Köpa (intelligent) bilbatteri-laddare ?

Permalänk
Medlem

Köpa (intelligent) bilbatteri-laddare ?

Har en bil som fyller 7 till sommaren, med orginalbatteri - som fungerar ypperligt.

Tyckte mig förra vintern ha känt tvekan vid ett par tillfällen men det återhämtade sig snart.

Köpa batteri är väl inga konstigheter, förutom att det kostar en bra bit över 2000 spänn !
(2639 på Mekonomen, start / stopp i bilen och "AGM" batteri..)

Tänkte åt hållet med bra batteriladdare som idag till viss del kan motverka åldrande genom att bryta ner sulfatering.
Hur bra detta stämmer vet jag inte, men har hört från många håll att bra laddare kan ge nytt liv i även rätt sletna batterier.
Givetvis så finns ju en gräns när man bara ger konstgjord andning till batteriet och slitaget är ett faktum.

Som jag förstått det:

*Urladdade batterier fryser lätt, då tar de svår skada på vintern.
*Dåligt laddade batterier sulfaterar, detta minskar stadigt kapaciteten.
*Bilens generator laddar sällan batteriet till topp även om man kör ganska mycket, detta tar lång tid och görs bäst med laddare.
*Moderna batterier är inte kompis med gamla typen av korkade laddare utan tar snabbt stryk om man laddar för länge, gamla batterier kunde koka en stund, bara o fylla i lite dest-vatten dagen efter..
(Truckladdaren på jobbet kokar batteriet medvetet en stund varje laddning för att röra runt lite i batteriet, men där har vi ju centralfyllning också..)

Mitt batteri fungerar bra och tänker därför att en shysst laddare kunde förlänga livet i det, nu när det fortfarande fungerar !

Frågan är då, hur dyr laddare behöver man ?

Mekonomen "CTEK" för 900 spänn

Biltemas intelligenta laddare för 500 spänn

Biltemas laddare är "nästan" halva priset men med högre specad strömstyrka.

Frågan är hur mycket mer får man med en "CTEK" än märket idag, teknologin att ladda batterier är väl rätt beprövad och intelligent elektronik är nog betydligt billigare idag än för 15 år sen.. Vissa saker på Biltema är ju "skit" men mycket jag köpt har ju faktiskt fungerat också, har dock ingen erfarenhet av deras elektronik.

Sen får man ställa i relation till att jag kommer använda min laddare sporadiskt, inte dagarna i ända som på en verkstad..

So, what u say ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

CTEK alla dagar i veckan. De har hållt på med det så länge och kvaliten är högsta klass. Kommer hålla många år mer än biltemas. De är värt de extra 400:-.

Om du inte har super bråttom att köpa den så brukar mekonomen ha kampanj på den laddaren rätt ofta. Köpte min för 500:- för 2 år sen, men ser den rätt ofta som kampanj vara.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Mxs 5.0 för 799 på Jula nu när det var som kallast i början av året.
Jag tänkte att det var bättre att betala lite mer och få en bra och välbeprövad laddare.
Också smidigt med snabbkopplingen som följer med. Bara att montera ringskorna på batteriet, så slipper man stå och fippla med klämmorna varje gång man tänkt ladda.

Permalänk
Medlem

Här kommer en avvikande åsikt då..

Det är rätt enkel teknik så jag hade inte tvekat att köpa Biltemas. Har du inte bråttom när du laddar utan mer tänkt stödladda över natten någon gång ibland eller så kommer du långt med 4A om du inte har ett enormt batteri. Med den äldre varianten följde det med ringkabelskor på en separat kabel också.

Men hittar du CTEK:en på kampanj är det väl inte så mycket att fundera över.

Biltema har för övrigt också AGM-batterier med fyra års garanti också som jag inte hört något konkret dåligt om än mer än det vanliga att det är skit bara för att det kommer därifrån.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag har pysslat en del med blybatterier och en av mina "reservladdare" från Biltema Länkhar fungerat ypperligt.
För att underhållsladda eller återuppliva ett batteri behövs ju inte hög ström, ju lägre desto bättre.
Avsulfatering av batterier kräver en särskild apparat som är fast monterad. Däremot minimerar man ju sulfatering genom att hålla batteriet laddat.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Föredetting

Att köpa något alls på Mekonomen är ekonomiskt självmord, och det känns lite overkill att köpa en laddare för att klara sig igenom en vinter till innan batteriet säckar ihop. Skulle rekommendera en titt exempelvis här: https://www.eurocarparts.com/car-battery eller typ Amazon. Lovar att du sparar 40-50% jämfört med Mekonomen.

En underhållsladdare är en bra idé om du har en bil som står i garage över vintern, använder du bilen som normalt folk varje dag är det bättre att köpa ett friskt batteri.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Att köpa något alls på Mekonomen är ekonomiskt självmord, och det känns lite overkill att köpa en laddare för att klara sig igenom en vinter till innan batteriet säckar ihop. Skulle rekommendera en titt exempelvis här: https://www.eurocarparts.com/car-battery eller typ Amazon. Lovar att du sparar 40-50% jämfört med Mekonomen.

En underhållsladdare är en bra idé om du har en bil som står i garage över vintern, använder du bilen som normalt folk varje dag är det bättre att köpa ett friskt batteri.

Har man möjlighet att ladda och ett körmönster med många korta sträckor kan man öka batteriets livslängd rejält om man stödlsddar det. Ett par tre hundra för laddare motsvarar inte särskilt mycket längre livslängd på batteriet i pengar. Som bonus slipper man oroa sig för konstiga fel som låg batterinivå kan ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Som jag förstått det:
*Bilens generator laddar sällan batteriet till topp även om man kör ganska mycket, detta tar lång tid och görs bäst med laddare.

Nja, inte riktigt sant i alla lägen, dagen generatorer är rätt smarta i sig själv, och på +200A
Kolla upp vad en 200A smartladdare kostar....
(ca. 8k för en 40A Ctek )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nja, inte riktigt sant i alla lägen, dagen generatorer är rätt smarta i sig själv, och på +200A
Kolla upp vad en 200A smartladdare kostar....
(ca. 8k för en 40A Ctek )

Batteriets laddningsmottaglighet är förmodligen i storleksordningen 10A å andra sidan. Avtagande när det börjar bli fullt dessutom.

Men fullt nog blir det hyfsat snabbt. Man får sätta det i relation till vad man förbrukar bara, om man kör värmare och annat som drar ur eller bara startar och kör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har en bil som fyller 7 till sommaren, med orginalbatteri - som fungerar ypperligt.

Tyckte mig förra vintern ha känt tvekan vid ett par tillfällen men det återhämtade sig snart.

Köpa batteri är väl inga konstigheter, förutom att det kostar en bra bit över 2000 spänn !
(2639 på Mekonomen, start / stopp i bilen och "AGM" batteri..)

Tänkte åt hållet med bra batteriladdare som idag till viss del kan motverka åldrande genom att bryta ner sulfatering.
Hur bra detta stämmer vet jag inte, men har hört från många håll att bra laddare kan ge nytt liv i även rätt sletna batterier.
Givetvis så finns ju en gräns när man bara ger konstgjord andning till batteriet och slitaget är ett faktum.

Som jag förstått det:

*Urladdade batterier fryser lätt, då tar de svår skada på vintern.
*Dåligt laddade batterier sulfaterar, detta minskar stadigt kapaciteten.
*Bilens generator laddar sällan batteriet till topp även om man kör ganska mycket, detta tar lång tid och görs bäst med laddare.
*Moderna batterier är inte kompis med gamla typen av korkade laddare utan tar snabbt stryk om man laddar för länge, gamla batterier kunde koka en stund, bara o fylla i lite dest-vatten dagen efter..
(Truckladdaren på jobbet kokar batteriet medvetet en stund varje laddning för att röra runt lite i batteriet, men där har vi ju centralfyllning också..)

Mitt batteri fungerar bra och tänker därför att en shysst laddare kunde förlänga livet i det, nu när det fortfarande fungerar !

Frågan är då, hur dyr laddare behöver man ?

Mekonomen "CTEK" för 900 spänn

Biltemas intelligenta laddare för 500 spänn

Biltemas laddare är "nästan" halva priset men med högre specad strömstyrka.

Frågan är hur mycket mer får man med en "CTEK" än märket idag, teknologin att ladda batterier är väl rätt beprövad och intelligent elektronik är nog betydligt billigare idag än för 15 år sen.. Vissa saker på Biltema är ju "skit" men mycket jag köpt har ju faktiskt fungerat också, har dock ingen erfarenhet av deras elektronik.

Sen får man ställa i relation till att jag kommer använda min laddare sporadiskt, inte dagarna i ända som på en verkstad..

So, what u say ?

Är det inte bättre att lägga pengarna på ett nytt batteri istället när den dagen kommer? Min 20 år gamla bil hade ett mer än 10 år gammalt Biltema-batteri fram tills jag bytte nu i vintras. Det gjorde jag enbart bara för att vi hade ett sprillans nytt batteri ståendes som inte användes. Annars hade jag glatt rullat vidare med det gamla. Det gamla batteriet har jag aldrig någonsin laddat manuellt...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Allt hänger på körmönstret. Tre km till och från jobbet med värmare först som vissa kör dödar batterier fort. Ett par mil hit och dit eller längre resor är mycket skonsammare. Att låta bilen stå allt för många veckor i sträck är inte heller bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kul att många engagerar sig

Köpte mig faktiskt en laddare idag.. Det vägde mellan Mekonomen och Biltema, hade nästan bestämt mig för en Biltema redan innan...

Skrivet av FearKill:

CTEK alla dagar i veckan. De har hållt på med det så länge och kvaliten är högsta klass. Kommer hålla många år mer än biltemas. De är värt de extra 400:-.

Om du inte har super bråttom att köpa den så brukar mekonomen ha kampanj på den laddaren rätt ofta. Köpte min för 500:- för 2 år sen, men ser den rätt ofta som kampanj vara.

Man hoppas ju iaf. Fick även med kabelsats för snabbkoppling i priset, vilket blev 300 spänn högre med lite rabatt. Samt slapp åka några mil också.

Skrivet av six_dice:

Jag köpte en Mxs 5.0 för 799 på Jula nu när det var som kallast i början av året.
Jag tänkte att det var bättre att betala lite mer och få en bra och välbeprövad laddare.
Också smidigt med snabbkopplingen som följer med. Bara att montera ringskorna på batteriet, så slipper man stå och fippla med klämmorna varje gång man tänkt ladda.

Fick loss en sådan för 809 på Mekonomen.

Skrivet av frankof:

Nja, inte riktigt sant i alla lägen, dagen generatorer är rätt smarta i sig själv, och på +200A
Kolla upp vad en 200A smartladdare kostar....
(ca. 8k för en 40A Ctek )

Ett bilbatteri tar inga 200A hur gärna du än vill när det är kallt på vintern.

Om man inte orkar köra 27timmar i sträck efter ett par hårda vinterveckor med många kallstarter och korta resor så kommer batteriet aldrig uppnå helt full laddning, det sista tar lite ström men lång tid.

Skrivet av Red Beaver:

Är det inte bättre att lägga pengarna på ett nytt batteri istället när den dagen kommer? Min 20 år gamla bil hade ett mer än 10 år gammalt Biltema-batteri fram tills jag bytte nu i vintras. Det gjorde jag enbart bara för att vi hade ett sprillans nytt batteri ståendes som inte användes. Annars hade jag glatt rullat vidare med det gamla. Det gamla batteriet har jag aldrig någonsin laddat manuellt...

Mitt batteri fungerar, ett väl underhållet batteri fungerar längre.

Skrivet av Plattelöparn:

Jag har pysslat en del med blybatterier och en av mina "reservladdare" från Biltema Länkhar fungerat ypperligt.
För att underhållsladda eller återuppliva ett batteri behövs ju inte hög ström, ju lägre desto bättre.
Avsulfatering av batterier kräver en särskild apparat som är fast monterad. Däremot minimerar man ju sulfatering genom att hålla batteriet laddat.

Ändå har alla laddare idag program för avsulfatering, att det inte kan göra underverk med fördärvade batterier är väl uppenbart, men kan de reversera en svagt påbörjad process gör det ju absolut ingen skada.

Skrivet av Meantek:

Att köpa något alls på Mekonomen är ekonomiskt självmord, och det känns lite overkill att köpa en laddare för att klara sig igenom en vinter till innan batteriet säckar ihop. Skulle rekommendera en titt exempelvis här: https://www.eurocarparts.com/car-battery eller typ Amazon. Lovar att du sparar 40-50% jämfört med Mekonomen.

En underhållsladdare är en bra idé om du har en bil som står i garage över vintern, använder du bilen som normalt folk varje dag är det bättre att köpa ett friskt batteri.

Mitt batteri är friskt, jag har långt kvar till stadiet att det håller på att säcka ihop, därför vill jag hålla det i skick INNAN det blir risigt.

Kopplade in laddaren för en stund sedan, den gick snabbt förbi avsulfateringsprogrammet och ganska snart upp till steg 4 vilket innebär toppladdning över 80% till 100%. Detta säger mig att batteriet fortfarande är i gott skick och rätt väl laddat. Hoppas att lite toppladdning emellanåt håller det så ett bra tag till.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

CTEK såklart!

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Ctek är de ända rätta!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

CTEK såklart!

Skrivet av Adnerhill:

Ctek är de ända rätta!

För sent.

Jag har redan köpt en CTEK.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ctek och är jättenöjd. Har aldrig krånglat. Och om någon annan letar så finns det billigare på andra ställen;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4709698

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Ctek är de ända rätta!

Jag har tre st från Lidl. (199:-) (plus några till...) Tycks vara samma logik/teknik i ett större antal laddare i 3-4A-klassen.
Enda nackdelen, de är inte självstartande, man får knappa fram rätt program, Mc/bil/köldläge. (0.8A- 3.8A - högre laddspg)
När man ansluter en av dessa till bilen går den alltid minst 4-5h inna den slår över till underhållsläge.
Är nog inte den ende som misshandlar acken med korta körningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig45:

Jag har tre st från Lidl. (199:-) (plus några till...) Tycks vara samma logik/teknik i ett större antal laddare i 3-4A-klassen.
Enda nackdelen, de är inte självstartande, man får knappa fram rätt program, Mc/bil/köldläge. (0.8A- 3.8A - högre laddspg)
När man ansluter en av dessa till bilen går den alltid minst 4-5h inna den slår över till underhållsläge.
Är nog inte den ende som misshandlar acken med korta körningar.

Nu köpte jag en lite dyrare men att ladda ö h t är nog det absolut viktigaste, särskilt om man har ett taskigt körmönster som du också tycks ha. Vissa vinterveckor med kyla och man kör i stort sett bara till i från jobbet 3km och kanske en runda på en 30min utöver det på 14 dagar så är det inte roligt för batteriet, mitt har nog räddats lite av att jag har minst +4 grader i garaget vilket gör en diesel otroligt mycket mer lättstartad iaf en gång om dagen..

Jag kommer nog göra så framöver att jag går ut i garaget och pluggar in laddaren på laddning+underhåll de helger jag vet att bilen kommer stå mer än vanligt, så det blir med någon månads mellanrum, eftersom en modern laddare inte kokar ihjäl batteriet utan laddar det som krävs.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu köpte jag en lite dyrare men att ladda ö h t är nog det absolut viktigaste, särskilt om man har ett taskigt körmönster som du också tycks ha. Vissa vinterveckor med kyla och man kör i stort sett bara till i från jobbet 3km och kanske en runda på en 30min utöver det på 14 dagar så är det inte roligt för batteriet, mitt har nog räddats lite av att jag har minst +4 grader i garaget vilket gör en diesel otroligt mycket mer lättstartad iaf en gång om dagen..

Jag kommer nog göra så framöver att jag går ut i garaget och pluggar in laddaren på laddning+underhåll de helger jag vet att bilen kommer stå mer än vanligt, så det blir med någon månads mellanrum, eftersom en modern laddare inte kokar ihjäl batteriet utan laddar det som krävs.

Jag skulle vilja rekommendera att ha en batteriladdare inkopplat till motorvärmaren (förutsatt att man använder sådan(vilket man ska göra)), då har man alltid ett fulladdat batteri! Guld värt!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Något som är värt att veta med Ctek är att den bara laddar om den upptäcker spänning, har man tomma batterier stående får man alltså "förladda" dessa på något sätt för att gå ladda med smartladdaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

Något som är värt att veta med Ctek är att den bara laddar om den upptäcker spänning, har man tomma batterier stående får man alltså "förladda" dessa på något sätt för att gå ladda med smartladdaren.

Har den inte nån knapp för att starta laddning och känna efter? Det ska ju till och med Biltemas klara enligt instruktionsboken.

Classes fixar det inte men man lurar den lätt genom att koppla på ett 12v agg när man startar laddaren så funkar det sen.

Sen angående att bara köra sträckor som är så korta att man borde gå eller cykla så är det ju mer än batteriet som tar stryk av det. Partikelfilter som ska regenereras får inte sitt och oljan späds ut med både fukt och bränsle som aldrig får koka bort. Så har man ett sånt körmönster kan det vara bra att hålla lite extra koll i allmänhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

Något som är värt att veta med Ctek är att den bara laddar om den upptäcker spänning, har man tomma batterier stående får man alltså "förladda" dessa på något sätt för att gå ladda med smartladdaren.

Sen är det ju så att laddar du ur ett startbatteri så hårt att en smartladdare inte upptäcker spänning, då tar batteriet otroligt mycket stryk och det är inte alls säkert man får en vettig kapacitet i det efteråt, även om man lyckas ladda det igen.
Lyckas man ladda ur det så kraftigt vintertid så är risken stor att det dessutom fryser och är helt kass efteråt.

Men jag har kvar min gamla stenåldersladdare för sådana nödsituationer också..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.