Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Reglerna är glasklara.
Du har själv en skyldighet att deklarera korrekt och om det behövs kunna visa upp bevis.
Varje transaktion (både "in till kryptovärlden" och mellan olika kryptovalutor) ska redovisas.

Om du byter mellan bitcoin och ether så ska du skatta på den transaktionen.
Du kan sedan kvitta förluster mot vinster och dessutom dra av för kostnader som uppkommer (transaktionskostnader).
Även om du inte tar ut pengar i kronor så ska det fortfarande skattas på, därför beräknas det på alla transaktioner.

Det är jättebesvärligt, men exakt så fungerade det innan ISK skapades för aktiehandel.

Reglerna är väl inga konstigheter. Utan det är hur man rent praktiskt ska räkna på det. Man måste ta reda på kursen i transaktionsögonblicket och kurserna varierar något mellan olika exchanges. Vilken gäller? Kan jag välja den som jag tjänar mest på?
Någon som har koll på hur långt efter man kan dra av förluster på vinsterna? Är det inom samma deklarationsår?
Köper jag 1 ether för 1000 sek och och det går upp med dubbelt. Sen köper jag btc och bch för 0.5 ether styck och de båda går ner 50%. Då är jag tillbaka på noll i vinst (minus eventuellt transaktionskostnader).

Jag känner inte att aktiehandel går att jämföra med. Man byter väl sällan/aldrig aktier mot varandra utan du får alltid ut det i pengar mellan ett byte och ser på så vis alltid vad du gjort i vinst på ett mycket enklare sätt.

Det kanske vore bättre att diskutera skattedeklarationer i en annan tråd än att förstöra den här tråden med sidospår ytterligare en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Angående skattediskussionen hur blir det för mig som miner? All crypto jag har kommer från mining. Just nu ligger jag iofs ganska mycket minus eftersom jag la in $1500 i QLC (runt $500 nu) men jag måste ju också kunna räkna av investeringen i hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Mining är lite klurigare, eftersom att många gör det med en dator som används privat.
Om du ska dra av investeringen så får du inte använda datorn privat. Om du t ex. köper ett extra grafikkort kan du dra av det extra grafikkortet (du får egentligen inte använda det i SLI då, men är såklart svårt att kolla).

Det blir då t ex.
Inköp av grafikkort 5000 kr
Du minar sedan X BTC som är värt 5000, värdet stiger sedan till 8000 och du säljer.
Din vinst är då 8000-5000 som du sedan skattar på. Det finns en massa regler kring att skatta från alternativ verksamhet.

Men generellt ska du skatta som inkomst, du får bara dra av för det extremt specifika inköpet av komponenter (samt el).
https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb74...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Praktexempel på: https://en.wikipedia.org/wiki/Pump_and_dump

För att förtydliga - AVSTÅ FRÅN SKITEN

Jag tänkte det också men aldrig sett en sån stor pump and dump tidigare. Från en market cap på ~100 miljoner dollar till nästan 2 miljarder dollar?! Därav min reaktion. Vad i helvete har jag missat

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Mining är lite klurigare, eftersom att många gör det med en dator som används privat.
Om du ska dra av investeringen så får du inte använda datorn privat. Om du t ex. köper ett extra grafikkort kan du dra av det extra grafikkortet (du får egentligen inte använda det i SLI då, men är såklart svårt att kolla).

Det blir då t ex.
Inköp av grafikkort 5000 kr
Du minar sedan X BTC som är värt 5000, värdet stiger sedan till 8000 och du säljer.
Din vinst är då 8000-5000 som du sedan skattar på. Det finns en massa regler kring att skatta från alternativ verksamhet.

Men generellt ska du skatta som inkomst, du får bara dra av för det extremt specifika inköpet av komponenter (samt el).
https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb74...

Jag har ju ingen näringsverksamhet men jag har en rigg som bara står och minar, det går inte att använda den till något annat och förrän jag har tjänat in den har jag ju egentligen inte gjort någon vinst.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Jag tänkte det också men aldrig sett en sån stor pump and dump tidigare. Från en market cap på ~100 miljoner dollar till nästan 2 miljarder dollar?! Därav min reaktion. Vad i helvete har jag missat

Rent tekniskt så går det att åstadkomma genom att sälja en mikroskopisk del till högt pris. Eftersom market cap är totalen * värderingen vid sista transaktionen så är det nog inga problem att åstadkomma för någon ny coin som inte kommit i cirkulation ordentligt ännu. Det finns uppenbara inslag av detta även i bitcoin som har en betydligt mycket större spridning. Market cap säger egentligen väldigt lite om vika summor som investerats i de olika kryptovalutorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag har sett någon analys där man sätter sannolikheter på olika utfall och värderar utifrån det. Exempelvis om man tror det är 10% chans att kryptovalutor tar lika stor plats som guld i framtiden så kan man värdera kryptovalutor till 10% av guldets värde (vilket blir runt 800 miljarder dollar)

Måste säga att detta är första gången jag sett någon här på forumet ge en någorlunda påtaglig beräkningsgrund för kryptovalutor

Även om jag inte på något sätt håller med om premisserna i den typen av beräkning så är det ändå klart mer påtagligt än att man har en vision om att kryptovalutor i dagens form kommer att bli allmänt betalningsmedel framöver. Även OM krypto skulle bli allmänt accepterat som betalningsmedel så hjälper det inte direkt till vid värderingen i dagsläget...hur beräknar man värdet av det?

Permalänk
Avstängd

Oftast ändrar dom mängden coins och värdet per coin står kvar som gamla utan update. Därför kan marketcap bli sjukt högt.

Pump and dump är väldigt vanligt, Sydkorea har dedikerade grupper man kan betala för att få gå med i. Upp, sälj, osv.

Deklarering och skattesmitning är dock ett annat ämne så det får ni skapa en annan tråd om ni vill fortsätta diskutera.

Man får försöka hålla sig till investeringar, tråden blir annars en allt om allo tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

En väldigt viktig aspekt att kolla upp är om det går att kvitto vinster mot förluster. Har nämligen läst följande på flera ställen.

"Förluster som uppstår vid avyttring av kryptovalutor är avdragsgilla till 70 %. Det innebär att du kan dra av 70 % av förlusten från vinster i deklarationen, och därigenom minska skatten. För rättslig vägledning hänvisar vi till inkomstskattelagen 52 kap. 5 § första stycket. "

Så vitt jag tolkar det innebär det i praktiken att man kan bli skatteskyldig även om man inte gjort någon nettovinst. Ett scenario som inte är otänkbart vid aktiv handel.

Tänk följande trades i BTC:
Vinst 100kr.
Förlust 100kr i nästa trade.
Netto +100-(100kr x 0,7) = +30kr.
30kr x 30%skatt =9kr

Någon som kollat detta med SKV? Kan bli väldigt dyrt annars!

Tittar man på K4 del D så ska man summera vinster och förluster separat, så tyvärr ser det ut som att det blir så...

Permalänk
Medlem

Om vinsten är lika stor som förlusten så,utgår väl ändå ingen skatt? Det är endast om totala summan av vinster och förluster är positiv som skatt utgår. Jag tror inte att handel med kryptovalutor skiljer sig från övrig värdepappershandel i detta avseende.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Om vinsten är lika stor som förlusten så,utgår väl ändå ingen skatt? Det är endast om totala summan av vinster och förluster är positiv som skatt utgår. Jag tror inte att handel med kryptovalutor skiljer sig från övrig värdepappershandel i detta avseende.

Jag tror faktiskt att det kan vara så illa. Därför värt att kolla upp. Jag tradear inte på det viset och har därför inte undersökt saken närmre.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Jag tror faktiskt att det kan vara så illa. Därför värt att kolla upp. Jag tradear inte på det viset och har därför inte undersökt saken närmre.

Jag läste hastigt genom på skatteverkets hemsida och det verkar vara som du säger. Kryptovalutor följer samma regler som ”andra tillgångar”

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Permalänk
Medlem

@joakim99:

"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria."

Alltså slipper man betala skatt?

Känns som 7 veckors kurs i skatteregler inte vore helt fel....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@joakim99:

"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria."

Känns som 7 veckors kurs i skatteregler inte vore helt fel....

Nej. De klassas som investeringstillgångar och sk skattas på från första kronan. Läs länken igen, det står där.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@joakim99:

Nej, det tror jag inte. 50 000 kr gränsen gäller bara för "Personliga tillgångar". För "Kapitalplaceringstillgångar" verkar inte denna gräns finnas:
Under rubriken "Kapitalplaceringstillgångar":
"Kapitalvinst är alltid skattepliktig till 100 procent."

Med reservation för att jag har missförstått informationen på Skatteverkets hemsida.

Permalänk
Medlem

@Algstrand: Ah. du har helt rätt. Står under förklaringen till "Personliga tillgångar".

Lite flumiga regler. Köper du guld och har det uppsatt på väggen så blir det prydnad och "Personliga tillgångar". Lägger du guldet i en låda så är det kapitalplaceringstillgångar....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Helt galet vad intresset på swec för krypto har störtdykt senaste tiden.
Personligen tycker jag att det är nu det är köpläge eller det finns köplägen iaf.

Dessa antingen eller analyser tycker jag har stämt ganska bra.
https://www.coindesk.com/bitcoin-price-on-neutral-ground-bull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Personligen tycker jag att det är nu det är köpläge eller det finns köplägen iaf.

Jag håller med dig att det finns fina köplägen nu. Problemet som vanligt är att man inte har några pengar att investera när köplägena kommer. Men har tänkt köra hårt med mining nu när man får många billiga coins i belöning och hoppas på uppgångar senare i år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

För att Sverige är Anti krypto och har en tendens att hålla tyst när det inte går som man själv vill.

Krypto går som vanligt upp tillbaka och vidare, och dom som har anti hade åter igen fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

För att Sverige är Anti krypto och har en tendens att hålla tyst när det inte går som man själv vill.

Krypto går som vanligt upp tillbaka och vidare, och dom som har anti hade åter igen fel

Hmm...antar att jag är del av de du anser vara anti-krypto...på vilket sätt menar du att jag/vi hade fel? De flesta kritiska inläggen kommer som respons på inlägg som helt okritiskt haussar det mesta som har med krypto att göra. När dessa haussningar uteblir så blir det också rätt lugnt här inne

Och visst går det upp och ner och upp och ner...och fortfarande är det ingen som vet vart det tar vägen imorgon, om ett år eller om tio år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Hmm...antar att jag är del av de du anser vara anti-krypto...på vilket sätt menar du att jag/vi hade fel? De flesta kritiska inläggen kommer som respons på inlägg som helt okritiskt haussar det mesta som har med krypto att göra. När dessa haussningar uteblir så blir det också rätt lugnt här inne

Och visst går det upp och ner och upp och ner...och fortfarande är det ingen som vet vart det tar vägen imorgon, om ett år eller om tio år

Menar att folk har lättare för att framföra sin åsikt när det går i medvind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Skrivet av Xcm:

Menar att folk har lättare för att framföra sin åsikt när det går i medvind.

Jo, det verkar inte bättre

Permalänk

Liten nyfiken fråga, vad har ni investerat i nu när det är lågsäsong ?
Själv blev det Litecoin och Ethereum

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Altcoins och ETH ligger i "Madrassen" så jag köpte lite bitcoin här om dagen men lyckades kortsiktigt pricka ett rätt kasst pris på 8883 USD

Tror inte jag långsiktigt kommer ha kvar dessa bitcoin dock utan det blir att byta framöver mot något annat kul

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

@forcevision:
Altcoins och ETH ligger i "Madrassen" så jag köpte lite bitcoin här om dagen men lyckades kortsiktigt pricka ett rätt kasst pris på 8883 USD

Tror inte jag långsiktigt kommer ha kvar dessa bitcoin dock utan det blir att byta framöver mot något annat kul

Okej, kollat lite på altcoins men vi får se, neo är något jag också funderat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag köpte lite BTC vid 7000 dollar (hade egentligen velat köpa när den var nere vid 6000 dollar, men låg och sov när det hände..), och sålde sedan till USDT vid ca 8200 dollar några timmar senare. Väntar nu på en dipp ner till förhoppningsvis 5500 dollar för att gå in med lite mer pengar. Tror vi kan se en sista dipp/krasch innan vi ser en uppåtstigande trend igen

Ska självklart inte hålla i BTC utan det är byte till ENG, ICX, NEO etc. som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag köpte lite BTC vid 7000 dollar (hade egentligen velat köpa när den var nere vid 6000 dollar, men låg och sov när det hände..), och sålde sedan till USDT vid ca 8200 dollar några timmar senare. Väntar nu på en dipp ner till förhoppningsvis 5500 dollar för att gå in med lite mer pengar. Tror vi kan se en sista dipp/krasch innan vi ser en uppåtstigande trend igen

Ska självklart inte hålla i BTC utan det är byte till ENG, ICX, NEO etc. som gäller

Går den ner till dom nivåerna medans jag är vaken blir det helt klart att kasta lite mer sparpengar "i sjön"
Men just nu tycker jag BTC ligger rätt stadigt ovan 8k.

EDIT:
Nu händer det spännande grejer, ett race ovanför 9.2k hade då jag inte räknat med iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Grattis! Litecoin upp 29% idag mot USD och 19% mot BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja litecoin går som tåget.
Letade efter om det var någon nyhet jag missat innan men hittade inget.
(Äger själv inga)

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Tackar, är rätt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Ja litecoin går som tåget.
Letade efter om det var någon nyhet jag missat innan men hittade inget.
(Äger själv inga)

Jag tror det inte är något speciellt utan att folk kommer tillbaka och lägger in pengar i sina favorit alt coins igen. Tror vi kommer se flera enstaka coins med sådana gains utan någon speciell nyhet. Vilka eller hur mycket är dock the 1 million dollar questions.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern