Permalänk
Medlem

upgradera min dator/köpa ny

tjena, skulle behöva hjälp med att köpa nya delar så jag kan ha bättre fps när jag spelar tex, pubg, cs, o andra spel jag vill köpa. har för nuvarande detta
CPU
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz 41 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. CM6870 (LGA1155) 29 °C
Storage
931GB Seagate ST31000524AS ATA Device (SATA) 29 °C
Optical Drives
ASUS DVD RAM GH75N ATA Device
gpu
Palit Geforce GTX1060 6GB Dual

tänkte att jag skulle köpa något som detta
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11344344/namnlos
notera att jag redan har ett av det där ram minnet i kundvagnen.

vad tror ni? tacksam för svar då jag inte är super bra på datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av firat123:

tjena, skulle behöva hjälp med att köpa nya delar så jag kan ha bättre fps när jag spelar tex, pubg, cs, o andra spel jag vill köpa. har för nuvarande detta
CPU
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz 41 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. CM6870 (LGA1155) 29 °C
Storage
931GB Seagate ST31000524AS ATA Device (SATA) 29 °C
Optical Drives
ASUS DVD RAM GH75N ATA Device
gpu
Palit Geforce GTX1060 6GB Dual

tänkte att jag skulle köpa något som detta
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11344344/namnlos
notera att jag redan har ett av det där ram minnet i kundvagnen.

vad tror ni? tacksam för svar då jag inte är super bra på datorer

Du har valt fel typ av minnen du måste ha DDR4 minnen till Coffee Lake.

Permalänk
Medlem

Det är ddr4 som gäller på den socketen, dina gamla kan inte återanvändas om tänkte det. Annars ser det bra ut, har liknande 8600k klockad till 5ghz, 3600mhz minnen samt ett asus mobo. Får ut väldigt bra fps i pubg samt cs.

Hade valt en bättre kylare också, även fast evo212 är väldigt prisvärd.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kylpasta får du med Hyper 212.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

ddr 3-4

jag förstår, ajdå. beställde ju ddr 3 minnet ganska så nyligen. finns det nån annan processor som e bra i samma prisklass typ som kan ha ddr3?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av firat123:

jag förstår, ajdå. beställde ju ddr 3 minnet ganska så nyligen. finns det nån annan processor som e bra i samma prisklass typ som kan ha ddr3?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är i sådana fall Haswell. Alltså 4:e generationen från Intel. Generationen efter den du har. Allting efter det använder DDR4.

Haswell använder socket 1150 tillsammans med DDR3. De vanligare processorerna från den plattformen är i5 4670K/4690K och i7 4770K/4790K som finns att köpa begagnat. Du måste ha Z87 eller Z97 styrkrets om du vill överklocka dessa.

Ska tillägga också; om processorn inte har ett K efter namnet (typ 4770 istället för 4770K) så kan du inte överklocka den processorn. Det är bara dom med K som är upplåsta.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Det är i sådana fall Haswell. Alltså 4:e generationen från Intel. Generationen efter den du har. Allting efter det använder DDR4.

Haswell använder socket 1150 tillsammans med DDR3. De vanligare processorerna från den plattformen är i5 4670K/4690K och i7 4770K/4790K som finns att köpa begagnat. Du måste ha Z87 eller Z97 styrkrets om du vill överklocka dessa.

Ska tillägga också; om processorn inte har ett K efter namnet (typ 4770 istället för 4770K) så kan du inte överklocka den processorn. Det är bara dom med K som är upplåsta.

okej, tack så jävla mycket för hjälpen, nu förstår jag, grymt o enkelt svar helt enkelt! ska kika runt lite och fundera på om jag vill slå på stort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av firat123:

okej, tack så jävla mycket för hjälpen, nu förstår jag, grymt o enkelt svar helt enkelt! ska kika runt lite och fundera på om jag vill slå på stort

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem! Kul att det hjälpte.

Ja, vill du slå på stort så behöver du du nog gå all in och köpa allt nytt, även minnen. Så du får ta en funderare Minnen är tyvärr väldigt dyrt idag då det är stor brist på dom. Även grafikkort är extremt dyrt att köpa nytt, men det hade du väl redan.

Processorer och resterande är fortfarande under kontroll. Priserna är som vanligt för dessa.

Du kan ju förstås köpa även nyare saker dom DDR4 begagnat. Är ju rätt svårt att hitta det också för bra priser, men det finns ju alltid några hundralappar att tjäna in där.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

nya delar,

@Keffmode: nu stör jag dig igen, tänkte som sagt beställa nu.
grafikkortet i länken är den jag har.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11347098/

vad tror du? försöker komma ut billigt och detta tycker jag ser bra ut, borde lyfta min fps i spel (pubg, cs och wow osv) och borde klara alla spel som är ute nu väl? iallafall på medium kanskee?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firat123:

@Keffmode: nu stör jag dig igen, tänkte som sagt beställa nu.
grafikkortet i länken är den jag har.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11347098/

vad tror du? försöker komma ut billigt och detta tycker jag ser bra ut, borde lyfta min fps i spel (pubg, cs och wow osv) och borde klara alla spel som är ute nu väl? iallafall på medium kanskee?

Ser bra ut! Det kommer ju absolut ge dig en prestandaboost. Det jag kan tillägga är att alla dom 3 spelen absolut älskar höga klockhastigheter för att rulla bättre. Särskilt CS:GO och WoW. Så i mitt tycke så är en 8600K ett mycket bättre val för dig. 8400 är ju lillebrorsan till 8600K, och har därmed lägre, låsta klockhastigheter. 8600K har ganska så mycket högre hastigheter från fabrik, och är även upplåst för överklockning. Så att vara dumsnål nu när du ändå är i farten och investerar, det känns inte jättesmart.

Du har ju ett moderkort du kan överklocka på, så i framtiden sen kan du börja lista ut hur man överklockar en 8600k (verkligen inte svårt) och förlänga datorns livstid med flera år till. Du kan ju överklocka direkt nu också om du vill förstås! Och ha t.ex. 4.8ghz på alla 6 kärnorna hela tiden, istället för att pendla mellan 2.8 och 4Ghz. Det är en rätt så stor skillnad.

Det är mina två mynt i alla fall. En tusenlapp extra nu idag (en 8600K tillsammans med en bra kylare) kommer ge dig så mycket mer.

Har du inte råd så får du köra på 8400, men den har som sagt lägre prestanda då kan du heller inte överklocka sen i framtiden. 8400 kommer troligtvis ha mycket sämre andrahandsvärde än 8600K också, just för att den är låst. Det är dom upplåsta processorerna folk vill ha när dom köper begagnat, så att dom kan köpa något billigt och skruva upp hastigheterna själva.

Hoppas inlägget inte blev för nedstämt Försöker bara hjälpa dig!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Ser bra ut! Det kommer ju absolut ge dig en prestandaboost. Det jag kan tillägga är att alla dom 3 spelen absolut älskar höga klockhastigheter för att rulla bättre. Särskilt CS:GO och WoW. Så i mitt tycke så är en 8600K ett mycket bättre val för dig. 8400 är ju lillebrorsan till 8600K, och har därmed lägre, låsta klockhastigheter. 8600K har ganska så mycket högre hastigheter från fabrik, och är även upplåst för överklockning. Så att vara dumsnål nu när du ändå är i farten och investerar, det känns inte jättesmart.

Du har ju ett moderkort du kan överklocka på, så i framtiden sen kan du börja lista ut hur man överklockar en 8600k (verkligen inte svårt) och förlänga datorns livstid med flera år till. Du kan ju överklocka direkt nu också om du vill förstås! Och ha t.ex. 4.8ghz på alla 6 kärnorna hela tiden, istället för att pendla mellan 2.8 och 4Ghz. Det är en rätt så stor skillnad.

Det är mina två mynt i alla fall. En tusenlapp extra nu idag (en 8600K tillsammans med en bra kylare) kommer ge dig så mycket mer.

Har du inte råd så får du köra på 8400, men den har som sagt lägre prestanda då kan du heller inte överklocka sen i framtiden. 8400 kommer troligtvis ha mycket sämre andrahandsvärde än 8600K också, just för att den är låst. Det är dom upplåsta processorerna folk vill ha när dom köper begagnat, så att dom kan köpa något billigt och skruva upp hastigheterna själva.

Hoppas inlägget inte blev för nedstämt Försöker bara hjälpa dig!

okej okej, wow tackar så hjärtligt för all info. du hjälpte mig bättre än alla google sökningar. kör på 1000kr extra då! tack tack! ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av firat123:

okej okej, wow tackar så hjärtligt för all info. du hjälpte mig bättre än alla google sökningar. kör på 1000kr extra då! tack tack! ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

finns det bra kylare för runt 3-500kr? vill inte gå så mycket längre än så pga bara 8600k cpu redan är över budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av firat123:

finns det bra kylare för runt 3-500kr? vill inte gå så mycket längre än så pga bara 8600k cpu redan är över budget

Absolut! Finns en hel del faktiskt

Ett väldigt populärt val är be quiet!'s Pure Rock: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Den kommer passa dig perfekt för dina ändamål, och kostar bara några hundringar.

Jag kom på att du kan spara in pengar, och i princip få kylaren "gratis" om du köper billigare RAM-minnen från en annan sida, t.ex. dessa: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

De kommer ge dig precis samma prestanda som de du valt i paketet, fast för 400kr billigare. De är 2666Mhz istället för 3000Mhz, men på den processorn du valt så kommer du inte märka någon som helst skillnad på de två. Det skiljer kanske 1% prestanda om ens det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440