Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt hos Greattech?

Hej,

Själv beställde jag en dator där för en vecka sedan innan jag bestämde mig för att köpa på Inet istället då dom inte hade något bekräftat datum på grafikkortet samt riktigt tråkig/dålig kundservice. Så med andra ord avbeställde jag ordern efter någon dag.

Nu skickar dom ett mail att jag måste köpa/betala m.2 hårddisken samt Windows 10 för det ligger inte i deras vanliga sortiment men det är inget jag blivit informerad om.

Jag tror jag har rätten på min sida. Vad säger ni?

/Mvh Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Hej,

Själv beställde jag en dator där för en vecka sedan innan jag bestämde mig för att köpa någon annanstans då dom inte hade något bekräftat datum på grafikkortet samt riktigt tråkig/dålig kundservice. Så med andra ord avbeställde jag ordern efter någon dag.

Nu skickar dom ett mail att jag måste köpa/betala m.2 hårddisken samt Windows 10 för det ligger inte i deras vanliga sortiment men det är inget jag blivit informerad om.

Jag tror jag har rätten på min sida. Vad säger ni?

/Mvh Marco

Är ju konstigt att i alla fall inte Windows 10 skulle ligga i det vanliga sortimentet, finns ju som köpbar produkt och i lager på deras hemsida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Hej,

Själv beställde jag en dator där för en vecka sedan innan jag bestämde mig för att köpa någon annanstans då dom inte hade något bekräftat datum på grafikkortet samt riktigt tråkig/dålig kundservice. Så med andra ord avbeställde jag ordern efter någon dag.

Nu skickar dom ett mail att jag måste köpa/betala m.2 hårddisken samt Windows 10 för det ligger inte i deras vanliga sortiment men det är inget jag blivit informerad om.

Jag tror jag har rätten på min sida. Vad säger ni?

/Mvh Marco

Inte säker på om jag förstår korrekt här. Så efter att du avbeställt ordern mailar Greattech dig om att du måste köpa/betala för både en M.2 hårddisk och Windows 10? Fick du hem M.2 disken och Windows 10 som du sedan skickade tillbaka?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av mystah:

Hej,

Själv beställde jag en dator där för en vecka sedan innan jag bestämde mig för att köpa någon annanstans då dom inte hade något bekräftat datum på grafikkortet samt riktigt tråkig/dålig kundservice. Så med andra ord avbeställde jag ordern efter någon dag.

Nu skickar dom ett mail att jag måste köpa/betala m.2 hårddisken samt Windows 10 för det ligger inte i deras vanliga sortiment men det är inget jag blivit informerad om.

Jag tror jag har rätten på min sida. Vad säger ni?

/Mvh Marco

Beställt datorbygge? Som deras "konfigurator" är uppbyggd så väljer du delar till ditt bygge och med antalet parametrar kan man argumentera för att det finns ett stort antal olika möjliga konfigurationer och att man med bakgrund av detta kan neka ett ångrat köp med hänvisning till att produkten är specialbyggd efter dina instruktioner. Detta är dock något som man måste informeras om i köpavtal vilket jag efter en snabb skumning inte hittar någon information om, men det kan vara så att den informationen eventuellt uttrycks i "kassan" på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

@mystah: Du har alltid 14dagars ångersrätt enl distansköplagen. Så dom kan inte komma att kräva betalt för de produkterna, särskilt inte ssd:en

@GoodGuyGeorge: Det är väldigt luddigt det där med "specialbyggd", konsumentverket skriver specifikt "specialtillverkad" och tar upp familjefoton som ett exempel.
Men jag är rätt så säker på att det har prövats i någon instans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Hej,

Själv beställde jag en dator där för en vecka sedan innan jag bestämde mig för att köpa någon annanstans då dom inte hade något bekräftat datum på grafikkortet samt riktigt tråkig/dålig kundservice. Så med andra ord avbeställde jag ordern efter någon dag.

Nu skickar dom ett mail att jag måste köpa/betala m.2 hårddisken samt Windows 10 för det ligger inte i deras vanliga sortiment men det är inget jag blivit informerad om.

Jag tror jag har rätten på min sida. Vad säger ni?

/Mvh Marco

Börjar ana en trend här gällande företaget i fråga utifrån vad som skrivits i denna tråd och andra. Sett till övrigt som tagits upp här och obesvarade frågor kring årsredovisningar och annat är det iaf ingen leverantör som jag skulle överväga att handla ifrån i dagsläget. Men var och en får avgöra själv och med lite bra response från GreatTech (som dom kallar sig men inte verkar heta) så kan det ändras.

Edit:
Windows 10 licensen kan ev anses som förbrukad om den är aktiverad och liknande, då det handlar om mjukvara. SSDn däremot bör omfattas av distansavtalslagen. @mystah skriver både att hen beställt delar och att hen beställt en färdig dator så det är svårt att veta vad som gäller i det aktuella fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inte säker på om jag förstår korrekt här. Så efter att du avbeställt ordern mailar Greattech dig om att du måste köpa/betala för både en M.2 hårddisk och Windows 10? Fick du hem M.2 disken och Windows 10 som du sedan skickade tillbaka?

Det stämmer men dom har inte ens skickat delarna utan tänker göra det enligt dom för att jag måste köpa det.

Visa signatur

/M

Permalänk
Greattech
Skrivet av improwise:

Var kan man hitta era årsbokslut alternativt varför har ni inga?

Det har varit mycket arbete bakom flytten med bland annat nya avtal och nya affärssystem. Det är dock klart och bör dyka upp under denna månad. Stora inventeringar/utvecklingar har gjorts i vårt interna system för framtiden. Bolaget har gått med vinst sen dag 1.

Skrivet av mystah:

Hej,

Själv beställde jag en dator där för en vecka sedan innan jag bestämde mig för att köpa någon annanstans då dom inte hade något bekräftat datum på grafikkortet samt riktigt tråkig/dålig kundservice. Så med andra ord avbeställde jag ordern efter någon dag.

Nu skickar dom ett mail att jag måste köpa/betala m.2 hårddisken samt Windows 10 för det ligger inte i deras vanliga sortiment men det är inget jag blivit informerad om.

Jag tror jag har rätten på min sida. Vad säger ni?

/Mvh Marco

Hej Marco,

Vi tog emot din beställning av en dator + operativsystem. Du har i samband med köpet även konfigurerat datorn med bland annat chassi och lite annat genom konfigurationsfliken. Så långt är allt OK.

Du meddelade dock oss om att du även önskar uppgradera din SSD som vi varken har på hemsidan eller säljer den i vanliga fall. Det är en produkt som kostar dubbelt så mycket som nuvarande disken. Vi sökte upp produkten och gav dig ett pris som du godkände och produkten blev beställd speciellt åt dig. Det är detta som gör att du inte kan avbeställa datorn då du lagt till en produkt som vi inte säljer enligt villkoren du accepterat vid köpet som du måste läsa och acceptera innan du kan slutföra köpet.

Du kan uppgradera datorn precis som du vill och uppgradera allting utan att vi nekar eller tar ut någon avgift så länge det finns på hemsidan. M.2 disken gör dock inte det.

Operativsystemet har vi inte nekat dig för att produkten inte finns på sortimentet utan denna är redan levererad och finns på din kundprofil sen köpdatumet som digital licens. Du kan varken avbeställa eller ångra en digital levererad licens i Sverige enligt lag. Även om det handlar om spel eller program.

Vi gjorde dig en tjänst och valde att beställa en produkt som inte ingår i vårt sortiment, detta till 0 SEK vinst till inköpspris. I dessa få mejl som du haft med supporten ser jag inte varför du skulle bli missnöjd eller haft en tråkig upplevelse med supporten? Ser inte riktigt varför man skulle vilja godkänna supportens offert om du inte är nöjd med bemödandet som jag upplever som väldigt bra när jag läser det. I övrigt har du endast ringt telefon kundtjänsten senare och frågat efter leveransdatum på datorn men blivit hänvisad till supporten då man inte hade ett exakt datum. Inga fler mejl eller samtal har inkommit från dig förutom dessa där du kunnat haft en dålig/tråkig upplevelse. Du har fått svar på mejlen inom ett par timmar/direkt. Du får jättegärna lägga upp alla mejl här om du inte håller med mig i denna punkt.

Allt som vi har på hemsidan samt konfigurationen kan man avbeställa även om man uppgraderat datorn med precis allting, det är inget hinder för oss. Även "specialbyggda" datorer kan du avbeställa hos oss. Vi har inga undantag för specialbyggda datorer.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det har varit mycket arbete bakom flytten med bland annat nya avtal och nya affärssystem. Det är dock klart och bör dyka upp under denna månad. Stora inventeringar/utvecklingar har gjorts i vårt interna system för framtiden. Bolaget har gått med vinst sen dag 1.

Hej Marco,

Vi tog emot din beställning av en dator + operativsystem. Du har i samband med köpet även konfigurerat datorn med bland annat chassi och lite annat genom konfigurationsfliken. Så långt är allt OK.

Du meddelade dock oss om att du även önskar uppgradera din SSD som vi varken har på hemsidan eller säljer den i vanliga fall. Det är en produkt som kostar dubbelt så mycket som nuvarande disken. Vi sökte upp produkten och gav dig ett pris som du godkände och produkten blev beställd speciellt åt dig. Det är detta som gör att du inte kan avbeställa datorn då du lagt till en produkt som vi inte säljer enligt villkoren du accepterat vid köpet som du måste läsa och acceptera innan du kan slutföra köpet.

Du kan uppgradera datorn precis som du vill och uppgradera allting utan att vi nekar eller tar ut någon avgift så länge det finns på hemsidan. M.2 disken gör dock inte det.

Operativsystemet har vi inte nekat dig för att produkten inte finns på sortimentet utan denna är redan levererad och finns på din kundprofil sen köpdatumet som digital licens. Du kan varken avbeställa eller ångra en digital levererad licens i Sverige enligt lag. Även om det handlar om spel eller program.

Vi gjorde dig en tjänst och valde att beställa en produkt som inte ingår i vårt sortiment, detta till 0 SEK vinst till inköpspris. I dessa få mejl som du haft med supporten ser jag inte varför du skulle bli missnöjd eller haft en tråkig upplevelse med supporten? Ser inte riktigt varför man skulle vilja godkänna supportens offert om du inte är nöjd med bemödandet som jag upplever som väldigt bra när jag läser det. I övrigt har du endast ringt telefon kundtjänsten senare och frågat efter leveransdatum på datorn men blivit hänvisad till supporten då man inte hade ett exakt datum. Inga fler mejl eller samtal har inkommit från dig förutom dessa där du kunnat haft en dålig/tråkig upplevelse. Du har fått svar på mejlen inom ett par timmar/direkt.

Allt som vi har på hemsidan samt konfigurationen kan man avbeställa även om man uppgraderat datorn med precis allting, det är inget hinder för oss. Även "specialbyggda" datorer kan du avbeställa hos oss. Vi har inga undantag för specialbyggda datorer.

- GT

Det är ingen som meddelat mig att ni har "special" beställt hårddisken eller att operativsystemet är levererat. Jag gick in på min sida igår och där finns inget om licens inlaggt, tog även printscreen.

Supporten på telefon va bland dom sämre.

EDIT: När jag ringde er sa ni att jag kunde avbeställa ordern då grafikkortet var obekräftat men att jag skulle skicka mail, inget mer sas. Sen kom mailet...

Och för övrigt som nikwad skrev:
Man har alltid 14dagars ångersrätt enl distansköplagen. Så dom kan inte komma att kräva betalt för de produkterna.

Visa signatur

/M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mystah:

Hej,

Själv beställde jag en dator där för en vecka sedan innan jag bestämde mig för att köpa på Inet istället då dom inte hade något bekräftat datum på grafikkortet samt riktigt tråkig/dålig kundservice. Så med andra ord avbeställde jag ordern efter någon dag.

Nu skickar dom ett mail att jag måste köpa/betala m.2 hårddisken samt Windows 10 för det ligger inte i deras vanliga sortiment men det är inget jag blivit informerad om.

Jag tror jag har rätten på min sida. Vad säger ni?

/Mvh Marco

Allt du kan köpa via webben och som är klickbart som köp är att anse som standard sortiment.
Med andra ord har du full ångerrätt utan merkostnad. Enda merkostnaden är om godset lämnat försäljaren och du tvingas då bekosta returen tillbaka.

Om du får eventuella förhinder med deras kommunikation så har jag två prejudikat från företaget jag jobbar för som vi förlorat i våran brist på tolkning.

Läste deras förklaring om digital licens. Detta är nog det enda du kan krävas på. Att dom beställer en anskaffningsvara gör inte att du måste köpa den. Det är återigen då frakter förknippade med dessa som du kan bli skyldig att betala.

Skrivet av nikwad:

@GoodGuyGeorge: Det är väldigt luddigt det där med "specialbyggd", konsumentverket skriver specifikt "specialtillverkad" och tar upp familjefoton som ett exempel.
Men jag är rätt så säker på att det har prövats i någon instans.

Japp det är beprövat åtminstone två gånger av oss.

Permalänk
Greattech
Skrivet av mystah:

Det är ingen som meddelat mig att ni har "special" beställt hårddisken eller att operativsystemet är levererat. Jag gick in på min sida igår och där finns inget om licens inlaggt, tog även printscreen.

Supporten på telefon va bland dom sämre.

EDIT: När jag ringde er sa ni att jag kunde avbeställa ordern då grafikkortet var obekräftat men att jag skulle skicka mail, inget mer sas. Sen kom mailet...

Och för övrigt som nikwad skrev:
Man har alltid 14dagars ångersrätt enl distansköplagen. Så dom kan inte komma att kräva betalt för de produkterna.

Det är dock precis det man gjort i mejlet till dig innan du godkände beställningen av disken. Där blev du även informerad om att vi nu kommer beställa hem disken åt dig samt att produkten inte finns på ordinarie sortiment vilket du ser på hemsidan.
M.2 disken finns ej i sortimentet vilket annars hade funnits på hemsidan eller på samma konfiguration där du uppgraderat exempel chassit.

Vi har även tydligt skrivit på villkoren att man inte kan avbeställa en order där vi tagit hem en produkt speciellt åt dig.

Telefon kundtjänsten hanterar allmänna frågor samt leveransfrågor så långt man kan. Övriga ärenden ska till mejl supporten, man lämnar ej besked om vad som gäller utan detta får du svar av supporten som tittar på ordern och avgör.

Operativsystemet hittar du på din kundprofil, klicka på ordernumret, i mitten hittar du licensen under "kommenterar".

Vi lämnar 14 dagars ångerrätt för datorn, det inkluderar M.2 disken. Väljer att du ångra köpet så kan du göra det när du tagit emot datorn då ångerrätten börjar. Operativsystemet kan du ej ångra.

- GT

Skrivet av anon131444:

Allt du kan köpa via webben och som är klickbart som köp är att anse som standard sortiment.
Med andra ord har du full ångerrätt utan merkostnad. Enda merkostnaden är om godset lämnat försäljaren och du tvingas då bekosta returen tillbaka.

Om du får eventuella förhinder med deras kommunikation så har jag två prejudikat från företaget jag jobbar för som vi förlorat i våran brist på tolkning.

Japp det är beprövat åtminstone två gånger av oss.

Stämmer bra, vilket även gäller i detta köp. Allt som kunden kan lägga till/uppgradera på hemsidan anser vi vara från ordinarie sortiment.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Allt du kan köpa via webben och som är klickbart som köp är att anse som standard sortiment.

Fast frågan är om disken fanns på hemsidan att beställa eller om den är specialbeställd?

De flesta som beställer något brukar vara väldigt dåliga att ta reda på sina skyldigheter men väldigt snabba med att påpeka sina rättigheter. Jag vet inte om det är så i detta fallet men som generell regel stämmer den rätt så bra enligt men erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv

@joakim99: Ja det är stämmer. Dock anses det inte vara en personlig prägel för en anskaffningsvara som enkelt kan beställas hem via företagets inköpskanaler.

Det är svårt att få en "specialbyggd" dator i vårat Sverige då dom flesta frångår dessa. Men det som kan ses som "specialbyggd" är om man beställer ett jobb hos en moddare att styra ihop allt. Det är det enda jag ser som specialbyggd.

Bara för att saker inte finns på hemsidan så betyder det inte att du inte har ångerrätt på dom. Kan företaget erbjuda ett utökat sortiment så omfattas dom också av ångerrätt. Det är väldigt högt ställda krav för att man ska frångå ångerrätten och även om man informerat att ångerrätt fråntas så ska man alltid pröva ärendet med ARN. Företaget får nämligen bevisa att produkten är såpass sällsynt att man inte får tag i den annanstans.

Enkelt att bevisa bara. Kolla hos konkurrenterna om den finns klickbar där så har man svaret.

Observera, du skriver specialbeställd. Det är inte att anta att den är personligt präglad för konsumenten som beställde. Det kunden kan bli skyldig för är ju att betala frakter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

Vi lämnar 14 dagars ångerrätt för datorn, det inkluderar M.2 disken. Väljer att du ångra köpet så kan du göra det när du tagit emot datorn då ångerrätten börjar. Operativsystemet kan du ej ångra.

- GT

Han begär i första hand makulering verkar det som. Stämmer inte det?
Enligt nedan verkar det stämma. Då räcker det med att ni annullerar övriga delar och om ni kan styrka att han mottagit en digital licens så kan ni fakturera för licensen. Juridiskt sett är detta det enda ni har rätt till.

Skrivet av mystah:

Det stämmer men dom har inte ens skickat delarna utan tänker göra det enligt dom för att jag måste köpa det.

Fick svar på frågan.
Om ni skickar ordern trots att han uttryckt en annullering så är han inte skyldig er några frakter och dylikt.

@mystah: Ha denna tråd i minnet är du snäll där du meddelat just detta. Kan bli intressant att se följderna av att sända ut en redan anmäld makulering. Riskerna för dig som kund är påtagliga för eventuella transportskador för retur m.m.. Du är inte juridiskt bunden att ta emot ett gods om du anmält att makulera godset innan företaget har skickat den.

Edit: Du är inte juridiskt bunden att ta emot varor även om dom är skickade. Det är upp till företaget hur returen sker om man vill ångra sitt köp utan att ha tagit emot detta. Produkterna såvitt jag förstår på deras köpvillkor sker mot avisering för att sedan hämtas ut via posten eller annan checkout-tjänst. Gods ligger i regel 14 dagar eller kortare innan godset sedan åker i retur. Du bär inget ansvar för returen.

Permalänk
Medlem

Ja detta blir intressant, då datorn är avbesälld och jag redan köpt ny och dom ändå tänker skicka den och vet att jag kommer skicka tillbaka den. Löjligt detta..

Visa signatur

/M

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Inlägg utbrutna från tråden Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva.

Detta ämnet är visserligen relaterat till tråden i fråga men att föra två separata dialoger i samma tråd är väldigt rörigt.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

Stämmer bra, vilket även gäller i detta köp. Allt som kunden kan lägga till/uppgradera på hemsidan anser vi vara från ordinarie sortiment.

- GT

Vad ni anser är mindre relevant. Det skall vara tydliga villkor först och främst. Sedan ska produkten i andra köpkanaler också omfattas av samma krav. Bara för att du inte lagerför produkten innebär det inte att kundens ångerrätt kan friskrivas. Ångerrätten är väldigt stark i Sverige, for better or for worse, att lättvindigt börja plocka ner delar ur ens webbsortiment samt erbjuda dom över telefon/mail vid kontakt, innebär inet att det är att sätta personlig prägel på kundens beställning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mystah:

Ja detta blir intressant, då datorn är avbesälld och jag redan köpt ny och dom ändå tänker skicka den och vet att jag kommer skicka tillbaka den. Löjligt detta..

Gör bara rätt för dig när det gäller hur du bestrider formella krav som kan läggas på dig.
Som sagt, har du fått ta del av en digital licens så är du skyldig att betala den.

Permalänk
Medlem

@Greattech:

Varför levererar ni operativsystemet (dvs digitalt) långt innan datorn är redo för leverans? Med tanke på att grafikkortet inte fanns i lager. Det ställer ju till det rejält för kunden som ville avbeställa.

EDIT: stavfel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Vad ni anser är mindre relevant. Det skall vara tydliga villkor först och främst. Sedan ska produkten i andra köpkanaler också omfattas av samma krav. Bara för att du inte lagerför produkten innebär det inte att kundens ångerrätt kan friskrivas. Ångerrätten är väldigt stark i Sverige, for better or for worse, att lättvindigt börja plocka ner delar ur ens webbsortiment samt erbjuda dom över telefon/mail vid kontakt, innebär inet att det är att sätta personlig prägel på kundens beställning.

När jag tittar på deras hemsida så är det tydliga villkor. Får nog säga att Greattech har min röst i nuläget.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Operativsystemet har vi inte nekat dig för att produkten inte finns på sortimentet utan denna är redan levererad och finns på din kundprofil sen köpdatumet som digital licens. Du kan varken avbeställa eller ångra en digital levererad licens i Sverige enligt lag. Även om det handlar om spel eller program.

Det fetstilta måste vara den största högen med hästskit jag har sett hittills i år.
Jag är lite nyfiken på vilken lag som reglerar att en digital licens inte går att ångra?

Jag köpte ett Windows 10 direkt från Microsoft förra året, som kom som digital licens.
Det var inga som helst problem att ångra det köpet när jag insåg att jag inte behövde den.
Pengarna fick jag tillbaka utan krångel inom ett par dagar.

Sedan är det klart som fan att du kan avbeställa en vara som inte har levererats?

Jag börjar förstå varför folk har såna problem med konsumenträtt hos er, det är helt sinnes vid ni försöker slingra er till höger och vänster. Jag finner det pinsamt att ni ens får idka näringsverksamhet över huvudtaget...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Brunbeck:
Skrivet av Greattech:

Operativsystemet har vi inte nekat dig för att produkten inte finns på sortimentet utan denna är redan levererad och finns på din kundprofil sen köpdatumet som digital licens. Du kan varken avbeställa eller ångra en digital levererad licens i Sverige enligt lag. Även om det handlar om spel eller program.

Det fetstilta måste vara den största högen med hästskit jag har sett hittills i år.
Jag är lite nyfiken på vilken lag som reglerar att en digital licens inte går att ångra?

Jag köpte ett Windows 10 direkt från Microsoft förra året, som kom som digital licens.
Det var inga som helst problem att ångra det köpet när jag insåg att jag inte behövde den.
Pengarna fick jag tillbaka utan krångel inom ett par dagar.

Sedan är det klart som fan att du kan avbeställa en vara som inte har levererats?

Jag har själv jobbat i datorbutik och vi tog emot oanvända digitala licenser om köp hävdes. Detta gällde både köpt i butik och koder köpta över nätet levererade via e-post.

Har inte hört ett smack om en lag som gör att det är omöjligt att avbeställa en ickelevererad digital licens.
Har inte hört något om en lag som gör det otillåtet att göra ett återköp på en oanvänd digital licens.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Flyttade första delen av detta inlägg till den tråd där den ursprungliga frågan postades så hoppas jag att det blir bättre för alla inblandade

#17307755

Skrivet av Greattech:

Vi tog emot din beställning av en dator + operativsystem. Du har i samband med köpet även konfigurerat datorn med bland annat chassi och lite annat genom konfigurationsfliken. Så långt är allt OK.

Du meddelade dock oss om att du även önskar uppgradera din SSD som vi varken har på hemsidan eller säljer den i vanliga fall. Det är en produkt som kostar dubbelt så mycket som nuvarande disken. Vi sökte upp produkten och gav dig ett pris som du godkände och produkten blev beställd speciellt åt dig. Det är detta som gör att du inte kan avbeställa datorn då du lagt till en produkt som vi inte säljer enligt villkoren du accepterat vid köpet som du måste läsa och acceptera innan du kan slutföra köpet.

Vad ni skriver i era villkor har dock inge som helst betydelse om dessa står i strid med gällande lagar och dessa inte är dispositiva. Detta gäller oavsett om kund "accepterat" dom eller inte. Jag har dock inte läst era villkor och har heller ingen detaljerad insikt i just den aktuella ordern som diskuteras, så vad som gäller just i detta fall har jag ingen åsikt om. Detta är tyvärr också ett vanligt misstag bland småföretagare, att man tror att något blir sant bara för att man har skrivit det i sina villkor, så fungerar dock inte lagstiftningen. Om det är aktuellt här vet jag dock inte som sagt.

Permalänk
Medlem

Fast det som Greattech skrev var väl att det inte finns någon lag som ger kunden rätt att ångra en levererad digital licens?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Fast det som Greattech skrev var väl att det inte finns någon lag som ger kunden rätt att ångra en levererad digital licens?

Så som texten är formulerad i dagsläget så tolkar jag texten som om det finns en lag som hindrar kund att ångra. Inte att det inte finns en lag som möjliggör.

Ha även i åtanke på hur lagar fungerar, du får förbud, inte tillåtelse. (Lagar är tvingande).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Greattech
Skrivet av anon131444:

Vad ni anser är mindre relevant. Det skall vara tydliga villkor först och främst. Sedan ska produkten i andra köpkanaler också omfattas av samma krav. Bara för att du inte lagerför produkten innebär det inte att kundens ångerrätt kan friskrivas. Ångerrätten är väldigt stark i Sverige, for better or for worse, att lättvindigt börja plocka ner delar ur ens webbsortiment samt erbjuda dom över telefon/mail vid kontakt, innebär inet att det är att sätta personlig prägel på kundens beställning.

Ärendet handlar dock om avbeställning och inte ångerrätt. Vi har ej nekat ångerrätten vilket framgår i mitt svar ovan.

Skrivet av Brunbeck:

Det fetstilta måste vara den största högen med hästskit jag har sett hittills i år.
Jag är lite nyfiken på vilken lag som reglerar att en digital licens inte går att ångra?

Jag köpte ett Windows 10 direkt från Microsoft förra året, som kom som digital licens.
Det var inga som helst problem att ångra det köpet när jag insåg att jag inte behövde den.
Pengarna fick jag tillbaka utan krångel inom ett par dagar.

Sedan är det klart som fan att du kan avbeställa en vara som inte har levererats?

Jag börjar förstå varför folk har såna problem med konsumenträtt hos er, det är helt sinnes vid ni försöker slingra er till höger och vänster. Jag finner det pinsamt att ni ens får idka näringsverksamhet över huvudtaget...

Se svar nedan.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har själv jobbat i datorbutik och vi tog emot oanvända digitala licenser om köp hävdes. Detta gällde både köpt i butik och koder köpta över nätet levererade via e-post.

Har inte hört ett smack om en lag som gör att det är omöjligt att avbeställa en ickelevererad digital licens.
Har inte hört något om en lag som gör det otillåtet att göra ett återköp på en oanvänd digital licens.

Läser du hela tråden som du precis delat så kan du läsa att operativsystemet har blivit levererad redan vid köpdatumet digitalt till kunden som han även hittar genom din kundprofil.
I övrigt måste du jobbat med en riktigt unik datorbutik som tar tillbaka licenser kunden mottagit. Inget någon känd butik gör.

https://www.hallakonsument.se/angerratt

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Företaget behöver i dessa fall informera dig om att ångerrätten inte gäller ditt köp.
Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt.

- GT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

@Greattech:

Varför levererar ni operativsystemet (dvs digital) långt innan datorn är redo för leverans? Med tanke på att grafikkortet inte fanns i lager. Det ställer ju till det rejält för kunden som ville avbeställa.

Väldigt intressant fråga. Detta är något som absolut måste tas i dialogen när man för målet vidare.

Skrivet av Valonen:

När jag tittar på deras hemsida så är det tydliga villkor. Får nog säga att Greattech har min röst i nuläget.

Villkoren kan vara hur dom vill men dom måste gå i paritet med aktuella lagar. M.2 disken skrev GT högre upp att det var OK att returnera så då är den diskussionen avklarad. Det var det jag hävdade inte sågs som personlig prägel.

Skrivet av Brunbeck:

Det fetstilta måste vara den största högen med hästskit jag har sett hittills i år.
Jag är lite nyfiken på vilken lag som reglerar att en digital licens inte går att ångra?

Jag köpte ett Windows 10 direkt från Microsoft förra året, som kom som digital licens.
Det var inga som helst problem att ångra det köpet när jag insåg att jag inte behövde den.
Pengarna fick jag tillbaka utan krångel inom ett par dagar.

Sedan är det klart som fan att du kan avbeställa en vara som inte har levererats?

Jag börjar förstå varför folk har såna problem med konsumenträtt hos er, det är helt sinnes vid ni försöker slingra er till höger och vänster. Jag finner det pinsamt att ni ens får idka näringsverksamhet över huvudtaget...

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har själv jobbat i datorbutik och vi tog emot oanvända digitala licenser om köp hävdes. Detta gällde både köpt i butik och koder köpta över nätet levererade via e-post.

Har inte hört ett smack om en lag som gör att det är omöjligt att avbeställa en ickelevererad digital licens.
Har inte hört något om en lag som gör det otillåtet att göra ett återköp på en oanvänd digital licens.

@davidthedoom:
@brunbeck:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-han...

Sedan första citatet belyser så är det ju väldigt intressant att motta en digital kod innan produkten ens är skickad. Det försätter kunden i direkt skuld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det som Greattech skrev var väl att det inte finns någon lag som ger kunden rätt att ångra en levererad digital licens?

Vet inte vems inlägg du kommenterar, jag har inte påstått något annat än att det för digitala produkter finns vissa "specialregler" annars bara uttalat mig genrellt (vad jag kan minnas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ha även i åtanke på hur lagar fungerar, du får förbud, inte tillåtelse.

Nix. Så fungerar inte lagar tror jag.

Semesterlagen t ex ger dig rätt till 25 dagars semester, den ger dig inte förbud att jobba i 25 dagar. Lagar kan vara åt bägge håll dvs både förbud och rättigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

Ärendet handlar dock om avbeställning och inte ångerrätt. Vi har ej nekat ångerrätten vilket framgår i mitt svar ovan.

Om kunden ringer till er och säger:

- Hej jag vill ångra mitt köp

Då kategoriserar ni samtalet att det är ett ånger ni pratar om, till trots att godset inte är skickat?
Ni förstår väl att det inte finns några krav för konsumenten att tala i korrekta kategorier och termer för att ni ska förstå vad det innebär.

Jag hoppas väl att ni inte gör så.