Dator som började strula efter byte av disk

Permalänk

Dator som började strula efter byte av disk

Hej jag har problem med min dator. Lite bakgrund. jag köpte min dator Oktober 2013. Se bild 1 för att se alla komponenter. Windows 8 var installerad på 120GB SSD:n. Sedan dess har datorn fungerat bra och jag har köpt till en SSD på 240 GB. Men runt augusti 2017 märkte jag att min 1TB disk arbetade på 100% utan att jag hade något speciellt program som kördes under tiden som befann sig på 1TB disken. När jag märkte det som mest var de när jag körde Playeruknown Battleground som var installerat på min 240GB SSD. Så jag har försökt att kolla vad det kan vara som har gjort att denna disken används så pass mycket. Men kunde ej komma fram till något speciellt. Till slut fick jag nog och tänkte mig att jag skulle testa köpa en ny disk och se om de hjälpte något. Så jag beställde en 4TB Seagate och försökte att byta ut den mot min 1TB disk. Men när jag startade datorn hittade min dator ej disken. Då verkade det som jag inte hade installerat disken ordentligt vilket jag inte förstod. Då började jag byta SATA kablar med mina andra diskar och då gick allt åt helvete.

Som jag har för mig så har jag inte rört något annat i datorn utan enbart ändrat vilken SATA kabel som går till vilken disk. Men de slutade med att datorn inte ville komma längre än till windows inloggningsskärm innan den la ner helt och hållet. Då fick jag gå och installera om window ungefär 3 gånger innan de ville fungera. När jag väl försökte installera window gick det ej att installera window på någon av SSD:arna. Utan det gick enbart med den nya 4TB disken. När jag fick det att fungera så klarade datorn ej att öppna något annat förutom Google Chrome/firefox. Jag märkte sen med hjälp av några kompisar att de kan vara så att jag behövde uppdatera allt annat som fanns i datorn som: Grafikkort, moderkort och diskarna. När de gjorde så fungerade datorn nästan helt perfekt förutom då att 4TB körde på ca 100% konstant utan att jag körde några program. Som jag tror är orsaken till att det laggade när jag spelar spel på datorn. För enligt aktivitetshanteraren och MSI afterburner så verkar det som att inget annat arbetar för mycket. Ett annat problem som har varit när jag startar datorn så kommer det upp CPU fan Error. Men de försvinner efter att jag startar om datorn.

Så nu har Windows uppdaterats några gånger och efter varje gång så hoppas jag att de ska bli bättre. Och jag har nu windows 8.1 för er som undrar. Men igår innan jag gick och la mig så skulle windows installeras åter en gång till och nu när jag kom hem från skolan så har något knasigt hänt. När jag startar igång datorn så är den lite långsam. Samma CPU fan Error som vanligt. Men när jag loggat in är det helt svart i kanske 20-30 sek. Sedan så blir skärmen som vanligt. Men innan jag hinner göra något annat så blir skärmen helt svart och det står att det inte hittades någon källa. Sedan blinkar den till några gånger som att en källa hittats men blir lika snabbt svart igen. Till sist kommer det upp en Blue screen som säger Video TDR failure(atikmpag.sys). jag har försökt att kolla på Youtube efter något som kan fixa det men jag kommer aldrig så långt att jag hinner fixa problemet. Vet ni något sätt som skulle kunna hjälpa mig och kanske till och med vad som är felet. Jag börjar bli jävligt less på denna dator skiten så är ganska sugen på att köpa en helt ny. Men som sagt det kostar en del pengar.

Här finns en länk på några Screenshots av Aktivitetshanteraren och resursövervakning samt de komponenter som datorn är byggd av:
https://www.dropbox.com/sh/zoiol4ho5d8diuy/AACHUbJNQxKeS8Daae...

Tack i förhand och tack om ni orkade läsa hela min text
//MVH en ganska så desperat Påg

Uppdatering 1:¨
Efter jag tittade på om de fanns några svullna kondensatorer så startade jag datorn. Först så stängdes datorn av efter ca 2 sek, startade igen och var igång i ca 7 sek, till slut så startade den helt och hållet. Men då kom tyvärr felmeddelandet: Overclocking Error. Så Jag startade om datorn och samma sak hände att datorn startade om sig två gånger. Men denna gången kom då det fram: Video TDR failure. Detta kom fram innan Windows inloggningskärm han dyka upp. Datorn startas om och nu går den igång direkt men samma meddelande kommer up igen om: Video TDR failure. Datorn startas om igen och då kommer detta fram: Återställning. Det verkar som windows inte har lästs in korrekt. Hur ska jag gå till väga här ifrån?

Permalänk
Vila i frid

Blåskärmen för video skulle kunna indikera på att ditt nätaggregatet är för klent eller trasigt. Kolla efter svullna kondensatorer på grafik, moderkort och nätagg. Vad säger Memtest86+ bootad från USB/CD om ditt internminne?

Permalänk

@hasenfrasen: Tack igen för Svar Hasen! Ja det kan vara möjligt att nätaggregatet börjar bli lite klent. Men det fungerade bra innan jag byte disk och har även fungerat helt okej under en kort period. Jag kollade på moderkortet och grafikkortet och såg inte några kondensatorer som var svullna. Men är inte helt säker eftersom mina kunskaper om svullna kondensatorer är inte bättre än min snabba googling. Jag tog även och tog en titt på nätaggregatet men kunde inte heller där se några tydliga svullnader. Var dock lite svårare eftersom jag inte monterade ner den helt och hållet.

Vet inte riktigt vad du menar med Memtest86+ bootad från USB/CD om ditt internminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle alb:

Jag tog även och tog en titt på nätaggregatet men kunde inte heller där se några tydliga svullnader. Var dock lite svårare eftersom jag inte monterade ner den helt och hållet.

Tänk på att nätaggregat kan hålla farliga spänningar i kondensatorerna även när de är urkopplade, så med andra ord låt bli att peta inuti dem om du inte vet vad du gör.

Skrivet av Uncle alb:

Vet inte riktigt vad du menar med Memtest86+ bootad från USB/CD om ditt internminne.

Ladda ner Memtest86 och följ anvisningarna för hur du skapar ett USB eller CD med Memtest86 på. Sen bootar du datorn från USB/CDn så kommer Memtest86 testa att minnena fungerar som de ska. Trasiga minnen är ett väldigt vanligt fel till blåskärmar och alla möjliga andra problem.

Sen ser det ut på dina screenshots som att det mest är Windows Update som använder disken, och det är ju helt normalt. Särskilt när man precis installerat Windows så kan Windows Update hålla på i flera dagar och installera uppdateringar om man har en gammal version av Windows. Det hjälper alltså inte att installera om Windows i så fall, då startar man bara om problemet. Men det borde lugna ner sig med tiden. Alternativt installera en nyare version som inte behöver uppdateras lika mycket för att komma ikapp.

Permalänk
Vila i frid

...eller så kan man använda en update-pack. Den bästa och senaste hittar man @ http://www.chip.de/downloads/CHIP-Windows-8.1-Update-Pack-64-...

Permalänk
Skrivet av perost:

Tänk på att nätaggregat kan hålla farliga spänningar i kondensatorerna även när de är urkopplade, så med andra ord låt bli att peta inuti dem om du inte vet vad du gör.
Ladda ner Memtest86 och följ anvisningarna för hur du skapar ett USB eller CD med Memtest86 på. Sen bootar du datorn från USB/CDn så kommer Memtest86 testa att minnena fungerar som de ska. Trasiga minnen är ett väldigt vanligt fel till blåskärmar och alla möjliga andra problem.

Sen ser det ut på dina screenshots som att det mest är Windows Update som använder disken, och det är ju helt normalt. Särskilt när man precis installerat Windows så kan Windows Update hålla på i flera dagar och installera uppdateringar om man har en gammal version av Windows. Det hjälper alltså inte att installera om Windows i så fall, då startar man bara om problemet. Men det borde lugna ner sig med tiden. Alternativt installera en nyare version som inte behöver uppdateras lika mycket för att komma ikapp.

Jag kände att det kanske inte var jätte klokt att peta runt för mycket. Jag testade memtest86 men tror jag testade en lite äldre version. Ska se om jag kan få en nya variationen att fungera idag. Men de stod att tested klarades och inga fel hittades. Testet tog ca 30-40min. Kan även lägga upp en bild på slutresultatet sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

...eller så kan man använda en update-pack. Den bästa och senaste hittar man @ http://www.chip.de/downloads/CHIP-Windows-8.1-Update-Pack-64-...

Då installera den genom att använda ett USB ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Uncle alb:

Då installera den genom att använda ett USB ?

Skickades från m.sweclockers.com

Man tankar hem hela packen på ca 3 GB (som går snabbt), packar upp på hårddisken och kör från hårddisken. Man får "ta omtag" flera gånger men slipper iaf vänta på Microsofts tankningar. Det finns bra medföljande instruktioner.

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att plocka ur alla hårddiskar utom SSD hårddisken, sedan installera windows på den (måste ställa in så den bootar rätt i bios) sedan sätter du i de andra diskarna och in i bios igen och välj rätt boot disk.

För nu verkar det som att du har windows på en vanlig mekanisk hårddisk, vilket inte är bra...
anledningen till att den jobbar 100% är att windows update laddar ner saker i bakgrunden vilket kan ta ett par dagar innan den är helt klar med

Permalänk

@hasenfrasen: OKej ska se om jag ska försöka mig på det Men tror du det kan vara bättre som @Viochee: säger att de kanske är bättre att jag installerar om Windows fast på en av SSD:erna istället.