Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MacBook Air 2014 - sleep/laddproblem - byta IO-kort??? Hjälp!

Permalänk
Medlem

MacBook Air 2014 - sleep/laddproblem - byta IO-kort??? Hjälp!

Hej! Tacksam för hjälp:

Historik:
Har sedan en tid upplevt att min MacBook Air 2014 (köpt skoldator) har gått i viloläge mitt under arbete - ibland ofta. Detta började troligtvis pga en laddare med trasig sladd/defekt. Vaknar för det mesta när jag trycker mellanslag - men har vid ett par tillfällen dött helt. Har öppnat - kopplat loss batteri o startat om, gjort SMC-reset, kopplat loss IO-kablen vid fläkten och då fått igång den. Ånyo sleep-problem och dog nu igen efter ett tags användning (gick att ladda ok). Testar med två olika laddare som funkar bra med andra MB Air hemma.

Gjorde om ungefär samma - batteri ur, omstart, SMC, IO-kabel.... Märkte att den gick att starta ok när IO-kablen var UR (!?!) och har nu fått igång den - inget sleep-problem hittills, MEN nu går den istället direkt i sleep mode när jag sätter i laddkabeln! (Ingen lampa lyser på kontakten) Laddar inte. Tar jag ur sladden går den att väcka igen.

- kan det vara IO-kortet (ladd/usb-kort t.h. om fläkten) som ballat ur? Nån som har ett att sälja??? Eller resevdelsdator?
- Kan det vara nåt större fel? Batteriet är i god kondition.
-Vad kostar det att byta IO-kort hos reparatör? Lönt med gammal skoldator?

Tacksam för hjälp, batteriet snart slut och då vet jag inte alls vad jag ska göra förutom att lämna till reparatör...

Mvh FL

Permalänk

Hur mycket köpte du den för och när köpte du den?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Har du installerat om macOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Hur mycket köpte du den för och när köpte du den?

Det är en friköpt skoldator, har betalat av på den... vet ej exakt. 2-3000. Borde väl nästan vara billigare att köpa t.ex. en skärmskadad likadan än att köpa ny reservdel/lämna in (ska kolla köp/sälj).

Men helst skulle jag önska att det gick att fixa öht! Någon föreslog uppgradering till High Sierra, kan det verkligen hjälpa...??

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har du installerat om macOS?

Nej - var som sagt på väg, men vågade inte eftersom den bara dyker hela tiden! Kör Yosemite 10.10.5 nu.

Vågar jag testa nu när den är stabil på batteri? Ryker alla filer och användare osv då..? 50% kvar...

Permalänk
Medlem

Gick att starta om ordentligt med skärm aktiv - men bara om plattkablen till IO-kortet är urdragen!! Så fort jag sätter i den blir skärmen svart (vila).

Kör nu utan plattkabel. Inget ljud, fläkten susar, den laddar inte men får kraft via laddsladden (lampa lyser ej på kontakten) och den fungerar stabilt utan blackouts.

Har hittat ett A1466 IO-kort - ska jag satsa på att köpa detta och byta ut? Är felet isolerat till IO-kortet..?

Kan iofs uppgradera OS, men är det lönt?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro