort vinst sålde jag av så mycket som investeringskostnaden var och behöll resten. Även om det som är kvar faller till 0 har jag inte gjort någon förlust

Nej låna inte till spekulation.

Jag funderar på att göra samma sak.

Om jag köper 6 olika kryptovalutor för 5000 sek
Och en vecka senare löser ut 5000 sek behöver jag inte skatta va ?

Men mitt omkostnadsbelopp är förbrukat för framtida försäljningar förutsatt att jag inte köper mer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Teknisk analys av ICON

Det är en teknisk analys av trading på ICON. Inte på själva projektet.
Men det kan ha sitt värde också. Jag har dock svårt och tro på alla tekniska analyser när det kommer till krypto. Speciellt på Alt coins då de är så beroende av bitcoin/etherium.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: Du skattar bara för vinsten.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Jag funderar på att göra samma sak.

Om jag köper 6 olika kryptovalutor för 5000 sek
Och en vecka senare löser ut 5000 sek behöver jag inte skatta va ?

Men mitt omkostnadsbelopp är förbrukat för framtida försäljningar förutsatt att jag inte köper mer ?

Jo du måste skatta. Köper du 10st xxx-coin för 5000kr och sedan säljer 2st xxx-coin för 5000kr
så ska du skatta på vinsten som då är 4000kr.

Permalänk
Medlem

Hur vill skatteverket att man skattar eventuell vinst? Då måste man väl även kunna kvitta förluster?
Har en vän som förlorat 10k, men som jag har bett honom bara stanna kvar. Bad honom att inte göra det, även om det var pengar han hade råd att förlora. Men han blir totalt förstörd av förluster..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Jo du måste skatta. Köper du 10st xxx-coin för 5000kr och sedan säljer 2st xxx-coin för 5000kr

Detta är korrekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Hur vill skatteverket att man skattar eventuell vinst? Då måste man väl även kunna kvitta förluster?
Har en vän som förlorat 10k, men som jag har bett honom bara stanna kvar. Bad honom att inte göra det, även om det var pengar han hade råd att förlora. Men han blir totalt förstörd av förluster..

Du kan kvitta förluster. Precis som med annat

Permalänk
Medlem

Tolkar jag detta rätt att man inte ens får byta mellan virtuella valutor utan att redovisa och skatta för det?

"Försäljning av och betalning med bitcoin
När du säljer, byter eller på liknande sätt överlåter tillgångar ska detta kapitalvinstbeskattas. Detta gäller även för virtuella valutor.

Om du säljer bitcoin och får ersättning i form av kronor eller utländsk valuta ska denna försäljning redovisas och kapitalvinstbeskattas. Detta gör du på bilaga K4 under avsnitt D som du lämnar in tillsammans med din inkomstdeklaration.

Du ska även redovisa om du:

byter en virtuell valuta mot andra virtuella valutor
betalar med bitcoin vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)
lånar ut bitcoin
använder bitcoin som spelinsats.
"

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ah just ja...
Detta blir ju en mardröm att beräkna.
Har handlat allt i eth men sedan bytt till altcoins.

Tror ni dom går med på förklaringen att jag köpt 0,0 bitcoin för 5000 sek och en vecka senare säljer 0,0 bitcoin för 5000 sek.
(OBS SKÄMT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Ah just ja...
Detta blir ju en mardröm att beräkna.
Har handlat allt i eth men sedan bytt till altcoins.

Tror ni dom går med på förklaringen att jag köpt 0,0 bitcoin för 5000 sek och en vecka senare säljer 0,0 bitcoin för 5000 sek.
(OBS SKÄMT)

Om du säljer 0,0 btc för 5000 sek har du ju oändlig vinst. Så det borde vara oändlig skatt på den

Men ja. Jag vågar knappt fortsätta handla med kryptovalutor efter att ha kikat på skattereglerna. Vågar man ringa Skatteverket om rådgivning eller är det lotto om man får bra eller dålig hjälp som jag hört att det varit?

Permalänk
Medlem

@epaaj: Skatteverket är det myndighet som normalt får högst betyg av företagen. Brukar vara väldigt bra att ha med och göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Om du säljer 0,0 btc för 5000 sek har du ju oändlig vinst. Så det borde vara oändlig skatt på den

Men ja. Jag vågar knappt fortsätta handla med kryptovalutor efter att ha kikat på skattereglerna. Vågar man ringa Skatteverket om rådgivning eller är det lotto om man får bra eller dålig hjälp som jag hört att det varit?

Reglerna är glasklara.
Du har själv en skyldighet att deklarera korrekt och om det behövs kunna visa upp bevis.
Varje transaktion (både "in till kryptovärlden" och mellan olika kryptovalutor) ska redovisas.

Om du byter mellan bitcoin och ether så ska du skatta på den transaktionen.
Du kan sedan kvitta förluster mot vinster och dessutom dra av för kostnader som uppkommer (transaktionskostnader).
Även om du inte tar ut pengar i kronor så ska det fortfarande skattas på, därför beräknas det på alla transaktioner.

Det är jättebesvärligt, men exakt så fungerade det innan ISK skapades för aktiehandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Reglerna är glasklara.
Du har själv en skyldighet att deklarera korrekt och om det behövs kunna visa upp bevis.
Varje transaktion (både "in till kryptovärlden" och mellan olika kryptovalutor) ska redovisas.

Om du byter mellan bitcoin och ether så ska du skatta på den transaktionen.
Du kan sedan kvitta förluster mot vinster och dessutom dra av för kostnader som uppkommer (transaktionskostnader).
Även om du inte tar ut pengar i kronor så ska det fortfarande skattas på, därför beräknas det på alla transaktioner.

Det är jättebesvärligt, men exakt så fungerade det innan ISK skapades för aktiehandel.

Hur beskattar jag nedan exempel ?
Jag köper 0,13 ETH på coinbase för 1000 sek
Sen byter jag mina 0,13ETH mot 1st Neo värd 1000 sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

I de stegen inget, eftersom du än sålänge inte gjort någon vinst på dina transaktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Det beskattas med 0 kronor.
För att utveckla det lite mer.

Du köper 0,13 ETH för 1000 sek (det kostar dig 2 % i transaktionskostnad, 20 kr)
Du byter sedan 0,13 ETH mot 1 st Neo värd 1000 SEK (transaktionskostnad, 20 kr)

Du säljer sedan 1 st Neo värd 0,15 ETH motsvarande 1200 SEK (det har alltså skett en skiftning i kurserna).
Du ska då skatta 30 % på 1200-1000-20-20= 160 kr dvs. 48 kr, trots att du inte har bytt till SEK.

Nu antog jag att byteshandeln gjordes på en exchange där du fick betala 2% i transaktionskostnad, det kan givetvis variera eller vara 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det beskattas med 0 kronor.
För att utveckla det lite mer.

Du köper 0,13 ETH för 1000 sek (det kostar dig 2 % i transaktionskostnad, 20 kr)
Du byter sedan 0,13 ETH mot 1 st Neo värd 1000 SEK (transaktionskostnad, 20 kr)

Du säljer sedan 1 st Neo värd 0,15 ETH motsvarande 1200 SEK (det har alltså skett en skiftning i kurserna).
Du ska då skatta 30 % på 1200-1000-20-20= 160 kr dvs. 48 kr, trots att du inte har bytt till SEK.

Nu antog jag att byteshandeln gjordes på en exchange där du fick betala 2% i transaktionskostnad, det kan givetvis variera eller vara 0%.

Vad bra då är det som jag tänkte mig att man skulle skatta.
Men om jag Byter min Neo mot Eth sen mot Sek så får jag alltså skatta två ggr ?
Eller jag gör ju ingen vinst på sista steget om det sker i ett svep

Permalänk
Medlem

@Nesvop: Även om det är 0kr som ska beskattas så ska den väl fortfarande redovisas?

Visa signatur

Permalänk

En väldigt viktig aspekt att kolla upp är om det går att kvitto vinster mot förluster. Har nämligen läst följande på flera ställen.

"Förluster som uppstår vid avyttring av kryptovalutor är avdragsgilla till 70 %. Det innebär att du kan dra av 70 % av förlusten från vinster i deklarationen, och därigenom minska skatten. För rättslig vägledning hänvisar vi till inkomstskattelagen 52 kap. 5 § första stycket. "

Så vitt jag tolkar det innebär det i praktiken att man kan bli skatteskyldig även om man inte gjort någon nettovinst. Ett scenario som inte är otänkbart vid aktiv handel.

Tänk följande trades i BTC:
Vinst 100kr.
Förlust 100kr i nästa trade.
Netto +100-(100kr x 0,7) = +30kr.
30kr x 30%skatt =9kr

Någon som kollat detta med SKV? Kan bli väldigt dyrt annars!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Hmm.. Gick in på coinmarketcap och såg en ny coin med över 460% gains på 24 timmar. U Cash, Ligger nu på plats 23..
Aldrig hört talas om den!? Finns bara på BTC-alpha exchange.. Någon som vet något mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Hmm.. Gick in på coinmarketcap och såg en ny coin med över 460% gains på 24 timmar. U Cash, Ligger nu på plats 23..
Aldrig hört talas om den!? Finns bara på BTC-alpha exchange.. Någon som vet något mer?

Praktexempel på: https://en.wikipedia.org/wiki/Pump_and_dump

För att förtydliga - AVSTÅ FRÅN SKITEN

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

@Stisse: låg 2600% + igår
Jag blev lite nyfiken var det var men det finns väldigt dåligt med information,
Alla varningsklockor ringer.

Permalänk
Medlem

Angående skattediskussionen hur blir det för mig som miner? All crypto jag har kommer från mining. Just nu ligger jag iofs ganska mycket minus eftersom jag la in $1500 i QLC (runt $500 nu) men jag måste ju också kunna räkna av investeringen i hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.