Mining: Luras niceHasH eller ska det vara så här?

Permalänk

Mining: Luras niceHasH eller ska det vara så här?

Hej!

Prövar här om någon har lust att hjälpa en mining nybörjare med några frågor.

Testade på det här med minig för första gången nu under jul/nyårshelgen och har nu försökt köra 24/7 med ett Asus GTX 1060 3gb i snart två veckors tid. Förstår ju att jag inte kommer att dra in några stora pengar på detta vis, men ser det som en rolig grej att pröva på.

Använder niceHasH för att det var det som jag först kom i kontakt med och det verkade enkelt och bra.

Fråga 1: När man kör niceHasH programmet visas förutom aktuell Hash speed en rate på vad man tjänar i mBTC/dygn. Varför når jag inte upp till denna rate i verkligheten? Jag menar: Min rate i niceHasH minern ligger oftast kring 0,25 mBTC/dygn, varierar oftast (vad jag sett) mellan 0,23 och 0,26, med extremvärden under kortare tider ner till 0,2 eller upp till 0,3 mBTC/dygn, borde jag då inte dra in ca 0,25 mBTC/dygn? I verkligheten har jag konstaterat att jag ofta endast kommer upp i knappt 0,2 mBTC/dygn räknat på både kortare och längra perioder (då har jag även försökt räkna bort downtime om det varit aktuellt). Ska det vara så?

Fråga 2: Hash speeden som visas i miner programmet stämmer aldrig överens med den Hash speed som visas om jag loggar in på niceHasH.com och tittar på statistiken för min miner. T.ex. minar jag nu NeoScrypt med en hastighet av 0,602 MH/s men niceHasH.com säger att min hastighet är 0,490 MH/s. Skall det vara så? eller stjäl niceHasH av min hash speed? Vet att det finns pool avgifter och andra avgifter, men hör detta till? Får en känsla av att niceHasH tjänar mer på min mining än jag själv?

Fråga 3: Vad skulle ni rekommendera för alternativ till NiceHash om jag går vidare i min mining karriär, vad skulle vara nästa steg?

Permalänk
Medlem

@RedAlert1234: Jag kör själv hos nanopool, är jäkligt nöjd med dem. Finns fee där med, minar endast ETH (ethereum) och SC (Siacoin).

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Gjorde du benchmarksen ordentligt första gången du körde programmet? Siffrorna du får är bara uppskattningar baserade på det testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt skulle jag inte köra NiceHash längre efter "hacket" (hmmm)... Jag kör nu Awesome Miner, funkar skitbra

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Helt ärligt skulle jag inte köra NiceHash längre efter "hacket" (hmmm)... Jag kör nu Awesome Miner, funkar skitbra

Förstår hur du tänker men deras interna wallet ligger ju hos coinbase numer. Har kört NH sen de kom tillbaka och det har funkat mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Gjorde du benchmarksen ordentligt första gången du körde programmet? Siffrorna du får är bara uppskattningar baserade på det testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, eller i alla fall standard benchmark körde jag. Förstår att siffrorna är uppskattningar, men borde inte uppskattningen ligga närmare verkligheten, eller verkligheten närmare upskattningen? Jag får ju ett tapp på ca 20 % mindre än uppskattad inkomst.

Skrivet av wounds:

Förstår hur du tänker men deras interna wallet ligger ju hos coinbase numer. Har kört NH sen de kom tillbaka och det har funkat mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Får du in i plånboken ungefär så mycket som niceHash uppskattningen säger att du borde få in?

Permalänk
Medlem

Det uppskattade värdet i klienten är väl enbart baserat på den valutan du just NU minear?
För mig med ett GTX 980 och 4790k så blandas det rätt friskt bland olika valutor, t.ex. Blake, equihash, LyraRev osv.
Med Equihash är det i snitt 30-35kr/dag om jag kör 24timmar (vilket jag aldrig gör, kör bara under natten/när jag pluggar), dock så ändras detta så fort jag börjar bryta någon annat. Gå in på din Wallet genom klienten och kolla grafen för "Profitability" så ser du på ett ungefär hur det ser ut. Det svarta är alltså hur mycket jag skulle tjäna per dag (24timmar)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas: Jo det är väl en uppskattning av värdet på det jag minar just för stunden, MEN jag menar att om värdet hålls kring 0,25 mBTC/dygn under en timme med samma valuta som minas, vilket vad jag har sett inte är ovanligt. Då borde det under denna samma timme samlas in ca 0,25 mBTC dividerat med 24, alltså strax över 0,01 mBTC i plånboken. Vad jag sett så verkar inte detta stämma, i mitt exempel når jag aldrig upp till uppskattningen, jag får alltså in märkbart (kanske -20%) mindre än 0,01 mBTC under denna timme.

Och hur förklaras att jag i klienten minar t.ex. NeoScrypt med en hastighet av 0,600 MH/s men niceHasH.com säger att min hastighet är 0,490 MH/s?

Jag tror det är detta som är förklaringen till att jag inte får in den uppskattade mängden. Någonting försvinner på vägen så att säga. Frågan är om det är meningen att det skall vara så? Jag har ingen aning, jag är helt nybörjare.

Permalänk
Medlem

@RedAlert1234
Ingen aning varför det står annorlunda, inte tänkt på det eftersom jag inte är ute efter att maximera min vinst. Gör det bara för det är lite roligt.

Försök komma i kontakt med NiceHash på t.ex. Twitter och se om du kan få bättre svar där? Kan ju tänka att dem vet exakt vad som händer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

@Pamudas: Jo det är väl en uppskattning av värdet på det jag minar just för stunden, MEN jag menar att om värdet hålls kring 0,25 mBTC/dygn under en timme med samma valuta som minas, vilket vad jag har sett inte är ovanligt. Då borde det under denna samma timme samlas in ca 0,25 mBTC dividerat med 24, alltså strax över 0,01 mBTC i plånboken. Vad jag sett så verkar inte detta stämma, i mitt exempel når jag aldrig upp till uppskattningen, jag får alltså in märkbart (kanske -20%) mindre än 0,01 mBTC under denna timme.

Och hur förklaras att jag i klienten minar t.ex. NeoScrypt med en hastighet av 0,600 MH/s men niceHasH.com säger att min hastighet är 0,490 MH/s?

Jag tror det är detta som är förklaringen till att jag inte får in den uppskattade mängden. Någonting försvinner på vägen så att säga. Frågan är om det är meningen att det skall vara så? Jag har ingen aning, jag är helt nybörjare.

Som alltid är hashraten på hemsidorna en uppskattning, en pool vet ungefär noll och inget om hur snabbt du är och det är bara en gissning baserat på antal shares du har fått inom X tid.
Så jag skulle strunta totalt i vad hemsidan säger.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@RedAlert1234:

Ja, om du tar den siffran som du får i dashboarden på hemsidan så skulle jag till och med säga att jag får lite mer. När det gäller uppskattningen från varje worker så svajjar det betydligt mer men det beror ju på lönsamheten just i det givna tillfället. Jag har fyra st GTX1070 i en dedikerad rig + 1080ti som jag kör när jag inte spelar, som lägst har jag sett 11 Usd och som mest 55 usd för hela settupen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Intressant...

Återkom gärna med mer information om du löser/hittar problemet!

Permalänk

@RedAlert1234: Hur mycket man tjänar beror på vilken algoritm som nisehash väljer, enligt de själva väljer programmet automatiskt den mest lönsamma, dock har jag märkt att den inte alltid tar rätt, så stäng av de algoritmer som ger absollut minst till du har några kvar som du är säker på tjänar bra, bör vara åtminstone eqihash och neoscrypt, några andra funkar också bra för min del (jag använder ett 1060 6GB så de bör ligga ganska nära varandra).
Sedan så blir det lite downtime när den växlar algoritmer, ibland hittar den inget att göra i ex. equihash, men det tar ett tag innan den byter till ex. neoscrypt o.s.v
Jag har det bara igång nätter nästan, och på ca 8 timmar tjänar jag hälften av den beräknade inkomsten per dygn, den är inte perfekt utan bara en uppskattning.
Vad gäller de olika rapporterade hashrates har jag ingen aning om vad som händer, de stämmer bra överens för min del.

Permalänk
Medlem

Nicehash byter till den algoritmen som man tjänar mest på baserat på vad marknadspriserna är för köp av hastighet och dina benchmarks av de olika algoritmerna. Jag har kört Nicehash mycket, men har gått över till att mine:a altcoins med mitt 1070. Dock så är inte det så profitabelt längre.

Jag tror inte Nicehash luras, men vinsten kan bli mycket större om du mine:ar själv på pooler.

EDIT: Estimaten som jag har fått innan brukade stämma ganska bra. Profitability calculator brukar jag dra av 15% på, för den baseras på genomsnittet och jag har inte trimmat mitt system så bra som andra har.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har kört nicehash förr, och kan nu kort konstatera att nicehash specifikt ger mellan 10-25% mindre payoutän de andra. Kör ca 30st asics av nyare modell per algo och har några gpuriggar. Så mitt korta råd är: håll dig så långt bort från nicehash som möjligt.

Min favorit att köra för asics (sha256) är slushpool, samma för zcash med gpuer.
multipool.us, miningpoolhub.com och många fler erbjuder ett vettigare system som antingen betalar ut i samma valuta eller håller dom tills du ställer in automatisk växling till den valuta du faktiskt vill ha.

Permalänk

@wounds: Nu när jag kört en längre tid tycker jag uppskattningen stämmer lite bättre med verkliga inkomsten, men märkbart över det uppskattade värdet har jag nog ännu aldrig kommit. I medeltal skulle jag nog säga att min verkliga inkomst ligger under uppskattningen, men kanske inte fullt så mycket som det verkade för mig till en början.

@kelthar: Alltför många byten mellan algoritmer tror jag var en orsak till låg inkomst den första tiden jag körde. För mycket tid gick åt till att byta och starta upp. Nu den senaste tiden körs nästan enbart NeoScrypt och antagligen därför stämmer uppskattningen bättre med verkliga inkomsten.

Vet att många säger att de tjänar mera på olika pooler men jag har svårt att hitta calculatorer som stöder detta, i alla fall för mig. Är det mest genom att sälja sina coins vid exakt rätt tillfälle som man tjänar större intäkter på andra pooler än niceHasH?
Måste antagligen testa någon pool själv någon gång för att få en bättre uppfattning om hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

@wounds: Nu när jag kört en längre tid tycker jag uppskattningen stämmer lite bättre med verkliga inkomsten, men märkbart över det uppskattade värdet har jag nog ännu aldrig kommit. I medeltal skulle jag nog säga att min verkliga inkomst ligger under uppskattningen, men kanske inte fullt så mycket som det verkade för mig till en början.

@kelthar: Alltför många byten mellan algoritmer tror jag var en orsak till låg inkomst den första tiden jag körde. För mycket tid gick åt till att byta och starta upp. Nu den senaste tiden körs nästan enbart NeoScrypt och antagligen därför stämmer uppskattningen bättre med verkliga inkomsten.

Vet att många säger att de tjänar mera på olika pooler men jag har svårt att hitta calculatorer som stöder detta, i alla fall för mig. Är det mest genom att sälja sina coins vid exakt rätt tillfälle som man tjänar större intäkter på andra pooler än niceHasH?
Måste antagligen testa någon pool själv någon gång för att få en bättre uppfattning om hur det ligger till.

Ok, det låter ju bra, kanske stämmer ännu bättre över tid.

Man kan nog tjäna mer genom att hoppa mellan olika pooler. Det man betalar lite för här är ju enkelheten och för mig är det värt det. Även om jag håller hyfsad koll orkar jag inte sitta och minutbevaka varenda coin med risk att tappa massa i värde. Med NH har jag ett jämnt och fint flöde, överskådligt och enkelt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Jag kör också NH och mina hashrates är lite under än vad whattomine.com listar för GTX 1070. Jag har till och med ett överklockat 1070. Så min hashrate när jag ser i programmet är under men den accepterade hashraten på hemsidan är högre. Vilken gäller?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

@Eson: Det är den rate du ser i programmet som gäller, men skulle rekommendera att testa legacy miner för mig presterar den bättre.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

Vet att många säger att de tjänar mera på olika pooler men jag har svårt att hitta calculatorer som stöder detta, i alla fall för mig. Är det mest genom att sälja sina coins vid exakt rätt tillfälle som man tjänar större intäkter på andra pooler än niceHasH?
Måste antagligen testa någon pool själv någon gång för att få en bättre uppfattning om hur det ligger till.

Jag har gjort så att jag kört ett dygn med att mine:a en coin och se hur mycket det producerar under det dygnet. Och sedan se vad det blir i bitcoins. Bytet till bitcoins gör jag på cryptopia.

Whattomine har jag använt som en ungefärlig måttstock.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

hmmm jag använder nicehash miner legacy, funkat bra i en vecka, c:a 40:-/dagen. Sedan igår gick det ner till 31-33:-).

Kollade i morse (i minern) och hade då 101 SEK, vilket borde stämma, hade runt 85 SEK när jag somnande igår.. Nu plötsligt står det 10 SEK och jag kan inte se att de fört över något (som ju verkar hända när man når runt 122:- - iaf har det varit så för mig innan) till nicehash-sidan (min BTC-adress där).

vad kan de bero på? 90:- kan ju inte försvinna bara sådär. jag kan förstå om det sker fördröjningar när de drar dessa till min BTC-adress där, men då ska det väl börja på 0 och inte på runt 10 SEK..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

hmmm jag använder nicehash miner legacy, funkat bra i en vecka, c:a 40:-/dagen. Sedan igår gick det ner till 31-33:-).

Kollade i morse (i minern) och hade då 101 SEK, vilket borde stämma, hade runt 85 SEK när jag somnande igår.. Nu plötsligt står det 10 SEK och jag kan inte se att de fört över något (som ju verkar hända när man når runt 122:- - iaf har det varit så för mig innan) till nicehash-sidan (min BTC-adress där).

vad kan de bero på? 90:- kan ju inte försvinna bara sådär. jag kan förstå om det sker fördröjningar när de drar dessa till min BTC-adress där, men då ska det väl börja på 0 och inte på runt 10 SEK..

Inget konstigt. Det som du hade som väntande payout försvinner i någon timma eller två innan det dyker upp i din wallet. Händer varje förmiddag (för oss i europa). Det står också på deras sida att det inte syns just när payouts beräknas.
Du kommer snart se dina bitcoins i wallet.

/C

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Skrivet av twoface76:

Inget konstigt. Det som du hade som väntande payout försvinner i någon timma eller två innan det dyker upp i din wallet. Händer varje förmiddag (för oss i europa). Det står också på deras sida att det inte syns just när payouts beräknas.
Du kommer snart se dina bitcoins i wallet.

/C

Ja det är väl någon slags lag överlag.. stod att jag hade 10.54 SEK efteråt vilket inte hänt förut, då har det ju startat på 0 igen.. det har stått 10.54 SEK sedan kl 9 i morse (då jag gick upp, så kanske tidigare ändå).. startade om nu, nu står det 0.. vet inte alls hur seriöst det är med summorna.. har ju min mine:at sedan det drogs, flera timmar nu, så det borde ju vara något annat än 0.. men jaja, det visar sig väl.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

mine:at sedan i morse, händer inget med summan.. 0 SEK.

Någon som har samma?

Edit: nu uppdaterades det, 8.05 SEK.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

mine:at sedan i morse, händer inget med summan.. 0 SEK.

Någon som har samma?

Edit: nu uppdaterades det, 8.05 SEK.

Ibland så "hänger" sig Balance. Det är bättre att kolla logga in på deras sida och kolla, där stämmer det nog bättre. Kör NiceHash på flera av mina datorer och ibland är inte balansen synkroniserad mellan dom.