Försäljningen av smarta telefoner på nedgång för första gången

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet. Kanske hysterin med oändligt stigande priser äntligen kan upphöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är förvånad. Telefonerna är långt ifrån perfekta och det släpps ju många spännande nyheter på flaggskeppsfronten från år till år. Jag tänker främst på kamerorna som blir bättre och bättre, men fortfarande tar rätt dassiga bilder i riktigt dåliga ljusförhållanden.

Sen är det klart att batteritiden kan bli mycket bättre med, den är ju inte så bra idag alltså.

Samtidigt kan det väl vara så att folk börjar tröttna på att lägga 7-10K på en ny telefon varje år? Man kanske inte tycker att förbättringarna är värt flera tusen kronor. Själv resonerar jag som så att en enhet man använder 8-10h om dagen 365.25 dagar om året (inräknat skottår) gärna får kosta som fan själv, eftersom jag absolut inte vill kompromissa med en så viktig pryl. Bara det bästa är gött mos.

Använder du telefonen 8 timmar per dag?

Permalänk
Medlem

Åh, jag vill också skriva min mobilhistoria (smartphones)

1) Sony Xperia Neo V hösten 2011. 99kr/månad inklusive fri datatrafik. Bunden 2 år. Telenor. Därefter 79kr/månad inkl fri data. Ok skärm, 512MB minne, 2GB lagring + SD-kort. Stor förbättring när uppdatering kom från 2.3 till 4.0, men telefonen var egentligen inte användbar om man inte rootade den och slängde in (rätt fantastiska) customromar från xda.com. Mycket bra med kitkat. Klockade upp den från 1 GHz till 1.6GHz, fast körde nog oftast 1.4GHz. Men sopig kamera.

2) Nexus 4 nån gång 2013. Kostade kring 2000, mkt bra pris för 4-kärnig CPU och 2GB RAM. Dålig lagring (16GB, ej SD) och rätt mesig kamera. Ok skärm, men inte 4G. Här kände jag att RAM och CPU räckte till, skärmen var helt användbar. Men, kameran var det som fällde avgörandet till slut, tack och hej, numera är den minisurfplatta för barnen (jag har stängt av ringfunktionen).

3) "Ärvde" begagnad Galaxy S4 med full-HD Amoled-skärm, 2GB minne, etc. Den här telefonen räcker helt klart till allt jag vill, fortfarande. Kameran hänger inte med moderna mobiler såklart, men är ok utomhus. Samsung uppgraderade denna mobil endast till Android 5.0, vilket är helt otroligt uselt. Går att roota och customroma men då blir kameran sämre tycker jag. Kör överklockad cPU, 2.6GHz, lite kul ska man ju ha även om överklockningen inte märks.

Så, jag klarar mig alltså fint med något från 2013. Tillräckligt bra, för mig.

4) ? Nåt med bra kamera, vattentätt. Max 2500.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Använder du telefonen 8 timmar per dag?

Använder man den för filmtittande eller musik så drar tiden snabbt iväg.

Men tycker 8 timmar låter som ganska mycket användning.

Permalänk
Medlem

Det konstiga med smartphones är att "alla" eller dom flesta i alla fall köper så dyra telefoner, inte bara entusiaster.
Hur många känner inte igen sig när icke datorkunniga bett om köpråd på laptops eller datorer. Då får det kosta 3000kr på Mediamarkt, sen är de förbannade att datorn är dålig. Det är min erfarenhet i alla fall. Och det är en dator de tänkt ha i 5-10år och den ska fungera perfekt.
Det är dessa samma personer som idag gladeligen köper Samsungs och iPhones på avbetalning "med abonnemang". 10000kr vartannat år.
Är det själva avbetalningen via abonnemang som får folk att handla så dyrt? Jag har gått och väntat att proppen ska gå ur och det här är forhoppningsvis ett tecken på det.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Nikodemous:

Sitter fortfarande på min första smartphone från 2013 då jag köpte en high end mobil för 5200 kr. Då köpte jag en Samsung note 2 för att kameran var en av dom bästa på marknaden för mobiler vid den tidpunkten eftersom vi väntade barn och ville föreviga en del stunder.

Köpte till extra batteri för 149 kr på tradera som jag fortfarande inte använt eftersom jag inte märkt av att batteriet blivit nämnvärt mycket sämre.

Problemet jag står för nu är att Samsung dragit tillbaka den uppdatering till Android 5.0 som dom sa att dom skulle göra i början men som dom senare backade ifrån. Detta är givetvis ett jätteproblem för många av oss eftersom android 5.0 är minimum för att mobilt bankid skall stödjas nu till sommaren och därför blir jag helt enkelt tvungen att köpa ny lur eftersom jag får svårt att leva utan den appen. Tror Swedbanks app också kan ligga i farozonen.

Så där har ni svaret vad tillverkarna kan hitta på för att sälja mer mobiler. Bara sluta uppdatera dom så löser sej saker å ting...

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde flasha den med LineageOS, fd CyanogenMod så får du Android 7.1.

Ladda ner det här och läs om hur du gör det: https://download.lineageos.org/t0lte

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Folk börjar väl inse att det är dyrt och köpa en telefon på 10k vid varje släpp för att smsa, surfa och ringa på. för det är väl det som man gör i slutändan?

Vad gör folk på telefonerna som motiverar det senaste med lite extra prestanda?

Utöver det du nämner är även min lur min primära kamera, spotify, ljudbok och podcasts, youtube och sen är det smidigt att kunna ringa genom ex skype. Det är mina dagliga appar som jag anänvder. Sedan finna ddt ju appar jag använder mer sällan kanske en gång i veckan som ex bankappen...

Pttjja. Även om min lur var dyr (9000kr) så har den lägre timkostnad än min stationära dator eller andra tekniska apparater jag äger.

Dock anser jag att det är mindre förbättringar från år till år på föaggskeppen om vi jämför med runt 10talet. Då var det å andra sidan surt att köpa en lur för 6000 som var seg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Använder du telefonen 8 timmar per dag?

Ja, se mitt svar här. #17292200

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en bidragande orsak är att marknaden nu i princip mättats.
Tidigare år är det ju fler som gått från "riktig" telefon till smartphone.
Min första smartphone tog jag i drift för ungefär en månad sedan. Den köptes för knappt två år sedan och har sedan fått vänta på att någon i familjen skulle börja använda den. (Tänkt till min dotter, men hon håller fast vid sin betydligt äldre telefon.)

Permalänk
Medlem

@anon127948:

Trist att du använder 5.5" lcd tv

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jhonekri:

@AxMi-24:

Trist att du använder 5.5" lcd tv

Använder inte TV så storleken kvittar. Däremot vill jag inte släpa runt en

Jag använder mobilen bara när jag är på väg någonstans och det betyder maximalt en hand fri. Stora telefoner fungerar inte så bra med en hand, speciellt inte nu när de börjar köra med ultra höga förhållanden så det är nästan omöjligt att nå hela skärmen även på mindre telefoner.

Permalänk
Avstängd

Nu i desperation för att få folk att köpa ny lur så har dom hittat på en ny gimmick, 18:9 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Sitter fortfarande på min första smartphone från 2013 då jag köpte en high end mobil för 5200 kr. Då köpte jag en Samsung note 2 för att kameran var en av dom bästa på marknaden för mobiler vid den tidpunkten eftersom vi väntade barn och ville föreviga en del stunder.

Köpte till extra batteri för 149 kr på tradera som jag fortfarande inte använt eftersom jag inte märkt av att batteriet blivit nämnvärt mycket sämre.

Problemet jag står för nu är att Samsung dragit tillbaka den uppdatering till Android 5.0 som dom sa att dom skulle göra i början men som dom senare backade ifrån. Detta är givetvis ett jätteproblem för många av oss eftersom android 5.0 är minimum för att mobilt bankid skall stödjas nu till sommaren och därför blir jag helt enkelt tvungen att köpa ny lur eftersom jag får svårt att leva utan den appen. Tror Swedbanks app också kan ligga i farozonen.

Så där har ni svaret vad tillverkarna kan hitta på för att sälja mer mobiler. Bara sluta uppdatera dom så löser sej saker å ting...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat på nätet om det finns högre android version? Har själv en note 2 och en note3 till Note3 ska de finnas version 7.1 dock ej från Samsung men den ska fungera. Ska testa den i helgen.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Använder man den för filmtittande

Det där har jag aldrig riktigt fattat, hur grejar ni att titta på film på en 5" skärm?
För mig känns det som att se en film som rörligt frimärke bara sabbar filmen...

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara någon som nämnt en tãnkbar anledning, att marknaden håller på att bli mättad, globalt.

Det kanske blir ett slagsmål framöver och främst då om de uppgraderande kunderna. Det kan innebära att priserna blir vãldigt viktiga framöver. Hoppas kan man ju.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Ja det är väl ganska självklart... Sitter man på en Galaxy S7'a eller S8's så känns kanske inte nio - tio lök särskilt motiverande för en smärre uppgradering nej...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det där har jag aldrig riktigt fattat, hur grejar ni att titta på film på en 5" skärm?
För mig känns det som att se en film som rörligt frimärke bara sabbar filmen...

Tycker det fungerar bra.

Har en iPad också, men tycker det blir lite klumpigt när man ligger i sängen t.ex.

Permalänk
Medlem

Xiaomi har fattat vad som räknas! Hårdvara som är tillräckligt bra, SD625 duger för det flesta. Lång batteritid och lågt pris. Inte konstigt att dem har fördubblat antalet sålda enheter när andra går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Spelar det någon roll ifall det är nödvändigt eller ej? Tycker det är skönt att sitta och glo youtube då och då, vilket gör att jag spenderar pengar på mer surf till min telefon som jag sen också använder en hel del Förlåt om det låter tjurigt, men förstår inte vad alla gnäller på, alla är vi olika, och vi alla använder telefonerna på olika sätt

Jo det har vi, men det är oerhört segt det mesta av tiden..

Det är givetivs din ensak om vad du ska lägga pengar på, tycker bara inte det själv då det ska vara så förbannat dyrt med några extra gigabytes..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det är givetivs din ensak om vad du ska lägga pengar på, tycker bara inte det själv då det ska vara så förbannat dyrt med några extra gigabytes..

Håller helt med dig med att det är löjligt dyrt haha. Tycker det är sjukt egentligen hur dyrt det är Tyvärr så använder jag ändå så mycket så jag behöver det haha

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Minns när batteriet blev märkbart dåligt i min Nokia 5110, batteriet höll ”bara” 10 dagar. Köpte ett nytt batteri för 149:- och vips höll den i 16 dagar igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Som några andra nämnde tidigare i tråden har även jag en 6S. Kikat lite på X:en men då den saknar fingerläsaren så är jag skeptiskt.
Vet inte hur många "smartphones" jag haft, ska försöka radda de jag kommer ihåg...

Köpte min första 2003-04(?). En av Tre:s första.
Tror det var en LG som ligger i någon låda. #1 (TRE var grymma förr med bindningstid på telefonerna på 12 månader )
Den hade en roterbar kamera som kunde vinklas både front/back...
Köpte en Motorola A925 sedan, grymt cool med GPS men batteritiden var väl 2-3 timmar på sin höjd. #2 (Kostade 1000 SEK, utförsäljning)
Vidare med någon Sony Ericsson Z610. #3
Kan ha blivit en telefon efter Z610:an också.
Köpte en Iphone 1 i USA men eftersom jag körde med TRE som saknade 2G-nät så floppade den #4 (Vi köpte 10 st på Apple Store i New York och jailbreakade alla) Tyvärr var flygplatspersonalen på Newark tjuvar och snodde 5 lurar, kartongerna kom hem... (ja vi packade ner några i det incheckade baggaget. (ung & dum)
Sedan blev det Iphone 3G #5
Vidare med iphone 4 #6 (Den modellen exkluderat iphone 1 jag blev mest imponerad av då de kom med Retina Display, allt efter har bara varit revideringar)
Fortsatte med iphone 5 #7
Tror jag fixade en Google Nexus (gen2) som jobbmobil ungefär samtidigt. Grymt telefon, tyvärr var kvalitén på den sisådär #8.
Efter 5:an som höll 36 månader blev det en 6S #9
Bytte jobbnalle till iphone SE förra året som rullar än #10

6S:an har fått spräckt skärm så nu är det antingen att reparera den eller skrota privatnallen...

Surfplattor Nexus 7. (Kass kvalitet igen precis som Nexus-luren) #1
Ipad 9,7" (2017) #2 (grym sak, underskattat ipad länge pga pris...)

Permalänk
Avstängd

Är väll inte så konstigt egentligen att det sjunker när 90% av användarna skulle klarar sig gott på en 4 år gammal mobil om dom såldes i dag och det är ganska tråkigt att köpa samma sak om och om och om igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Pepsin:
Det finns bättre batterier i fråga om batteritid. Men vem vill bära runt motsvarande telefonens vikt i TNT i fickan? Om det blir snedtändning och batteriet sprängs så blir det samma effekt som att kliva på en landmina.

Inget land med minsta skymt av konsumentskydd skulle tillåta dessa batterier i telefoner.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

@Pepsin:
Det finns bättre batterier i fråga om batteritid. Men vem vill bära runt motsvarande telefonens vikt i TNT i fickan? Om det blir snedtändning och batteriet sprängs så blir det samma effekt som att kliva på en landmina.

Inget land med minsta skymt av konsumentskydd skulle tillåta dessa batterier i telefoner.

Det finns bättre batterier som inte blir någon jävla landmina utan är som alla batterier av liknande modell att punkterar man dom med en kniv tex så ryker dom och kan brinna och kan säkert säga poff med om man sätter eld på dom men nu pratar vi inte landmina

Problemet kommer mer ner till kostnad att man vill spara pengar och problem 2 är att kunna hålla mobilen slimmad och 4000mah är inte något problem i typ alla modeller idag man skulle kunna ha 5000mah utan att det är något problem men det skulle kosta extra vilket man inte är villig att lägga ut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Klart det gör, men jag menade på extremspektrat. Ett batteri med energidensitet som TNT vill jag inte ha i fickan iaf.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Min mobil är en Samsung Galaxy S4 som jag köpt av en kompis för hela 40 euros.
Den duger gott och väl till allt jag gör med den.
I stort sätt är det bara att lyssna på musik (använder den först och främst som mp3 spelare).
Navigation med Navigon Västeuropa offline kartan och då och då tar jag bilder med den.
Jag är nästan alltid offline med mobilen och har den i flygläge och WiFi är av ochså.
Har fortfarande ett gammalt GSM SIM-Kort i den utan data trafik. Men det vill jag inte heller ha.
På så sätt håller batteriet nästan 10 dagar. Men det är ochså ytterst sällan jag har skärmen igång. Och den har jag ändrat till att ha svart bakgrund på, iom det är OLED, förbrukar den nästan ingenting när jag väl kollar vad klockan är.
Batteriet är utbytbar och dom kostar bara ett par euros skulle det vara dax för en.

WhatsApp som är registrerat till det numret jag har i min Galaxy S4, kör jag via min Galaxy TabS 10.5, som ligger alltid hemma och är ansluten till nätet via Wifi. Har inget eget sim kort i Tabben.
Den är bara till för att kolla på youtube ibland, kolla privata mails, till WhatsApp och random surf.

Tjänstetelefonen är en Samsung A-300.
Den är jätteliten och av clamshell design.
Använde en Samsung SGH-2200 innan, men det blev svår att hitta batterier till den som funkar vettig, annars hade jag haft kvar den.
Älskar dessa lurar.

Köpa en lur för 10.000 spänn. eller hur hahahaha

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Har väntat ett tag på att detta skulle ske, aldrig fattat hur så många kan betala så mycket för något de använder så kort tid.

10k för en mobil, man får ju för fan en bra laptop för de priset... den laptopen kommer du kunna ha i 5-10 år vid enklare användning.

5k är maxpris (gärna under 4) för mig för en mobil, jag kör fortfarande med min S5 Alpha som kostade 5.5k slutet 2014. Jag fick den dock till super pris som student 3.5k + en trådlös speaker värd 1k. Så de va värt.

Råkade spräcka skärmen på den dock så det slutade med att jag köpte 2 likadan mobiler från ebay för 1500 + 2000kr under åren som gått. Totalt lagt 6-7k på mobil under 3.5 år, och då har jag alltså köpt 3 st som kommer funka i flera år till om det behövs som reserver.

Nu börjar jag dock bli sugen på en s8a när priserna börjar bli mer humana och kan även tjäna ca 100-150kr per månad genom att byta abonnemang. Så den nya s8an kommer inte kosta många kr om man tar med det i ekvationen, runt 3-3.5k kanske, precis lagom imo, bra grejjer men också bra pris

s9an ser ju precis ut som s8an och hårdvaran är det ingen större skillnad på, varför betala 8-9k för det