Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva

Permalänk
Inaktiv

@improwise: Ja men jag försökte ge sken av att börsnoterade bolag arbetar mer strukturerat och använder till 80% mallar och har tonvis med controllers som förser "sekund" arbetarna med rutiner. Det innebär i regel också att man värnar mer om sitt varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@improwise: Ja men jag försökte ge sken av att börsnoterade bolag arbetar mer strukturerat och använder till 80% mallar och har tonvis med controllers som förser "sekund" arbetarna med rutiner. Det innebär i regel också att man värnar mer om sitt varumärke.

Ja, det var så jag antog att du menade också, dvs aktieägare som inte själva arbetar i verksamheten dom är delägare i. Och tror du har helt rätt i sjäva grundresonemanget.

Permalänk
Avstängd

Trams.
Hoppas fler klarar av att genomskåda @anon131444 agenda här.

Företaget är trovärdigt och gör rätt för sig.

Ägna arbetstid åt arbete.
*bort*

Permalänk
Inaktiv

@milkab: Du är mer än välkommen!

Jag kan nog redovisa för de samtal jag ringt till ARN och ser dom det som ett problem så är dom välkomna att bestämma reprimand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Hoppas fler klarar av att genomskåda @anon131444 agenda här.

Ock exakt vilken agenda menar du att @anon131444 har?

Skrivet av milkab:

Företaget är trovärdigt och gör rätt för sig.

Har du läst vad GT skriver???

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock exakt vilken agenda menar du att @pixlchaser har?

Har du läst vad GT skriver???

Det är uppenbart att han är upprörd över att han inte lyckades få rätt i det ärende han agerar ombud i.
Det tär på hans ego att han som reklamationshandläggare i ett stort bolag (800miljoner i omsättning) inte lyckades få igenom reklamationen. (Han bör ju veta hur man ska gå tillväga).

Jag har läst hela tråden.
Vad är det för anmärkningsvärt?
Att ett företag som skickar elektronik har en viss procent som skadas under frakt?

Trams!

Permalänk
Inaktiv

@milkab: Ärendet är inte ens avslutat.

Permalänk
Medlem

Vad är målet med tråden?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

@milkab: Ärendet är inte ens avslutat så jag vet inte vad du pratar om.

"Du agerar idag ombud för ett ärende som finns hos ARN som även tagits upp här på Sweclockers om en transportskada.
Du har även fått ett beslut från oss som gäller samma ämne "transportskada" bara för ett par månader sedan från ARN som tydligt svarat hur lagen fungerar med transportskador. I detta ärende fick vi även rätt med beslut från ARN vilket även är praxis för framtida ärenden i Sverige för alla företag. "

Tror det går att räkna åt vilket håll ditt ärende går genom ovan citat.

Kämpa på du.
Vore trevligt med en återkoppling när ärendet är avslutat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

"Du agerar idag ombud för ett ärende som finns hos ARN som även tagits upp här på Sweclockers om en transportskada.
Du har även fått ett beslut från oss som gäller samma ämne "transportskada" bara för ett par månader sedan från ARN som tydligt svarat hur lagen fungerar med transportskador. I detta ärende fick vi även rätt med beslut från ARN vilket även är praxis för framtida ärenden i Sverige för alla företag. "

Tror det går att räkna åt vilket håll ditt ärende går genom ovan citat.

Kämpa på du.
Vore trevligt med en återkoppling när ärendet är avslutat

Praxis används inte i ARN då alla mål är mer eller mindre olika. Det Greattech har gjort är att dem erbjudit kunden frakthandlingar i Greattechs kundkort. Kunden får sedan produkten fraktskadad och vill anmäla. Kunden blir hänvisad till fraktbolaget men fraktbolaget hjälper inte kunden då han inte är kund, Greattech är kund.

Detta sätter kunden i ett moment 22 läge. Var han än vänder sig får han inte hjälp. Hans köp är utfört hos Greattech, varför dom då är ansvariga att avhjälpa felet, anser jag. Sedan är det ju fritt för ARN att tolka annorlunda om dom tycker så. Just nu vet vi inte. Men detta har inte nödvändigtvis med målet att göra utan detta har att göra med min upptäckt om företaget. Det hela började som sagt med att jag frågade om GT verkligen följde alla beslut, varpå dom svarade ja. Och tydligt visade det sig att så inte var fallet.

Observera att innan jag tog mig an att hjälpa en SweC medlem så frågade jag hur allt gick till från a till ö. Jag begärde även mailkonversationer och eventuella SMS/samtal om sådana fanns. När jag fick klarhet i hur allt stod till så beslutade jag för att köra vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

Min tolkning är att @pixlchaser vill att alla ska se hur han misslyckats i sin roll som ombud.

Fast han hoppas nog mer på att de som läser ska hata på företaget

Ärendet är inte avslutat så jag förstår inte vad du försöker göra här. Karaktärsmord har GT redan försökt med. Jag har sagt att jag kommer publicera ärendet i sin helhet oavsett slutsats så ditt påstående om stolthet och ego är lite förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Det är uppenbart att han är upprörd över att han inte lyckades få rätt i det ärende han agerar ombud i.
Det tär på hans ego att han som reklamationshandläggare i ett stort bolag (800miljoner i omsättning) inte lyckades få igenom reklamationen. (Han bör ju veta hur man ska gå tillväga).

Det var ju en teori.

Skrivet av milkab:

Jag har läst hela tråden.
Vad är det för anmärkningsvärt?
Att ett företag som skickar elektronik har en viss procent som skadas under frakt?

Trams!

Det som är anmärkningsvärt är att du inte ser hur GT motsäger sig själv och kommer med falska påståenden, t.ex:

• "Greattech är inget bolag utan ett varumärke"
    "Varumärket Greattech har funnits sen 2009 och kommer finnas kvar på marknaden under en obegränsad tid framöver."

Greattech är inget varumärke, vilket du lätt kan kontrollera genom att söka själv.

• "Vi följer ALLTID alla beslut från ARN (ett slutligt beslut från ARN)."
    @anon131444 har tydligt dokumenterat att Greattech inte följt åtminstone två beslut från ARN. Detta är då fall som ligger i relativ närtid.

Uppdatering: Glömde ju denna fina motsägelse från Greattech:

• "Greattech Stockholm AB har EJ gått i konkurs."
    "Av okänd anledning har man ej lämnat in årsredovisningen i tid trots ingen försäljning, bolaget har därför av staten sats i konkurs (ej avslutad ännu)."

Hur var det nu, hade bolaget hade gått i konkurs, eller...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

En konkurs i sig behöver dock inte vara så märkvärdigt, du kan nog hitta det hos många av närlingslivets toppar också. Däremot att gå i konkurs efter en likvidation är mer anmärkningsvärt. Att folk tror sig äga varumärken som dom inte gör är inte heller så ovanligt, har varit med om det många gånger.

Däremot att inte ha lämnat in någon årsredovisning på 2 års tid (vad jag kunnat hitta) är mer anmärkningsvärt om det inte kan förklaras. Visst kan man få förlänga år i nystartade verksamheter, men att det skulle vara mer än 2 år tvivlar jag på. Att dom heller inte vad jag kan se har någon revisor får mig också att bli lite fundersam och fundera på om det finns ett samband. Visst finns det aktiebolag som är för små för att behöva en revisor, men den här typen av verksamhet brukar normalt ha så pass hög omsättning att att det krävs, dock är det inte givet om kassan än tunn och antalet anställda är få (omsättningskravet utgår jag ifrån att man når upp till för att butiken ens ska finnas).

Åtminstone för egen del skulle jag inte handla från ett sådant företag om det inte är så att dom kan ange några rimliga skäl till varför det ser ut så. Det är dock min högst personliga åsikt och ska inte tolkas som något mer eller mindre än så.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Bara en liten tanke, man _måste_ väl inte nödvändigtvis registrera sitt varumärke? Även om det kan vara en god idé om man nu satsar på att jobba upp ett starkt sådant.
Har för mig jag läste något om det ganska nyligen, möjligt att det gällde enskilda firmor dock. Så rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Greattech
Skrivet av Hurtigbullen:

Det var ju en teori.

Det som är anmärkningsvärt är att du inte ser hur GT motsäger sig själv och kommer med falska påståenden, t.ex:

• "Greattech är inget bolag utan ett varumärke"
    "Varumärket Greattech har funnits sen 2009 och kommer finnas kvar på marknaden under en obegränsad tid framöver."

Greattech är inget varumärke, vilket du lätt kan kontrollera genom att söka själv.

• "Vi följer ALLTID alla beslut från ARN (ett slutligt beslut från ARN)."
    @Pixlchaser har tydligt dokumenterat att Greattech inte följt åtminstone två beslut från ARN. Detta är då fall som ligger i relativ närtid.

Uppdatering: Glömde ju denna fina motsägelse från Greattech:

• "Greattech Stockholm AB har EJ gått i konkurs."
    "Av okänd anledning har man ej lämnat in årsredovisningen i tid trots ingen försäljning, bolaget har därför av staten sats i konkurs (ej avslutad ännu)."

Hur var det nu, hade bolaget hade gått i konkurs, eller...

I dessa tillfällen kommer Wikipedia till stor nytta. " https://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rke "
"I rättslig mening behövs i Sverige ingen särskild markering för att påvisa att ett namn har status av varumärke."
I Sverige har vi bra/fungerande lagar som ger ett bra skydd vid varumärkesintrång även om man inte registrerat det.

Vad är det för dokumentation mer än två beslut från ARN? Hur kom man fram till att vi inte följt dessa två beslut?
Handlar inte denna tråd om 2 st beslut som TS hävdar att vi inte valt att följa?
Det ena handlar om: 2016-12999 och det andra 2017-00188.
Ärende: 2016-12999 (beslut tagen början av år 2017) Borde vi inte i detta läge funnits i Råd & Röns Svarta lista efter mer än 1 år?

Ingen myndighet eller tidning behöver TS rådgivning utan har egna rutiner som man följer.
Det togs ett beslut från ARN i detta ärende helt riktigt, enda problemet var att ärendet/beslutet togs på ett annat bolag och inte Karatas Group AB trots att vi meddelat ARN om detta flera gånger innan beslut (mejl underlag som bekräftar det). Helt plötsligt får vi ett beslut från ARN som säger att bolaget inte har svarat och man väljer att ge kunden rätt då bolaget inte svarat. kort efter detta beslut mejlar ARN oss och skriver följande: (Även ARN kan begå misstag lik dettal)

Hej,
Jag ber om ursäkt för att vi missat att registrera om ärenden. Ange alltid ärendenummer, 2016-12999 MAKÅ, vid kontakt med oss.
Hälsningar

ARN bekräftar i mejlet den 18 april 2017 att man gjort ett misstag när man tog detta beslut. Vi besvarade detta mejl direkt efter där vi erbjöd ARN en chans att fortsätta med målet fast mot rätt bolag så att vi kan besvara ärendet men ARN meddelade oss om att kunden inte bevarat några fler mejl till ARN och ärendet därför är avslutat. = beslutet ogiltigt! Finns inget att följa när man tagit ett beslut för två olika bolag som inte avser oss.

Detta känner TS mycket väl till med tanke på alla mejl han fått av ARN som bevisar detta. Hade inte det jag skrivit varit korrekt så hade vi hamnat på Svarta listan länge sen som många andra företag gör varje halv år.

Vi har sedan det andra målet "2017-00188" som är det vi diskuterat. Detta ärende pågår, ARN hade inte mottagit vårt brev/svar och därför beslutet att ge kunden rätt trots att det handlar om en transportskada där både föraren hos DHL samt ombudet bekräftat skadan och dokumenterat det från kunden till oss men kunden har ej lämnat ut nödiga uppgifter till DHL för ersättning som leveranskvittens. Efter ca 1 år när vi inte hörde något av kunden längre så valde kunden att lämna ärendet till ARN. När ARN bad oss svara i detta ärende så skickade vi allt genom brev eftersom vi hade fler än 10 sidor av underlag med bland annat kvitton från ombudet samt föraren som skrivit under skadan i pappersform med originalunderskrifter.

DHL i detta fallet tog på sig skadan men frågade efter mer underlag från kunden för att kunna fortsätta för ersättning men varken vi eller DHL fick ett enda mejl under 1 år utan en ARN anmälan istället. Eftersom i princip allt vi hade i detta ärende var i pappersform så valde vi att posta det till ARN vilket är mycket vanligt men fick sedan höra att man inte mottagit brevet och därför beslutet att ge kunden rätt då man inte mottagit vårt svar inom avsatt tid. Detta överklagade vi och ärendet pågår. DETTA är ännu inte avslutad utan pågår än idag. Vilket vi självklart kommer följa när det kommer ett slutligt beslut från högsta insats.

Allt detta känner TS till eftersom han precis som alla andra kan hämta (hämtat) dessa handlingar från ARN inkl. mejl som man tagit del av och läst igenom noga. TS väljer dock medvetet att dölja sanningen bakom varje ärende och vrider på det för att få en bra start.

Det är en stor skillnad när ett bolag själv sätter sig i konkurs med stora skulder och när bolaget (av staten) gör det när årsredovisningen inte inkommit inom rimlig tid enligt lag (behöver ej bero på skulder). i detta fallet hade bolaget inga skulder. Detta gäller ett helt annat bolag som inte har något med oss att göra med olika ägare. Vi har tagit över alla support/garantiärenden så att ingen kund har påverkas av nya bolaget med bättre ägarstruktur där ingen annan har rösträtt än VDn. Det jag diskuterar idag är Karatas Group AB,.

Antar att jag besvarat dina frågor? Återkom gärna om du har fler.

- GT

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: Nej, vad jag förstår så behöver man inte registrera sitt varumärke. Jag förutsatte att man gjort det eftersom det ter sig märkligt att inte göra det om man nu satsar tid och pengar på att bygga upp ett varumärke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Greattech: Tack för ett redigt svar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

I dessa tillfällen kommer Wikipedia till stor nytta. " https://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rke "
[i]"I rättslig mening behövs i Sverige ingen särskild markering för att påvisa att ett namn har status av varumärke."

Vad är det för dokumentation mer än två beslut från ARN? Hur kom man fram till att vi inte följt dessa två beslut?
Handlar inte denna tråd om 2 st beslut som TS hävdar att vi inte valt att följa?
Det ena handlar om: 2016-12999 och det andra 2017-00188.
Ärende: 2016-12999 (beslut tagen början av år 2017) Borde vi inte i detta läge funnits i Råd & Röns Svarta lista efter mer än 1 år?

Ingen myndighet eller tidning behöver TS rådgivning utan har egna rutiner som man följer.
Det togs ett beslut från ARN i detta ärende helt riktigt, enda problemet var att ärendet/beslutet togs på ett annat bolag och inte Karatas Group AB trots att vi meddelat ARN om detta flera gånger innan beslut (mejl underlag som bekräftar det). Helt plötsligt får vi ett beslut från ARN som säger att bolaget inte har svarat och man väljer att ge kunden rätt då bolaget inte svarat. kort efter detta beslut mejlar ARN oss och skriver följande: (Även ARN gör fel)
Hej,
Jag ber om ursäkt för att vi missat att registrera om ärenden. Ange alltid ärendenummer, 2016-12999 MAKÅ, vid kontakt med oss.
Hälsningar

ARN bekräftar i mejlat den 18 april 2017 att man gjort ett misstag när man tog detta beslut. Vi besvarade detta mejl direkt efter där vi erbjöd ARN fortsätta med målet fast mot rätt bolag så att vi kan besvara ärendet men ARN meddelade oss om att kunden inte bevarat några fler mejl till ARN och ärendet därför är avslutat. = beslutet ogiltigt! Finns inget att följa när man tagit ett beslut för två olika bolag.
Detta känner TS mycket väl till med tanke på alla mejl han fått av ARN som bevisar detta. Hade inte det jag skriver varit korrekt så hade vi hamnat på Svarta listan länge sen som många andra företag gör varje halv år.
Vi har sedan det andra målet "2017-00188" som är det vi diskuterat. Detta ärende pågår, ARN hade inte mottagit vårt brev/svar och därför beslutet att ge kunden rätt trots att det handlar om en transportskada där både föraren hos DHL samt ombudet bekräftat skadan och dokumenterat det från kunden till oss men kunden har ej lämnat ut nödiga uppgifter till DHL för ersättning som leveranskvittens. Efter ca 1 år när vi inte hörde något av kunden längre så valde kunden att lämna ärendet till ARN. När ARN bad oss svara i detta ärende så skickade vi allt genom mejl eftersom vi hade fler än 10 sidor av underlag med bland annat kvitton från ombudet samt föraren som skrivit under skadan.

DHL i detta fallet tog på sig skadan men frågade efter mer underlag från kunden för att kunna fortsätta för ersättning men varken vi eller DHL fick ett enda mejl under 1 år utan en ARN anmälan istället. Eftersom i princip allt vi hade i detta ärende var i pappersform så valde vi att posta det till ARN vilket är mycket vanligt men fick sedan höra att man inte mottagit brevet och därför beslutet att ge kunden rätt då man inte mottagit vårt svar inom avsatt tid. Detta överklagade vi och ärendet pågår. DETTA är ännu inte avslutad utan pågår än idag. Vilket vi självklart kommer följa när det kommer ett slutligt beslut från högsta insats.

Allt detta känner TS till eftersom han precis som alla andra kan hämta (hämtat) dessa handlingar från ARN inkl. mejl som man tagit del av och läst igenom noga. TS väljer dock medvetet att dölja sanningen bakom varje ärende och vrider på det för att få en bra start.

Det är en stor skillnad när ett bolag själv sätter sig i konkurs med stora skulder och när bolaget (av staten) gör det när årsredovisningen inte inkommit inom rimlig tid enligt lag (behöver ej bero på skulder). i detta fallet hade bolaget inga skulder. Detta gäller ett helt annat bolag som inte har något med oss att göra med olika ägare. Vi har tagit över alla support/garantiärenden så att ingen kund har påverkas av nya bolaget med bättre ägarstruktur där ingen annan har rösträtt än VDn. Det jag diskuterar idag är Karatas Group AB,.

Antar att jag besvarat dina frågor? Återkom gärna om du har fler.
- GT

Det är bra att ni börjar svara. Återigen är det lite tolkningar om mig som individ och det eventuella sinnestillstånd jag befunnit mig i. Eventuell undanhållen information m.m. är bara löjliga påståenden då dessa dokument är väldigt offentliga. Det du skriver finns ej i skrift av ARN utan det är information jag fått ta del av muntligt.

Alla de kunder jag varit kontakt med är även kunder som faktiskt inte fått sitt ärende avhjälpt trots att ARN dömt till deras favör. Att ni sedan begär en omprövning visar på att ni inte alls följer besluten. Så det känns futilt att påstå att ni följer besluten om ni ändå propsar på att begära en ny prövning.

Som företag så äger ni ett ansvar att vara delaktiga i ARN mål och även att vara drivande i att vilja få ärendet avslutat så snabbt som möjligt. Det ni visar här är något helt annat.
Anser ni dock att på grund av dålig samordning hos er har lett till att ni inte får fram era svar till ARN, så får ni helt enkelt se mitt arbete här i tråden som en läropeng och inte pajkastning. För uppenbarligen sköter ni inte era ARN mål något vidare snyggt, och försök inte hävda något annat.

Permalänk
Greattech
Skrivet av anon131444:

Det är bra att ni börjar svara. Återigen är det lite tolkningar om mig som individ och det eventuella sinnestillstånd jag befunnit mig i. Eventuell undanhållen information m.m. är bara löjliga påståenden då dessa dokument är väldigt offentliga. Det du skriver finns ej i skrift av ARN utan det är information jag fått ta del av muntligt.

Alla de kunder jag varit kontakt med är även kunder som faktiskt inte fått sitt ärende avhjälpt trots att ARN dömt till deras favör. Att ni sedan begär en omprövning visar på att ni inte alls följer besluten. Så det känns futilt att påstå att ni följer besluten om ni ändå propsar på att begära en ny prövning.

Som företag så äger ni ett ansvar att vara delaktiga i ARN mål och även att vara drivande i att vilja få ärendet avslutat så snabbt som möjligt. Det ni visar här är något helt annat.
Anser ni dock att på grund av dålig samordning hos er har lett till att ni inte får fram era svar till ARN, så får ni helt enkelt se mitt arbete här i tråden som en läropeng och inte pajkastning. För uppenbarligen sköter ni inte era ARN mål något vidare snyggt, och försök inte hävda något annat.

Omprövning är en rättighet vi har som ger oss en chans att förbättra vårt svar till ARN med bättre underlag om vi är säkra på att vi kan påverka beslutet med nya underlag som inte funnits i första svaret. Det är inte någon taktik för ett bolag som vill förhala ärendet, vad syftet nu med detta är förstår jag inte. Vet man att man kommer förlora igen så kan man lika gärna följa beslutet direkt.

Att vi begär omprövning betyder självklart inte att vi inte valt att följa ett beslut. Vi har helt enkelt kommit fram till att beslutet är felaktig utifrån ARN rekommendation och lämnar därför över nya bevis som vi anser kommer förändra ARNs syn på målet och göra om beslutet. Ett ärende tar från 3-15 månader av egen erfarenhet innan man fått ett första beslut.

- GT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

Omprövning är en rättighet vi har som ger oss en chans att förbättra vårt svar till ARN med bättre underlag om vi är säkra på att vi kan påverka beslutet med nya underlag som inte funnits i första svaret. Det är inte någon taktik för ett bolag som vill förhala ärendet, vad syftet nu med detta är förstår jag inte. Vet man att man kommer förlora igen så kan man lika gärna följa beslutet direkt.

Att vi begär omprövning betyder självklart inte att vi inte valt att följa ett beslut. Vi har helt enkelt kommit fram till att beslutet är felaktig utifrån ARN rekommendation och lämnar därför över nya bevis som vi anser kommer förändra ARNs syn på målet och göra om beslutet. Ett ärende tar från 3-15 månader av egen erfarenhet innan man fått ett första beslut.

- GT

Överklagan är vad du förklarar och detta görs i riktiga bindande instanser så som tingsrätten t ex.

ARN har låtit meddela vid två separata tillfällen att en omprövning hos dem är en prövning av målet och med bibehållen information. Mao att andra ögon ser på målet i hopp om att göra annan bedömning.
Om ARN ändrar på detta eller att dem förklarar felaktigt för mig på telefonen är anmärkningsvärt.

Du kan dock inte frångå de facto att ni begär omprövning och då accepterar ni inte det beslut som i grund har tagits (??????????????).
Ni verkar ha en uppfattning om att jag försöker vrida och vända på det. Jag förklarar ju bara hur det är, det är ni som vrider och vänder på det.

http://www.arn.se/konsument/#report-11

Ni omfattas av del 11 där ni även förlorar flera mål i ett s.k "tredskobeslut". Ni har alltså inte varit närvarande för att göra er sida hörd. Sedan har ni tusen anledningar men jag bryr mig inte om någon av dom. Jag presenterar bara målen, ni har svaren. Men lägger tyvärr fokus på min agenda och vem jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

"I rättslig mening behövs i Sverige ingen särskild markering för att påvisa att ett namn har status av varumärke."
I Sverige har vi bra/fungerande skydd/lagar som ger ett bra skydd vid varumärkesintrång även om man inte registrerat det.

Ja, men jag tror du mistolkat det du citerar. Det handlar inte om huruvida man har ett varumärke eller inte utan hur man markerar och kommunicerar att det är ett varumärke. I ert fall antar jag att ni köpt ett aktiebolag med det namnet, vilket skulle ge ett visst skydd och rättighet till namnet, men det verkar vara försatt i konkurs och därmed inte värt något (annat än för konkursförvaltaren). Beroende på den faktiska situationen kan det faktiskt vara så att ni olovligen använder ett namn som tillhör ett annat bolag, nämligen Greattech Stockholm AB. Nu kanske det inte spelar någon större roll i denna diskussion, min fråga var mest för att du själv ett flertag gånger hänvisade till att ni köpt ett varumärke när jag inte kunde hitta att någon sådant fanns.

Var kan man hitta era årsbokslut alternativt varför har ni inga?

Edit:
Vill förtydliga att jag inte har någon uppfattning gällande om ni skötter er mot slutkund eller inte. Jag har varken den kunskap och erfarenhet som krävs för att avgöra det eller har satt mig in i detalj i de fakta (eller iaf påstådda fakta) som redovisas i denna tråd av de olika parterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Överklagan är vad du förklarar och detta görs i riktiga bindande instanser så som tingsrätten t ex.

ARN har låtit meddela vid två separata tillfällen att en omprövning hos dem är en prövning av målet och med bibehållen information. Mao att andra ögon ser på målet i hopp om att göra annan bedömning.
Om ARN ändrar på detta eller att dem förklarar felaktigt för mig på telefonen är anmärkningsvärt.

Du kan dock inte frångå de facto att ni begär omprövning och då accepterar ni inte det beslut som i grund har tagits (??????????????).
Ni verkar ha en uppfattning om att jag försöker vrida och vända på det. Jag förklarar ju bara hur det är, det är ni som vrider och vänder på det.

http://www.arn.se/konsument/#report-11

Ni omfattas av del 11 där ni även förlorar flera mål i ett s.k "tredskobeslut". Ni har alltså inte varit närvarande för att göra er sida hörd. Sedan har ni tusen anledningar men jag bryr mig inte om någon av dom. Jag presenterar bara målen, ni har svaren. Men lägger tyvärr fokus på min agenda och vem jag är.

Men ge dig, klart som korvspad att kan kan nyttja en möjlighet att överklara ett beslut om man anser det vara felaktigt. Om man därefter "blir fälld" ändå men skiter i att följa rekommendationen som ges, DÅ kan man snacka om att företaget inte följer ARN:s rekommendationer.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Men ge dig, klart som korvspad att kan kan nyttja en möjlighet att överklara ett beslut om man anser det vara felaktigt. Om man därefter "blir fälld" ändå men skiter i att följa rekommendationen som ges, DÅ kan man snacka om att företaget inte följer ARN:s rekommendationer.

http://www.lawline.se/answers/beslut-fran-arn-vad-nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Överklagan/omprövning är två helt olika saker.

Överklagan: Annan bevisbörda har kommit in och man vill att det ska tas till beaktning. En överklagan kan även innebära att domen/beslutet som fattats är direkt felaktigt och strider mot gällande lagar t ex.

Omprövning: Först och främst omprövas inte juridiskt bindande mål (tingsrätt eller annan fällande instans). Utan detta nyttjas hos ARN.
Omprövning innebär en genomgång av befintligt material och ej nytt material. Omprövning kan även begäras när t ex ARN uttalat sig felaktigt eller skrivit fel information i målet. Hur den informationen ter sig är ju förstås fall till fall.

2017-00188 begärde GT omprövning. Nya målet fick ärende: 2017-09880. Omprövningen nekades men GT insisterar och skickar begäran på ny omprövning.

Det gäller alltså att göra skillnad på de två typerna.

Kan inte du, samt alla andra bara ringa ARN och fråga om dessa två mål? Om ni har fler frågor övriga mål så ta och begär samtliga och ställ frågor. Varför är det så svårt?
Allt startar ju inte och slutar på SweC forumet.

Tel: 08-508 860 00

Ring förfan! Återkoppla gärna så vi kan se om ni är konverterade eller inte gällande vad jag presenterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Överklagan: Annan bevisbörda har kommit in och man vill att det ska tas till beaktning. En överklagan kan även innebära att domen/beslutet som fattats är direkt felaktigt och strider mot gällande lagar t ex.

Inte insatt i vad som gäller just kring ARN men en överklagan är väl normalt mer att man överklagar till en högre instans därför att man inte är nöjd med utfallet i den tidigare. T.ex. att överklaga ett beslut i ARN till Tingsrätten eller en Tingsrättsdom till Hovrätten. Behöver inte innebära att bevisläget förändrats. Om det finns några specialregler kring just ARN vet jag dock inte, mer än att dom vad jag vet inte är en domstol i juridisk mening och därför fattar beslut snarare än dömer. Enligt Lawline som jag länkade till ovan kan man inte överklaga beslut i ARN till ARN, om det stämmer vet jag inte men dom brukar ha rätt på Lawline är min erfarenhet (även om läsarna ibland tolkar det som skrivs lite som dom vill).

Edit:
Rent formellt antar jag att man inte överklagar ARN beslut till Tingsrätten iom att ARN inte är en domstol, utan snarare att man begära att det ska prövas av domstol. Har nog lite påverkan i denna diskussion dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Inte insatt i vad som gäller just kring ARN men en överklagan är väl normalt mer att man överklagar till en högre instans därför att man inte är nöjd med utfallet i den tidigare. T.ex. att överklaga ett beslut i ARN till Tingsrätten eller en Tingsrättsdom till Hovrätten. Behöver inte innebära att bevisläget förändrats. Om det finns några specialregler kring just ARN vet jag dock inte, mer än att dom vad jag vet inte är en domstol i juridisk mening och därför fattar beslut snarare än dömer. Enligt Lawline som jag länkade till ovan kan man inte överklaga beslut i ARN till ARN, om det stämmer vet jag inte men dom brukar ha rätt på Lawline är min erfarenhet (även om läsarna ibland tolkar det som skrivs lite som dom vill).

Edit:
Rent formellt antar jag att man inte överklagar ARN beslut till Tingsrätten iom att ARN inte är en domstol, utan snarare att man begära att det ska prövas av domstol. Har nog lite påverkan i denna diskussion dock.

Tack du har mycket rätt här. Är inte helt bevandrad i alla de skarpa instanserna.

Permalänk
Avstängd

Så nu när varken ärenden hos ARN eller någon annan konstigheter finns kvar från den ursprungliga "undersökningen". Så är det bara kvar att diskutera företagets formuleringar ?

Skrev de omprövning fast de menade överklagan?
Spännande

Permalänk
Inaktiv

@milkab: Jasså du är tillbaka nu, så spännande. I samma fasion som igår så har du ju ingen förankring i det du skriver, så jag repeterar enbart för dig.

Dom använder omprövningsfunktionen som en överklagande funktion. Omprövning är som jag förklarar ett verktyg för företaget / konsumenten att nyttja om tjänstefel av ARN begåtts, eller om tolkningsfel av lagen begåtts t ex osv m.m.

Man har alltså SAMMA bilagor som tidigare skickats in och går igenom dessa PÅ NYTT

Överklagan är något helt annat utöver att man klagar på verkningsbeslutet. I en överklagan kan man även lägga till ny bevisning t ex.
Det är detta GT gör.
Och de mål som GT har begärt omprövning (en är aktiv just nu och ej beslutad ska jag tillägga) så har GT fått omprövningarna nekade. Men GT begär nya omprövningar = dom förhalar. Så länge någon begär omprövning så är ärendet officiellt sett inte avslutat. Det krävs inget geni att förstå vad som sker här!

Och det jag har förklarat och som varit en av punkterna är ju att GT ämnar att förhala processen till den grad att kunderna inte svarar.
I ett ärende så har det gått över ett år EFTER att ARN beslutat till fördel av kunden då GT begär omprövning. Sedan bemödar sig inte kunden att svara i ärendet då kunden förlorade hoppet året tidigare.

Skrivet av milkab:

Så nu när varken ärenden hos ARN eller någon annan konstigheter finns kvar från den ursprungliga "undersökningen".

Vad menar du? Dessa ärenden som är presenterade är ju mycket väl noterade och genomgångna. Konstigheterna kvarstår och det är ju det tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Vilka är de 4 ärenden där GT inte följt ARN?

Permalänk
Inaktiv

@ramdm5: Dessa finner du ärendets första sida.

2017-00188
2016-12999
2016-01623
2015-06897

Som jag skrev så valde jag att då belysa två som låg närmast i tiden.