Vad döper ni era datorer/servrar/hdd till?

Permalänk
Medlem

(C:) Bootcamp
(D:) OS X El Capitan

Jag kör mina HDD:s via USB, Och iom dom är alldeles för många för att få en egen bokstav, kör jag på varierande enhets bokstaver. TV-Serier heter:
Festplatte 001a 8TB till Festplatte 035a 8TB
Speglingen av dessa heter:
Festplatte 001b 8TB - Festplatte 035b 8TB

Filmer 001a 8TB - Filmer 021a 8TB
plus spegling

Musik 001a 8TB - Musik 004a 8TB
plus speglingen.

Sen har jag:
CAD CAM 001a 3TB
samt spegling (You get the picture of my namegiving system).

Allt sparas som Backup på LTO-7 Band med 6TB varje och samma system för namn.
Hittar allt via .xls fil för varje kategori.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag har alltid döpt mina diskar efter namn på bär. Men då jag vill hålla mig borta från åäö har det alltid blivit namn på bär utan åäö i, lättare sagt än gjort på svenska.
Några disknamn genom tiderna;
HALLON
LINGON
HAVTORN
NYPON
HJORTRON
JORDGUBBE
SMULTORN

Permalänk
Medlem

Dator/windows: Jiddraren
Wlan: jiddernet
Hdd: inget namn, borde man döpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem

Döper alla mina enheter med prefix Victor- sen något som beskriver enheten (Dator, Server, Laptop, Mobil, Network). Har döpt mina hårddiskar till System, Lagring och Plex.

Tänker mig att det underlättar för mina kompisar om de försöker leta efter något, och visst går det lite snabbare för folk att hitta mitt nät eller skicka en fil till min mobil.

Permalänk
Medlem

Datorerna döper jag efter funktion och/eller ägare. BarnLaptop, PappaSpeldator, HtpcSovrum, osv...

Och döpa diskarna, det visste jag inte ens att man kunde? Duger inte c: längre? Va? Nymodigheter! 😯

ID:t på WLAN brukar jag försöka göra provocerande i och med att jag vet att grannarna kan se det. Mest stolt är jag nog över WLANet hemma hos mamma, det heter "Al Qaida Secret Network". Hon avskyr det. Fniss. (Jag är 32, men inte fan är jag vuxen för det)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Försöker vara praktisk. Döper diskarna efter innehåll som till exempel C:/Win10Creative, D:/Dokument, E:/Musik osv. Externa diskar/minnen döper jag efter vad de innehåller eller efter typ/storlek beroende på användning, tex X:/King32GB för ett USB på 32GB...

Permalänk
Medlem

C: - SSD OS
D: - SSD Spel
E: - Serier
C: - Långfilm
F: - Dokument/Musik
G: - SSD Familj Foto/Video
NAS: - Hivemind

Permalänk
Medlem

C: - SSD OS/Spel
D: - Media/Filmer
E: - Dokument

Permalänk
Medlem

@Darkis123: Ska man vara petig heter rasen Norsk Skogkatt

Min stationära heter Prometheus. Diskarna heter tråkiga namn. 850 Evo 250 är systemdisken. 850 Evo 1000 är två Evo 500gb. Sen har jag en backupdisk i en släde som heter WD 2000 RACK har jag för mig om. Samt några NAS-diskar, som heter innehållet, typ Backup & Installationer, Media etc.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Datorerna döper jag efter funktion och/eller ägare. BarnLaptop, PappaSpeldator, HtpcSovrum, osv...

Och döpa diskarna, det visste jag inte ens att man kunde? Duger inte c: längre? Va? Nymodigheter! 😯

ID:t på WLAN brukar jag försöka göra provocerande i och med att jag vet att grannarna kan se det. Mest stolt är jag nog över WLANet hemma hos mamma, det heter "Al Qaida Secret Network". Hon avskyr det. Fniss. (Jag är 32, men inte fan är jag vuxen för det)

Skickades från m.sweclockers.com

Syftar på att döpa partionerna. Har man väl kunnat så länge det funnits partioner

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Efter jag är lätt förälskad i Warhammer 40k så är alla maskiner döpta efter planeter i Warhammer-världen (jag vet, härligt nördigt):

Desktop: Fenris
HTPC: Tanith
Server: Cyrene
Laptop: Armageddon
osv.

Diskar är döpta efter funktion på varje maskin, ex:
C: System-Fenris (Windows+applikationer)
D: Performance (SSD, spel, virtuella maskiner)
E: Data (dokument, bilder, projekt av olika de slag)

C: System-Cyrene
D: Storage (alla dokument, bilder, filmer, etc. m.m)
E: Temp-repack (här hamnar tillfälliga grejer och sånt man jobbar på som inte får plats på desktopen, etc.)

Maskinerna vet jag ju vad de är till för, så namnet räcker, att jag döper systemdisken till maskinnamnet också gör att jag alltid vet vilken jag är inloggad på, vilket är smidigt när man kör ex. Remote Desktop till olika system i fullskärm, då de lätt ser anonyma ut annars.

Men alla sätt är bra sätt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Är väl ganska tråkig, men vill ha det så logiskt och strukturerat som möjligt.

Datorer:
Main: obbe-pc
guestLAN PC: obbe-lan
guestLAN PC2: obbe-amd (min gamla phenom 2 1090t cpu)

hårddiskar:
C: local disk (är en 960pro)
D: 840pro
E: 850pro
sen har jag 2st WD green diskar på 1TB och 2TB, de uppdelade på ett par partioner med namn "lagring, spel" etc. men skulle vilja göra om dem till WDgreen1 och WDgreen2 för jag hittar aldrig dit jag vill just nu.
Dessa WDgreen diskar skall ändå in i min NAS snart så de skall bort från datorn oavsett.

på mina andra datorer följer samma princip, döper partion till respektive HDD namn.
förutom C: vilket alltid blir local disk.

Permalänk
Medlem

PC: Mini (mitt första mitx-bygge, så ville att namnet skulle avspegla formfaktorn)
Mediaspelare (Boxeebox): Boxeebox
RaspberryPi med Retropie installerat: Retropie
NAS: NAS

Man behöver inte göra det krångligare än nödvändigt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Alla mina datorer har hetat Machinehead följt av ett nummer. Efter Deep Purple-plattan.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Går efter bokstavsordning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag döper alltid min dator till Elsa.
Den jag sitter vid just nu är 4:e generationen.

Elsa IV

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Sötast

C:\ Windows (SSD)
D:\Speedy (SSD)
E:\Slow (HDD)
F:\Lagring (HDD) - numera pensionerad då den började föra oväsen

Permalänk

Mina datorer får namn efter rymdskepp i filmer och TV serier.
Stationära datorer får namn efter större Farkoster som typ Red Dwarf eller Enterprise, medan laptops och tablets får namn typ Defiant och White Star.
Min nuvarande laptop heter TARDIS, men det namnet skulle ju fungera bra på en stationär dator också...

Visa signatur

"Keep burning your bridges as you like, but sooner or later you are going to find out that ash makes for a shitty support system"

Permalänk
Medlem

Har snöat in på att kalla datorer, diskar, funktioner mm på något som börjar med Home... Därfter det har jag försökt få samma antal tecken i namnet beroende på vilken sorts enhet/pryl/funktion det gäller. Så här har det blivit:

Home (WorkGroup)
HomeOne
HomeTwo

HomeNet

HomeGate
HomeSite
HomeWiFi

HomeDisk
HomeData
HomeSave
HomeSata
HomeXtra
HomeFile
HomeBack

HomeFiles
HomeStore
HomeShare

HomeMedia
HomeAudio
HomePhoto
HomeVideo

HomeKNX
HomeDSC
HomeZAP
HomeZTV
HomeZIP
HomeSIP
HomeUPS
HomeVPN
HomeRPI

HomeAuto
HomeLarm
HomeNibe
HomeTele

HomeServer
HomeStorage
HomeSecurity

Permalänk

Just nu heter mina hdd's: Windows, Not Windows 1, Not Windows 2 osv osv.

Permalänk

Har tidigare döpt mina datorer efter något djävulsnamn.

Lucifer
Belsebub
Hin Hole (håle)

Men gick ifrån det i senaste generationen och speldatorn och den första på riktigt kraftfulla dator jag byggt fick namnet Blorgh och laptoppen det högst fantasifulla Lappen

Permalänk
Medlem

Min externa seagate hdd kallas för "Det svarta hålet", allt som lagras försvinner så småningom.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Servern hemma heter "Dorsai". (bara att söka på nätet för att förstå)

Och arbetsdatorn heter "Ulven" för att det är ett PIII chassie med en Core i7-moderkort/processor i.

Men jag tycker att Microsoft var litet tråkiga när de kom med endast en bokstav för diskar, jag skulle vilja att disketterna hette MFx: och hårddiskarna HDx:.

Eller kanske som OpenVMS: DUAx:

Permalänk

Dator heter Rambo. Allt annat helt saker från olika saker Typ Rambos Mobil Rambos Playstations osv.

Permalänk

Datornamn blir ofta syftet och platsen med datorn. T.ex Desktop hemma.

Hårddiskar döps efter tillverkare och användning. Tex WD1TBserver eller bara os-disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Döper mina enheter efter kristna latinska böner och krigsrop

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Dator källare 1-8, Dator våning 1 och Dator våning 2.
Diskarna får heta c och framåt.

Permalänk
Medlem

Datorn AMD-PC2
Hade en AMD-PC1 också men har bara en dator kvar som används

C:\System
D:\Download
E:\Backup

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Datorerna får oftast namnet som Windows ger dom vid installation (Vet blir själv förbannad på mig för att jag inte ändrar detta, blir jobbigt ibland att leta efter en dator i routern osv)

Diskar heter typ OS, Spara, Sortera och Spel (Om jag nu döper dom)

Som ni ser har jag egentligen ingen standard för detta och det får man ju suga på varje gång man vill göra en förändring, dock håller jag på med ADt hemma nu och då blir det uppstyrt med Namn för datorerna och allt annat. (Hoppas jag)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Datorn heter plåtburken hehe

Skickades från m.sweclockers.com