Hemmanätverk där datorer tappar IP ibland..

Permalänk
Medlem

Hemmanätverk där datorer tappar IP ibland..

Jag har ett irriterande problem. Ibland när jag startar en dator, så har den inget internet på de maskiner som har nätverkskabel. Felsökning ger det ALLDELES för vanliga "local area connection doesn't have a valid ip" och jag tvingas slå över till Wi-Fi på de maskiner som har Wi-Fi. Om jag sedan efter en stund stänger av Wi-Fi så funkar det med kabel i 50% av fallen, och 50% inte alls utan jag får köra på Wi-Fi. Vad kan orsaka detta? HP-switchen, fiberswitchen, datorn?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Du har ingen router med på bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Nope. Ska jag byta ut Netgear GS108E (switchen) mot en router istället?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Du har kopplat det fel, du måste ha en router efter fiberswitchen!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Vad är det för WAP? Det kan ev vara en router men då måste den kopplas på annat sätt.

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: du har för många enheter som efterfrågar publik ipadress.
Skaffa en router som delar ut ipadress (den använder då 1 publik adress som alla anslutna enheter delar på)
Vill du att några enheter ska ha eget publikt ip kan de ju fortsätta ansluta direkt.

Jag skulle ha satt en router vid switchen.

Vad är det för wap enhet?
Kan ju vara så att den funkar som en router för de trådlösa enheterna.
Men då har du 6st enheter som ber om publikt ip. De flesta som erbjuder fler än 1 publikt ip, delar ut 4.

Permalänk
Medlem

Svar till er alla: WAP är en Ping RGW208EN. Jag provade att koppla den till fiberswitch (fiberrouter?) och sen nätverkskabel från den till Netgear-switchen på skrivbordet, och nu verkar det funka. Tack som fasen för hjälpen!!

Följdfråga, nu när jag har tråden igång: finns det någon begränsning på IP'n som routern kan dela ut via Netgear-switchen? Planen är att göra HP-servern till en container och dela upp den i 4 mindre, för interns bruk. Minecraft server till frugan, backup till datorerna och lite så.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut nu. Jag ska flytta Plex-kabeln till routern också, så fort frugan tittat klart på filmen hos tittar på nu på Netflix

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@TheJonaz:
Det ser bättre ut.
Jag är inte så insatt i hur det fungerar med server konfigurationer men ha i åtanke att din plexserver inte ingår i samma nätverk nu som alla andra enheter.
Samt att din HP (server?) ingår i ett nätverk, dvs inte har en egen ipadress som tidigare (brukar innebära vissa anslutningssvprigheter om man ska ansluta till den utifrån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Så här ser det ut nu. Jag ska flytta Plex-kabeln till routern också, så fort frugan tittat klart på filmen hos tittar på nu på Netflix

https://i.imgur.com/PEVqGsV.png

japp din "WAP" är kombinerad router och wifi. Så fort du kopplar in plex i routern (som du redan tänkt) så blir det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@TheJonaz:
Det ser bättre ut.
Jag är inte så insatt i hur det fungerar med server konfigurationer men ha i åtanke att din plexserver inte ingår i samma nätverk nu som alla andra enheter.
Samt att din HP (server?) ingår i ett nätverk, dvs inte har en egen ipadress som tidigare (brukar innebära vissa anslutningssvprigheter om man ska ansluta till den utifrån)

Ja, jag ska flytta över TP-kabeln till Plex från fiberswitchen till Routern så fort frugan tittat klart på Netflix på den

HP-servern är en rackserver som ligger under skrivbordet. Borde den inte tilldelas eget IP som de andra maskinerna, nu när den går in i switchen och sedan vidare in i routern?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Följdfråga, nu när jag har tråden igång: finns det någon begränsning på IP'n som routern kan dela ut via Netgear-switchen? Planen är att göra HP-servern till en container och dela upp den i 4 mindre, för interns bruk. Minecraft server till frugan, backup till datorerna och lite så.

Begränsningen sitter snarare i hur många adresser din router kan dela ut via DHCP. Du kan ha en enstaka fysisk dator inkopplad i en port i switchen, som virtualiserar 100 st containrar/VM:s som får IP:n från din router.

Vanligtvis i ett hemmanätverk har du 253 adresser till ditt förfogande, dvs om din router delar ut ett 192.168.1.0-nätverk med nätmasken 255.255.255.0. En adress går bort till routern och en till broadcast = 253 adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Begränsningen sitter snarare i hur många adresser din router kan dela ut via DHCP. Du kan ha en enstaka fysisk dator inkopplad i en port i switchen, som virtualiserar 100 st containrar/VM:s som får IP:n från din router.

Vanligtvis i ett hemmanätverk har du 253 adresser till ditt förfogande, dvs om din router delar ut ett 192.168.1.0-nätverk med nätmasken 255.255.255.0. En adress går bort till routern och en till broadcast = 253 adresser.

Då känner jag ingen oro. I dagsläget har vi 5 fysiska maskiner och 3 trådlösa inkopplade, och servern kommer behöva 4 då den ska blir 4 VM's så gott om adresser kvar

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

HP-servern är en rackserver som ligger under skrivbordet. Borde den inte tilldelas eget IP som de andra maskinerna, nu när den går in i switchen och sedan vidare in i routern?

Det beror på om du har ställt in statiskt eller dynamiskt IP på den. Det kan du checka med hjälp av denna guiden: https://kb.netgear.com/27476/How-to-set-a-static-IP-address-i...
Då ser du om du har "Obtain IP-address automatically"(dynamisk) eller "Use the following:"(statisk).

Permalänk
Medlem

@TheJonaz:
Jo den får en ipadress, men inte ett publikt ip utan ett ip tilldelat från router.
Har du alla enheter kopplade till routern så delar alla dem på 1 publikt ip.

Jag vet från den tiden jag satt på bredband support att de som hade en server föredrog att den fick ett eget publikt ip.

För om någon utifrån ska ansluta till servern, så kommer de till routern först, sedan brukar det bli problem när routern ska avgöra till vilken enhet den som ska ansluta, ska till.

Du kanske ska se om det kommer in någon som har erfarenhet av att sätta upp sådana lösningar själv, ist för mig som bara har erfarenhet av andra som haft problem
😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@TheJonaz:
Jo den får en ipadress, men inte ett publikt ip utan ett ip tilldelat från router.
Har du alla enheter kopplade till routern så delar alla dem på 1 publikt ip.

Jag vet från den tiden jag satt på bredband support att de som hade en server föredrog att den fick ett eget publikt ip.

För om någon utifrån ska ansluta till servern, så kommer de till routern först, sedan brukar det bli problem när routern ska avgöra till vilken enhet den som ska ansluta, ska till.

Du kanske ska se om det kommer in någon som har erfarenhet av att sätta upp sådana lösningar själv, ist för mig som bara har erfarenhet av andra som haft problem
😉

Ah, men den behöver inte publikt IP då den ska snurra som intern server. Daglig backup på dokument från datorer, en lokal minecraft-server och lite så. Finns inget behov av att ha den möjlig för åtkomst utifrån

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org