GeForce GTX 1060 3GB, kommer inte över 30 fps

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 1060 3GB, kommer inte över 30 fps

Hej, jag köpte ett GTX 1060 här om dagen och när jag monterat in det i datorn och uppdaterat drivrutinerna så provade jag köra PUBG, spelet gick på endast 30 fps sen krashade det. Provade att köra UserBenchmark, där visade mitt gamla grafikkort (GTX 660) 70-90 fps medans det nya endast visade 29.9 fps.

Jag har provat följande:
DDU och installerat senaste drivrutiner.
DDU och installerat gammla drivrutiner.
Stängt av/på V-sync i Nvidia kontrollpanelen
Ändrat samtliga inställningar i Nvidia utan resultat.
Pratat med supporten på Nvidia som tyckte att jag skulle installera om drivrutinerna (vilket jag gjorde igen).
Googlat arslet av mig utan att hitta någon med samma problem.

Någon som har något jag kan prova för att få detta att fungera?

Intel core i5 4670k överklockad till 4.2GHz
Windows 10 pro

/T

Permalänk
Medlem

@TbeL: Står det rätt kort i enhetshanteraren?
Kopplat skärmkabeln till grafikkortet och inte moderkortet?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova kortet i en annan dator?

Installera om Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tryckt i strömkontakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@TbeL: Står det rätt kort i enhetshanteraren?
Kopplat skärmkabeln till grafikkortet och inte moderkortet?

Ja det kommer upp i enhetshanteraren.
Ja allt är rätt kopplat.

Skrivet av Squallie:

Har du möjlighet att prova kortet i en annan dator?

Installera om Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan prova i en annan dator när jag kommer hem, tror inte det är windows som är problemet..

Skrivet av skippy_pewpew:

Tryckt i strömkontakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, tillochmed provat en annan strömkabel från psun

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kanske är helt ut och cyklar nu, men jag när jag köpte mina GTX 970is vid lansering så visade min BIOS/UEFI fel bushastighet på det ena kortet. Jag provade så klart att koppla om/flytta kortet och felsöka, men det hela slutade med att jag fick ett nytt kort på garanti efter att jag varit i kontakt med MSI här på Swec forum.

Jag föreslår att du kollar i ditt BIOS/UEFI om ditt kort körs i rätt bushastighet, ett longshot, men det kanske kan ge något.

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Har du något moniteringsprogram som kan kika på hur grafikkortet går? Alltså frekvens och load% när du gör t.ex. ett benchmark där det förväntas ligga på 99%.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Inte att du kör HDMI och den låser till 30hz?

Testa Displayport om du inte redan kör det.

Låter 100% som mjukvara/settings. 30FPS är så specifikt och den är låst där av någon anledning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Googlade på "GTX 1060 stuck at 30 fps"

Problemet verkar oftast varit V-sync, och i alla fall för bärbara att energy settings inte varit på high performance.

Några klipp:
Check your setttings for VSync in the driver.

check your v-sync settings, either in game, or in the nvidia control panel. Having v-sync will cap your frames at 60.

...energy options are set to high performance

Do you happen to have vsync set to half refresh rate in NCP?
If he update drivers recently he could have turned on vsync by mistake.

You could also check your refresh rate of the display. Make sure it's not set to 30Hz in the Nvidia control panel

Did you accidentally switch it to power saving mode from performance mode? Check power settings, and make sure when you're gaming that it's always plugged in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Hej,

Jag kanske är helt ut och cyklar nu, men jag när jag köpte mina GTX 970is vid lansering så visade min BIOS/UEFI fel bushastighet på det ena kortet. Jag provade så klart att koppla om/flytta kortet och felsöka, men det hela slutade med att jag fick ett nytt kort på garanti efter att jag varit i kontakt med MSI här på Swec forum.

Jag föreslår att du kollar i ditt BIOS/UEFI om ditt kort körs i rätt bushastighet, ett longshot, men det kanske kan ge något.

Mvh
Tobbe

Hur kollar jag detta?

Skrivet av Masyve:

Har du något moniteringsprogram som kan kika på hur grafikkortet går? Alltså frekvens och load% när du gör t.ex. ett benchmark där det förväntas ligga på 99%.

Jag har bara kört UserBenchmark hittils, ska kolla hur det ser ut när jag kommer hem.

Skrivet av Implor:

Inte att du kör HDMI och den låser till 30hz?

Testa Displayport om du inte redan kör det.

Låter 100% som mjukvara/settings. 30FPS är så specifikt och den är låst där av någon anledning.

Finns ingen displayport på det kortet, kör DVI just nu eftersom det är det enda min gamla skärm stödjer.

Skrivet av abc80piggyback:

Googlade på "GTX 1060 stuck at 30 fps"

Problemet verkar oftast varit V-sync, och i alla fall för bärbara att energy settings inte varit på high performance.

Några klipp:
Check your setttings for VSync in the driver.

check your v-sync settings, either in game, or in the nvidia control panel. Having v-sync will cap your frames at 60.

...energy options are set to high performance

Do you happen to have vsync set to half refresh rate in NCP?
If he update drivers recently he could have turned on vsync by mistake.

You could also check your refresh rate of the display. Make sure it's not set to 30Hz in the Nvidia control panel

Did you accidentally switch it to power saving mode from performance mode? Check power settings, and make sure when you're gaming that it's always plugged in.

Har gått igenom dessa inställningar från toppen till botten, blir ingen skillnad tyvärr..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TbeL: har du flera skärmar/tv anslutna?

Testa annan dvi kabel eller hdmi/displayport. Efter lite google så verkar endel fått problem med låsta 30fps med dvi men funkat fint via displayport och hdmi.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Har du något moniteringsprogram som kan kika på hur grafikkortet går? Alltså frekvens och load% när du gör t.ex. ett benchmark där det förväntas ligga på 99%.

Då det sitter ett GTX 1060 3GB på en av datorerna här hemma så körde jag UserBenchmark och monitorerade med HWiNFO64. (länkar till skärmklipp)

Precis som Masyve skriver så går GPUn upp i 99% load och omkring specad frekvens när UserBenchmark testar grafiken.

Bara så att TS har nåt att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för alla svar men nu ger jag upp, jag skickar tillbaka kortet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Jag är tacksam för alla svar men nu ger jag upp, jag skickar tillbaka kortet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

I ett sånt här fall skulle det ju behövas en positionsbaserad Sweclockershembesöksakut !

Men ge inte upp än.
Du ska se att du får några handfasta tips i kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Hur kollar jag detta?

Det beror lite på vilken tillverkare det är på ditt moderkort, vet du vilket du har?
Precis när du startar datorn och den håller på att boota så brukar det komma fram en logga på skärmen från tillverkaren, under denna brukar det stå vilken knapp du ska trycka på för att "enter setup", det brukar vara F2, F10 eller DEL.

Alla BIOS/UEFI ser lite annorlunda ut beroende på tillverkare så det är svårt för mig att guida dig mer här ifrån, tyvärr...

Mvh
Tobias

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...