Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Folk glömmer konceptet bakom att arbeta. Samt att folk jobbar inom spelindustrin och filmindustrin. Det är inte idéllt arbete.

Nä, få människor har glömt konceptet bakom arbete och ingen tror att spelindustrin jobbar idéllt.

Permalänk

Skulle verkligen vilja se en domstolsprövning angående ansvar för bredbandsuppkoppling. Strikt ansvar regleras i lag och det finns ingen sådan lag om bredband, men du kan ändå hållas ansvarig under vissa förutsättningar. Hur tar domstolen (Hovrätt och uppåt) ställning till risken att någon annan använt din uppkoppling? Är dålig säkerhet på Wifi att jämföra som vårdslöshet? Måste man visa vem av de vuxna i hushållet som laddat ner (går inte att skylla på sin femåring eller katt pga strikt ansvar)?

Ett bra sätt att få reda på vad denna advokatbyrå sitter med för information på dig är ju att testa att få dessa uppgifter utlämnade enligt personuppgiftslagen. Länk: https://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgif...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Håller inte helt med. Tror att väldigt många struntar helt enkelt att se/köpa/hyra en viss film/serier om man inte ladder ner den. Så då blir det inga inkomstbortfall ändå för företagen. Så tycker dina jämförelser haltar betydligt.

Dessutom så går många filmintresserade på bio och betalar på så vis en hel del pengar till filmbolagen.

Men bara för man inte är beredd att betala för att se filmen är det inte ok att ladda ner den. Vill man inte betala då ska man heller inte konsumera.
Är det ok att inte betala för att gå in på ett museum? Du tar ju inte med något när du går ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@Lagerlöf: Att ladda ner upphovsrättsskyddat material är olagligt. Spelar ingen roll om man tjänar pengar eller inte på det. Det är ju fortfarande stöld.

Spelar väl ingen roll om du gör det lite då och då?
Om du är okej med detta kan du skicka alla dina kontouppgifter, bank id inlogg med mera så kan jag plocka lite pengar då och då från dig. Spelar väl ingen roll om bara jag gör det, och speciellt inte i små belopp. Känns det bättre att jag sedan skänker bort pengarna så att jag inte tjänar något på detta? Enligt ditt resonemang är detta okej.

Folk glömmer konceptet bakom att arbeta. Samt att folk jobbar inom spelindustrin och filmindustrin. Det är inte idéllt arbete.

Stöld är stöld, går inte argumentera bort detta.

Fast nu är det inte olagligheten i nedladdningen som är i fokus, utan metoderna rättighetsinnehavarna använder som ifrågasätts. Att skicka förlikningserbjudande till den som står för ett abonnemang rimmar illa med rättssäkerheten. Man anklagar någon för ett brott utan att ha tillräckliga bevis för att gå till domstol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

De utskickade breven är alltså erbjudanden, då lär dom sluta den 25e Maj när GDPR börjar gälla. ISP måste ju i så fall få speciellt godkännande av mig för att dela data om mig med 3e part för erbjudandeutskick, och jag har ej givit, eller kommer ge detta. Detta resulterar i att ISPn, om den lämnar ut något, kommer bli straffade med, i värsta fall, 20 miljoner Euro....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

@coopish: Så du tycker att bio ska vara den enda vettiga inkomstkällan? Du tror inte att den går ner när folk istället laddar ner filmen? Glöm inte att tänka på bortfall från att köpa filmen när man kan ladda ner den istället gratis?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

You wouldnt steal a car

You wouldn't steal a car...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@coopish: Så du tycker att bio ska vara den enda vettiga inkomstkällan? Du tror inte att den går ner när folk istället laddar ner filmen? Glöm inte att tänka på bortfall från att köpa filmen när man kan ladda ner den istället gratis?

Filmindustrin är så långt eftersatt vad gäller tekniken så att det är sjukt, långt ifrån alla tycker om att gå på film på bio och alla "filmtjänster" ligger så långt efter bio-tid vad gäller filmpremiärer så att det är löjligt. Så om man vill se en "ny" film när den fortfarande är aktuell är ofta fildelning den enda vägen tyvärr.
Och angående bortfallen inkomst är jag övertygad om att folk som fildelar inte ens hade konsumerat 10% av sin underhållning om dom hade varit tvungna att betala för den.
Att skicka ut kravbrev till potentiella fildelare är inte rätt väg att gå, dom som vill kan enkelt skydda sin identitet vid fildelning via olika tjänster. Och så länge det alternativet slår dom legitima betaltjänsterna kommer ingen förändring ske.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av SE_Larsson:

@coopish: Så du tycker att bio ska vara den enda vettiga inkomstkällan? Du tror inte att den går ner när folk istället laddar ner filmen? Glöm inte att tänka på bortfall från att köpa filmen när man kan ladda ner den istället gratis?

Är det mer rätt att kravbrev/erbjudande skickas till t.ex dig? Din IPS kan ha förväxlat din ip med en annan eller att du fick IP (från en fildelare) precis på 6 månads gränsen eller någon lånar din lina. Kan även bli så att grannen är förväxlad mig dig (kan bli så i lägenhet), att lägenhetsnumren är ombytta eller kablarna i switchen är ombytta (inget som märks om linan fungerar, om du inte behöver support/felsökning då kan det uppdagas).

Finns många sätt att det blir fel, i Finland hände det att en 80årig dam fick kravbrev på sig (kan vara så hon fildelar, men vad är oddsen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SE_Larsson:

@Lagerlöf: Att ladda ner upphovsrättsskyddat material är olagligt. Spelar ingen roll om man tjänar pengar eller inte på det. Det är ju fortfarande stöld.

Spelar väl ingen roll om du gör det lite då och då?
Om du är okej med detta kan du skicka alla dina kontouppgifter, bank id inlogg med mera så kan jag plocka lite pengar då och då från dig. Spelar väl ingen roll om bara jag gör det, och speciellt inte i små belopp. Känns det bättre att jag sedan skänker bort pengarna så att jag inte tjänar något på detta? Enligt ditt resonemang är detta okej.

Folk glömmer konceptet bakom att arbeta. Samt att folk jobbar inom spelindustrin och filmindustrin. Det är inte idéllt arbete.

Stöld är stöld, går inte argumentera bort detta.

Jag håller inte med överhuvudtaget. Och det du jämför med var nog den konstigaste jämförelsen jag någonsin sett på detta forum.

Beror självklart på omfattning, men ingen har förlorat pengar på det jag laddat hem tidigare i mitt liv, för det var ingenting jag skulle köpt/hyrt annars. Hur tycker du det är jämförbart med att du skulle ta pengar från mitt konto? Det märks ju från första kronan. Riktigt urdum jämförelse TBH.

Ser inga problem att ladda hem nån film nångång ifall man betalar för att se film på bio, netflix, hyr nångång.

För att inte prata om problemen med t ex amerikanska serier för ett par år, hur skulle man se Game of Thrones? Vänta 1-2 för att se det lagligt i Sverige? Nu betalar man för HBO nordic, superenkelt. Hade filmbranchsen inte varit såna bakåtsträvare hade de inte haft lika stora "problem" med piratkopiering.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@Lagerlöf: Att ladda ner upphovsrättsskyddat material är olagligt. Spelar ingen roll om man tjänar pengar eller inte på det. Det är ju fortfarande stöld.

Spelar väl ingen roll om du gör det lite då och då?
Om du är okej med detta kan du skicka alla dina kontouppgifter, bank id inlogg med mera så kan jag plocka lite pengar då och då från dig. Spelar väl ingen roll om bara jag gör det, och speciellt inte i små belopp. Känns det bättre att jag sedan skänker bort pengarna så att jag inte tjänar något på detta? Enligt ditt resonemang är detta okej.

Folk glömmer konceptet bakom att arbeta. Samt att folk jobbar inom spelindustrin och filmindustrin. Det är inte idéllt arbete.

Stöld är stöld, går inte argumentera bort detta.

Låter som att du själv laddar ner för att slippa betala eftersom du tänker så.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Filmindustrin är så långt eftersatt vad gäller tekniken så att det är sjukt, långt ifrån alla tycker om att gå på film på bio och alla "filmtjänster" ligger så långt efter bio-tid vad gäller filmpremiärer så att det är löjligt. Så om man vill se en "ny" film när den fortfarande är aktuell är ofta fildelning den enda vägen tyvärr.
Och angående bortfallen inkomst är jag övertygad om att folk som fildelar inte ens hade konsumerat 10% av sin underhållning om dom hade varit tvungna att betala för den.
Att skicka ut kravbrev till potentiella fildelare är inte rätt väg att gå, dom som vill kan enkelt skydda sin identitet vid fildelning via olika tjänster. Och så länge det alternativet slår dom legitima betaltjänsterna kommer ingen förändring ske.

Tror stora problmet, är att kassaflödet in har minskat för Hollywood och andra filmbolag under lång tid. Detta ser dom som lösning på problmet, inte hitta mer moraliskt och legitima vägar.

Orsaken tror jag inte piratkopieringen i första hand (vist illegal streaming, har troligen skadat en hel del men har lite med fildelning och göra, men det motiverat inte gå på miljoner personer utan bättre skada hemsidorna där det gäller fåtal individer och enklare att få fram bevis), utan att vi har gått till mer bekvämare sätt att konsumera film, där bolagen inte får lika stora vinster (som netflix och viaplay). Vi köper mindre film på skiva och var tydlig nergång efter blu-ray kom, precis som musik på skiva är döende (bara entusiaster köper musik fysiskt och oftast helst på LP som faktiskt kommit tillbaka i liten skala). Alltså inga större vinster längre.

BIO har varit den större kassakon (speciellt när film säljer dåligt i butik), sen DVD/blu-ray släppet dröjer 2 månader just för biograferna ska gå runt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Det du säger faller på sin egen orimlighet. Så om vi tar en film, så menar du att det kan vara flera hundra som äger distributionsrättigheterna, så när man vill sända filmen på TV4, så måste det alltså skrivas enskilda avtal med alla dessa hundratals (eller varför inte tusentals) rättighetsinnehavare? Om sedan en av dessa hundra inte skriver på avtalet, så får inte TV4 sända filmen, alternativt kan den sista innehavaren stämma TV4 även fast de fått tillstånd av alla andra?

Om ett hundratal personer hittar på att nu gör vi en film tillsammans utan att skriva några avtal, då måste man fråga alla hundra om lov varje gång man vill visa filmen. Detta är förstås ett ohanterligt system, så man skriver förstås ett avtal som säger att någon åtminstone administrerar upphovsrätten och de närliggande rättigheterna åt dessa personer. Om det däremot bara är ett fåtal rättighetsinnehavare, 2-3 stycken, kanske man inte skriver något sådant avtal utan säger att alla ska skriva under.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Ett bra sätt att få reda på vad denna advokatbyrå sitter med för information på dig är ju att testa att få dessa uppgifter utlämnade enligt personuppgiftslagen. Länk: https://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgif...

Tänk på att det är en dansk advokatbyrå, så eventuellt ska man hänvisa till dansk lag istället för svensk lag.

Skrivet av whisky:

Fast nu är det inte olagligheten i nedladdningen som är i fokus, utan metoderna rättighetsinnehavarna använder som ifrågasätts. Att skicka förlikningserbjudande till den som står för ett abonnemang rimmar illa med rättssäkerheten. Man anklagar någon för ett brott utan att ha tillräckliga bevis för att gå till domstol.

Har man otillräckliga bevis för att gå till domstol, struntar man i att betala eftersom man ändå frikänns om det tas upp i domstolen.

Skrivet av Mizccc:

Filmindustrin är så långt eftersatt vad gäller tekniken så att det är sjukt, långt ifrån alla tycker om att gå på film på bio och alla "filmtjänster" ligger så långt efter bio-tid vad gäller filmpremiärer så att det är löjligt. Så om man vill se en "ny" film när den fortfarande är aktuell är ofta fildelning den enda vägen tyvärr.

Ett annat problem är att det är väldigt dyrt att se en film på bio om den endast visas på bio i utlandet. Man behöver en flygbiljett, ett hotellrum och i värsta fall kanske ett visum. Lagliga strömningstjänster är ofta regionslåsta så att man inte kan se på utländska filmer.

Skrivet av Broken-arrow:

Är det mer rätt att kravbrev/erbjudande skickas till t.ex dig? Din IPS kan ha förväxlat din ip med en annan eller att du fick IP (från en fildelare) precis på 6 månads gränsen eller någon lånar din lina. Kan även bli så att grannen är förväxlad mig dig (kan bli så i lägenhet), att lägenhetsnumren är ombytta eller kablarna i switchen är ombytta (inget som märks om linan fungerar, om du inte behöver support/felsökning då kan det uppdagas).

Sedan kan man dela IP-adress med någon annan kund hos samma internettjänstleverantör. Vad händer i sådana fall?

Vilka internettjänstoperatörer är det som sparar uppgift om vilken IP-adress man har? Jag trodde att alla slutade spara sådana uppgifter efter att EU-domstolen sade ifrån.

Permalänk
Medlem

Intressant att de är "delägare / medlem i Danska advokatsamfundet".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om ett hundratal personer hittar på att nu gör vi en film tillsammans utan att skriva några avtal, då måste man fråga alla hundra om lov varje gång man vill visa filmen. Detta är förstås ett ohanterligt system, så man skriver förstås ett avtal som säger att någon åtminstone administrerar upphovsrätten och de närliggande rättigheterna åt dessa personer. Om det däremot bara är ett fåtal rättighetsinnehavare, 2-3 stycken, kanske man inte skriver något sådant avtal utan säger att alla ska skriva under.

Nej, du har fel. Här kommer utdrag från en sammanfattning gjord av Univercity of California gällande copyright (Copyright Joint Works):

Citat:

Joint authorship:
A joint work is a work prepared by two or more individuals, with the intention that their separate contributions be merged into a single work.

Each joint author has the right to exercise any or all of the exclusive rights inherent in the joint work. Each author may:

Grant third parties permission to use the work on a nonexclusive basis without the consent of other joint authors

• Transfer his or her entire ownership interest to another person without the other joint authors' consent

• Update the work for his or her own purpose

Additionally, each joint author must account to the other joint authors for any profits received from licensing the joint work.

Vid detta upplägg så har alltså alla "medförfattare" rätten att ge en tredje part tillåtelse att använda verket. Vilket är vad som sker ifall man går med på ett förlikningserbjudande.

Citat:

Collective works

A collective work is generally a compilation, such as a periodical, anthology, or encyclopedia, in which a number of separate and independent works are assembled into one work.

To create a collective work, an editor or compiler must obtain permission from the copyright owners of the separate parts.

The owner of copyright in the collective work is presumed to have acquired the privilege of reproducing and distributing the individual contributions only as part of that particular collective work and any revisions that occur.

I detta upplägg, där man tydligt kan skilja olika författares bidrag (till exempel den som skrivit en låt som används i en film), så finns det någon som alltså äger rättigheten till det sammansatta verket. Det betyder att man ska ha fått tillstånd från de individuella verkens rättighetsinnehavarna (låtskrivaren, etc.) att skapa och distribuera det gemensamma verket (filmen). Det är således ägaren av rättigheterna till det gemensamma verket som äger rätten att kräva ersättning för intrång i detta verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@Lagerlöf: Att ladda ner upphovsrättsskyddat material är olagligt. Spelar ingen roll om man tjänar pengar eller inte på det. Det är ju fortfarande stöld.

Spelar väl ingen roll om du gör det lite då och då?
Om du är okej med detta kan du skicka alla dina kontouppgifter, bank id inlogg med mera så kan jag plocka lite pengar då och då från dig. Spelar väl ingen roll om bara jag gör det, och speciellt inte i små belopp. Känns det bättre att jag sedan skänker bort pengarna så att jag inte tjänar något på detta? Enligt ditt resonemang är detta okej.

Folk glömmer konceptet bakom att arbeta. Samt att folk jobbar inom spelindustrin och filmindustrin. Det är inte idéllt arbete.

Stöld är stöld, går inte argumentera bort detta.

Nej det är inte stöld, ingen som har blivit av med något, utan saken finns fortfarande kvar, dock har det skapats ett ytterligare exemplar av det som laddats ner. Så stöld och nedladdning av upphovsrättsskyddat material är inte samma sak.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

jag pluggar juridik och har snart avslutat tre terminer, så min erfarenhet är inte jätteomfattande. Men det hela framstår som ett enkelt sätt att försöka tjäna snabba pengar utan att behöva driva en civilrättslig process i domstol (vilket kostar både tid och pengar beroende på vem som vinner och förlorar).

Den enda vägen företaget faktiskt kan tvinga dig att betala ersättning är genom att väcka talan i domstol gällande skadeståndsersättning för exemplarframställning/tillgängliggörande av upphovsrättsskyddat material till allmänheten. Då ska företaget kunna styrka att du både laddat ner och upp (det var lite oklart i skolan under immaterialrätten, men vad jag vill minnas var det inte olagligt med exemplarframställning, alltså att ladda ner en kopia av ett upphovsrättsskyddat verk uteslutande för privat bruk; det olagliga låg snarare i att man delade vidare, eller "laddade upp" samtidigt och på så vis möjliggjorde delning till "allmänheten" men jag reserverar mig för eventuella fel eller förändrad lagstiftning)

Hade jag varit du hade jag avvaktat med att betala, gör inte jobbet för lätt för dem. Det enda du faktiskt riskerar med att inte gå med på förlikningen, är att skadeståndet kan bli större i tingsrätten, vilket beror helt på de faktiska skadorna, dvs. hur många som laddade ner det du laddade upp, vilket ger käranden (parten som i så fall yrkar på skadestånd från dig) ett underlag för hur mycket inkomst de kan ha gått miste om.

Kolla i den andra tråden om detta företaget och deras brev. Brukar dem inte väcka talan verkar det fördelaktigt att bara avvakta. Brukar dem faktiskt väcka talan kan det vara värt att tänka på vad det kan få för konsekvenser; beroende på hur mycket du laddat upp kan den uppkomna skadan (ekonomiska skadan) variera stort, och en förlikning kan vara fördelaktig, men beroende på vilken skada som uppstått kan den faktiska skadan även vara mindre än 4500 kronor...

Förtydligas bör att det inte blir fråga om en straffrättslig process om företaget yrkar på skadestånd i domstolen utan det blir fråga om ett tvistemål, en civilrättslig process.

Du kan endast bli dömd för brott mot upphovsrättslagen om en åklagare väljer att väcka åtal mot dig och det verkar inte vara aktuellt i det här fallet. Företaget kan dock föra en civilrättslig talan gällande ersättning för utnyttjande av upphovsrättsskyddat verk (vilket jag förklarat ovan), men detta gäller enbart skadestånd (ersättning i pengar för faktisk skada) och ska inte förväxlas med straffrätt.

Mvh

Kwd

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Nej, du har fel. Här kommer utdrag från en sammanfattning gjord av Univercity of California gällande copyright (Copyright Joint Works):

University of California ligger i USA och tittar därför på amerikansk upphovsrättslagstiftning istället för svensk upphovsrättslagstiftning. Enligt svensk upphovsrättslagstiftning:

Skrivet av Upphovsrättslagen:

6 § Har ett verk två eller flera upphovsmän, vilkas bidrag icke utgöra självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. De äga dock var för sig beivra intrång i rätten.

Eftersom de var för sig kan beivra intrång i rätten, måste man ha tillstånd från dem alla. Det University of California skriver stämmer i många engelskspråkiga länder, men om man i Sverige får ett kravbrev för något man gjort i Sverige, spelar det ingen roll vad den amerikanska upphovsrättslagen säger utan svenska domstolar tittar istället på den svenska lagen.

Permalänk
Medlem

Förmodligen tror du inte på det du själv säger, du e nog bara trotsig
"Jag skall gå på bio i morgon å du kan ju hänga med om du vill. Det är gratis för jag va på bio i Karlstad förra veckan"
"Hallå, vart e du på väg med mjölkpaketet. Du måste betala innan du går ut. Nä, varför det? Jag köpte ju mjölk på ICA i förrgår"
"Vem fan har snott min nya Audi A8? Det va jag. Jag hade inte råd att vänta till den blir begagnad"
Låter rätt dumt när man placerar in ditt resonemang i andra sammanhang"
PS. Du har väl inte glömt att ta bort säkerheten i din router. Det kan ju va nån som vill låna lite bandbredd.
Suck!

Skrivet av Lagerlöf:

Jag håller inte med överhuvudtaget. Och det du jämför med var nog den konstigaste jämförelsen jag någonsin sett på detta forum.

Beror självklart på omfattning, men ingen har förlorat pengar på det jag laddat hem tidigare i mitt liv, för det var ingenting jag skulle köpt/hyrt annars. Hur tycker du det är jämförbart med att du skulle ta pengar från mitt konto? Det märks ju från första kronan. Riktigt urdum jämförelse TBH.

Ser inga problem att ladda hem nån film nångång ifall man betalar för att se film på bio, netflix, hyr nångång.

För att inte prata om problemen med t ex amerikanska serier för ett par år, hur skulle man se Game of Thrones? Vänta 1-2 för att se det lagligt i Sverige? Nu betalar man för HBO nordic, superenkelt. Hade filmbranchsen inte varit såna bakåtsträvare hade de inte haft lika stora "problem" med piratkopiering.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Sedan kan man dela IP-adress med någon annan kund hos samma internettjänstleverantör. Vad händer i sådana fall?

Vilka internettjänstoperatörer är det som sparar uppgift om vilken IP-adress man har? Jag trodde att alla slutade spara sådana uppgifter efter att EU-domstolen sade ifrån.

IP konflikt med väldigt svajig förbindelse... men det händer inte.

ALLA internetoperatörer spara uppgifter oavsett vad du tror att EU-domen eller EU-direktivet handlar om. Det för att kunna felsöka och bistå med polisutredningar, detta är enligt lag. När du tilldelas en IP registreras port och mac-adress för din CPE med klockslag vilket ska säkerställa vilken förbindelse det handlar om för den aktuella tidpunkten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

ALLA internetoperatörer spara uppgifter oavsett vad du tror att EU-domen eller EU-direktivet handlar om. Det för att kunna felsöka och bistå med polisutredningar, detta är enligt lag.

Vad är det för lag du syftar på? EU-domstolen sade ju att den befintliga lagen var olaglig och därmed ogiltig, så då måste det alltså vara någon annan lag du syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Vad är det för lag du syftar på? EU-domstolen sade ju att den befintliga lagen var olaglig och därmed ogiltig, så då måste det alltså vara någon annan lag du syftar på.

Datalagringsdirektivet. Det domen kritiserade var hur data användes. Den förbjuder inte datalagring i sig där det går och kan motiveras vad än folk tror.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

IP konflikt med väldigt svajig förbindelse... men det händer inte.

ALLA internetoperatörer spara uppgifter oavsett vad du tror att EU-domen eller EU-direktivet handlar om. Det för att kunna felsöka och bistå med polisutredningar, detta är enligt lag. När du tilldelas en IP registreras port och mac-adress för din CPE med klockslag vilket ska säkerställa vilken förbindelse det handlar om för den aktuella tidpunkten.

Dock kan två internetanslutningar förväxlas (fel uppmärkta från switchen), ett fel som kanske inte ens upptäcks. Om du tycker det låter otroligt, för man måste i t.ex lägenhet beställa bredband själv (men i vissa fall ingår den i hyran och redan aktiverad och behöver du inte högra hastighet eller felsökning kommer ju ingen kolla så det blev 100% rätt, kan ju alltid bli mänskliga misstag).

Vet vissa leverantörer inte ger en egen privat ip adress utåt (bara för det är stor brist), så ut mot nätet kan det hända att du delar med andra (kommer inte ihåg leverantör). Men kommit upp tidigare i forumet, där man inte kunna köra server och komma åt den externt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kan två internetanslutningar förväxlas (fel uppmärkta från switchen), ett fel som kanske inte ens upptäcks. Om du tycker det låter otroligt, för man måste i t.ex lägenhet beställa bredband själv (men i vissa fall ingår den i hyran och redan aktiverad och behöver du inte högra hastighet eller felsökning kommer ju ingen kolla så det blev 100% rätt, kan ju alltid bli mänskliga misstag).

Vet vissa leverantörer inte ger en egen privat ip adress utåt (bara för det är stor brist), så ut mot nätet kan det hända att du delar med andra (kommer inte ihåg leverantör). Men kommit upp tidigare i forumet, där man inte kunna köra server och komma åt den externt.

Vet inte om jag hänger med i ditt resonemang. Visst kan IP förväxlas om någon knappat in fel uppgifter om det är det du menar, ja. Men två fysiska CPE kommer aldrig ha samma IP oavsett om man använder CGN eller inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte om jag hänger med i ditt resonemang. Visst kan IP förväxlas om någon knappat in fel uppgifter om det är det du menar, ja. Men två fysiska CPE kommer aldrig ha samma IP oavsett om man använder CGN eller inte.

Internt har du egen IP till ips och sen får du dela på IP adressen med andra. Men hur den sen fungerar , om det är möjligt att veta vem som fildelade när flera delade på samma IP vet jag inte.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-ti...

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Förmodligen tror du inte på det du själv säger, du e nog bara trotsig
"Jag skall gå på bio i morgon å du kan ju hänga med om du vill. Det är gratis för jag va på bio i Karlstad förra veckan"
"Hallå, vart e du på väg med mjölkpaketet. Du måste betala innan du går ut. Nä, varför det? Jag köpte ju mjölk på ICA i förrgår"
"Vem fan har snott min nya Audi A8? Det va jag. Jag hade inte råd att vänta till den blir begagnad"
Låter rätt dumt när man placerar in ditt resonemang i andra sammanhang"
PS. Du har väl inte glömt att ta bort säkerheten i din router. Det kan ju va nån som vill låna lite bandbredd.
Suck!

En väldigt vinklad jämförelse, mera rättvis är att du handlar ett blinkersglas till din Volvo på Biltema. Eller att du köper en "Levis" t-shirt på torget av den lokale knallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Internt har du egen IP till ips och sen får du dela på IP adressen med andra. Men hur den sen fungerar , om det är möjligt att veta vem som fildelade när flera delade på samma IP vet jag inte.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-ti...

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...

Även Tele2 gör så där. Tidigare kunde jag köra en webbserver på min telefon och komma åt den från datorn genom att ange IP-adress och portnummer i webbläsaren, men för några år sedan försvann den möjligheten.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Även Tele2 gör så där. Tidigare kunde jag köra en webbserver på min telefon och komma åt den från datorn genom att ange IP-adress och portnummer i webbläsaren, men för några år sedan försvann den möjligheten.

Frågan är hur många som fått kravbrevet, som inte är skyldiga? Eller kan IPS sortera fram dom som tankat?

Om det är 1.000 per IP blir det rätt många kravbrev helt plötsligt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Det beror ju lite på hur man väljer att se på saken. Är du inte skyldig att betala för mjölken på ICA om inte en domstol dömer dig att göra så? Givetvis är du det. Men om du menar att du inte tagit någon mjölk från ICA, alternativt att ICA nu kräver ett oskäligt pris för sin mjölk, ja då kan man ju be en domstol ge ett utlåtande i frågan. Om de finner dig "skyldig", så var du ju hela tiden skyldig att betala, bara att du inte höll med. Du hade alltså inte rätt i att strunta i att betala för din mjölk.

Alltså, vad domstolen gör är att fastslå en skuldfråga när det finns en tvist, och sedan kan olika tvångsmedel användas för att förmå den skyldiga att betala. På samma sätt har du ju begått ett mord om du mördat någon, även om du inte blir fälld av en domstol. Däremot ska någon som inte blivit dömd betraktas som oskyldig. Det förändrar dock inte det faktum att den som mördat någon har begått ett mord.

Nej, det finns bara en upphovsrättsinnehavare och om man genom en förlikning avsäger sig rätten att driva ärendet vidare, så kan man givetvis inte inkräva ytterligare skadestånd för samma intrång. Det skulle röra sig om ett avtalsbrott. Om däremot någon som inte äger rättigheterna (eller för rättighetsinnehavarens räkning) kräver skadestånd av dig så rör det ju sig om ett bedrägeri.

Det stämmer inte, det kan vara fler upphovsrättsinnehavare till samma film. Det kan vara en eller flera som kräver pengar via ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Internt har du egen IP till ips och sen får du dela på IP adressen med andra. Men hur den sen fungerar , om det är möjligt att veta vem som fildelade när flera delade på samma IP vet jag inte.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-ti...

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...

Skrivet av Kommenterande:

Även Tele2 gör så där. Tidigare kunde jag köra en webbserver på min telefon och komma åt den från datorn genom att ange IP-adress och portnummer i webbläsaren, men för några år sedan försvann den möjligheten.

Självklart har operatören koll på vem som sitter på respektive interna IP. Att du sitter bakom en router som ger dig en CGN-adress är inget hinder för trafikloggning ner på abonnentnivå. De har koll på trafiken i sitt nät, annars hade de inte kunnat felsöka och hjälpa sina kunder. Däremot har de inte möjlighet att se vad som händer bakom abonnentens router och än så länge har inte abonnenten skyldighet att logga trafiken i sitt nät för att hålla reda på vad klienterna sysslar med. Därför är en abonnents ip-nummer inte ett vattentätt bevis för att abonnenten har fildelat, och det är också därför man bara skickar erbjudande om förlikning och inte en stämning till tingsrätten för det påstådda brottet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster