Ryzen pstates, downclockar men samma vcore (hjälp)

Permalänk

Ryzen pstates, downclockar men samma vcore (hjälp)

Halloj!

Har precis börjat fippla med pstates, den överklockar i load och nerklockar i idle men den kör fortfarande samma vcore i load/idle.

Har suttit på dynamic vcore och bara ändrat pstate P0 och lämnat P1 samt P2 på auto.
Kör enable på Cool&Quiet samt global c-state control.

Den OCar till 3.92GHz och idlar ner till 2GHz.

Kollat vcore både i hwinfo, cpu-z samt ryzen master.

Här kommer riggen:
CPU: Ryzen 1600X @ 3.925GHz 1.37v (Noctua NH-D15)
MOBO: Gigabyte K7 @ BIOS F20
RAM: G.Skill 2x8GB @ 3000MHz 16-18-18-38 (F4-3200C16D-16GTZR)
GPU: R9 380 Strix 4GB @ 1000MHz/1500MHz
PSU: EVGA Supernova G2 650W

Någon som har någon ide varför vcore inte sänker sig själv vid idle?

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

@Mistybisty: Har exakt samma erfarenheter med mitt GA-AB350N-Gaming WIFI. Både med F20 och F22 bios. Avaktiverat XFR och Core boost i bios och testat olika energischeman med tips från allehanda forum. Verkar inte vara isolerat till Gigabytes mb. Lagt experimentet på hyllan tillsvidare.

Informera gärna om du hittar en lösning

Permalänk
Medlem

Har samma sak på mitt asus B350 strix. volten håller sig stadigt.

Kanske något att göra med B350 chipset?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Wcx:

@Mistybisty: Har exakt samma erfarenheter med mitt GA-AB350N-Gaming WIFI. Både med F20 och F22 bios. Avaktiverat XFR och Core boost i bios och testat olika energischeman med tips från allehanda forum. Verkar inte vara isolerat till Gigabytes mb. Lagt experimentet på hyllan tillsvidare.

Informera gärna om du hittar en lösning

Yes, testat allt möjligt, bytte precis från F20 till F22b och har samma problem här.

Testat med flera olika inställningar, andra värden i vcore offset både +/- samt testat med auto värde, samma stats i P0 och P1 inget verkar fungera..

Ska testa det där med energischeman! Återkommer om jag finner någon lösning

Skrivet av Weuffelhjaern:

Har samma sak på mitt asus B350 strix. volten håller sig stadigt.

Kanske något att göra med B350 chipset?

Fast jag har X370 chipset, sitter med Gigabyte K7

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

@Mistybisty: Ah, visst ja. Kollade inte up vilket K7 var. My bad!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Yes, testat med alla möjliga energischeman samt kombos, testat med bios F7b, F20 och F22b alla vägrar och sänka vcore i idle..

Börjar undrar om det är fel på mobo eller processorn.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

Yes, testat med alla möjliga energischeman samt kombos, testat med bios F7b, F20 och F22b alla vägrar och sänka vcore i idle..

Börjar undrar om det är fel på mobo eller processorn.

Lägger en slant på icke ordentlig implementering av pstate oc i bios. Varken 1300x eller 2400g fungerade för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Lägger en slant på icke ordentlig implementering av pstate oc i bios. Varken 1300x eller 2400g fungerade för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fipplade lite mer idag med pstates och märkte att om jag lämnade alla värden som stock i P0 state så downvoltar den samt downclockar i idle.

Men så fort jag ändrar FID(clock speed) värdet så kan den bara downclocka men ej downvolta, mycket märkligt.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Det fungerar fint för mig. Har gigabyte b350 gaming 3, satt p0 = 37,75, resten orört. Stängt av automatiska överklockningen, cool & quite är igång.

CPU pendlar från 3,75 ghz ner till ca 1,9 ghz som längst och cpu-power ligger mellan (just nu, har precis bootat om) 1,337 - 0.887.

Hittade en tråd om detta där det rekommenderades (eller kanske var det ett krav) att man använder High performance som Energy plan i windows där man ändrar "min processor state" till 20%.

Edit:
Länk:
https://hardforum.com/threads/ryzen-pstate-overclocking-metho...

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

@mrrock: Ska testa det någon dag. Tackar!

Permalänk
Skrivet av mrrock:

Det fungerar fint för mig. Har gigabyte b350 gaming 3, satt p0 = 37,75, resten orört. Stängt av automatiska överklockningen, cool & quite är igång.

CPU pendlar från 3,75 ghz ner till ca 1,9 ghz som längst och cpu-power ligger mellan (just nu, har precis bootat om) 1,337 - 0.887.

Hittade en tråd om detta där det rekommenderades (eller kanske var det ett krav) att man använder High performance som Energy plan i windows där man ändrar "min processor state" till 20%.

Edit:
Länk:
https://hardforum.com/threads/ryzen-pstate-overclocking-metho...

För mig så vägrar det fungera, testat med ALLT möjligt, det slutar fungera så fort jag ändrar FID i P0.

Kör just nu med en fast volt på 1.35v på vcore, turbo LLC samt 3.95GHz.

Funderar om det är värt och köra 1.45v och maximera overclockningen då nya ryzen releasen är runt hörnet?
Om det blir degradation så är det bara att köpa en ny prolle

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2