Bahnhof släpper bredband på 10 000 Mbit/s för privatpersoner

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt riktigt trevligt men undrar dock vad skulle typ 1 Gbit kostar per månad då?

Skulle man hoppas det kommer ner i pris så småningom kanske? Så 1 Gbit är standard om par år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Användbart för Steam och andra tjänster också. Netflix, HBO Nordic, Spotify osv.

500 spänn för 10Gb! Damn!

Skulle mer än gärna pröjsa 500 per månad för 10Gbit. Med tanke på mitt nuvarande skulle jag vara överlycklig att betala bara 500 för 1 Gbit symmetrisk.

Permalänk
Medlem

100Mbit/s år 2020???

Känns som det var sjukt längesen man hade 100Mbit/s. Nångång när jag var lite mindre, mer än 10 år sen skulle jag tippa, i tid med CS1.6 och då hade bara en av mina polare 100Mbit/s, oh j*klar va snabbt det var!

Skrivet av fieskmask:

Och här är jag fast med Telia 100Mbit för 400kr/mån.
Inte kan vi byta leverantör heller - _-

Kanske dags att sätta press på Hedemora's kommun?

Permalänk
Medlem

“It’s over NINE THOUSAAAAND!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eller att man kan en en drive som datorn tror är lokalt. Och varför inte köra hela spelet installerat på drive i molnet?

Detta med att ha all data lokalt tillhör det förgångna, mer 10Gbe linor till folket så kommer utvecklingen av Molnet går snabbare.

Undra hur mycket av all data som svenssos har på sina datorer som egentligen inte är unik?
När jag var liten så skulle alla ha exakt samma filmer på sin dator, filerna var helt identisk. Detta istället för att de fanns på en eller två platser som vi alla såg ifrån.

Lokala filsystem och lagring av filer är inte något förgånget, och kommer nog aldrig vara det. Finns alltid anledningar att inte lagra hos annan. Säkerhet t.ex. tillgänglighet är en annan osv.

Däremot en blandning av distribuerade filsystem och lokala sådana, så som det ser ut nu, är hur det förmodligen kommer vara.

Permalänk
Medlem

Mycket pengar för bara 10 gånger (teoretisk) hastighet.
Undrar om man inte kommer undan billigare med exempelvis Thunderbolt eller USB 3. Version 3.2 ger ju ändå 20Gbit.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Utsikts stadsnät i Linköping har bedrövliga priser nu för tiden, och upload är max 100Mbit/s. 1000/100 med Bahnhof kostar t.ex. 745kr/mån.

Andra nät som finns i Linköping (t.ex. Linköping Willhem - Zitius, eller Viktoria Park - iTUX) tar för samma hastighet 499kr/mån resp. 599kr/mån, och kan dessutom erbjuda 1000Mbit/s upp.

Utsikt håller tydligen på att se över deras avgifter mot tjänsteleverantörerna nu. Förhoppningsvis kan Bahnhofs nya prispress ge dem lite eld i baken.

Från deras Facebook-sida

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Samma här. Har alltid undrat om det inte är en form av kartell / brott mot den fria konkurrensen när man inte får välja fiberleverantör i ett bostadshus.

Det kan ju rimligen inte vara särskilt svårt att lösa problemet då fiber är fiber, eller tänker jag fel?

Jag sitter på Telia öppen fiber via min bostadsrättsförening och jag skulle byta till en enskild leverantör alla dagar i veckan. Stadsnät är enligt mig den mest överskattade skiten som finns.

Teknisksupport tar längre tid då alla leverantörer felanmäler mot stadsnätet så alla "större" problem tar längre tid pga. fler parter. Det är samma internetförbindelse oavsett vilken ISP du väljer, det enda som diffar är routing efter stadsnätet som sällan gör någon skillnad alls. Alla(99%) stadsnätsrpiser är mycket dyrare än om du hade en kollektiv förbindelse.Orsaken till detta är att ISP behöver betala en avgift mot stadsnätet per kund och att en kollektiv anslutning kan pressa priset betydligt mer.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Och om du har en jäkligt snabb disk

Disken med ja, den hade jag förbisett. Blir till att ha en rapp NVME-disk som cache. Det blir en dyr historia att anpassa allt till den hastigheten.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Morgondagens kapacitet redan idag. Så beskriver Bahnhof sin nya bredbandstjänst där de erbjuder hastigheter på hela 10 000 Mbit/s och tio gånger högre för företagspersoner.

Läs hela artikeln här

Jämför detta med vad som händer i USA; man vill skriva ner hastigheten som definierar bredband, man vill att mobildata skall räknas som bredband.

Permalänk

Fantastiskt prisvärt om man sitter i deras fibernät ! Själv sitter jag i nytt IP-Only fibernät för 1Gbit. Jag testade 1Gbit under en månad men fick aldrig ner data snabbare än 500 Mbit så jag sänkte till det. Där finns alltså stora bromsklossar i övriga Internet som gör att man inte kan utnyttja linans kapacitet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Sjukt billigt ändå för den prestandan. Hoppas ComHem osv hakar på, inte vill väl de vara sämre?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

Jo jag vet men vore gött om de inkludera de även i statsnät och fått statsnätsoperatörer och ha lite stake och våga uppgradera utrustningarna, så skulle Sverige garanterad börja ta in 1:a platsen i världen som världens snabbast internet, vi förlorade ju den platsen om jag inte minns helt fel till Nederländerna.

Statsnäten är en av anledningarna till att vi förlorat bredbandsracet för längesedan. Svindyra abonnemang och konkurrens som är nere på noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Mycket pengar för bara 10 gånger (teoretisk) hastighet.
Undrar om man inte kommer undan billigare med exempelvis Thunderbolt eller USB 3. Version 3.2 ger ju ändå 20Gbit.

Det finns billigare enheter med stöd för 10gbit.

Men sedan räcker det bara med en 10gbit wan-port. Det är inte, just nu iaf, ofta man behöver 10gbit till en enhet, utan det är 10gbit på flera enheter. t.ex. farsan, morsan, sonen, dotterns datorer. Sedan alla mobila enheter som ansluter över wifi.

Permalänk
Avstängd

Just nu känns det overkill för den lagliga familjen. Alla måste sitta och streama 4K-material (som är komprimerat för den delen) på alla sina enheter samtidigt och inte ens då lär vi komma upp i 500 MB/s.

Just nu känns det som en cool grej att visa upp för sina avundsjuka teknikpolare och grannar. Fast det finns en bit till som ingen verkar ha nämnt (troligen illegalt?): hyra ut det till folk som vill nyttja den otroliga hastigheten på 1250 MB/s.

Btw, om man tankar så snabbt till en mekanisk hårddisk, sprängs burken då?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof idag och hade hoppat på detta direkt. Dock är det endast i deras eget VillaFiber nät än så länge. Håller på att kolla med stadsnätet vår villa är ansluten till om planer finns att stödja detta och när. Med ca 10-20 enheter i mitt nät och iaf fem maskiner aktiva sammtidigt (då vi är fem i familjen) så hade en anslutning som denna, även om mitt interna nät endast är 1GBit/sec möjliggjort för routern att förse alla de 5 med 1GBit/sec dedikerat var. Och då det inte kostar ett par tusen kronor per månad som jag först tänkte mig en sådan här lösning vid släpp skulle göra så är kostnaden inget att prata om. Jag menar, de tar typ 790kr/mån för sin 1GBit idag

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Lokala filsystem och lagring av filer är inte något förgånget, och kommer nog aldrig vara det. Finns alltid anledningar att inte lagra hos annan. Säkerhet t.ex. tillgänglighet är en annan osv.

Däremot en blandning av distribuerade filsystem och lokala sådana, så som det ser ut nu, är hur det förmodligen kommer vara.

Ja precis... Jag själv har att backuper på familjens server, de VM's den kör osv tas varje natt och läggs över till en extern hårddisk. Denna speglas sedan i krypterad form upp till Google Drive varje natt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se fler moderkort med 10 GbE.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se fler moderkort med 10 GbE.

Bara köpa en PCI nic

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

100/100 från Telia snart och det räcker gott och väl för mig. Undrar hur många som kommer att gnälla att dom inte får ut den bandbredden som Bahnhof lovat när det där kommer?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMD-FX:

100/100 från Telia snart och det räcker gott och väl för mig. Undrar hur många som kommer att gnälla att dom inte får ut den bandbredden som Bahnhof lovat när det där kommer?

Hur många tror du sitter på bra 10Gb/s NICs och 10Gb/s router some ens klarar den workload + DISK som ska klara det.
SOM kommer klaga om dom får 8.4Gb/s liksom.
Och du kommer tanka allt så fort att även om du bara får 7Gb/s så är allt klart direkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se fler moderkort med 10 GbE.

Skrivet av tvelander:

Bara köpa en PCI nic

Ja, men de är lite dyra ännu. Jag fick med ett 10GBit nic till mitt ROG Zenith Extreme. Men jag hade gärna sett lite humana priser på dem och även lite enklare enheter med stöd för 2.5 och 5GBit. Billigaste switchen jag hittat var 8 portar för runt 3000 kr. Då ger man några hundralappar för samma antal portar med 1GBit på en Netgear G108S typ. Men med ett så lågt pris som de sätter på denna tjänst så hade iaf jag tjänat på att bara se till att routern kunda supporta 10GBit och sedan låta klienterna kunna maxa 1GBit flera åt gången.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

500:- för 10gbit? Det är billigare än deras 1gbit, vafan!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Mycket pengar för bara 10 gånger (teoretisk) hastighet.
Undrar om man inte kommer undan billigare med exempelvis Thunderbolt eller USB 3. Version 3.2 ger ju ändå 20Gbit.

Du behöver en rätt biffig server eller ett gäng klienter med snabba ssd's för att ens kunna utnyttja det ändå, så priset på nätdelen är inte så hög ändå. Vill du dra ner på priset så kan du kombinera allt till en enda biffig server som är router och köra 1G på insidan, då behöver du bara ett 10G NIC.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag menar, de tar typ 790kr/mån för sin 1GBit idag

Skrivet av g146:

500:- för 10gbit? Det är billigare än deras 1gbit, vafan!?

Ni sitter nog via något stadsnät/annan kommunikationsoperatör eftersom 1 Gbps direkt från Bahnhof, utan några mellanhänder, är just nu 298 SEK per månad i 24 månader, och därefter 398 SEK per månad. Innan ändringen så var den fortfarande runt 200-300 SEK per månad.

Jag kommer införskaffa det så fort vi kan eftersom jag gillar tanken att inte slå i taket oavsett vad vi gör i vardagen med vår uppkoppling, och samtidigt kunna ha toksnabb access på flera enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Typ inte behöva tänka på om bandbredden räcker till, oavsett vad man gör?

Visst är det skönt att kunna dra igång en hel del saker hemma på elnätet utan att tänka på om du har nog med el?

Nä, och det är ju därför detta gäller Bahnhofs egna villafiber och BRF-anslutningar.

Tyckte det räckte med 1000 när man hade det på prov under ett halvår.

Idag har jag bara en fjärdedel av den bandbredden och den fylls sällan ut trots att man laddar ned en hel del. Men skulle jag skaffa snabbare hårddiskar så.

Permalänk
Medlem

Perfekt när man ska dela semesterbilderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Användbart för Steam och andra tjänster också. Netflix, HBO Nordic, Spotify osv.

Verkligen! Är man en typisk tonårsfamilj exempelvis, kanske 2 vuxna och 3 kids eller nåt och alla ska streama/tanka/gama sitt eget på var sin padda + smart telefon + eventuell dator. Då behövs det kapacitet.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Perfekt produkt rekomendation! Ludicrous speed it is!

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem

Priset var mer överraskning än hastigheten lol.Problemet blir ju att man blir ju tvungen att uppgradera allt hemma för att kunna utnyttja denna hastighet.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz