Postnord öppnar nytt tullager för importpaket

Permalänk
Medlem

@morxy49:
Därför de tar in inhyrda istället för att anställa folk, de kan göra sig av med dem på en minut utan konsekvens eller kostnader. Handlar inte om att få in arbetskraft snabbt, handlar om att kunna bli av med arbetskraft snabbt då de misstänker att arbetsmängden kommer minska markant.

Lagret kan användas till annat dock, till och med hyras ut/säljas till andra verksamheter i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Örebro har en flygplats och de finns en stor terminal i Hallsberg

Skickades från m.sweclockers.com

Och så finns det två stora terminaler i Örebro

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av softing:

Att bygga upp en fungerande logistik för hantering av alla EJ inom eu-paket (dvs mestadels Kinapaket) pga momskravet från Tullverket på mindre tid än två månader lär vara en rejäl utmaning och kosta mycket för PostNord. Många paket kommer säkert att gå i retur den första tiden så då får posten ingen betalning alls för hanteringen. När vi konsumenter har anpassat oss så beställs förmodligen billigare varor som "gift"-märkta eller går via andra EU-länder med fri import för lågprisvaror och då minskar behovet av denna logistik dramatiskt igen med stora neddragningskostnader. Så det blir en dyr affär för PostNord som så småningom kommer oss konsumenter till del via ökade portokostnader och fraktavgifter. Vinnarna är nog mest andra speditörer som slipper denna tillfälliga och dyra hantering.

De andra speditörerna hanterar redan importdeklarationen tillfredsställande, och det är en långsiktig lösning med tullager. Om mindre än tre år försvinner undantaget på lågvaruförsändelser i hela EU hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Känns ju logiskt att ha det i anslutning till Arlanda. Men jag antar det ligger någon större postcentral i Örebro, vill minnas att många av mina paket passerar där.

Det mest logiska vore ju att vi får betala momsen själva och att man istället gör stickkontroller känner jag. Speciellt nu när antalet paket lär sjunka drastiskt framöver.

Detta är nog den mest logiska orsaken ja. Alltså att man använder en redan existerande sorteringslokal och då behöver man bara omdirigera trafiken. Både ekonomiskt och praktiskt enklare.

Skrivet av anon34034:

Så det skapar klickvärde, nyhet på nyhet.. kom igen nu sweclockers eller swebladet?
Kanske snacka lite om #metoo eller Akilov på första sidan av siten? Eller vädret? I stockholm blir det vinter.. blä på utvecklingen av siten!

Ingen tvingar dig att läsa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Har ett paket som inte hunnit komma ännu. Kommer det få en avgift så är det inte värt att hämta ut det.

Däremot undrar jag en sak, gäller detta bara Kina, så kan man beställa något ifrån till exempel Malaysia utan att åka på avgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Tull lager? är det inte meningen att dom ska leverera paketen och inte lägga dom på hög? hehe

Med de nya reglerna om att försändelser med varuvärde under 200kr också skall momsdeklareras så kommer den som köpt något utifrån EU (med leverans inrikes med PostNord) få hem en räkning med moms och PostNords avgift på och det är EFTER att räkningen är betald som varan skickas vidare från detta lager för leverans.

Det är precis som du skriver, ett lager där paketen väntar på att mottagaren betalat avgifterna innan de kan åka vidare.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har ett paket som inte hunnit komma ännu. Kommer det få en avgift så är det inte värt att hämta ut det.

Däremot undrar jag en sak, gäller detta bara Kina, så kan man beställa något ifrån till exempel Malaysia utan att åka på avgiften?

Gäller alla länder utanför EU givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Med de nya reglerna om att försändelser med varuvärde under 200kr också skall momsdeklareras så kommer den som köpt något utifrån EU (med leverans inrikes med PostNord) få hem en räkning med moms och PostNords avgift på och det är EFTER att räkningen är betald som varan skickas vidare från detta lager för leverans.

Det är precis som du skriver, ett lager där paketen väntar på att mottagaren betalat avgifterna innan de kan åka vidare.

De nya reglerna/lagarna som gjorde att även paket under 100 kr momsbeläggs kom/började gälla 1 juli 1992.

Därför lite fel att tala om nya regler, PostNord importdeklarera knappt paket oavsett värde och just 22 EUR motsvarar 300 kr i Tullverkets föreskrifter. Men nu har ju PostNord sagt galnare saker själva

Det PostNord tvingats göra är ju att införa rutiner som försäkrar att de följer svensk lag. Förutsättningarna i den här frågan – att postorder beskattas från första kronan – har dock varit samma sedan 1 juli 1992. Sen att de hittat på massor saker i media för att skylla ifrån sig är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Jaja nu blir väl prins John och sheriffen glada.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och samtidigt lyckade postmord inte göra enkla leveranser. Paket till mig postades från helsingborg i måndags, och det har fortfarande inte lyckats ta sig till Malmö..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Känns ju lite som att importpaket kommer minska en del då den nya avgiften börjar gälla.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Mannen på bilden var just på väg och "kasta" paket.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De nya reglerna/lagarna som gjorde att även paket under 100 kr momsbeläggs kom/började gälla 1 juli 1992.

Därför lite fel att tala om nya regler, PostNord importdeklarera knappt paket oavsett värde och just 22 EUR motsvarar 300 kr i Tullverkets föreskrifter. Men nu har ju PostNord sagt galnare saker själva

Det PostNord tvingats göra är ju att införa rutiner som försäkrar att de följer svensk lag. Förutsättningarna i den här frågan – att postorder beskattas från första kronan – har dock varit samma sedan 1 juli 1992. Sen att de hittat på massor saker i media för att skylla ifrån sig är en annan fråga.

Jag vet inte varför du citerar mig och skriver om något helt orelaterat.

PostNord har haft policyn att samtliga försändelser med varuvärde under 22EUR inte momsdeklarerats, punkt.
Sedan om detta är i enlighet med lagen eller inte spelar mindre roll och påverkar sannerligen inte oss konsumenter, därav mitt ordval.

Med det sagt så är jag helt på det klara med varför policyn ändras, men det har ingenting med min kommentar att göra.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Mannen på bilden var just på väg och "kasta" paket.

Knappast, man håller så där när andra armen är upptagen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Jag vet inte varför du citerar mig och skriver om något helt orelaterat.

PostNord har haft policyn att samtliga försändelser med varuvärde under 22EUR inte momsdeklarerats, punkt.
Sedan om detta är i enlighet med lagen eller inte spelar mindre roll och påverkar sannerligen inte oss konsumenter, därav mitt ordval.

Med det sagt så är jag helt på det klara med varför policyn ändras, men det har ingenting med min kommentar att göra.

Finns faktiskt inget bevis för att de haft någon viss policy till att börja med, det är något de påstått i efterhand. I verkligheten har det inte gällt någon viss summa, även paket med högre värden har sluppit igenom okontrollerade och utan att de gjort någon importdeklaration, inte alla men de flesta. 22 EUR motsvarar 300 SEK i Tullverkets föreskrifter hur som helst. Att det bara var fråga om semantik förstod jag såklart. Missuppfattningarna i media är dock inte fråga om semantik.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Med de nya reglerna om att försändelser med varuvärde under 200kr också skall momsdeklareras så kommer den som köpt något utifrån EU (med leverans inrikes med PostNord) få hem en räkning med moms och PostNords avgift på och det är EFTER att räkningen är betald som varan skickas vidare från detta lager för leverans.

Det är precis som du skriver, ett lager där paketen väntar på att mottagaren betalat avgifterna innan de kan åka vidare.

ee what man får väll betala när man hämtar ut paketet? Så har det ju varit fram tills idag i alla fall. Senast förra veckan fick jag betala för ett paket på ica som kom utanför EU.

Leverans tiderna kommer ju bli avsevärt längre om man ska vänta på en faktura...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

ee what man får väll betala när man hämtar ut paketet? Så har det ju varit fram tills idag i alla fall. Senast förra veckan fick jag betala för ett paket på ica som kom utanför EU.

Leverans tiderna kommer ju bli avsevärt längre om man ska vänta på en faktura...

PostNords pressmeddelande från 16 feb
PostNords blogg-inlägg där de beskriver det lite mer

Detta förändras från 1 mars, alla paket kommer gå till tullager istället för ombud. Du kommer kunna bli aviserad på telefon också. Är inte säkert hanteringen blir mindre smidig direkt, är inte som de levererades direkt från Arlanda eller Toftanäs tidigare.

Frågan vad det gäller grejerna som kommer gå i retur är väl snarare frågan vad Kina ska göra med breven som skickats med en falsk avsändaradress, någon som kan Kinas postlagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

ee what man får väll betala när man hämtar ut paketet? Så har det ju varit fram tills idag i alla fall. Senast förra veckan fick jag betala för ett paket på ica som kom utanför EU.

Leverans tiderna kommer ju bli avsevärt längre om man ska vänta på en faktura...

Det är inte ett ansvar som är rimligt att lägga på ombuden. Givetvis räknar PostNord att många av dessa 150.000 försändelser per dag kommer gå i retur till följd av att mottagaren ej betalar avgiften. Det blir snabbt ohållbart om man skall sprida ut kaoset hos ombuden.

Många av dessa "kinapaket" levereras som brev direkt i brevlådan idag, men kommer nu vänta på lager tills avgift och moms betalats. Så ja, absolut, leveranstiden kommer påverkas.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Det är inte ett ansvar som är rimligt att lägga på ombuden. Givetvis räknar PostNord att många av dessa 150.000 försändelser per dag kommer gå i retur till följd av att mottagaren ej betalar avgiften. Det blir snabbt ohållbart om man skall sprida ut kaoset hos ombuden.

Många av dessa "kinapaket" levereras som brev direkt i brevlådan idag, men kommer nu vänta på lager tills avgift och moms betalats. Så ja, absolut, leveranstiden kommer påverkas.

Vadå inte ett ansvar som är rimligt att lägga på ombuden?

Tullen sätter att paketet ska betalas 150kr och du får betala 150kr när du hämtar ut paketet på Ica.
Inte så att det blir stor skillnad. Nu får du i stället betala postnord direkt med garanterad längre leverans tid och sen hämta ut paketet på Ica.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Räknar dem inte med att folk som beställer paket med värde under 100:- kommer att minska groteskt mycket?

Det är ju precis av anledningen att paketmängden kan minska som de börjar med att anlita personal från bemanningsföretag. Det vore ju oerhört mycket mer tveksamt agerande om de bara körde en "vänta och se"-attityd när de får mer jobb att göra. Det skulle garanterat försämra servicen för kunderna.

Permalänk
Medlem

De verkar lika smarta som film och musikbolagen.
"Kalle har laddat ner 500 filmer alltså betyder det utebliven inkomst på 500 filmer"

Dvs de räknar att Kalle spenderar all sin inkomst till filmer tex och tar enorma lån för att köpa också för att ha råd. Låter vettigt. Lika vettigt som att ta 75 kr per paket för att finansiera ************. Måste vara oerhört komplicerat och tidskrävande att hantera ett paket om det måste kosta 75 kr för det arbetet.

Man kanske inte ska vara alltför hård då det finns vissa inom politiken som räknar som så att höjer man soppan till 200 kr litern så kommer pengarna bara trilla in, för dels kommer ju alla fortfarande köra lika mycket och även har råd. facepalm_modell_stor.jpg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vadå inte ett ansvar som är rimligt att lägga på ombuden?

Tullen sätter att paketet ska betalas 150kr och du får betala 150kr när du hämtar ut paketet på Ica.
Inte så att det blir stor skillnad. Nu får du i stället betala postnord direkt med garanterad längre leverans tid och sen hämta ut paketet på Ica.

Många av dessa försändelser delas idag ut direkt till brevlådan och ser aldrig en hylla hos något ombud.
Bland annat så kan inte ansvaret läggas på ombuden iom den fysiska plats som samtliga försändelser tar.

Ponerar vi därtill att 1% av försändelserna går i retur för att mottagaren inte vill betala moms och/eller avgift på sin vara så skall ombuden ordna med 1500 returer, per dag.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Försändeler från utlandet kommer till Sverige via Arlanda flygplats och Öresundsbron. Det hade kanske varit smidigare att ha två tullager, ett på Arlanda och ett i Malmö, men då måste man ha dubbla uppsättningar personal och det kanske inte fanns någon lämplig lokal tillgänglig. Observera även sista meningen i artikeln:

Skrivet av Swelockers:

Lösningen väntas vara i drift fram till åtminstone det tredje kvartalet i år, men kan anta en annan form efter detta.

Med andra ord kanske man slopar tullagret efter det tredje kvartalet, kanske för att återgå till det gamla systemet med betalning hos postombudet. Då behöver man enkelt kunna säga upp hyresavtalet.

Postnord verkar misstänka att många av de försändelser som just nu är på väg till Sverige kommer att skickas tillbaka till avsändarlandet, och jag är benägen att hålla med. Tanken kanske är att man kan återgå till den gamla lösningen efter att folk har lärt sig vad som händer så att det är färre försändelser som går tillbaka till avsändaren för att mottagaren får en oönskad överraskning i form av en tullnota.

Skrivet av Garderoben:

Tull lager? är det inte meningen att dom ska leverera paketen och inte lägga dom på hög? hehe

Inte innan momsen är betald.

Skrivet av Petterk:

Frågan vad det gäller grejerna som kommer gå i retur är väl snarare frågan vad Kina ska göra med breven som skickats med en falsk avsändaradress, någon som kan Kinas postlagar?

Brev som inte kan delas ut skickas tillbaka till avsändarlandet. Sedan får posten i avsändarlandet lista ut vad man ska göra med breven. Om brevet skickas från Sverige skickas det till Post- och telestyrelsen i Kiruna där det öppnas för granskning. Om brevet skickas från Kina antar jag att Kina har något motsvarande det i Kiruna som brevet går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Brev som inte kan delas ut skickas tillbaka till avsändarlandet. Sedan får posten i avsändarlandet lista ut vad man ska göra med breven. Om brevet skickas från Sverige skickas det till Post- och telestyrelsen i Kiruna där det öppnas för granskning. Om brevet skickas från Kina antar jag att Kina har något motsvarande det i Kiruna som brevet går till.

Ja det har de säkert, det jag funderar på är hur länge det kommer ligga tills grejerna åker till tippen.

Ett tullager vill du knappast bygga på en flygplats för den delen, kommer alltid vara begränsat med område kring de och kosta onödigt mycket. Tullager behöver inte ligga i anslutning till var godset/breven/paketen ankommer eller lämnar landet, enklare med personalombesörjning på ett ställe som Örebro också. Dessutom om beställer jag något från t.ex. Stockholmsregionen så åker posten förbi mig till Örebro där de har sin paketterminal hur som helst trotts att det lika långt till Örebro som till Stockholm när det gäller paketterminalerna. Det är en viktig logistikhub helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Mina paket tenderar att gå via jönköping :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

De verkar lika smarta som film och musikbolagen.
"Kalle har laddat ner 500 filmer alltså betyder det utebliven inkomst på 500 filmer"

Dvs de räknar att Kalle spenderar all sin inkomst till filmer tex och tar enorma lån för att köpa också för att ha råd. Låter vettigt. Lika vettigt som att ta 75 kr per paket för att finansiera ************. Måste vara oerhört komplicerat och tidskrävande att hantera ett paket om det måste kosta 75 kr för det arbetet.

Man kanske inte ska vara alltför hård då det finns vissa inom politiken som räknar som så att höjer man soppan till 200 kr litern så kommer pengarna bara trilla in, för dels kommer ju alla fortfarande köra lika mycket och även har råd. facepalm_modell_stor.jpg.

Att ladda ner film är stöld, att inte betala tull och moms är skattefiffel. Bra jämförelse där.
Postnord ska alltså inte få betalt när de levererar och tullar ditt paket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Varför Örebro? Det ligger ju mitt i landet? Inte smartare att ha vid någon flygplats eller gräns?

Vid flygplats eller vid gränsen är bara en mellanzon. Den centrala samlingspunkten är i Örebro där det lagras tills adressaten betalar avgiften. Sedan är det kortaste vägen åt alla håll därifrån, därav mest logiskt.

Permalänk
Medlem

@DAoG: Tycker absolut att postnord ska få betalt. Det är en tjänst dom erbjuder och självklart ska dom få betalt
Så jag håller med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Försändeler från utlandet kommer till Sverige via Arlanda flygplats och Öresundsbron. Det hade kanske varit smidigare att ha två tullager, ett på Arlanda och ett i Malmö, men då måste man ha dubbla uppsättningar personal och det kanske inte fanns någon lämplig lokal tillgänglig. Observera även sista meningen i artikeln: "Lösningen väntas vara i drift fram till åtminstone det tredje kvartalet i år, men kan anta en annan form efter detta."

Med andra ord kanske man slopar tullagret efter det tredje kvartalet, kanske för att återgå till det gamla systemet med betalning hos postombudet. Då behöver man enkelt kunna säga upp hyresavtalet.

Angående detta så sade ju terminalchefen i Örebro till P4 Örebro att tullager kommer finnas kvar inom överskådlig tid, efter tredje kvartalet kommer det snarare att permanentas. Sen vet jag inte när de tänkt säga upp den gamla terminalen i Örebro, men det är inte säkert att de har förlängt några kontrakt där. Tror nog vi får se tullager även efter just denna lösningen avvecklats, de bygger ju ändå upp rutiner som bygger på att mottagaren betalar i förskott.

Permalänk
Medlem

bara jag som tänker att dessa centraler kommer bli överflödiga ? Hur många kommer köpa 100:- saker om man skall betala 150-250:- i avgifter?

// LZ