Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradera äldre dator

Hej alla duktiga datorbyggare! Behöver lite expert hjälp gällande min stationära speldator. Den har börjat låta mkt och laggar i spel när den "tänker" som mest. Här är spec

Moderkort z97-p
Processor intel i5 4690k 3,5Ghz
Minne 2x 4gb ddr3 ballistix pc3 - 12800 cl9 1,5v
Grafikkort radeon sapphire tri-x r9 290

Skulle velat haft ddr4 minnen men då måste jag byta både cpu och Moderkort om jag fattat rätt. Tror ni det är minnena som är boven i dramat lr något annat? Och om jag måste byta övrigt borde jag uppgradera grafikkort också? PS inget är överklockat pga okunskap.

Mvh Micke

Permalänk
Testpilot

Helt ärligt bör den där datorn inte lagga i något spel alls faktiskt, så länge du inte sitter och försöker köra nyaste spelen på Ultra eller försöker ha en massa program/chrome tabs öppet i bakgrunden (8Gb är på gränsen när det kommer till RAM i moderna spel idag).

Om du tycker datorn upplevs seg/laggig, börja med att installera om Windows för att se om det råder bot på något eventuellt problem. Skulle jag uppgradera något i hårdvaru väg så ett kraftigare grafikkort, SSD och/eller uppgradera till 16Gb RAM.

För referens har jag en gammal extra dator med Phenom II X6, 8Gb 1333mhz RAM och ett GTX 580 som klarar Fortnite och sådana spel utan några som helst problem på high.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Helt ärligt bör den där datorn inte lagga i något spel alls faktiskt, så länge du inte sitter och försöker köra nyaste spelen på Ultra eller försöker ha en massa program/chrome tabs öppet i bakgrunden (8Gb är på gränsen när det kommer till RAM i moderna spel idag).

Om du tycker datorn upplevs seg/laggig, börja med att installera om Windows för att se om det råder bot på något eventuellt problem. Skulle jag uppgradera något i hårdvaru väg så ett kraftigare grafikkort, SSD och/eller uppgradera till 16Gb RAM.

För referens har jag en gammal extra dator med Phenom II X6, 8Gb 1333mhz RAM och ett GTX 580 som klarar Fortnite och sådana spel utan några som helst problem på high.

Tack för svaret! Jag kör mestadels escape from tarkov och pubg, laddade hem ett program som kontrollerar minnes användningen. Jag märker när jag är ingame att den utnyttjar nästan allt minne. Men om jag skulle uppdatera till 16gb ddr3 minne så tror du den funkar nått/några år till? Vill ju gärna köra på ganska hög grafik så är ju lite sugen på att bygga om datorn mer om jag ska vara ärlig 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Helt ärligt bör den där datorn inte lagga i något spel alls faktiskt, så länge du inte sitter och försöker köra nyaste spelen på Ultra eller försöker ha en massa program/chrome tabs öppet i bakgrunden (8Gb är på gränsen när det kommer till RAM i moderna spel idag).

Om du tycker datorn upplevs seg/laggig, börja med att installera om Windows för att se om det råder bot på något eventuellt problem. Skulle jag uppgradera något i hårdvaru väg så ett kraftigare grafikkort, SSD och/eller uppgradera till 16Gb RAM.

För referens har jag en gammal extra dator med Phenom II X6, 8Gb 1333mhz RAM och ett GTX 580 som klarar Fortnite och sådana spel utan några som helst problem på high.

Enig I allt!
Ska något bytas så är det gpu och uppgradera ram till 16gb (köp begagnade) och ssd om du inte redan har.
Överklocka cpu om inte redan gjort. Guider finns i massor och hjälp på Swec.
Ju mer Ram du har ju mer används men det är bara bra.

Det är inte tiden att uppgradera nu med de priser som finns på gpu å ddr4.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här: vill du ha ddr4 måste (nästan) hela datorn bytas, och resten bör nog bytas när man ändå uppgrderar. Att uppgradera är dyrt. Behöver du uppgradera? Vad använder du datorn till?

Felsökning: vad menar du med "tänker"? Vad får dig att misstänka minnet? Jag hade börjat med att misstänka hårddisken. Om datorn har varit flitigt använd sedan den var ny är det inte omöjligt att den börjar bli trött. Du kan ju prova att köra något program som läser av din HDDs S.M.A.R.T info. En HDD krasch är inte roligt, speciellt inte om man inte har backup.

Vill du utesluta minnet, köp 2x4gb ddr3 begagnat. Visar det sig att problemet kvarstår så har du uppgraderat datorn till 16gb.

Oavsett om det är HDD eller inte så hoppas jag att du har backup.

Edit: som flera andra skriver skaffa SSD och mer RAM när du konstaterat att det inte är din HDD som spökar. Jag har ungefär samma plattform som du, fast med SSD och mer RAM. Just nu är min flaskhals grafikkortet i spel.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kefka88:

Tack för svaret! Jag kör mestadels escape from tarkov och pubg, laddade hem ett program som kontrollerar minnes användningen. Jag märker när jag är ingame att den utnyttjar nästan allt minne. Men om jag skulle uppdatera till 16gb ddr3 minne så tror du den funkar nått/några år till? Vill ju gärna köra på ganska hög grafik så är ju lite sugen på att bygga om datorn mer om jag ska vara ärlig 😉

Du har rätt så mycket otur då när det kommer till dina spelval lär jag säga
Både Tarkov och PUBG är riktigt kasst optimerat, folk som sitter på typ i7 7700K och GTX 1080Ti har problem att hålla stabila 60fps ibland på högre inställningar i PUBG

Men som sagt, bästa du kan göra är att uppgradera saker i följande ordning:

  1. Nytt grafikkort

  2. Utöka ditt RAM till 16Gb (DDR3 duger fint än idag och lär göra kommande år)

  3. Lägga spelen på en SSD (sänker load times och kan förhindra stutter/lagg)

För att kolla minnesanvändning behöver du inte heller ett externt program, Windows 10's "Task Manager" ser allt från RAM och CPU användning till GPU användning, vilket program som drar hur många % o.s.v.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Den har börjat låta mkt och laggar i spel när den "tänker" som mest.

Kolla om det är fullt med damm i datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du har rätt så mycket otur då när det kommer till dina spelval lär jag säga
Både Tarkov och PUBG är riktigt kasst optimerat, folk som sitter på typ i7 7700K och GTX 1080Ti har problem att hålla stabila 60fps ibland på högre inställningar i PUBG

Men som sagt, bästa du kan göra är att uppgradera saker i följande ordning:

  1. Nytt grafikkort

  2. Utöka ditt RAM till 16Gb (DDR3 duger fint än idag och lär göra kommande år)

  3. Lägga spelen på en SSD (sänker load times och kan förhindra stutter/lagg)

För att kolla minnesanvändning behöver du inte heller ett externt program, Windows 10's "Task Manager" ser allt från RAM och CPU användning till GPU användning, vilket program som drar hur många % o.s.v.

Aha ok! Typiskt kör Windows 7, det kanske också påverkar prestandan? Okej så jag borde byta grafikkortet som prio 1? Trodde det var dem andra komponenterna som var största problemet ^^ spelen samt os körs på SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kolla om det är fullt med damm i datorn.

Bra tips! Det ska jag göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Enig I allt!
Ska något bytas så är det gpu och uppgradera ram till 16gb (köp begagnade) och ssd om du inte redan har.
Överklocka cpu om inte redan gjort. Guider finns i massor och hjälp på Swec.
Ju mer Ram du har ju mer används men det är bara bra.

Det är inte tiden att uppgradera nu med de priser som finns på gpu å ddr4.

Okej! Jo har hört att grafikkort är dyra just nu :/ ska nog läsa på mer om överklockning och ge det ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Jag tänker så här: vill du ha ddr4 måste (nästan) hela datorn bytas, och resten bör nog bytas när man ändå uppgrderar. Att uppgradera är dyrt. Behöver du uppgradera? Vad använder du datorn till?

Felsökning: vad menar du med "tänker"? Vad får dig att misstänka minnet? Jag hade börjat med att misstänka hårddisken. Om datorn har varit flitigt använd sedan den var ny är det inte omöjligt att den börjar bli trött. Du kan ju prova att köra något program som läser av din HDDs S.M.A.R.T info. En HDD krasch är inte roligt, speciellt inte om man inte har backup.

Vill du utesluta minnet, köp 2x4gb ddr3 begagnat. Visar det sig att problemet kvarstår så har du uppgraderat datorn till 16gb.

Oavsett om det är HDD eller inte så hoppas jag att du har backup.

Edit: som flera andra skriver skaffa SSD och mer RAM när du konstaterat att det inte är din HDD som spökar. Jag har ungefär samma plattform som du, fast med SSD och mer RAM. Just nu är min flaskhals grafikkortet i spel.

Tack för svar! Kör SSD som är ganska ny så misstänker inte den kanske är samma problem för mig! Troligtvis som tidigare har skrivit också mina spelval som skapar bekymmer för mig 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kefka88:

Aha ok! Typiskt kör Windows 7, det kanske också påverkar prestandan? Okej så jag borde byta grafikkortet som prio 1? Trodde det var dem andra komponenterna som var största problemet ^^ spelen samt os körs på SSD

Windows 10 brukar rent generellt ge en liten knuff i spelprestanda över Windows 7, men inget som borde orsaka problem så att säga.

Yes, GPU uppgradering är nog det bästa du kan göra i dagsläget (mer RAM skulle dock inte skada hehe) - Och sedan hålla tummarna på att PUBG-teamet får lite eld i baken och fixar sin sk*t när det kommer till hur motorn hanterar draw distance & sådant

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kefka88:

Tack för svar! Kör SSD som är ganska ny så misstänker inte den

Gjorde du en ren nyinstallation av windows på den? eller klonade du en gammal installation? En ren nyinstallation är ju bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Gjorde du en ren nyinstallation av windows på den? eller klonade du en gammal installation? En ren nyinstallation är ju best.

Jag klonade med ett kloningspaket, hade ingen aning om att det blev bättre med nyinstallation ^^ kanske ska ta å rensa hela datorn och se om det bli skillnad. Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Windows 10 brukar rent generellt ge en liten knuff i spelprestanda över Windows 7, men inget som borde orsaka problem så att säga.

Yes, GPU uppgradering är nog det bästa du kan göra i dagsläget (mer RAM skulle dock inte skada hehe) - Och sedan hålla tummarna på att PUBG-teamet får lite eld i baken och fixar sin sk*t när det kommer till hur motorn hanterar draw distance & sådant

Okej! Jag tackar så mkt för hjälpen! Ska nog ta och göra en rejäl rensning av datorn först och se om det blir bättre. Verkar ju vara en dålig timing att köpa GPU just nu så jag väntar lite och ser om det blir bättre optimering på spelen 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle först felsöka värme problem på Cpu eller Gpu.

Rengöra datorn grundligt och byta kylpasta på båda dessa värme källor.

Båda mina bröder har haft 290x som gått rejält varma, hur mycket fläktar har du och luft flöde igenom chassit ?

När du gått igenom detta lär du löst lagg problemet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle först felsöka värme problem på Cpu eller Gpu.

Rengöra datorn grundligt och byta kylpasta på båda dessa värme källor.

Båda mina bröder har haft 290x som gått rejält varma, hur mycket fläktar har du och luft flöde igenom chassit ?

När du gått igenom detta lär du löst lagg problemet

Okej! Ja det kanske är det som är problemet, ska skruva med datan ikväll så återkommer med antal fläktar, tror det är 2st (1 i "taket" som insug och en där bak för utsug) men måste kolla för att vara säker. Va säkert 4 år sen jag skruva med den sist ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Okej! Ja det kanske är det som är problemet, ska skruva med datan ikväll så återkommer med antal fläktar, tror det är 2st (1 i "taket" som insug och en där bak för utsug) men måste kolla för att vara säker. Va säkert 4 år sen jag skruva med den sist ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Garanterat värmeproblem om du ej rengjort eller bytt kylpasta på 4 års tid.

Jag rengör datorn 2 ggr per år minst och byter kylpasta på Cpu årligen och original kylaren har jag aldrig använt någonsin för dessa är riktigt dåliga.

Så lite nyfiken på vilken processor kylare du använder också

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kefka88:

Okej! Ja det kanske är det som är problemet, ska skruva med datan ikväll så återkommer med antal fläktar, tror det är 2st (1 i "taket" som insug och en där bak för utsug) men måste kolla för att vara säker. Va säkert 4 år sen jag skruva med den sist ^^

Lite tips vid rengöring och fläktmontering:

  • Montera insuget i fram om möjligt, bifogar en bild på "standard"-schema för montering av fläktar.

  • Använd inte dammvippa, dammsugare eller microfiber duk för att rengöra i datorn (kan leda till ESD skador) - Använd istället tryckluft på svårt åtkomliga ställen (t.ex. moderkortet, CPU kylarens flänsar). Använd sedan en tygbit eller tryckluft på dem större ytorna (så som nätagget, chassi, fläktblad).

  • Glöm inte att koppla ur strömkabeln och gör en s.ka. "power cycle" ett par gånger (när strömkabeln är urdragen, tryck på startknappen ca. 5 gånger med 2 sekunder intervall - fläktar kommer starta en snabbis när du gör detta).

  • Om möjligt använd ett ESD-armband, men det viktigaste är att du inte pillar i datorn medan du/datorn står på något som kan ge ESD-skador (t.ex. mattor) - Stå gärna vid ett träbord, typ köksbordet.

Det enda med denna bilden jag anser vara fel, det är att ha insug i botten. Det drar in en massa damm eller hår om man har djur hemma. Dock så om du har ett chassi med dammfilter i botten är det bara att tuta och köra!
Eller så gör du dina egna dammfilter - Allt du behöver är en sax och strump/nylonbyxor

Skrivet av Jonas79:

Garanterat värmeproblem om du ej rengjort eller bytt kylpasta på 4 års tid.

Jag rengör datorn 2 ggr per år minst och byter kylpasta på Cpu årligen och original kylaren har jag aldrig använt någonsin för dessa är riktigt dåliga.

Byta kylpasta varje år? Antingen köper du dålig pasta eller applicerar den/monterar kylaren dåligt (no offense)
Jag byggde ihop min dator i sign Juni 2016, inte bytt pasta en enda gång på CPU'n sedan dess och temps är stadiga trots 4.5Ghz OC (använder MX4 förövrigt).

Däremot kan byte av pasta på OP's R9 290 eventuellt vara aktuellt, men kan lika gärna vara lönlöst om kylaren är undermålig.
Tror fortfarande det har mest att göra med spelen han lirar eller eventuella mjukvarufel över hårdvarufel eller värmeproblem - Ska mycket till innan komponenter thermal throttlar (om man inte överklockar eller kör på en laptop).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Byta kylpasta varje år? Antingen köper du dålig pasta eller applicerar den/monterar kylaren dåligt (no offense)
Jag byggde ihop min dator i sign Juni 2016, inte bytt pasta en enda gång på CPU'n sedan dess och temps är stadiga trots 4.5Ghz OC (använder MX4 förövrigt).

Däremot kan byte av pasta på OP's R9 290 eventuellt vara aktuellt, men kan lika gärna vara lönlöst om kylaren är undermålig.
Tror fortfarande det har mest att göra med spelen han lirar eller eventuella mjukvarufel över hårdvarufel eller värmeproblem - Ska mycket till innan komponenter thermal throttlar (om man inte överklockar eller kör på en laptop).

Behöver egentligen inte byta Kylpasta varje år men ser det som ett oljebyte på en bil som underhåll service.

Använder Noctua NT-H1 och tycker denna är bäst av dom jag testat.

Artic Silver 5, MX4 m.m.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Garanterat värmeproblem om du ej rengjort eller bytt kylpasta på 4 års tid.

Jag rengör datorn 2 ggr per år minst och byter kylpasta på Cpu årligen och original kylaren har jag aldrig använt någonsin för dessa är riktigt dåliga.

Så lite nyfiken på vilken processor kylare du använder också

Aha ok! Funkar aceton för att ta bort den gamla pastan? Är nog dags för ett kylpasta byte det är original kylaren till cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lite tips vid rengöring och fläktmontering:

  • Montera insuget i fram om möjligt, bifogar en bild på "standard"-schema för montering av fläktar.

  • Använd inte dammvippa, dammsugare eller microfiber duk för att rengöra i datorn (kan leda till ESD skador) - Använd istället tryckluft på svårt åtkomliga ställen (t.ex. moderkortet, CPU kylarens flänsar). Använd sedan en tygbit eller tryckluft på dem större ytorna (så som nätagget, chassi, fläktblad).

  • Glöm inte att koppla ur strömkabeln och gör en s.ka. "power cycle" ett par gånger (när strömkabeln är urdragen, tryck på startknappen ca. 5 gånger med 2 sekunder intervall - fläktar kommer starta en snabbis när du gör detta).

  • Om möjligt använd ett ESD-armband, men det viktigaste är att du inte pillar i datorn medan du/datorn står på något som kan ge ESD-skador (t.ex. mattor) - Stå gärna vid ett träbord, typ köksbordet.

http://techdadreview.com/wp-content/uploads/2011/10/400R-airflow.png
Det enda med denna bilden jag anser vara fel, det är att ha insug i botten. Det drar in en massa damm eller hår om man har djur hemma. Dock så om du har ett chassi med dammfilter i botten är det bara att tuta och köra!
Eller så gör du dina egna dammfilter - Allt du behöver är en sax och strump/nylonbyxor
Byta kylpasta varje år? Antingen köper du dålig pasta eller applicerar den/monterar kylaren dåligt (no offense)
Jag byggde ihop min dator i sign Juni 2016, inte bytt pasta en enda gång på CPU'n sedan dess och temps är stadiga trots 4.5Ghz OC (använder MX4 förövrigt).

Däremot kan byte av pasta på OP's R9 290 eventuellt vara aktuellt, men kan lika gärna vara lönlöst om kylaren är undermålig.
Tror fortfarande det har mest att göra med spelen han lirar eller eventuella mjukvarufel över hårdvarufel eller värmeproblem - Ska mycket till innan komponenter thermal throttlar (om man inte överklockar eller kör på en laptop).

Har en fläkt för insug i toppen, å utblås bak, kanske värt att flytta den i toppen fram då? Grafikkortet har 3st fläktar på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Aha ok! Funkar aceton för att ta bort den gamla pastan? Är nog dags för ett kylpasta byte det är original kylaren till cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Var noga att den ej innehåller Olja för värme ihop med olja är ej bra ganska logiskt.

Står på förpackningen så läs noga.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tror som tidigare talare på värme-problem då du säger att det sker när den får jobba hårdare. Går fläktarna upp i högre varvtal (låter mer) än tidigare också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Aha ok! Funkar aceton för att ta bort den gamla pastan? Är nog dags för ett kylpasta byte det är original kylaren till cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har uppgraderat flera z97 system senaste 2åren genom att köpa en ny cpukylare, samtliga av dessa har haft problem i cpu krävande spel och deras cpu har gått varm. Lite som för dig, du har ok komponenter som inte presterar längre, ladda ner speccy eller något annat program som visar temperaturer.

Det är en väldigt prisvärd uppgradering, helst eftersom du kan klocka upp processorn lite efteråt.

Permalänk
Medlem

Det kanske kan vara så enkelt att de måste rengöras eller bara så att det finns ''mycket'' på datorn? När min dator börjar bli ''seg'' så brukar jag installera om Windows, speedar upp datorn! (fast det kan ju vara placebo... )

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Gjorde datorn kliniskt ren igår å bytte kylpasta på både cpu och GPU. Dock ingen skillnad sen innan. Kör en ny installation av os och funkar inte det ska jag kolla på nytt grafikkort, minnen och CPU fläkt. Skriver hur det går för skojs skull sen ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Tackar för alla svar! Gjorde datorn kliniskt ren igår å bytte kylpasta på både cpu och GPU. Dock ingen skillnad sen innan. Kör en ny installation av os och funkar inte det ska jag kolla på nytt grafikkort, minnen och CPU fläkt. Skriver hur det går för skojs skull sen ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner ett program som visar temperatur och berätta vad de ligger på. Ex speccy.
Det är cpu och grafik som är mest intressanta. Både när du inte gör något och vid spelande.. Räcker med några minuters spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Ladda ner ett program som visar temperatur och berätta vad de ligger på. Ex speccy.
Det är cpu och grafik som är mest intressanta. Både när du inte gör något och vid spelande.. Räcker med några minuters spel

CPU ligger på ca 40 vid vilande och 55-57 vid spelande. Grafik ligger på runt 37 vilande och 75-77 vid spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

klocka cpu + grafikkortet, gör stor skillnad.

om du har ett stock 290 så har dem 940mhz på core har jag för mig, man brukar kunna dra dem till 1080mhz på core utan voltökning. kunde det på mitt iallafall

Tror inte grafikkortet är några problem i detta fallet. troligen mer att spelen är ooptimerade. Jag hade ett 290 4gb innan och hade då inga problem i spelen jag testade.

Titanfall 2, Fortnite, Bf1, Diablo 3, Path of exile, Dock inte dem mest krävande spelen men helt utan lagg bara för att dra några olika spel.

så mer minne och eventuellt en bättre kylare till cpu + en ominstallation hade jag börjat med. sen kan det hjälpa med SSD för spelen också!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4