Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Jag önskar att min katt kunde göra mig lite sällskap också, men inte. Systern till Carmen som nu är död låg alltid och sov på min rygg varje natt. Nackdelen är ju att man inte kan ändra sovställning som man vill som du själv kanske märker med fyra katter i sängen ^^

Ja man vaknar och är lite stel ibland 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Min katt är lite konstig. Maten som hon normalt glufsar i sig ganska snabbt äter hon knappt något av alls längre, men ger jag henne kaviar, leverpastej och köttbullar så äter hon upp det utan problem

Ska jag byta mat för omväxlings skull?

Har haft liknande problem, och att försöka "gömma" maten har varit ett lyckat koncept för min katt. Istället för att lägga allt direkt i skålen så sprider vi ut det på lite olika ställen så att han får kämpa lite mer för att få tag på det. En toarulle fungerar t.ex. väldigt bra genom att fylla den med mat och sedan vika in kanterna, vilket gör så att han behöver kasta runt med den lite för att få fram något. Då blir det genast mer intressant

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Min katt är lite konstig. Maten som hon normalt glufsar i sig ganska snabbt äter hon knappt något av alls längre, men ger jag henne kaviar, leverpastej och köttbullar så äter hon upp det utan problem

Ska jag byta mat för omväxlings skull?

Kanske skall sluta ge henne "kaviar, leverpastej och köttbullar"?
Katter är inte dumma, "äter jag inte det vanliga får jag läckerbitar istället"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kanske skall sluta ge henne "kaviar, leverpastej och köttbullar"?
Katter är inte dumma, "äter jag inte det vanliga får jag läckerbitar istället"

Jag gav henne det för att hon inte åt sin egen mat. Nu köpte jag Purina torrfoder med lax smak. Hon verkar gilla det. Hon kanske är trött på blötmaten. Jag var lite orolig att hon blivit sjuk först eftersom hon slutade äta blötmaten helt tvärt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja man vaknar och är lite stel ibland 😊

Och det är närmast magiskt att ens egen kropp också håller reda på vad liven ligger snarkar någonstans medans man själv sover och inte i onödan rumstrera och sparkar undan dem (därav viss stelhet på morronen) - ok. 'olycka' händer men katter verkar vara synnerligen överseende med sådant, och de byter självmant också plats emellanåt.

Permalänk
Medlem

Kräsen katt

@AMD-FX: Min katt är också kräsen. Torrfoder eller Alaska Pollock är det som gäller. Kattmat som stått inne och blivit för gammal lägger jag på garageuppfarten så skatorna kan äta upp den (dom är inte kräsna). Men då blir det fart på katta. Då hänger hon med ut och sitter bland skatorna och äter. Då duger gammal mat. Vi har kompost och den håller ju skatorna reda på. Men är det någorlunda bra mat till skatorna blir det garageuppfarten. Småfåglarna får sin mat i trädgården. Funderar på om man ska ge katten mat utomhus i stället. Det är ju så med oss människor också att det ibland smakar bra när vi äter matsäcken ute. Jag minns en gång när jag var barn skulle min mamma sköta grannkatten en vecka. Hon köpte kalvfilé för att få katten att äta. Men inte ens det dög. Sedan fick hon se katten sitta och äta på komposthögen. Då vart det ingen mer kalvfilé.

Permalänk
Medlem

Vaknade idag av att han låg och nafsade på mina ögonbryn. Dock var det i lagom tid till att damernas stafett i OS ska börja, vem behöver väckarklocka när man har katt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Vaknade idag av att han låg och nafsade på mina ögonbryn. Dock var det i lagom tid till att damernas stafett i OS ska börja, vem behöver väckarklocka när man har katt?

https://i.imgur.com/MTN4Qe2r.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Önskar att min hannkatt kunde hålla sig att bara nafsa på ögonbrynen. Lilla sadistiska fanskapet har fått för sig att frukost ska serveras 06:30 varje dag utan undantag. Bastarden lärde sig efter ett tag hur man stänger av min Philips Dreamstation (sömnapne) vilket har tvingat mig till lite ghettomodding.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vakna med denna syn på morgonen..

Detta är mina benvärmare.. alltid varmt och skönt.

Sasse (den ljusa) väger strax över 6 kilo och Iso är inte långt ifrån.. så det blir lite trångt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag brukar vakna med denna syn på morgonen..

http://forumbilder.se/H5VAQ/iso.JPG

Detta är mina benvärmare.. alltid varmt och skönt.

http://forumbilder.se/H5VAQ/trangt.jpg

Sasse (den ljusa) väger strax över 6 kilo och Iso är inte långt ifrån.. så det blir lite trångt.

Alltid mysigt med katter i sängen. Önskar att jag hade kvar min helvita hankatt kvar. När katten ligger jämte och spinner så somnar man väldigt fort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Rex och Tiamat

Nyväckt katt

Slökatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Önskar att min hannkatt kunde hålla sig att bara nafsa på ögonbrynen. Lilla sadistiska fanskapet har fått för sig att frukost ska serveras 06:30 varje dag utan undantag.

Mina två gör inget direkt för att väcka mig, men när de märker att jag är vaken ser de till att jag blir medveten om att de vill ha mat

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Min gör inte så mycket heller. Oftast blir man förvånad att ha en katt bredvid nyllet. Lite otrevligt när hon märker att man är vaken och börjar trampa på halsen dock.

Kan rekommendera Bilanx om ni behöver köra bantningskurer. Väntar in i de sista med att äta men hon verkar då inte surare eller tröttare än vanligt. Ger henne lite av de vanliga någon gång dagligen då äts de som de är sista dagen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag önskar att min katt kunde göra mig lite sällskap också, men inte. Systern till Carmen som nu är död låg alltid och sov på min rygg varje natt. Nackdelen är ju att man inte kan ändra sovställning som man vill som du själv kanske märker med fyra katter i sängen ^^

Jag är otroligt tacksam att katten jag hittat är just så sällskaplig och kelig som han är. Visst kan han springa o leka på kvällen, men han har sin lilla plats, i höjd med sängen som han sover på varje morgon, precis bredvid mig. Han brukar dock aldrig sova i själva sängen, då han föredrar lite hårdare underlägg, samt jag rör mig mycket under natten.

Enda problemet är ju att han springer om ens ben ibland så man nästan sparkar till honom bra man går från rum till rum. Tar lite tid att vänja sig vid, så man går lite mer försiktigt.

Skrivet av MacAllan:

Kanske skall sluta ge henne "kaviar, leverpastej och köttbullar"?
Katter är inte dumma, "äter jag inte det vanliga får jag läckerbitar istället"

Märker detta också. Ger lite godare (och betydligt dyrare foder) på vissa kväller/helger. Och man märker dagen efter vill han inte ha vanliga fodret, tills han är hungrig nog, sen äter han friskt av det också. Inget fel på vanliga, men det andra är tydligen godare (vilket man förväntar dig med typ 2x priset).

Samma med godis. Lite godispinnar älskar han, och man märker att får han det för ofta så påverkar det både maten och hans beteende. Så jag försöker variera hur jag ger honom det, så att han inte får vana att förvänta sig det.

Lite gott ska man självklart unna dem, men blir det en vana kommer de ju förvänta sig det.

Permalänk
Medlem

Köpte ett gamingstol och här provar vi den.

Bild2 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Bild1 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Här välbehövligt vila.

Bild3 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Cat in the Box

Tappningsdatum 4-Juli-2007 (Född i låda under sängen... se etiketten)
Bäst före datum 29-April-2008... Gustav är idag inne på elfte året och fortfarande lika goooo !!!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waxinator:

Tappningsdatum 4-Juli-2007 (Född i låda under sängen... se etiketten)
Bäst före datum 29-April-2008... Gustav är idag inne på elfte året och fortfarande lika goooo !!!
http://forumbilder.se/H683L/best-before-29-apr-2008.JPG

Haha visst är de härliga, ska dela med mig av ett par sköna bilder här som jag och tjejen tog i veckan.
De kan verkligen ha sin egna stil

Denna bild tyckte jag va riktigt fin när den lite halv vilda katten vi tagit hand om smyger bland blommorna.
6st katter har vi för tillfället eller min katt tokiga sambo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Haha visst är de härliga, ska dela med mig av ett par sköna bilder här som jag och tjejen tog i veckan.
De kan verkligen ha sin egna stil

https://www.pixeltopic.com/files/2018/3/rgfqqvhrfapujn.jpg

https://www.pixeltopic.com/files/2018/3/adecfwrfordu.jpg

https://www.pixeltopic.com/files/2018/3/hwpkcbwcjhaogep.jpg

https://www.pixeltopic.com/files/2018/3/nvwoqkvcdgsocor.jpg
Denna bild tyckte jag va riktigt fin när den lite halv vilda katten vi tagit hand om smyger bland blommorna.
6st katter har vi för tillfället eller min katt tokiga sambo.

https://www.pixeltopic.com/files/2018/3/hypbaswtpimuzbz.jpg

https://www.pixeltopic.com/files/2018/3/tzdiolxcmsurjx.jpg

Har också kattmotiv på mina sängkläder Vill inte katten sova med mig i sängen så får jag ha konstgjorda katter istället

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Min katt uppskattar inte riktigt att våra barn tar mera tid än henne, så hon väljer ställen hon vet att hon inte får ligga på som protest.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Idag var jag med om något som jag inte upplevt förut...

Vår ena katt ville gå ut och då de är innekatter brukar vi gå ut med dem i koppel. Men just då hade jag inte tid, utan lyfte försiktigt undan katten från dörren.

Då kommer ett riktigt argt jamande och katten skulle absolut ner på golvet.. sen gick den med bestämda steg in i vardagsrummet och satte sig. Sen fick man bara arga blickar..
Precis som en tjurig tonåring, som inte får som den vill och därför skriker och springer sin väg.

Vi gick dock ut lite senare och sen var allt frid och fröjd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Idag var jag med om något som jag inte upplevt förut...

Vår ena katt ville gå ut och då de är innekatter brukar vi gå ut med dem i koppel. Men just då hade jag inte tid, utan lyfte försiktigt undan katten från dörren.

Då kommer ett riktigt argt jamande och katten skulle absolut ner på golvet.. sen gick den med bestämda steg in i vardagsrummet och satte sig. Sen fick man bara arga blickar..
Precis som en tjurig tonåring, som inte får som den vill och därför skriker och springer sin väg.

Vi gick dock ut lite senare och sen var allt frid och fröjd.

Ja. Vad väntade du dig? Du bröt avtalet om att katter bestämmer allt. Du kan nog vänta dig någon åtgärd som är sanktionerad på högre "kattnivå".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Idag var jag med om något som jag inte upplevt förut...

Vår ena katt ville gå ut och då de är innekatter brukar vi gå ut med dem i koppel. Men just då hade jag inte tid, utan lyfte försiktigt undan katten från dörren.

Då kommer ett riktigt argt jamande och katten skulle absolut ner på golvet.. sen gick den med bestämda steg in i vardagsrummet och satte sig. Sen fick man bara arga blickar..
Precis som en tjurig tonåring, som inte får som den vill och därför skriker och springer sin väg.

Vi gick dock ut lite senare och sen var allt frid och fröjd.

Hehe ja de små liven kan vara riktigt tjuriga ibland 😊

Permalänk
Rekordmedlem

En pömsig katt som yrvaket tittar upp när jag tog en kattselfie sedan hon dragit svansen över nosen och somnat när hon lagt sig i mitt knä.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag ligger och sover så händer det ofta att Carmen sitter jämte sängen och bara glor på mig. Min skyddsängel när jag inte är vaken

Jag har tänkt lägga upp bilder på katter jag träffar när jag gör min runda och delar ut tidningar/post. Finns en katt som jag antar inte är så gammal som är väldigt kelig och verkar allmänt nöjd med livet. Får dock bli den dagen jag träffar alla katterna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Här har vi Misen!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

När jag ligger och sover så händer det ofta att Carmen sitter jämte sängen och bara glor på mig. Min skyddsängel när jag inte är vaken

Jag har tänkt lägga upp bilder på katter jag träffar när jag gör min runda och delar ut tidningar/post. Finns en katt som jag antar inte är så gammal som är väldigt kelig och verkar allmänt nöjd med livet. Får dock bli den dagen jag träffar alla katterna

Min gillar att stalka mig när jag kör vr. Lite störande för roomscale då man riskerar stötta på katt väldigt ofta. Tar man av headsetet har man en som blänger och undrar vad tusan man håller på med. Sen händer de också att allting stängs av då har hon lagt sig på datorn käkat bluetoothadapter och kommit åt strömknappen.

Stalkar även på morgon men hon vill ju ha upp en för att få mat så de är inte så konstigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Brukar ni borsta tänderna på era katter. Jag har kollat på några videos på tuben. Tyckte mig höra att katten kan tappa matlusten om tänderna är i för dåligt skick. Man ska ju inte använda vanlig tandkräm som vi människor använder vad jag vet. Det känns i alla fall som jag borde borsta tänderna på min egen katt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Borstar aldrig tänder. Skulle aldrig gå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Idag var jag med om något som jag inte upplevt förut...

Vår ena katt ville gå ut och då de är innekatter brukar vi gå ut med dem i koppel. Men just då hade jag inte tid, utan lyfte försiktigt undan katten från dörren.

Då kommer ett riktigt argt jamande och katten skulle absolut ner på golvet.. sen gick den med bestämda steg in i vardagsrummet och satte sig. Sen fick man bara arga blickar..
Precis som en tjurig tonåring, som inte får som den vill och därför skriker och springer sin väg.

Vi gick dock ut lite senare och sen var allt frid och fröjd.

Min visar också detta tecken. Han har jamat och surat i flera dagar nu. Vill inte gå ut pga han blivit könsmogen.
Nu är han dock och kastreras idag och jag hoppas han ska lugna ner sig lite.

Sen att jag är fullt nervös och uppjagad... sittandes på jobb, väntande på telefonsamtal att han vaknat som han ska igen, det är en annan sak.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av AMD-FX:

Brukar ni borsta tänderna på era katter. Jag har kollat på några videos på tuben. Tyckte mig höra att katten kan tappa matlusten om tänderna är i för dåligt skick. Man ska ju inte använda vanlig tandkräm som vi människor använder vad jag vet. Det känns i alla fall som jag borde borsta tänderna på min egen katt

Förr borstade jag tänderna på mina varje dag så de vande sig. Nu blir det minst en gång i veckan. Jag kör med fingervante för att inte skada deras tandkött.

Den ena älskar att borsta tänderna då han äter upp tandkrämen det måste vara kattandkräm då xylitol är giftigt för katter.

Jag har petosan med poultry flavor:

Jag tar bort plack samt masserar tandköttet för att motverka plack och tandlossning. Det går även bra att katten själv tvättar sina tänder med råa kycklingvingar. Men de åker runt på hela golvet plus att de sällan äter upp allt benen måste vara råa det är livsfarligt med förkokta eller stekta ben.

Det går alldeles utmärkt att lära en äldre katt att ta emot tandborstningen med belöning. Det tar lite tid att träna upp dem. Med tanke på att det kan kosta rätt mycket att ta bort plack eller få kattvård för kattens tänder är det lätt värt det. Det finns ingen djurförsäkring som ersätter för dålig kattmunhygien så det lär bli ekonomiskt i längden.