Trasigt nätaggregat som förstörde moderkortet?

Permalänk
Medlem

Trasigt nätaggregat som förstörde moderkortet?

Tja,

Har lite funderingar kring mitt nätaggregat. Jag skulle byta till ett mindre moderkort i veckan och upptäckte att något som lät som en skruv hade fastnat i mitt nätaggregat. Jag försökte skaka ur det men lyckades inte utan fick öppna upp det (och därmed upphäva garantin) för att skaka ut det som väsnades. Det visade sig var en hård svart lite plastbit eller lödning som lostnat. Eftersom mitt nätaggregat fungerade tidigare la jag inte större vikt vid det utan monterade tillbaks det och byggde ihop min dator men fick aldrig det nya moderkortet att fungera.

Jag testade utan cpu, utan minnen, med ett annat nätaggregat, med andra uppstartspaneler etc men fick aldrig det nya moderkortet att starta. Alla komponenter hade fungerat tidigare på mitt andra moderkort men inte nu. Dessvärre hade jag redan såld det gamla moderkortet och kunde därför inte testa med det kortet igen. Lampan på mitt moderkort lyste och det gjorde även ethernet kontakten men moderkortet gick inte att starta.

Jag undrar om det är möjligt att jag på något sätt påverkat någon spärr i nätaggregatet som lett till att för mycket ström senare leddes till moderkortet och på så vis hade sönder mitt moderkort? Det är ett 1.5 år gammalt Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 450W nätaggregat.

Bör jag köpa nytt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Sannolikt ja!
Nytt PSU är min absolut första gissning, men om det lyser på moderkortet, så vet man ju fan aldrig.
Hoppas det bara är PSU't.
Du har inget PSU du kan låna och testa med?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

@ab3: Vad är det för processor och moderkort du har? Det kan ju hända att du t.ex. köpt ett Z370-moderkort till en processor från 6000/7000-serien.

Sen fungerar moderkort inte utan CPU och minnen, så det finns ingen vits med att testa utan någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@ab3: Vad är det för processor och moderkort du har? Det kan ju hända att du t.ex. köpt ett Z370-moderkort till en processor från 6000/7000-serien.

Sen fungerar moderkort inte utan CPU och minnen, så det finns ingen vits med att testa utan någon av dem.

Jo, moderkort bör låta om cpu inte är i. Och moderkort går ibland att starta utan minnen för att få fram ett meddelande om att minne saknas. Därmed finns en sådan anledning att testa detta.

Processorn passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Sannolikt ja!
Nytt PSU är min absolut första gissning, men om det lyser på moderkortet, så vet man ju fan aldrig.
Hoppas det bara är PSU't.
Du har inget PSU du kan låna och testa med?

Jo, jag testade det trasiga moderkortet med ett annat nätagg. Det funkade inte. Så det moderkortet är trasigt. Med det nya moderkortet vill jag inte testa med det gamla nätagget förrän jag hör vad ni säger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ab3:

Jo, jag testade det trasiga moderkortet med ett annat nätagg. Det funkade inte. Så det moderkortet är trasigt. Med det nya moderkortet vill jag inte testa med det gamla nätagget förrän jag hör vad ni säger

Jag skulle vilja veta vilket moderkort och vilken processor du försöker matcha ihop. För ett tag sedan försökte jag med en i7 4790 på ett Z87 moderkort. Var tvungen att uppdatera bios i en speciell ordning för att det skulle ha stöd. Finns många sådana exempel. Att du kan behöva uppdatera bios för att cpu ska fungera.

Så posta gärna vilka grejer du sitter med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ab3:

4790 på h81m-plus. Men fick du inte ens upp bios? Alltså min startade inte alls, den var helt död förutom lampan som lyste. Den gjorde inte ens något försök till att starta.

Edited

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Stendöd. Inga fläktar.
Röd cpu led (liten led i närheten av cpu) samt lite andra leds

Ja, så var det för mig. Var det så för dig?! Jag testade även fläktar.

Hur är tanken att man ska uppdatera bios då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ab3:

Ja, så var det för mig. Var det så för dig?! Jag testade även fläktar.

Hur är tanken att man ska uppdatera bios då?

Det går inte genom usb (även om ditt moderkort har den funktionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Det går inte genom usb (även om ditt moderkort har den funktionen)
Du måste i med en annan cpu, hade jag inte byggt ihop en dator åt brorsan med den extra cpu jag köpte hade jag kunnat skicka den till dig.

Sedan måste du uppdatera i en viss ordning (detta gick inte för mig utan jag var tvungen att uppdatera manuellt) men det kan vi ta när du fått tag i en annan cpu.

Alternativt kan du skicka upp moderkortet till mig så kan jag fixa det, men det finns ju risker med det med.

Kan jag pma dig?