Regeringen föreslår hårdare straff för piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Det är fortfarande bara DIN åsikt.

Visst, och MIN, där vi båda har LÄST artikeln. Kan du ärligt säga att "deras tolkningar" är giltiga, när de inte ens är baserade på vad texten innehöll?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

@elklazor: Det är fortfarande bara din åsikt precis som de har rätt till sin åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

@elklazor: Det är fortfarande bara din åsikt precis som de har rätt till sin åsikt.

Absolut, du har rätt att tolka 2+2 = 6 men det gör det inte rätt. Precis på samma sätt som du har rätt att ha diverse vridna åsikter, men inte rätt att uttrycka dem och kränka andra.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Men ja, jag ser det inte som konstigt alls att en engångshändelse med en smäll på käften en utekväll kan ge kortare straff än organiserad piratberksamhet.

Okej, jag håller inte med. Brott som inte fysiskt skadar personer anser jag aldrig som värre än brott som fysiskt skadar.

Och jag ser inte heller meningen med fängelsestraff förövrigt i den här typen av brott. Fängelsetid är inte bara ett straff, det är ett sätt för samhället att bli av med farliga individer. Jag ser inte folk som bedriver piratverksamhet som farliga för någon förutom copyright-holders, vars case fortfarande bör mätas från gång till gång.

Men vi har flertal gånger sett hur orättvisa domstolarna är, döms för miljonbelopp för att ha spridit "Lasse-Maja" till en antal mindre än 10000 är inte rimliga ekonomiska ersättningssummor.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Allt är en tolkning såvida man inte sitter inne med den absoluta sanningen.

42.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Okej, jag håller inte med. Brott som inte fysiskt skadar personer anser jag aldrig som värre än brott som fysiskt skadar.

Och jag ser inte heller meningen med fängelsestraff förövrigt i den här typen av brott. Fängelsetid är inte bara ett straff, det är ett sätt för samhället att bli av med farliga individer. Jag ser inte folk som bedriver piratverksamhet som farliga för någon förutom copyright-holders, vars case fortfarande bör mätas från gång till gång.

Men vi har flertal gånger sett hur orättvisa domstolarna är, döms för miljonbelopp för att ha spridit "Lasse-Maja" till en antal mindre än 10000 är inte rimliga ekonomiska ersättningssummor.

Ok, enligt det du skriver så tycker du att någon som exempelvis förskingrar ett par miljarder av pensionsspararnas pengar bör ha ett lägre straff än någon som enligt exemplet ovan ligger bakom: "en engångshändelse med en smäll på käften en utekväll"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Allt är en tolkning såvida man inte sitter inne med den absoluta sanningen.

Korrekt men en tolkning kan bara dras så långt tills det blir en osanning. Framförallt gäller detta i sanningar som är svart-vita. Antingen är landet i skiten.. eller så är landet det inte.

Skrivet av Infectedbtc:

Om man inte suttit inne skall man hålla käft? Nej, du kommer jävligt lindrigt undan i Sveriges fängelser. Jag hoppas mina värsta fiender snarare får bra mycket värre straff. Vad var det som var så jobbigt med att sitta inne? Nu vet jag inte vad just du satt inne för. Grov misshandel, våldtäkt eller mord kommer man undan alldeles för enkelt med oavsett. I ditt fall kanske jag inte tycker att fängelse vore lämligt dock. Tycker det är mer intressant med grova brott som får mängdrabatter hit och dit, sitt 3/4 av ditt straff, möjlighet till fotboja osv.

Håller du inte med mig i dessa grövre brott, får du gärna ge exempel på bättre straff.

Skrivet av Infectedbtc:

KAN rent juridiskt anses vara värre brott då ett fall enligt förslaget kan få 6 år av grov piratkopiering gentemot en våldtäkt som kan få 2 eller 4 i vissa fall. Dock inga exempel ännu självklart då det är ett förslag. Ett förslag som ges kritik med all rätt enligt mig då jag tycker att ett grovt brott av piratkopiering är extremt liten skada gentemot samhället, jämfört med våldtäkt oavsett om den är grov eller ej.

Nej, om regeringen skulle ta och fokusera på att höja straff för riktiga brott istället för att lägga förslag på dumheter. Tycker det är jävligt dåligt prioriterat att använda skattebetalarnas pengar till att hjälpa stora företag få in mer pengar än vad de skulle oavsett piratkopieringen. Be företaget vänligt men bestämt ge fan i att publicera skiten alt. sänka priset eller sprida den på bättre sätt. De tjänar ju multum på att sprida sin media oavsett, då kan man väl rimligen tycka de får spendera lite pengar ur egen ficka för att förbättra sin situation. Varför inte lägga förlag på höga straff vid kravbrev istället. Det är ju något som borde vara mer lämligt förslag.

Det har gång på gång på gång på gång bevisats att strängare straff inte leder till sänkt brottslighet så denna diskussion är bara passé. Samma gäller den glorifierade synen på svenska fängelse. Faktum är att Sverige har en väldigt låg kvot av återfallsförbrytare än resten av världen.. för att inte tala om USA. Detta är en av orsakerna varför det svenska systemet med rehabilitering är långt mycket bättre än t.ex. det Amerikanska som bara går ut på att straffa.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-domda-begar-nya-brott...

http://www.na.se/opinion/ledare/hardare-straff-minskar-inte-b...

http://omni.se/professorer-hardare-straff-minskar-inte-brotte...

https://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/nyheter/ny-rappo...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ok, enligt det du skriver så tycker du att någon som exempelvis förskingrar ett par miljarder av pensionsspararnas pengar bör ha ett lägre straff än någon som enligt exemplet ovan ligger bakom: "en engångshändelse med en smäll på käften en utekväll"?

HQ Bank. Carnegie. SCA, om du så vill. Finns ett stort utbud av nutida exempel på förskringrare som kommit mycket lindrigt undan och det verkar vara en relativt liten opinion som brytt sig om det. Finanssektorn i Sverige är full av personer som har förskingrat miljarder av skattebetalarnas pensionspengar utan att ha fått något straff alls. Tvärtom jobbar majoriteten av förövarna kvar inom finanssektorn.

Det förefaller vara enklare att komma undan med att förskingra miljarder av pensionsspararnas pengar än att lämna in sin årsredovisning för sent, även om den är korrekt och inget övrigt brott har begåtts.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Korrekt men en tolkning kan bara dras så långt tills det blir en osanning. Framförallt gäller detta i sanningar som är svart-vita. Antingen är landet i skiten.. eller så är landet det inte.

Det har gång på gång på gång på gång bevisats att strängare straff inte leder till sänkt brottslighet så denna diskussion är bara passé. Samma gäller den glorifierade synen på svenska fängelse. Faktum är att Sverige har en väldigt låg kvot av återfallsförbrytare än resten av världen.. för att inte tala om USA. Detta är en av orsakerna varför det svenska systemet med rehabilitering är långt mycket bättre än t.ex. det Amerikanska som bara går ut på att straffa.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-domda-begar-nya-brott...

http://www.na.se/opinion/ledare/hardare-straff-minskar-inte-b...

http://omni.se/professorer-hardare-straff-minskar-inte-brotte...

https://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/nyheter/ny-rappo...

Jag är för gammal för att tro på jakten på den absoluta sanningen. Det finns olika sätt att tolka samma fakta vilket leder till olika uppfattningar och åsikter. Att tro sig sitta inne med den absoluta sanningen och sedan köra ner den i halsen på sina meningsmotståndare är inget jag tror på.

ps. Det heter ju kriminalvård så visst är syftet att vårda snarare än att straffa.

Permalänk
Medlem

Hehe, det skulle vara kul att veta mellan vilka fickor pengar vandrat under tidsintervallet mellan tankefrö hos mediabranschen och förslag från regeringen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det har gång på gång på gång på gång bevisats att strängare straff inte leder till sänkt brottslighet så denna diskussion är bara passé. Samma gäller den glorifierade synen på svenska fängelse. Faktum är att Sverige har en väldigt låg kvot av återfallsförbrytare än resten av världen.. för att inte tala om USA. Detta är en av orsakerna varför det svenska systemet med rehabilitering är långt mycket bättre än t.ex. det Amerikanska som bara går ut på att straffa.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-domda-begar-nya-brott...

http://www.na.se/opinion/ledare/hardare-straff-minskar-inte-b...

http://omni.se/professorer-hardare-straff-minskar-inte-brotte...

https://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/nyheter/ny-rappo...

Ja att Sverige har lågt antal återfallsförbrytare måste 100% garanterat nödvändigtvis ha med lägre straff att göra?
Vad jag vet har vi bra förhållanden i jämförelse med många andra länder i många saker och kan därav inte göra en jämförelse med vilket land som helst. Vad som står i media och eller några få forskare säger säger mig inte mycket heller då forskare kan hör och häpna kan ha olika åsikter.

"Professorerna hänvisar till studier från USA och en dansk studie som visar att en sänkning av straffmyndighetsåldern från 15 till 14 inte gjorde att 14-åringar avskräcktes från brott"
-Wow en sänkning från ålder 15-14 gjorde att 14 åringar inte avskräcktes från brott. Det blir inte samma antal brottslingar varje år oavsett om lagen ser exakt likadan ut heller. Det finns variationer att tänka på också. Det står inte ens vilka studier artiklarna länkar till, länkar de alla till en och samma kanske? Det var inte mycket info som gick att finna av dessa länkar. Jag kan ej läsa den första du länkar till då: "Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa."

Förmodligen ligger Jerzy Sarnecki grund till dessa studier du pekar på, en person som jag är extremt skeptisk till, skulle inte bli förvånad om det puckot får betalt av något gäng för att sprida sin skit. I en av artiklarna du länkar till står det "Författaren konstaterar att det inte finns empiriskt stöd för att strängare straff leder till minskad brottslighet, men det går inte heller att hävda motsatsen"

Edit: Sedan handlar inte ett straff bara om att förhindra återfall, det handlar faktiskt om att få ett straff som är skäligt. Men tycker du att vi skall sänka straffen för mord och liknande då? I snitt sitter en mördare (livstid) 16 år på kåken. Ska vi sänka det till 1 år bara för att 50% av de straffade kanske inte gör om det då? Om någon i din familj blir mördad tror jag inte du tycker att det är rimligt att denna person kommer ut tidigare bara för att kanske kommer det inte hända igen av samma person.

Sedan vet vi inte ens om studierna visar data både från små brott och grova brott och klumpar ihop båda till en stor smet. Jag tror starkt att det är mycket vanligare för grövre brottslingar att åka dit igen, i jämförelse med den lokala förstagångs langaren t.ex. Man får vara bra paj i huvudet om man lyckas åka in gång efter gång efter gång för brott och endå försöker att förhindra åka dit. En brottsling bör bli bättre på sitt yrke precis som vilket annat yrke som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Layon:

Läste precis att ett mord gav 22 månader, känns då helt rätt att piratkopiering skall ge 72 månader, gäller att visa vilken typ utav brott som är värst.

"Upp till". Vad jag vet så är det högsta straffet för mord i Sverige livstid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mortac:

Det är alltså värre att fildela än att våldta. Och det går att slå ihjäl en annan människa och ändå inte få ett speciellt mycket hårdare straff än om man fildelar.

"Våldtäkt

Våldtäkt är ett av de allvarligaste sexualbrotten. Den som med våld eller hot tvingar en annan person till en sexuell handling som är allvarligt kränkande döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Straffet för grov våldtäkt är fängelse i lägst fyra och högst tio år."

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Sexualbrot...

Nu skall vi se, är 6 högre än 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag blir så trött av att läsa alla komplett intelligensbefriade inlägg när det kommer till frågor av den här typen.

Alla verkar tro att 6 års fängelse nu skulle vara straffet som alltid utdelas till någon som laddat ner en film...

Detta handlar alltså om det maximala straffet som kan delas ut för grovt upphovsrättsbrott. Det ska då jämföras med maxstraffet för mord, som är livstidsfängelse! Men ni har rätt, det är ju typ samma sak...

Det är som det är på detta forum numera, det är en otroligt låg nivå på diskussioner och kommentarer, folk bara struntar i att läsa och raljerar helt vilt i syfte att skaffa internet-poäng. Cirkle-jerk var det någon som sade... ganska träffsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det har gång på gång på gång på gång bevisats att strängare straff inte leder till sänkt brottslighet så denna diskussion är bara passé. Samma gäller den glorifierade synen på svenska fängelse. Faktum är att Sverige har en väldigt låg kvot av återfallsförbrytare än resten av världen.. för att inte tala om USA. Detta är en av orsakerna varför det svenska systemet med rehabilitering är långt mycket bättre än t.ex. det Amerikanska som bara går ut på att straffa.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-domda-begar-nya-brott...

http://www.na.se/opinion/ledare/hardare-straff-minskar-inte-b...

http://omni.se/professorer-hardare-straff-minskar-inte-brotte...

https://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/nyheter/ny-rappo...

"Det största problemet när man utifrån brottsstatistiken ska dra slutsatser om den verkliga brottsligheten är att långt ifrån alla brott kommer med i statistiken." Källa: https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brot...

Det farliga i de forskares resonnemang som har släppts fram i debatten den senaste tiden är att studierna de hänvisar till i princip helt uteslutande har ägt rum i andra länder. Länder som på fler väsentliga punkter har avvikande förutsättningar för kriminalvård och rehabiliteringsförmåga jämfört med Sverige. Forskare äger inte tolkningsföreträde enbart baserat på sin titel, tvärtom måste de tåla att deras argument granskas extra hårt. Statistik är ett oerhört komplicerat och trubbigt verktyg. Generellt är det inte direkt förtroendeingivande när forskare hävdar sig ha belägg för sina uttalanden enbart baserat på statistik, som dessutom lyfts ur sin kontext, utan att personligen ha varit en del av studien som argumenten baseras på.

Exempelvis ökar andelen återfall om man väljer att lita på Brottsförebyggande rådet, medan Kriminalvården tvärtom hävdar att andelen återfall minskar. Vem har rätt?

Båda har givetvis rätt, utifrån de parametrar som använts för att få fram respektive rapport. Det kanske bör tilläggas att Kriminalvården har ett egenintresse i att återfallsbrotten minskar och att det även finns ett politiskt incitament till att rapportera om minskad brottslighet. BRÅ kan med visst belägg anses vara en mer pålitlig källa i dessa sammanhang, men framförallt vore det bäst att göra en mer djuplodande analys av skillnaderna i rapporterna och hur urvalsgrupperna skiljer sig åt.

Källa: Utvecklingen av återfall efter fängelse, kortanalys 4/2017

Forskare som gärna hävdar att kriminaliteten i samhället minskar tenderar att bunta ihop olika typer av av kriminalitet istället för att fragmentera faktaunderlaget baserat på brotsstyp, trots att det finns väldokumenterad statistik inom alla olika brottskategorier. I debattörernas analyser tas det överhuvudtaget sällan någon hänsyn till det stora mörkertalet för brott eller de avvikelser detta skapar mellan olika typer av brott.

De flesta potentiella återfallsförbrytare återfinns dessutom inom kategorin våldsbrott. Så varför begränsar man inte forskningen till att enbart titta på våldsverkare? Kanske för att:

"Bland dem som lagförs för rån är andelen som återfaller i brottslighet hög jämfört med många andra brott." - BRÅ
"Många som dömts för narkotikabrott återfaller." - BRÅ

Vill man går det med all säkerhet att hitta motsvarande meningar om våldtäktsmän eller de som döms för grov misshandel. Jag tillåter mig själv att tro att så är fallet till dess att motsatsen har styrkts av annat än ett illa underbyggt påstående från valfri Stockholmsblaskas debattsida.

Lagförda personer blir rimligtvis också mer raffinierade i sin kriminalitet efter att ha avtjänast fängelsestraff, inte minst genom att de ofta förstärker sitt nätverk till andra kriminella under sin vistelse i fängelse. Därmed finns grogrund för en signifikativ avvikelse i andelen lagförda återfallsförbrytare, eftersom vissa kriminellt belastade individer helt enkelt aldrig blir lagförda igen även om de figurerar flitigt i diverse FUP. Hur ser forskningen på sådana avvikelser? Tas det någon hänsyn till om forskningsobjekten har blivit anmälda för fler brott, eller tittar man endast på om de har blivit lagförda för sina brott? Kriminalvården är en av de instanser som inte tar med anmälningar i sitt underlag, men då måste man också vara tydlig med att det kan leda till avvikelser i rapporteringen.

Statistik kan vara ett väldigt farligt maktmedel, framförallt om det används på ett felaktigt sätt.

Även om vi ponerar att 6 år i fängelse istället för 2 år bakom lås och bom inte gör att personen i fråga blir mindre benägen att begå nya brott efter avtjänat straff är den springande frågan snarare: blir man mer benägen att begå brott av att sitta inspärrad under längre tid? Hur påverkas samhället av att våldsverkare släpps ut efter vad allmänheten uppfattar vara en (för) kort vistelse i fängelse? Skapar det mindre frustation bland brottsoffer, deras anhöriga och samhället i stort om gärningsmän får längre straff? Dessa frågor är inte oviktiga i sammanhanget.

Andra frågor som är svåra att besvara utifrån de rön som forskarna hänvisar till är vilka faktorer man har tittat på. Exempel:

"Andelen återfall till kriminalvård har minskat kraftigt, från 42 procent år 1999 till 31 procent 2011, med uppföljning till 2014, visar nya siffror från Kriminalvården." Källa: den i ditt inlägg refererade Emma Bouvin på DN, som i sin tur hänvisar till Kriminalvårdens statistik.

Vilka typer av brott har varit underlag i studien? Är det alla brott eller endast riktigt grova brott? Man kan av den meningen lätt tro att alla kategorier av återfallsförbrytare numera visar mindre tendens att begå nya brott. Men så är ju inte fallet, bevisligen finns det kategorier av brott där rehabiliteringsgraden är oerhört låg. Det går även att fråga sig om tidigare straffade blir mer eftertänksamma även om de återfaller i kriminalitet, genom att göra bättre riskvärderingar och därmed minska risken för att fällas för nya brott. I sådana all minskar inte kriminaliteten, den snarare förädlas. Då får man istället titta på antalet anmälda brott i olika kategorier och se om dessa ökar eller minskar under samma period som forskningsstudien tittat på.

"Utsattheten för brott mot enskild person låg på en relativt stabil nivå 2005–2014 (11,3 %– 13,1 %) men de senaste två åren visar på en ökning." Källa: Brottsförebygande Rådet

Andra väsentliga frågor:

Vad utgör "strängare straff" i de studier som visar att strängare straff är verkningslösa? Är det enbart längden på själva straffen, eller handlar det snarare om hur "hårt" livet på anstalten är? En anstalt utan vårdinslag existerar inte i Sverige, medan det är vanligt förekommande i andra länder (t.ex. USA). Återfallskriminalitet är dessutom högre i länder där du har svårare att rehabiliteras in i samhället efter avtjänat straff och ett ringa straff (som ofta förknippas med ringa brott) är också lättare att rehabilitera. De flesta har svårare att förlåta våldsbrott än fildelningsbrott, om man nu vill nedlåta sig till att dra sådana paralleller.

De flesta i Sverige är nog eniga om att vi inte vill skapa samma situation som de har i USA, men deras samhälle och rättsväsende samt federala stat och lagar ser helt annorlunda ut jämfört med situationen i Sverige. Att dra allt för generösa jämförelser och basera sin forskning utifrån på andra länders metaundersökningar kan vara riskabelt och måste kunna tåla granskning.

EDIT: @Infectedbtc hann före

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Korrekt. Alltså är inte upphovsrättsbrott behandlat som det vore värre än Våldtäkt. Grovt upphovsrättsbrott må ha upp till 6 års fängelse men hur ofta får någon det maximala straffet när det kommer.. ja.. till något alls? Piratebaygrundarna sitter just nu på 4 och 10 månader samt ett år och det är det störa fallet av copyrightbrott i svensk historia.

Ja men du kan ju inte jämföra straff som TPB grundare fått då detta är någonting som inte trätt i kraft, detta är ett förslag.
Vad deras straff hade blivit om denna lag trätt i kraft är ju bra mycket mer relevant. Sedan tycker jag att det är en jävligt dålig ide att lägga förslag på upp till 6 år för piratkopiering då det inte är rimligt i något fall överhuvudtaget i jämförelse med grövre brott (ja jag fattar att de inte menar Nils som laddar en torrent).

Att TBP grundare sitter ett år i finkan är extremt redan som det är, då de utöver att sitta inne faktiskt får extremt stora bötesbelopp. Det vill säga de förlorar all sin inkomst, tid och arbete för en sida de lagt upp som är likvärdig med Youtube. Undrar när Youtubes grundare kommer åka i fängelse för att någon laddar upp copyright material.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infectedbtc:

Undrar när Youtubes grundare kommer åka i fängelse för att någon laddar upp copyright material.

Eller när posten kommer hamna i finka för att ha skickat butterflajknivar med post. Eller Telenor för att någon har utfört olagliga hot med deras teknik över telefon. Det finns massa goda och likvärdigt förnuftiga liknelser i frågan!1

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Men trots detta så är alltså piratkopiering värre i juridisk synpunkt????

Rent generellt, nej då är det väl som tur är fortfarande värre med våldtäkt.

I de fallen då det blir högre straff för piratkopiering får det väl anses vara värre juridiskt? D.v.s om detta förslaget blir till verklighet och (insert torrentsite) får max straffet på 6 år och någon får straffet 2-5 år för våldtäkt. Det faktum att det ens föreslås att kunna få upp till 6 år för något sådant idiotiskt är ju helt vrickat. Att det går att få högre straff för (grov)piratkopiering än vissa våldtäktsfall är helt åt helvete enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infectedbtc:

Rent generellt, nej då är det väl som tur är fortfarande värre med våldtäkt.

I de fallen då det blir högre straff för piratkopiering får det väl anses vara värre juridiskt? D.v.s om detta förslaget blir till verklighet och (insert torrentsite) får max straffet på 6 år och någon får straffet 2-5 år för våldtäkt. Det faktum att det ens föreslås att kunna få upp till 6 år för något sådant idiotiskt är ju helt vrickat. Att det går att få högre straff för (grov)piratkopiering än vissa våldtäktsfall är helt åt helvete enligt mig.

Trolöshet mot huvudman kan också ge 2 år vilket då är lika illa som våldtäkt det med, eller?

Skrivet av Infectedbtc:

Att det går att få högre straff för (grov)piratkopiering än vissa våldtäktsfall är helt åt helvete enligt mig.

Man måste förstå att anledningen till att man ens kan få 2 år för "våldtäkt" är inte för att straffet är oproportionerligt lågt utan för att brottsrubriceringen våldtäkt är i Sverige väldigt, väldigt bred. Ett straff på 2 år är därför ganska ringa vilket beror dels på bevisföring och dels på förseelsen i sig.

Statistiken talar ett ganska tydligt språk, på 100,000 innevånare har vi här i Sverige runt 60 våldtäkter per år, vilket kan jämföras med Danmark som har 6, Ryssland 3, Indien 1 och Saudiarabien 0. Det förefaller ju ganska uppenbart att vad som klassas som våldtäkt i Sverige är synnerligen brett och då rimligtvis bör ställas i proportion med lägstastraffet, för det är väl ingen som på allvar tror att det inte förekommer våldtäkter över huvudtaget i Saudiarabien eller att vi i Sverige skulle av någon märklig anledning våldta varandra tio gånger (!) oftare än i Danmark, som ligger en bro bort. mycket olika är vi inte än i Danmark.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_statistics

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Eller när posten kommer hamna i finka för att ha skickat butterflajknivar med post. Eller Telenor för att någon har utfört olagliga hot med deras teknik över telefon. Det finns massa goda och likvärdigt förnuftiga liknelser i frågan!1

Ja varför inte, om de inte kan hålla ordning på sina tjänster så kan de väl också lika gärna bli medhjälpare alt. huvudansvariga. Nu ger du ju bara bort poäng istället för att argumentera emot TBP's grundare dock

Du kommer fram till samma resultat som jag, även om det är din kniv jag använder när jag styckar grisen så är det inte du som styckat grisen. Om det vore olagligt att stycka grisen skulle jag genast skylla på dig, det går du väl med på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infectedbtc:

Ja varför inte, om de inte kan hålla ordning på sina tjänster så kan de väl också lika gärna bli medhjälpare alt. huvudansvariga. Nu ger du ju bara bort poäng istället för att argumentera emot TBP's grundare dock

Nej, jag var sarkastisk, för det finns inte några som helst grunder att likställa Youtube med Piratebay, jag tänker inte ens ta i en sådan diskussion med en laserpekare för det är så förbannat barockt att det är 100% trolling rätt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Frågan är om det är värre straff att sitta inne 2 år eller få sin ekonomi förstörd för resten av livet för att domstolen dömde ut mångmiljonbelopp i skadestånd.

Anledningen till att det utdöms stora skadestånd i för sådana här brott är ju för att det är väldigt höga licenskostnader för att köpa rättigheterna till filmer. Men du tycker alltså att den som inte betalat för rättigheterna (till exempel Swefilmer) inte ska behöva betala lika mycket som den som faktiskt betalat (Netflix, Viasat, Cmore, Discovery, etc.)?

Borde jag också få rabatt om jag stjäl en mobiltelefon hos Elgiganten och säljer vidare?

Man kan ju inte göra det till "good business" att inte göra rätt för sig. Hur i hela friden skulle samhället se ut då?

Skrivet av Infectedbtc:

KAN rent juridiskt anses vara värre brott då ett fall enligt förslaget kan få 6 år av grov piratkopiering gentemot en våldtäkt som kan få 2 eller 4 i vissa fall. Dock inga exempel ännu självklart då det är ett förslag. Ett förslag som ges kritik med all rätt enligt mig då jag tycker att ett grovt brott av piratkopiering är extremt liten skada gentemot samhället, jämfört med våldtäkt oavsett om den är grov eller ej.

Nej, om regeringen skulle ta och fokusera på att höja straff för riktiga brott istället för att lägga förslag på dumheter. Tycker det är jävligt dåligt prioriterat att använda skattebetalarnas pengar till att hjälpa stora företag få in mer pengar än vad de skulle oavsett piratkopieringen. Be företaget vänligt men bestämt ge fan i att publicera skiten alt. sänka priset eller sprida den på bättre sätt. De tjänar ju multum på att sprida sin media oavsett, då kan man väl rimligen tycka de får spendera lite pengar ur egen ficka för att förbättra sin situation. Varför inte lägga förlag på höga straff vid kravbrev istället. Det är ju något som borde vara mer lämligt förslag.

Du behöver inte fetstila "kan", jag har redan avhandlat den biten i mitt inlägg. Sen skrev inte hwasser att det kan anses vara värre. Han sa att eftersom man kan dömas till högre straff så är det rent juridiskt värre med piratkopiering.

Citat:

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta.

Det finns massvis med brott som har högre maxsstraff än våldtäkts minimistraff. Men jag har aldrig hört så många gå man ur huse för:

  • Skattebrott av normalgraden ger upp till 2 års fängelse, grovs skattebrott ger mellan 6 månader och 6 år (alltså samma utformning som detta förslag)

  • Inbrott (grov stöld) ger fängelse mellan 6 månader och 6 år

  • Förtal ger från böter och upp till 2 års fängelse (alltså kan den som förtalat någon dömas till samma straff som den som våldtagit någon)

Är alla dessa brott också då värre (eller lika illa) som våldtäkt?

Du kan genom oaktsamhet orsakat någon annans död (Vållande till annans död). För detta kan du alltså dömas till böter eller upp till max 6 års fängelse. Så med samma argumentation så kan att ha ihjäl någon vara lika illa som att underlåta att anmäla innehav av licenspliktig TV-mottagare... OMG, stoppa pressarna! Jag har just upptäckt en skandal utan dess like! I Sverige är det alltså lika illa att fuska med TV-licensen än att ha ihjäl en människa (och alla andra brott som kan ge böter)!!!!! Eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Jag är för gammal för att tro på jakten på den absoluta sanningen. Det finns olika sätt att tolka samma fakta vilket leder till olika uppfattningar och åsikter. Att tro sig sitta inne med den absoluta sanningen och sedan köra ner den i halsen på sina meningsmotståndare är inget jag tror på.

ps. Det heter ju kriminalvård så visst är syftet att vårda snarare än att straffa.

Nu är dock en massa inlägg i tråden på samma nivå som om jag tolkar ovanstående inlägg som att betyda att du hävdar att det alltid bara finns ett sätt att tolka saker och ting.

Detta då de väljer att utgå från att lagen handlar om det som artikeln uttryckligen säger att det inte handlar om.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Man måste förstå att anledningen till att man ens kan få 2 år för "våldtäkt" är inte för att straffet är oproportionerligt lågt utan för att brottsrubriceringen våldtäkt är i Sverige väldigt, väldigt bred. Ett straff på 2 år är därför ganska ringa vilket beror dels på bevisföring och dels på förseelsen i sig.

Ge mig ett bra exempel på våldtäkt som skulle motsvara 2 år, en ringa våldtäkt. Får vi se om vi tycker lika om huruvida rubriceringen är väldigt bred. Våldtäkt är att mot en persons vilja tvinga på denna samlag eller annan jämförbar sexuell handling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infectedbtc:

Ge mig ett bra exempel på våldtäkt som skulle motsvara 2 år, en ringa våldtäkt.

Tack, men nej tack. Mitt intresse i denna diskussionen sträcker sig inte så långt.

Skrivet av Infectedbtc:

Får vi se om vi tycker lika om huruvida rubriceringen är väldigt bred.

Finns inget att tycka om i den frågan, det är ett faktum.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Du behöver inte fetstila "kan", jag har redan avhandlat den biten i mitt inlägg. Sen skrev inte hwasser att det kan anses vara värre. Han sa att eftersom man kan dömas till högre straff så är det rent juridiskt värre med piratkopiering.

Okej, jag uppfattade hwasser som att det är idiotiskt att det kan ses som juridiskt värre.

Skrivet av Blomman90:

finns massvis med brott som har högre maxsstraff än våldtäkts minimistraff. Men jag har aldrig hört så många gå man ur huse för:

  • Skattebrott av normalgraden ger upp till 2 års fängelse, grovs skattebrott ger mellan 6 månader och 6 år (alltså samma utformning som detta förslag)

  • Inbrott (grov stöld) ger fängelse mellan 6 månader och 6 år

  • Förtal ger från böter och upp till 2 års fängelse (alltså kan den som förtalat någon dömas till samma straff som den som våldtagit någon)

Är alla dessa brott också då värre (eller lika illa) som våldtäkt?

I de fall de åtalas till längre tid anses det vara värre uppenbarligen enligt lagen. Om du frågar mig så är de icke lika illa med skattebrott, inbrott eller förtal. God anledning att se över straffen för grova brott istället för att fokusera på att höja straff för mildare brott åtminstone i första hand.

Skrivet av Blomman90:

Du kan genom oaktsamhet orsakat någon annans död (Vållande till annans död). För detta kan du alltså dömas till böter eller upp till max 6 års fängelse. Så med samma argumentation så kan att ha ihjäl någon vara lika illa som att underlåta att anmäla innehav av licenspliktig TV-mottagare... OMG, stoppa pressarna! Jag har just upptäckt en skandal utan dess like! I Sverige är det alltså lika illa att fuska med TV-licensen än att ha ihjäl en människa (och alla andra brott som kan ge böter)!!!!! Eller inte...

Det finns många lagar och regler som är helt vrickade. Betyder inte att vi behöver införa nya. Beroende på hur länge den åtalade blir åtalad för så är det antingen värre eller icke enligt lagen. Icke nödvändigtvis efter vad normalt funtad person tycker. Att en våldtäkt kan ses som mildare än en piratkopiering går i alla fall inte ihop hos mig oavsett om våldtäkten anses vara mild. Tänker inte diskutera varje lag då jag absolut inte står för varje lag, det får du diskutera med valfri politiker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infectedbtc:

Beroende på hur länge den åtalade blir åtalad för så är det antingen värre eller icke enligt lagen.

Nej, men utdömt straff som ju bekant är olika för olika brott, men det är ju straffskalan som avses här och den är fortsatt högre för våldtäkt än vad den skulle vara för piratkopiering, det vill säga 10 respektive 6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Ja men du kan ju inte jämföra straff som TPB grundare fått då detta är någonting som inte trätt i kraft, detta är ett förslag.
Vad deras straff hade blivit om denna lag trätt i kraft är ju bra mycket mer relevant. Sedan tycker jag att det är en jävligt dålig ide att lägga förslag på upp till 6 år för piratkopiering då det inte är rimligt i något fall överhuvudtaget i jämförelse med grövre brott (ja jag fattar att de inte menar Nils som laddar en torrent).

Att TBP grundare sitter ett år i finkan är extremt redan som det är, då de utöver att sitta inne faktiskt får extremt stora bötesbelopp. Det vill säga de förlorar all sin inkomst, tid och arbete för en sida de lagt upp som är likvärdig med Youtube. Undrar när Youtubes grundare kommer åka i fängelse för att någon laddar upp copyright material.

Jag jämför inte förslaget med TPB grundarna. Jag jämförde två av dagens straff med varandra eftersom det var vad diskussionen handlade om. Straffsatsen kommer inte heller att ändras något markant med denna lagändring. Bötesbeloppen är inte fastställda enligt lag utan beräknas utefter fantasier från företagen. T.ex. så behöver de inte förklara hur många exemplar som egentligen delats runt. Inte heller behöver de förklara hur dessa ska räknas som förlorad inkomst. De bara höftar fram en siffra.

Sedan är det en ganska stor skillnad mellan Youtube och TPB. TPB lever bokstavligen på torrents och försöker inte aktivt stänga av copyrightskyddat material. Youtube däremot har regler mot copyrightskyddat material och aktivt försöker motverka dessa. Så Youtube kommer antagligen aldrig ställas inför rätta för vad en minoritet av deras användare laddar upp.

Skrivet av VresiBerba:

Trolöshet mot huvudman kan också ge 2 år vilket då är lika illa som våldtäkt det med, eller?

Man måste förstå att anledningen till att man ens kan få 2 år för "våldtäkt" är inte för att straffet är oproportionerligt lågt utan för att brottsrubriceringen våldtäkt är i Sverige väldigt, väldigt bred. Ett straff på 2 år är därför ganska ringa vilket beror dels på bevisföring och dels på förseelsen i sig.

Statistiken talar ett ganska tydligt språk, på 100,000 innevånare har vi här i Sverige runt 60 våldtäkter per år, vilket kan jämföras med Danmark som har 6, Ryssland 3, Indien 1 och Saudiarabien 0. Det förefaller ju ganska uppenbart att vad som klassas som våldtäkt i Sverige är synnerligen brett och då rimligtvis bör ställas i proportion med lägstastraffet, för det är väl ingen som på allvar tror att det inte förekommer våldtäkter över huvudtaget i Saudiarabien eller att vi i Sverige skulle av någon märklig anledning våldta varandra tio gånger (!) oftare än i Danmark, som ligger en bro bort. mycket olika är vi inte än i Danmark.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_statistics

Finns en rad orsaker för det. Mörkertal är ett. Hur man räknar ut våldtäktsfall är ett annat. Om en person tar och våldtar en kvinna 3 gånger om dagen i 30 dagar så räknas det t.ex. som 90 olika fall av våldtäkt. I Saudiarabien och Indien där patriarkala strukturer är väldigt utbrett så tenderar mörkertalen vara enorma. Detta pga. dels kvinnans ringa rättigheter och dels synen på äktenskapet. Våldtäkt inom äktenskap t.ex. är inte olagligt i Saudiarabien och kvinnor dras därför ifrån att få hjälp.

http://www.bbc.com/news/magazine-19592372

Skrivet av Infectedbtc:

Ge mig ett bra exempel på våldtäkt som skulle motsvara 2 år, en ringa våldtäkt. Får vi se om vi tycker lika om huruvida rubriceringen är väldigt bred. Våldtäkt är att mot en persons vilja tvinga på denna samlag eller annan jämförbar sexuell handling.

Nej. Sexuellt umgänge med minderåriga räknas som automatik ringa våldtäkt t.ex. Sedan 2005 så kan även tafsande räknas som våldtäkt. Om ena parten är i utsatt tillstånd (för full för att göra motstånd eller drogad) så kan det räknas som ringa våldtäkt etc. etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Nej, men utdömt straff som ju bekant är olika för olika brott, men det är ju straffskalan som avses här och den är fortsatt högre för våldtäkt än vad den skulle vara för piratkopiering, det vill säga 10 respektive 6 år.

Exakt, att ett minimistraff våldtäkt kan gå på två års fängelse medans grov piratkopiering kan få upp till 6 år. Då är det något som är jävligt fel. Det är vad jag diskuterar.

Max straffet är högre för grov våldtäkt ja. Att en våldtäkt i dina ögon och i andras ögon kan ses som mildare i vissa fall jämfört med grov piratkopiering är vad jag diskuterar om... Har aldrig sagt något om att max straff skulle vara högre för piratkopiering.

Skrivet av VresiBerba:

Tack, men nej tack. Mitt intresse i denna diskussionen sträcker sig inte så långt.

Finns inget att tycka om i den frågan, det är ett faktum.

Exakt det finns inget att tycka om med våldtäkt, vi bör höja straffen för våldtäkt. Precis det jag påpekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Exakt, att ett minimistraff våldtäkt kan gå på två års fängelse medans grov piratkopiering kan få upp till 6 år. Då är det något som är jävligt fel. Det är vad jag diskuterar.

Max straffet är högre för grov våldtäkt ja. Att en våldtäkt i dina ögon och i andras ögon kan ses som mildare i vissa fall jämfört med grov piratkopiering är ju vad jag diskuterar om... Har aldrig sagt något om att max straff skulle vara högre för piratkopiering.

Exakt det finns inget att tycka om med våldtäkt, vi bör höja straffen för våldtäkt. Precis det jag påpekat.

Nu gör du exakt det som tidigare tagits upp som felaktigt. Du kan inte jämföra minimum med maximalt straff. Då blir bara jämförelsen skev. Då kan man lika gärna peka på att minimumstraffet för piratkopiering är dagsböter medan minimum för våldtäkt är två år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |