Corsair släpper uppdaterade versioner av nätaggregaten RM750x och RM850x

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper uppdaterade versioner av nätaggregaten RM750x och RM850x

Nätaggregaten RM750x och RM850X ur Corsairs RM-serie släpps nu i nya versioner, där den stora nyheten är en mindre storlek på 160 mm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de kortar till dem på längden! Råkade köpa ett RM750x till ett Define C, och det var ju för långt. Som tur var så behövdes inte hårddiskburen så man klarade sig, men men

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

40% belastning är det innan fläkten startar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Defender:

40% belastning är det innan fläkten startar.

Ja det låter mer rimligt då min aldrig har körts, har inte kommit över 300w än...

Permalänk
Medlem

Fick hem mit rm750x igår men ser ju inte ut att göra något. Förövrigt har ni skrivit fel i artikeln, 580x😁😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken plattform är det som ligger som grund? Är det fortfarande Seasonic?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Vilken plattform är det som ligger som grund? Är det fortfarande Seasonic?

Rmx och Rmi är väl CWT ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Blir genast att byta mina RM750x emot de nya

Nej bra att de blir mindre, teknikutvecklingen inom nätdelar går dock ej i rasande fart så jag undrar egentligen vad de har ändrat?

Helt ärligt så valde jag mina Corsair i panik, jag var i all hast behov av nya nätdelar, Corsai har aldrig någonsin sviket mig och det gjorde de ej nu heller. Jag har överdrivet kraftig nätagg emot mina system som nästan aldrig fläkten startar på och det är helt ljudlös.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juicis:

Vilken plattform är det som ligger som grund? Är det fortfarande Seasonic?

Nej, CWT. Seasonic har bara tillverkar AX serien, och några gamla versioner av HX och TX serien. http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa dessa ens? Seasonic Focus Gold med 80+ Gold kostar lika mycket och är på 140mm istället.

Om Corsair vill att man ska välja deras nätagg framför Seasonic får de allt steppa upp till 80+ Platinum + 160mm till samma pris eller matcha Seasonics storlek på 140mm till samma pris.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Rmx och Rmi är väl CWT ?

Skrivet av Peppar2014:

Nej, CWT. Seasonic har bara tillverkar AX serien, och några gamla versioner av HX och TX serien. http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Jaha så var det, jag vet att Seasonic tillverkade AX. Tog för givet att det gällde RM serien också.
Tack för länken

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

Varför ska man köpa dessa ens? Seasonic Focus Gold med 80+ Gold kostar lika mycket och är på 140mm istället.

Om Corsair vill att man ska välja deras nätagg framför Seasonic får de allt steppa upp till 80+ Platinum + 160mm till samma pris eller matcha Seasonics storlek på 140mm till samma pris.

Corsair är ett kändare märke med långvarig hög kvalite på sina produkter, vilket gör att när man står i valet så blir det lätt ett märke man känner till. Seasonic är säkert bra, men det krävs lite mer efterforskning för gemene person.

Nätdel är dessutom något som kommer långt ner i listan vad det ska vara, utan det brukar mer bara bli ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Corsair är ett kändare märke med långvarig hög kvalite på sina produkter, vilket gör att när man står i valet så blir det lätt ett märke man känner till. Seasonic är säkert bra, men det krävs lite mer efterforskning för gemene person.

Nätdel är dessutom något som kommer långt ner i listan vad det ska vara, utan det brukar mer bara bli ett.

Jag utgår från premissen att köparen har koll på skillnaden i kvalité mellan Seasonic och CWT. Varför ska man köpa Corsairs RMX-serie i dagsläget? Lagerstatus kan jag se som en faktor, men om Seasonic Focus Plus Gold 750W och Corsair RM750X V2 750W båda finns i lager, varför ska jag välja Corsair framför Seasonic?

Att Pelle, 12 år ska bygga sin första dator och väljer ett Corsair-nätagg för att han har deras RBG-tangentbord, mus, headset etc är inte riktigt omfattad av min fråga.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Jag utgår från premissen att köparen har koll på skillnaden i kvalité mellan Seasonic och CWT. Varför ska man köpa Corsairs RMX-serie i dagsläget? Lagerstatus kan jag se som en faktor, men om Seasonic Focus Plus Gold 750W och Corsair RM750X V2 750W båda finns i lager, varför ska jag välja Corsair framför Seasonic?

Som föregående talare redan har sagt, Corsair är mer kända och även för mig så står deras (nåväl, de flesta) av deras nätagg högt kvalitémässigt. Varför ska man byta mot ett mindre känt märke när man vet att ett välkänt redan levererar kvalité?

Att du utgår från att alla har koll på skillnaden mellan Seasonic och CWT ligger helt på dig, men jag tror inte att folk gör lika djupa efterforskningar när det kommer till nätagg som övriga komponenter i datorn, även om det kanske skulle vara önskvärt.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Som föregående talare redan har sagt, Corsair är mer kända och även för mig så står deras (nåväl, de flesta) av deras nätagg högt kvalitémässigt. Varför ska man byta mot ett mindre känt märke när man vet att ett välkänt redan levererar kvalité?

Att du utgår från att alla har koll på skillnaden mellan Seasonic och CWT ligger helt på dig, men jag tror inte att folk gör lika djupa efterforskningar när det kommer till nätagg som övriga komponenter i datorn, även om det kanske skulle vara önskvärt.

Som vi diskuterade lite innan så är just Seasonic som gör Corsairs flaggskeppsmodeller samt att det är CWT som gör Corsairs RM modeller.
Att Corsair är ett "större" märke med en bredare produktportfölj än Seasonic må vara hänt.

Men jag tror att de flesta som har byggt ett par burkar genom åren tar Seasonic alla dar i veckan då det är ett erkänt bra märke när det gäller nätagg.

Bara att kolla alla Sweclockers recensioner på Seasonic genom åren.
Finns inte många som toppar deras modeller.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Snusfri

Riktigt nöjd med mitt RM750x som sitter i riggen jag byggde för ca en månad sedan.
Helt knäpp tyst agg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Att folk argumenterar som om Corsair vore att föredra framför Seasonic säger en del. Jag stannar där.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Som föregående talare redan har sagt, Corsair är mer kända och även för mig så står deras (nåväl, de flesta) av deras nätagg högt kvalitémässigt. Varför ska man byta mot ett mindre känt märke när man vet att ett välkänt redan levererar kvalité?

Har inget emot Corsair heller, har köpt och använder idag flera av deras nätagg. Men det var även innan Seasonic-brandade nätagg började dyka upp på den svenska marknaden. Varför ska man välja ett objektivt sämre nätagg när man kan få ett objektivt bättre för samma pris i dessutom mindre format? "Sämre" och "bättre" är förstås högst relativt.

Citat:

Att du utgår från att alla har koll på skillnaden mellan Seasonic och CWT ligger helt på dig, men jag tror inte att folk gör lika djupa efterforskningar när det kommer till nätagg som övriga komponenter i datorn, även om det kanske skulle vara önskvärt.

Utgår från att en potentiell nätaggs-köpare har koll på skillnaden i kvalité - inte samtliga (vilket jag även exemplifierade med "Pelle, 12 år"). Rent historiskt stämmer det att folk inte har bra koll på vilka nätagg som faktiskt är bra, annars hade inte så många köpt Ace of Sweden-nätagg när det väl begav sig.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Jag utgår från premissen att köparen har koll på skillnaden i kvalité mellan Seasonic och CWT. Varför ska man köpa Corsairs RMX-serie i dagsläget? Lagerstatus kan jag se som en faktor, men om Seasonic Focus Plus Gold 750W och Corsair RM750X V2 750W båda finns i lager, varför ska jag välja Corsair framför Seasonic?

Att Pelle, 12 år ska bygga sin första dator och väljer ett Corsair-nätagg för att han har deras RBG-tangentbord, mus, headset etc är inte riktigt omfattad av min fråga.

Då utgår du alltså från en väldigt liten grupp människor. Betydligt fler känner till märket Corsair än den OEM som dessa använder. Sedan om Pelle inte omfattas av din fråga.. Vad har din kommentar för innehåll i huvud taget? Du utgår från en premiss för att sedan utesluta den stora gruppen inom sagda premiss. Det om något är ett dåligt urval.

Skrivet av Juicis:

Som vi diskuterade lite innan så är just Seasonic som gör Corsairs flaggskeppsmodeller samt att det är CWT som gör Corsairs RM modeller.
Att Corsair är ett "större" märke med en bredare produktportfölj än Seasonic må vara hänt.

Men jag tror att de flesta som har byggt ett par burkar genom åren tar Seasonic alla dar i veckan då det är ett erkänt bra märke när det gäller nätagg.

Bara att kolla alla Sweclockers recensioner på Seasonic genom åren.
Finns inte många som toppar deras modeller.

Det skulle stämma om CWT inte vore en gigant på marknaden likaså. CWT må inte vara riktigt Seasonic men i slutändan så kommer man sällan märka någon skillnad mellan dessa två.

Skrivet av Hattifnatten:

Att folk argumenterar som om Corsair vore att föredra framför Seasonic säger en del. Jag stannar där.

För folk känner igen märken... Inte OEM tillverkare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Då utgår du alltså från en väldigt liten grupp människor. Betydligt fler känner till märket Corsair än den OEM som dessa använder. Sedan om Pelle inte omfattas av din fråga.. Vad har din kommentar för innehåll i huvud taget? Du utgår från en premiss för att sedan utesluta den stora gruppen inom sagda premiss. Det om något är ett dåligt urval.

Premissen är att köparen är medveten om skillnaden i kvalité mellan Seasonic och CWT. Rimligtvis har Pelle, 12 år inte koll på detta och omfattas därför inte av frågan. En implicit premiss är att köparen har koll på att Corsair RM-serie produceras av CWT. Om köparen ska välja ett nätagg från följande två alternativ:

Alternativ 750W:

  • Seasonic Focus Plus Gold 750W (1 199 kr, 140mm)

  • Corsair RM750X V2 750W (1 199 kr, 160mm)

Alternativ 850W:

  • Seasonic Focus Plus Gold 850W (1 399 kr, 140mm)

  • Corsair RM850X V2 850W (1 399 kr, 160mm)

Vilket nätagg väljer köparen från respektive alternativ? Jag är totalt ointresserad av den "stora gruppen", jag förstår mycket väl att de flesta kommer köpa Corsair om de får samma frågeställning, det är populationen med koll på skillnaden mellan Seasonic och CWT jag vill höra motiveringar från. Både @anon159643 och @Brunbeck verkar vara medvetna om att Seasonic gör bättre nätagg än Corsair (CWT), men de hade valt Corsair för att det är ett kändare märke än Seasonic. Vilket jag motvilligt kan köpa som anledning, men då handlar det i grund och botten om fanboyism till ett specifikt märke och inte så mycket om att köpa den bästa produkten till ett specifikt pris.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

Både @Johan86c och @Brunbeck verkar vara medvetna om att Seasonic gör bättre nätagg än Corsair (CWT), men de hade valt Corsair för att det är ett kändare märke än Seasonic. Vilket jag motvilligt kan köpa som anledning, men då handlar det i grund och botten om fanboyism till ett specifikt märke och inte så mycket om att köpa den bästa produkten till ett specifikt pris.

Extremt felaktig analys.
Tid är pengar, ett strulande nätagg kan kosta mycket pengar. Ska man på en kort tid göra ett val så kollar man upp recensioner på mycket populära produkter och köper dessa.

Corsair är ett märke som jag har haft sedan 90 talet. Och nej inte ett enda tangentbord, mus eller hörlurar har jag köpt från dem, utan ramminne, ssd och usb stickor. Om man under ca 20 års tid har köpt produkter från ett företag och det har fungerat skitbra, så handlar det inte om fanboysism om man fortfarande litar på företaget.
Och sedan självklart har jag inte enbart köpt corsair på mina ramminnen, ssd och usb stickor, samsung är storledare på de sista, ram är jag osäker på.

Seasonic gör säkert grymt bra nätagg, men de har ett stort problem att bygga upp förtroendet som corsair har fått. Och detta leder till att corsair säljer sina nätdelar så himla bra.

Jag själv tycker det är jättebra med konkurrens och skulle gärna köpa Seasonic om jag bara hade lite mer tid, mina datorer i sign köpte jag i panik. På fredag eftermiddag upptäckte jag att jag på måndag behöver mer datakraft, jag hade helgen på mig att montera 2st maskiner, programmera en hel del, testa etc. Vad både nätdel och chassi blev fick bli det som var mest populärt, jag hade viktigare saker att tänka på.

*edit*
Ett problem med nätdelar är att skaran som bryr sig om märken är ytterst liten. Tar vi Cpu/GPU så är det mer en härsk debatt, nätdel blir för den större skaran den som det blir.
Min Corsair RM750x är knäpptyst, det finns säkert andra märken som är bättre och de är då vadå? Ännu tystare, när jag inte hör nätdelen?
*edit2*
Bättre nätdelar drar säkert mindre ström, även om man ej direkt ser det. Min poäng är som sagt att köper man ett bra nätagg så märker de flesta aldrig av den och det är då svårt att bli lite fanboy över något som man inte ens märker av att den finns. (man varken hör eller ser den eller upplever brister på något sätt, mer än otydligt på elräkningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Varför ska man köpa dessa ens? Seasonic Focus Gold med 80+ Gold kostar lika mycket och är på 140mm istället.

Om Corsair vill att man ska välja deras nätagg framför Seasonic får de allt steppa upp till 80+ Platinum + 160mm till samma pris eller matcha Seasonics storlek på 140mm till samma pris.

I detta fall är Corsairs nätagg tystare. Se Cybenetics databaser för ljudtester:
https://www.cybenetics.com/index.php?option=database&manfID=1...
Seasonic SSR-750FX har en ljudnivå på 30.59 dBA samt 33.64 dBA (på en andra variant).
Seasonic SSR-850FX har en ljudnivå på 33.30 dBA.

Medan följande gäller för Corsair:
https://www.cybenetics.com/index.php?option=database&manfID=2...
Corsair RM750x v2 har tre tester: 15.45 dBA, 15.68dBA och 15.77 dBA.
Corsair RM850x v2 har två tester: 15.88 dBA och 16.27 dBA.

Skrivet av Hattifnatten:

Att folk argumenterar som om Corsair vore att föredra framför Seasonic säger en del. Jag stannar där.

Håller med dig egentligen. Seasonic brukar göra riktigt bra nätagg, det talar historiken för hos gamla Silent PC Review som numera verkar vara pensionerad. För den delen så har Seasonic gett ut nätagg längre än Corsair och Corsair tillverkar ju inte sina egna heller. Brukar själv ha Seasonic som favorit tillverkare av nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bradshaw:

I detta fall är Corsairs nätagg tystare. Se Cybenetics databaser för ljudtester:
https://www.cybenetics.com/index.php?option=database&manfID=1...
Seasonic SSR-750FX har en ljudnivå på 30.59 dBA samt 33.64 dBA (på en andra variant).
Seasonic SSR-850FX har en ljudnivå på 33.30 dBA.

Medan följande gäller för Corsair:
https://www.cybenetics.com/index.php?option=database&manfID=2...
Corsair RM750x v2 har tre tester: 15.45 dBA, 15.68dBA och 15.77 dBA.
Corsair RM850x v2 har två tester: 15.88 dBA och 16.27 dBA.

Tack, den första vettiga anledningen till varför det kan finnas anledning till att välja Corsair framför Seasonic. Vill dock fylla på med lite mer information om hur noise graphen faktiskt ser ut för Seasonic SSR-750FX och Corsair RM750x v2, vilket ger lite andra faktorer att ta ställning till i sitt val av nätagg.

Corsair RM750X v2

Seasonic SSR-750FX

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Tack, den första vettiga anledningen till varför det kan finnas anledning till att välja Corsair framför Seasonic. Vill dock fylla på med lite mer information om hur noise graphen faktiskt ser ut för Seasonic SSR-750FX och Corsair RM750x v2, vilket ger lite andra faktorer att ta ställning till i sitt val av nätagg.

Corsair RM750X v2
https://i.gyazo.com/edce0ae362afe82ab469512575428ba5.png

Seasonic SSR-750FX
https://i.gyazo.com/6116859fb8d2100f39c196a3b750f30f.png

Men jämför ni inte lite äpplen och päron här?
RM är ju Corsairs nätagg som fokuserar på just tystnad.... varför väljer ni inte motsvarande agg av Seasonic? T.ex Focus och inte standard PLUS.

Plus kan man ju jämföra med Corsairs CX modeller

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Vad spelar ljudnivån för roll?...när grafikkortet överröstar nätagget i alla fall
Ett semipassivt nätagg är ju tyst tills det börjar lastas. då har ju oftast de andra fläktarna startat i alla fall.
Har haft både ACE of Sviden, och nämda nätagg i tråden.
Seasonic är ju ofta tillverkare till de bästa nätaggen, men de tillverkar ju sina själva.
Seasonic är ju lite kortare än de flesta konkurrenter. min bottenfläkt i min ena R5:a får inte riktigt plats med Corsair RM750x, men i min andra har jag en SSR-750TD och det funkar jättebra.
Då borde en SSR-750FX passa ännu bättre...
Hoppas den nya serien RM750-850 klarar testerna mot Seasonic.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vad spelar ljudnivån för roll?...när grafikkortet överröstar nätagget i alla fall
Ett semipassivt nätagg är ju tyst tills det börjar lastas. då har ju oftast de andra fläktarna startat i alla fall.
Har haft både ACE of Sviden, och nämda nätagg i tråden.
Seasonic är ju ofta tillverkare till de bästa nätaggen, men de tillverkar ju sina själva.
Seasonic är ju lite kortare än de flesta konkurrenter. min bottenfläkt i min ena R5:a får inte riktigt plats med Corsair RM750x, men i min andra har jag en SSR-750TD och det funkar jättebra.
Då borde en SSR-750FX passa ännu bättre...
Hoppas den nya serien RM750-850 klarar testerna mot Seasonic.

Du har alltså aldrig haft ett tyst grafikkort men ett högljutt nätagg? Kan ju säga att ett nätagg kan låta minst lika mycket som ett grafikkort med en dålig fläktkurva.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du har alltså aldrig haft ett tyst grafikkort men ett högljutt nätagg? Kan ju säga att ett nätagg kan låta minst lika mycket som ett grafikkort med en dålig fläktkurva.

Har ingen direkt koll på nuvarande grafikkortet Gigabyte Radeon RX 580 8GB Aorus XTR Polaris, men det är också semipassivt.
Jag har haft alla sorters grafikort som finns (Utom Nvidia) men de brukar yla mera än mina nätagg i alla fall...har haft corsair i alla former...men har nu bara Seasonic i mina viktigaste burkar.
De flesta använder ju lurar när de spelar i alla fall...
Brukar oftast ha overkill nätagg i mina burkar, för säkerhets skull.
Nätagget är det sista jag snålat in på...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har ingen direkt koll på nuvarande grafikkortet Gigabyte Radeon RX 580 8GB Aorus XTR Polaris, men det är också semipassivt.
Jag har haft alla sorters grafikort som finns (Utom Nvidia) men de brukar yla mera än mina nätagg i alla fall...har haft corsair i alla former...men har nu bara Seasonic i mina viktigaste burkar.
De flesta använder ju lurar när de spelar i alla fall...
Brukar oftast ha overkill nätagg i mina burkar, för säkerhets skull.
Nätagget är det sista jag snålat in på...

Hade ett EVGA G2 tidigare. Det lät som en lövblås. Hörde det tom. genom mitt headset. Bytte in det mot ett annat... Samma problem. En sak som verkar vara en ganska vanlig sak om man ska tro dessa forum.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hade ett EVGA G2 tidigare. Det lät som en lövblås. Hörde det tom. genom mitt headset. Bytte in det mot ett annat... Samma problem. En sak som verkar vara en ganska vanlig sak om man ska tro dessa forum.

Ja ofta så snålar folk in på nätagget...sedan så är många märkesberoende också.
Johnny Guru brukar ha bra tester på nätagg...mina senaste Seasonic fick full pott, corsair RM750x låg inte långt efter.
Viktigaste är att man väljer en bra låda & ett bra (Dyrt) nätagg...så kan man uppgradera i flera år...Seasonicc har 12års garanti på de dyrare modellerna...men så många kollar inte bokstäverna före Wattstyrkan det är ju väldig skillnad mellan Corsair CX & tex AX...
Min AX1200 är inte så tyst i alla fall, men man kan nog svetsa med den... men den är 8 år nu

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Kul att de kortar till dem på längden! Råkade köpa ett RM750x till ett Define C, och det var ju för långt. Som tur var så behövdes inte hårddiskburen så man klarade sig, men men

Märkligt, Jag kör ju RM750x i mitt Define C och det får plats med hårddiskburen, Det är tight men det får plats iaf

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599