Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@milkab: Jasså du är tillbaka nu, så spännande. I samma fasion som igår så har du ju ingen förankring i det du skriver, så jag repeterar enbart för dig.

Förvånad att han inte vart avstängd efter hans påhopp mot dig, hans inlägg är iallafall raderat. Han verkar iallafall inte läst igenom tråden och granskat allt som framkommit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Förvånad att han inte vart avstängd efter hans påhopp mot dig, hans inlägg är iallafall raderat. Han verkar iallafall inte läst igenom tråden och granskat allt som framkommit.

Han får gärna ringa min arbetsgivare. Jag är i en sådan position i min yrkesroll att jag inser mitt värde och gör inte min arbetsgivare det så finns det flera andra i led som gör detta.
Sedan att han inte inser att jag för konsumenternas talan. Att jaga mig privat är som att jag ska jaga VD för GT privat(som GT gjorde genom att uppsöka mig via Fb).

Men ja, det märks precis som du skriver!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@milkab: Jasså du är tillbaka nu, så spännande. I samma fasion som igår så har du ju ingen förankring i det du skriver, så jag repeterar enbart för dig.

Dom använder omprövningsfunktionen som en överklagande funktion. Omprövning är som jag förklarar ett verktyg för företaget / konsumenten att nyttja om tjänstefel av ARN begåtts, eller om tolkningsfel av lagen begåtts t ex osv m.m.

Man har alltså SAMMA bilagor som tidigare skickats in och går igenom dessa PÅ NYTT

Överklagan är något helt annat utöver att man klagar på verkningsbeslutet. I en överklagan kan man även lägga till ny bevisning t ex.
Det är detta GT gör.
Och de mål som GT har begärt omprövning (en är aktiv just nu och ej beslutad ska jag tillägga) så har GT fått omprövningarna nekade. Men GT begär nya omprövningar = dom förhalar. Så länge någon begär omprövning så är ärendet officiellt sett inte avslutat. Det krävs inget geni att förstå vad som sker här!

Och det jag har förklarat och som varit en av punkterna är ju att GT ämnar att förhala processen till den grad att kunderna inte svarar.
I ett ärende så har det gått över ett år EFTER att ARN beslutat till fördel av kunden då GT begär omprövning. Sedan bemödar sig inte kunden att svara i ärendet då kunden förlorade hoppet året tidigare.

Vad menar du? Dessa ärenden som är presenterade är ju mycket väl noterade och genomgångna. Konstigheterna kvarstår och det är ju det tråden handlar om.

Jag är intresserad av att höra förklaringen till att den person som du agerar ombud åt inte hört av sig till GT under 1år som de hävdar. Varför var han inte mer intresserad av att lösa ärendet utan vände sig till ARN.
Var det kanske när du som ombud blandades in som ARN kontakten inleddes?
Isf så kommer funderingen varför inte du försökte lösa det direkt med företaget?

Du har 1 exempel på (vad du upplever som förhalning) och i det ärendet så har jag förståelse för förhalningen om det nu är som GT förklarat.

Vi har hamnat i läget där din undersökning har kommit att handla enbart om det fall som du agerar ombud i. I det fallet så finns det många frågor efter GT tidigare inlägg. Eftersom du inte besvarade deras påstående om de faktiska förhållandena så får vi anta att de stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@milkab: Tyvärr killen som släpper bomber och försvinner, jag jobbar ju inte riktigt för dig då du uteslutit dig ur tråden, sen återanslutit, sen kanske du utesluter dig igen.
Du får begära filerna och kontakta kunderna själv. Ett tips är ju att du börjar ödmjukt, det kan vara en sida du behöver fokusera på.

Detta är ett omfattande undersökningsarbete att gå igenom alla avslag ARN fått och granska dessa för genom att läsa otaliga mail och tolka otaliga bilder och förstå sig in i besluten som ARN lämnat. Sedan ska du komma in hit och jag ska bara ligga platt för dig likt en smaskig måltid, nej du =).

Observera :

Jag ser, förstår, vet och kommer att alltid veta nu och i framtiden - Att du inte läst tråden. Den person jag agerar ombud åt har inte väntat i ett år. Därför vet jag att du bara snuddar inläggen och samlar på dig en "vet bäst" inställning och levererar ständigt bara floskler och käbbel (som Löfven en gång sade).

Så du fokuserar på att angripa min karaktär istället för att hålla dig till tråden?
Jag förbiser allt dravel du häver ur dig och fokuserar på det som hör till tråden.
Jag har full koll på vilken slags människa du är (jag har träffat väldigt många som dig) och tro mig, jag är inte sugen på att lära känna dig bättre utan jag vill fokusera på vad som faktiskt är relevant.

Ärendet som du är ombud i.
GT har kommenterat det väldigt utförligt, stämmer hans påstående?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon131444:

@milkab: Tyvärr killen som släpper bomber och försvinner, jag jobbar ju inte riktigt för dig då du uteslutit dig ur tråden, sen återanslutit, sen kanske du utesluter dig igen.
Du får begära filerna och kontakta kunderna själv. Ett tips är ju att du börjar ödmjukt, det kan vara en sida du behöver fokusera på.

Detta är ett omfattande undersökningsarbete att gå igenom alla avslag ARN fått och granska dessa för genom att läsa otaliga mail och tolka otaliga bilder och förstå sig in i besluten som ARN lämnat. Sedan ska du komma in hit och jag ska bara ligga platt för dig likt en smaskig måltid, nej du =).

Observera :

Jag ser, förstår, vet och kommer att alltid veta nu och i framtiden - Att du inte läst tråden. Den person jag agerar ombud åt har inte väntat i ett år. Därför vet jag att du bara snuddar inläggen och samlar på dig en "vet bäst" inställning och levererar ständigt bara floskler och käbbel (som Löfven en gång sade).

Skrivet av milkab:

Så du fokuserar på att angripa min karaktär istället för att hålla dig till tråden?
Jag förbiser allt dravel du häver ur dig och fokuserar på det som hör till tråden.
Jag har full koll på vilken slags människa du är (jag har träffat väldigt många som dig) och tro mig, jag är inte sugen på att lära känna dig bättre utan jag vill fokusera på vad som faktiskt är relevant.

Ärendet som du är ombud i.
GT har kommenterat det väldigt utförligt, stämmer hans påstående?

SKÄRPNING!

Notera §1, framförallt §1.5 och §1.6.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Detta gäller samtliga deltagare i tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

@DavidtheDoom: Tack man kan sväva iväg ibland, jag har redigerat mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@DavidtheDoom: Tack man kan sväva iväg ibland, jag har redigerat mig själv.

Hur går det med den där juristen som blev magsjuk? Är han/hon på benen igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Hur går det med den där juristen som blev magsjuk? Är han/hon på benen igen?

Har skickat två mail efter hennes senaste utan respons. Jag kommer skicka ett relativt drygt e-mail inom kort med ett krav på svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var kan man hitta era årsbokslut alternativt varför har ni inga?

@Greattech

Jag skulle gärna vilja få svar på ovanstående. I synnerhet med tanke på att Greattech Stockholm AB enligt vad du skrev tidigare försattes i konkurs av staten pga uteblivna årsredovisningar är det anmärkningsvärt om samma sak skulle återupprepas här. I kombination med ansökningar hos Kronofogden (som jag inte känner till i detalj) är det oroväckande men jag är säker på att det finns en bra förklaring. Sett till aktiviteten i denna tråd är det säkert fler än jag som är undrande så det vore bra med ett svar från er sida för att undvika spekulationer. Tack på förhand.

Edit:
Då tråden tidigare rört upp en del känslor vill jag vara tydlig med att jag inte påstår något gällande Karatas Group ABs finansiella status. Däremot är jag nyfiken då jag inte kunnat hitta den finansiella information som normalt finns för ett bolag som funnits i över 2 år, sen 2015-11-13 mer exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Greattech

Jag skulle gärna vilja få svar på ovanstående. I synnerhet med tanke på att Greattech Stockholm AB enligt vad du skrev tidigare försattes i konkurs av staten pga uteblivna årsredovisningar är det anmärkningsvärt om samma sak skulle återupprepas här. I kombination med ansökningar hos Kronofogden (som jag inte känner till i detalj) är det oroväckande men jag är säker på att det finns en bra förklaring. Sett till aktiviteten i denna tråd är det säkert fler än jag som är undrande så det vore bra med ett svar från er sida för att undvika spekulationer. Tack på förhand.

Edit:
Då tråden tidigare rört upp en del känslor vill jag vara tydlig med att jag inte påstår något gällande Karatas Group ABs finansiella status. Däremot är jag nyfiken då jag inte kunnat hitta den finansiella information som normalt finns för ett bolag som funnits i över 2 år, sen 2015-11-13 mer exakt.

Då jag kolla i Greattechs första svar så framgår det att Greattech Stockholm AB varit sovande sedan slutet av 2015. Då Karatas Group registrerades och tog över varumärket sent 2015. Eftersom det inte framgår med några datum så kan vi leka med tanken Karatas påbörjade sin försäljningen 2016-01-01 och räkenskapsåret sträcker sig t o m 2016-12-31.

"Ett aktiebolag måste skicka in en årsredovisning till Bolagsverket för varje räkenskapsår. Årsredovisningen ska ha kommit in till oss senast sju månader efter räkenskapsårets slut. Vi kan inte förlänga tiden för när årsredovisningen ska lämnas in." Källa

Vilket i sin tur innebär ju att bolaget ska senast lämnat in årsredovisningen Juli-Augusti 2017. Så varför det inte finns något bokslut är ju intressant. Visst går det att få förlängt räkenskapsår men kan ju inte tillämpas i detta fall då bolaget börja sälja mer eller mindre direkt efter fått f-skattesedeln. Om jag inte missat att Greattechs butik var nedstängd x månader innan Karatas Group börja sälja.

Så visst kan det uppfattas som anmärkningsvärt att förra bolaget hamna i likviditet och sedan konkursa. Sen så tar nytt bolag över och har ingen årsredovisning på +2år. Behöver ju inte betyda något negativt. Kan ju gå bra för det nya bolaget. Men som nytt bolag vill man ju få ut sitt bokslut asap för att få en historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, men jag tror du mistolkat det du citerar. Det handlar inte om huruvida man har ett varumärke eller inte utan hur man markerar och kommunicerar att det är ett varumärke. I ert fall antar jag att ni köpt ett aktiebolag med det namnet, vilket skulle ge ett visst skydd och rättighet till namnet, men det verkar vara försatt i konkurs och därmed inte värt något (annat än för konkursförvaltaren). Beroende på den faktiska situationen kan det faktiskt vara så att ni olovligen använder ett namn som tillhör ett annat bolag, nämligen Greattech Stockholm AB. Nu kanske det inte spelar någon större roll i denna diskussion, min fråga var mest för att du själv ett flertag gånger hänvisade till att ni köpt ett varumärke när jag inte kunde hitta att någon sådant fanns.

Var kan man hitta era årsbokslut alternativt varför har ni inga?

Edit:
Vill förtydliga att jag inte har någon uppfattning gällande om ni skötter er mot slutkund eller inte. Jag har varken den kunskap och erfarenhet som krävs för att avgöra det eller har satt mig in i detalj i de fakta (eller iaf påstådda fakta) som redovisas i denna tråd av de olika parterna.

Skrivet av Greattech:

Det har varit mycket arbete bakom flytten med bland annat nya avtal och nya affärssystem. Det är dock klart och bör dyka upp under denna månad. Stora inventeringar/utvecklingar har gjorts i vårt interna system för framtiden. Bolaget har gått med vinst sen dag 1.

Det är en rätt vanlig förklaring till varför man är sen med sin årsredovisning. Tyvärr tar dock Årsredovisningslagen inte hänsyn till detta varför för sent inkommen/upprättad tillhör Sveriges vanligaste ekobrott och numera ofta leder till åtal. Konkursförvaltare och Skattemyndighet har skyldighet att rapportera detta till åklagare om jag minns rätt, normalt även revisor om styrelsen inte agerat inom en viss tid efter att detta påtalats. Så det är absolut inget att ta lätt på. Det är tyvärr många småföretagare som åker dit för detta varje år och långt ifrån alla har haft något egentligen ont uppsåt med det mer än att man haft dålig koll på sin verksamhet, lagar och regler.

Sett till historiken kring Greattech Stockholm AB är detta anmärkningsvärt, och jag gissar att skälet till konkursen är att konkursförvaltaren begärt bolaget i konkurs av denna anledning. Ingen ska dock anses som skyldig inom dom är dömda för något enligt svensk lag och därför får var och en dra sina egna slutsatser fram till att så eventuellt sker.

Edit:
Flyttade in denna del av inlägget från den andra tråden till denna där det nog mer hör hemma. Blev lite förvirrat där när ett citat från denna tråd plötsligt dök upp i en annan tråd och jag där kommenterade utan att märka detta.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet kollade jag i den senaste årsredovisningen från GreatTech Stockholm AB, dvs det numera konkursade bolaget. Den senaste årsredovisning som lämnades gäller för 2014 varefter inga verkar ha inkommit, även om den årsredovisningen i sig verkar lämnats in i tid. Där kan man se att huvudmannen för Karatas Group AB och GreatTech Stockholm AB tycks vara samma person, så det verkar som man fortsatt verksamheten i nytt bolag (eventuellt med ändringar bland aktieägarna).

Dessvärre kan man också se att bolaget även då saknade revisor trots att man uppfyller kraven som gör att man måste ha en sådan (tillräckligt stor omsättning i kombination med tillräckligt många anställda) enligt information i samma årsredovisning. I och med att man inte hade någon revisor har man heller ingen revisionsberättelse. Året innan hade man dock revisor och revisionsberättelse men av någon anledning finns denna inte längre kvar. Vad som kan ligger bakom det får väl var och en dra sina egna slutsatser om. Om de anställda i den nya verksamheten också överstiger 3 och omsättningen är vad som tidigare angivits av GreatTech i denna tråd lär det även här vara krav på revisor. ¨

Nu bör det påpekas att även om ovanstående tyder på problem i verksamheten och ett "avspänt förhållande" till gällande lagstiftning, så behöver det inte betyda att det funnits några oegentligheter i förhållande till företagens kunder, leverantörer och liknande. Det lär även finnas andra bolag i branschen med liknande problem.

För egen del skulle jag vara tveksam att handla från företag med dessa problem men var och en får dra sina egna slutsatser. Och som sagts tidigare, enligt svensk lag är man oskyldig tills motsatsen eventuellt bevisas, det gäller även de inblandade företagen och personerna här, vilket är viktigt att komma ihåg. Jag hade aldrig ens hört talas om företagen innan denna tråd och har ingen annan relation till vare sig företagen eller de inblandade personerna än att jag blev nyfiken kring sakförhållandena. Förhoppningsvis kan man komma tillrätta med dessa problem i det nya företaget, även om starten lämnat lite övrigt att önska.

Permalänk
Inaktiv

Generellt avspänt förhållande till konsumenträtt också.
Skitbra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Generellt avspänt förhållande till konsumenträtt också.
Skitbra jobbat!

Kul att du uppskattar inlägget men dock inget jag "jobbat med" som så utan jag tog reda på fakta för att stilla min egen nyfikenhet och delade med mig av dom så objektivt som möjligt. Även om jag som sagt skulle dra mig för att själv handla av dom har jag inget emot vare sig bolagen eller de person som står bakom dom som så.

Hur dom sköter sig rent konsumenträttsligt har jag dålig koll på och därmed har jag ingen uppfattning om det. Men jag har noterat att dom i förhållande till sin storlek tycks vara onämnda ovanligt många gånger i dessa sammanhang.

För övrigt noterar jag att Trygg E-handel har som krav att "Säljaren ska kunna uppvisa en finansiell stabilitet och god kreditvärdighet. Detta kontrolleras löpande av oberoende part." vilket gör mig nyfiken på hur dom egentligen kontrollerar det när jag inte kunnat hitta en årsredovisning nyare än för år 2014.

Permalänk
Medlem

Anledningen till konkursen berodde säkert på detta:
Stockholms tingsrätts dom den 6 november 2015 i mål nr T 1607-15
Svea hovrätt dom den 1 juli 2016 i mål nr T 10871-15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Anledningen till konkursen berodde säkert på detta:
Stockholms tingsrätts dom den 6 november 2015 i mål nr T 1607-15
Svea hovrätt dom den 1 juli 2016 i mål nr T 10871-15

Sammanfatta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Sammanfatta?

Skickades från m.sweclockers.com

Något förenklat, dom har stämts av en av sina leverantörer för utebliven betalning och förlorat i Tingsrätten och Hovrätten.

Edit:
Bör kanske nämna att GreatTech anfört att de levererade produkterna varit felaktiga, domstolarna har dock dömt till leverantörens fördel i båda instanserna. Om leverantören faktiskt fått några pengar är mer oklart då GreatTech Stockholm AB sedan försatts i konkurs. Ställföreträdare för den svarande parten var för övrigt nuvarande VDn för Karatas Group AB.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att vissa inte längre svarar på mail under utredningar hos ARN då Greattech använder sig av en metod där konsumenterna oftast inte har den tunga orken som behövs att lägga ner privat när Greattech använder alla kryphålen för att förlänga samt försvåra utredningarna för konsumenten.

Förövrigt gällande mitt ärende hos ARN mot Greattech så bad jag Greattech lägga sin faktura mot mig på ca 1700kr (som enligt Greattech i denna tråden är en piss i havet) med betalningsvilkor 7 dagar samt ruskiga förseningsräntor vilande i "god affärs ed" men fick inget svar så fick snällt betala den tills vidare då tiden på fakturan löpte ut.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Förövrigt gällande mitt ärende hos ARN mot Greattech så bad jag Greattech lägga sin faktura mot mig på ca 1700kr (som enligt Greattech i denna tråden är en piss i havet) med betalningsvilkor 7 dagar samt ruskiga förseningsräntor vilande i "god affärs ed" men fick inget svar så fick snällt betala den tills vidare då tiden på fakturan löpte ut.

Är det "god affärs ed" enligt kunden eller enligt den som vill ha betalt?

Seden är väl annars att man betalar innan förfallodatum. Men en ed kanske är lite mer formellt och betydelsefull, tänker närmast på en "döskalleed" eller "vattened".

Permalänk
Medlem

Bra fråga men ARN förtydligade att jag skulle skriva specifikt så till dem!

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Inte konstigt att vissa inte längre svarar på mail under utredningar hos ARN då Greattech använder sig av en metod där konsumenterna oftast inte har den tunga orken som behövs att lägga ner privat när Greattech använder alla kryphålen för att förlänga samt försvåra utredningarna för konsumenten.

Förövrigt gällande mitt ärende hos ARN mot Greattech så bad jag Greattech lägga sin faktura mot mig på ca 1700kr (som enligt Greattech i denna tråden är en piss i havet) med betalningsvilkor 7 dagar samt ruskiga förseningsräntor vilande i "god affärs ed" men fick inget svar så fick snällt betala den tills vidare då tiden på fakturan löpte ut.

Du skall inte betala det belopp som du bestrider utan enbart det "korrekta" beloppet. Det är då upp till företaget att kräva (och ta till tingsrätten om du fortsätter bestrida) resterande del. Nu blir det istället upp till dig att kräva tillbaka det du betalat.

För övrigt gissar jag att ni menar god inkassosed?
https://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/inkassolagen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är det "god affärs ed" enligt kunden eller enligt den som vill ha betalt?

Seden är väl annars att man betalar innan förfallodatum. Men en ed kanske är lite mer formellt och betydelsefull, tänker närmast på en "döskalleed" eller "vattened".

Det är inte frågan om någon "ed" utan en "sed", dvs "God affärssed"

https://sv.wikipedia.org/wiki/God_aff%C3%A4rssed

Permalänk
Medlem

@improwise:
Jo förstod det. Därför jag skrev om en sed först, för att sedan ta upp eder, t.ex första fantomens döskalleed. Skojade till det lite bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

@improwise:
Jo förstod det. Därför jag skrev om en sed först, för att sedan ta upp eder, t.ex första fantomens döskalleed. Skojade till det lite bara.

Mitt inlägg var nog inte riktat till just dig även om det råkade bli ditt inlägg som citerades. Kanske är Fantomen som sköter Karatas Groups årsredovisning också

Permalänk
Inaktiv

Det är fint att se att intresset att försöka hjälpa folk är högt här inne.

Lite uppdatering från Trygg E-handel trillade precis in.

GT har nu 30 dagar på sig att återkomma med underlag till Trygg E-handel avseende min kontakt och de uppgifter jag presenterat.

GT - Trygg E-handel

Så om 30 dagar eller färre än så, bör vi ju då få reda på vad nästa steg blir.

Denna länk kommer även finnas med i sammanfattningen i första sidan.

I detta läge så hade transparens från GT avseende kraven som ställts mot dem uppskattats. Publicera gärna @Greattech.

Permalänk
Medlem

@anon131444: Kan ha en teori om vad som fick saker och ting att börja röra på sig där

Permalänk

Bra tråd

Det borde vara ett varningarinlägg!
Jag är ytterligare en drabbad och har ett pågående ärende hos ARN där företaget drar valser, hotar oss och förhalar vårt ärende.
Jag (eller rättare sagt min 14-åriga son) köpte en dator från Greattech tillsammans med sin pappa. Personligen hade jag aldrig köpt från dem då lite efterforskning på nätet snabbt skulle få mig att välja en seriösare och mer etablerad butik.
Men men...valet var inte mitt.
Efter 9 månader slutar min sons dator att fungera och vi försöker få tag i företaget som efter mycket om och men skickar en returfraktsedel(de är MYCKET otrevliga att prata med och deras support består av en otrevlig kille som vägrar svara på frågor och hänvisar till att maila in frågorna istället).
Efter några veckor har vi fortfarande inte hört från företaget och ringer dem och får då reda på att Greattech tagit emot datorn trasig!? Dock vägrade företaget göra notering om fraktskada till postnord vilket är minst sagt konstigt. De hävdar alltså att min sons reklamationsrätt inte längre existerar och vill att min son betalar 1290 kronor i felsökningsavgift+frakt+massa andra påhittade kostnader men vägrar skicka tillbaka datorn till oss.
Jag avråder alla som läser denna tråd att handla från företaget, men vill inte skriva för mycket här då vi som sagt har ett pågående ärende hos ARN. Eftersöker andra som drabbats av Greattechs tvivelaktiga affärsfilosofi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Greattech
Skrivet av Annthos22:

Det borde vara ett varningarinlägg!
Jag är ytterligare en drabbad och har ett pågående ärende hos ARN där företaget drar valser, hotar oss och förhalar vårt ärende.
Jag (eller rättare sagt min 14-åriga son) köpte en dator från Greattech tillsammans med sin pappa. Personligen hade jag aldrig köpt från dem då lite efterforskning på nätet snabbt skulle få mig att välja en seriösare och mer etablerad butik.
Men men...valet var inte mitt.
Efter 9 månader slutar min sons dator att fungera och vi försöker få tag i företaget som efter mycket om och men skickar en returfraktsedel(de är MYCKET otrevliga att prata med och deras support består av en otrevlig kille som vägrar svara på frågor och hänvisar till att maila in frågorna istället).
Efter några veckor har vi fortfarande inte hört från företaget och ringer dem och får då reda på att Greattech tagit emot datorn trasig!? Dock vägrade företaget göra notering om fraktskada till postnord vilket är minst sagt konstigt. De hävdar alltså att min sons reklamationsrätt inte längre existerar och vill att min son betalar 1290 kronor i felsökningsavgift+frakt+massa andra påhittade kostnader men vägrar skicka tillbaka datorn till oss.
Jag avråder alla som läser denna tråd att handla från företaget, men vill inte skriva för mycket här då vi som sagt har ett pågående ärende hos ARN. Eftersöker andra som drabbats av Greattechs tvivelaktiga affärsfilosofi.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Annthos22,

Dessa bilder förklarar nog en hel del från er retur. Varken original kartong eller emballage. Inga fläktar i datorn fungerar efter 9 månader (även grafikkortet) på grund av smuts samt enorma mängder med hår från husdjur. Datorer är ingen leksak som man kan skicka hur som helst och lägga skulden på transportbolaget eller mottagaren.

http://www.bilddump.se/bilder/20171102123030-88.83.45.30.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123112-88.83.45.30.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123142-88.83.45.30.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123203-88.83.45.30.jpg

Det finns redan beslut från ARN gällande transportskador från sommaren 2017.
Motiveringen till nämndens beslut
En försändelse anses normalt skickad på avsändarens risk. Detta innebär att avsändaren bär
risken för att försändelsen kanske inte kommer fram till mottagaren eller att den skadas under
transporten. Det är inte bevisat att företaget har övertagit ansvaret för transporten eller att det
har godkänt emballaget. Mot denna bakgrund anser nämnden att det är ********* som är
ansvarig för de skador som uppkom på datorn under transporten. Vid denna bedömning ska
********* krav avslås.

Vad exakt är det vi hotat dig med? Du blev informerad om att datorn fanns att hämta från butiken vid flertal tillfällen men valde att inte göra det. Datorn kan ej skickas tillbaka till dig i detta skick med detta emballage. Du står för transporten när det inte är ett garantiärende.

- GT

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej Annthos22,

Dessa bilder förklarar nog en hel del från er retur. Varken original kartong eller emballage. Inga fläktar i datorn fungerar efter 9 månader (även grafikkortet) på grund av smuts samt enorma mängder med hår från husdjur. Datorer är ingen leksak som man kan skicka hur som helst och lägga skulden på transportbolaget eller mottagaren.

http://www.bilddump.se/bilder/20171102123030-88.83.45.30.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123112-88.83.45.30.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123142-88.83.45.30.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123203-88.83.45.30.jpg

Det finns redan beslut från ARN gällande transportskador från sommaren 2017.
Motiveringen till nämndens beslut
En försändelse anses normalt skickad på avsändarens risk. Detta innebär att avsändaren bär
risken för att försändelsen kanske inte kommer fram till mottagaren eller att den skadas under
transporten. Det är inte bevisat att företaget har övertagit ansvaret för transporten eller att det
har godkänt emballaget. Mot denna bakgrund anser nämnden att det är ********* som är
ansvarig för de skador som uppkom på datorn under transporten. Vid denna bedömning ska
********* krav avslås.

Vad exakt är det vi hotat dig med? Du blev informerad om att datorn fanns att hämta från butiken vid flertal tillfällen men valde att inte göra det. Datorn kan ej skickas tillbaka till dig i detta skick med detta emballage. Du står för transporten när det inte är ett garantiärende.

- GT

ff

Omg!!!!Vet inte om du tar mig för fel person nu??
Kul att du svarar mig här och inte på våra 100 mail. De bilderna du skickat är iaf inte den dator vi skickade in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Greattech
Skrivet av Annthos22:

ff

Omg!!!!Vet inte om du tar mig för fel person nu??
Kul att du svarar mig här och inte på våra 100 mail. De bilderna du skickat är iaf inte den dator vi skickade in.

Skickades från m.sweclockers.com

Återkom med ett ordernummer så kan jag titta närmare på detta. Ser inget annat pågående ärende.

EDIT: Ärendet är korrekt, inlägget samt bilden ovan gäller ditt ärende. Tittar du på första bilden (datorn) och zoomar in på retursedeln så ser du ditt returnummer du lagt in vid returen som även finns på ditt kundkonto hos oss samt mejlet.

- GT