Är detta lagligt? (P-vakt ger böter från långt avstånd)

Permalänk
Medlem

@Palle P
Nja, om man går in och läser domslut hittar man ju bla detta från en överklagan som tagits upp i Svea hovrätt.

"R.H. har dock invänt att Europark handlat felaktigt som inte fäst någon kontrollavgiftsfaktura på hans bilruta eller överlämnat en sådan till honom på plats. Enligt 8 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering ska en markägare som vill ta ut en kontrollavgift utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet. Det är inte tillräckligt att underlåta detta och i efterhand endast skicka en påminnelse per post till ägaren av bilen (se NJA 2007 s. 799).
R.H. har angett att han har fått kännedom om kontrollavgiften först genom påminnelsen två veckor senare. Europark har invänt att det inte finns någon anteckning om att ordinarie rutiner vid utfärdande av kontrollavgifter frångåtts. Av parkeringsvaktens anteckningar framgår att en kontrollavgift har utfärdats. Där framgår däremot inte om betalningsuppmaning fästs på R.H:s framruta. Att parkeringsvakter regelmässigt skriver ut en kontrollavgiftsfaktura på plats och fäster den på fordonets framruta är dock en så inarbetad rutin att det enligt hovrättens mening finns anledning att utgå ifrån att så har skett om inte något annat har framkommit i det enskilda fallet. Några sådana omständigheter har inte framkommit i målet. Hovrätten finner därför att tingsrättens dom ska stå fast."

Edit. Detta är alltså från länken du infogade
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Reglerna för hur länge man får stå och lasta gods är beroende av i vilken kommun man är i. Så det finns inte skrivet i någon lag som talar om det, man får höra sig för hos kommunen som man ska parkera hos.

Så du har läst de lokala trafikföreskrifterna för alla Sveriges 290 kommuner och kommit fram till att man kan i normalfallet kan lämna bilen för att "lasta gods" i 10-20 minuter utan att riskera någon parkeringsanmärkning?

Jag tror överhuvudtaget inte att det finns ett uns av bärighet i det påståendet. Visst kan du säkert stå där i även 30 minuter, om du kontinuerligt lastar av/på gods. Men att lämna bilen och komma tillbaka efter 20 minuter och tro att det fortfarande klassas som att "stanna", det tror jag inte du hittar i en enda kommun i Sverige. Men känn dig fri att motbevisa mig.

Mer realistiskt är att du kommer ha en anmärkning på rutan om det inte varit någon aktivitet runt bilen på en sisådär 5-6 minuter (om du inte fått boten tidigare än så).

Permalänk
Medlem

@Heinel

Ändå dömer såväl Tingsrätten som Svea Hovrätt till R.H.'s nackdel, och denne ska alltså betala. (För den intresserade så handlar det om detta fall: https://lagen.nu/dom/nja/2013s711 )
Rätten gör ett påpekande, men jag gissar att praxis håller på att ändras från att boten måste överlämnas personligen till att den kan överlämnas per post då parkeringsvakter råkat illa ut vid ett flertal tillfällen. Notera att det här är min spekulation om varför praxis eventuellt ändras.
Lagtexten säger "8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet." Lagen säger ju inte hur boten ska överlämnas, men praxis har varit att den ska överlämnas på plats vilket dock alltså kan vara under förändring.
I det fall tråden gäller så bedömer jag att en rättegång skulle döma till förarens nackdel. Ord skulle stå mot ord, och till syvende och sist har föraren parkerat fel. Det kan hända att parkeringsbolaget får ett påpekande om hur boten överlämnats, men jag tror inte det räddar föraren undan böter.
Bara mina 2 cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du har läst de lokala trafikföreskrifterna för alla Sveriges 290 kommuner och kommit fram till att man kan i normalfallet kan lämna bilen för att "lasta gods" i 10-20 minuter utan att riskera någon parkeringsanmärkning?

Jag tror överhuvudtaget inte att det finns ett uns av bärighet i det påståendet. Visst kan du säkert stå där i även 30 minuter, om du kontinuerligt lastar av/på gods. Men att lämna bilen och komma tillbaka efter 20 minuter och tro att det fortfarande klassas som att "stanna", det tror jag inte du hittar i en enda kommun i Sverige. Men känn dig fri att motbevisa mig.

Mer realistiskt är att du kommer ha en anmärkning på rutan om det inte varit någon aktivitet runt bilen på en sisådär 5-6 minuter (om du inte fått boten tidigare än så).

Du bara hittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du bara hittar på.

Blytungt argument!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle P:

@Heinel

Ändå dömer såväl Tingsrätten som Svea Hovrätt till R.H.'s nackdel, och denne ska alltså betala. (För den intresserade så handlar det om detta fall: https://lagen.nu/dom/nja/2013s711 )
Rätten gör ett påpekande, men jag gissar att praxis håller på att ändras från att boten måste överlämnas personligen till att den kan överlämnas per post då parkeringsvakter råkat illa ut vid ett flertal tillfällen. Notera att det här är min spekulation om varför praxis eventuellt ändras.
Lagtexten säger "8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet." Lagen säger ju inte hur boten ska överlämnas, men praxis har varit att den ska överlämnas på plats vilket dock alltså kan vara under förändring.
I det fall tråden gäller så bedömer jag att en rättegång skulle döma till förarens nackdel. Ord skulle stå mot ord, och till syvende och sist har föraren parkerat fel. Det kan hända att parkeringsbolaget får ett påpekande om hur boten överlämnats, men jag tror inte det räddar föraren undan böter.
Bara mina 2 cent.

Fast, du har ju svaret i inlägget du svarar på
"Enligt 8 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering ska en markägare som vill ta ut en kontrollavgift utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet. Det är inte tillräckligt att underlåta detta och i efterhand endast skicka en påminnelse per post till ägaren av bilen (se NJA 2007 s. 799)"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du bara hittar på.

Wow, ett så välformulerat och underbyggt inlägg!
Du kanske vill vara så vänlig att berätta exakt vad det är du påstår att jag hittar på?

Permalänk
Medlem

Fyller på lite
https://lagen.nu/dom/nja/2007s799

"Enligt tingsrättens mening måste lagstiftarens avsikt med den aktuella föreskriften vara att föraren, i möjligaste mån och i så nära anslutning till den rapporterade överträdelsen som möjligt, ska erhålla vetskap om att en parkeringsanmärkning utfärdats. Det kan ha stor betydelse för den enskilde och dennes möjligheter att t.ex. säkra bevisning."

Verkar som att det är denna tolkningen av lagen som gäller. Under förutsättning att förare/ägare är närvarande vid platsen finns det inga skäl att underlåta att meddela denne omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Wow, ett så välformulerat och underbyggt inlägg!
Du kanske vill vara så vänlig att berätta exakt vad det är du påstår att jag hittar på?

Din klassning får du stå för själv.
Me4n det kallas lastning om man har varor som ska lastas av eller på. Sen är det inte alltid som man är på plats hela tiden. Leveranssedlar och inre transport behövs också. Men titta i din kommuns regler hur dom har gjort där så har du också någonting att komma med mer än påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

@Palle P
Nja, om man går in och läser domslut hittar man ju bla detta från en överklagan som tagits upp i Svea hovrätt.

"... Det är inte tillräckligt att underlåta detta och i efterhand endast skicka en påminnelse per post till ägaren av bilen (se NJA 2007 s. 799).
R.H. har angett att han har fått kännedom om kontrollavgiften först genom påminnelsen två veckor senare. ..."

Det där går väl att tolka som att man kan skicka den per brev istället för att fästa på rutan. Invändningen gäller ju att det bara kommit en påminnelse efter två veckor... Jag skulle också ogilla att bara få påminnelse på min räkningar för att leverantöreren låter bli att leverera den ursprungliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag må avsky P-bolagen existens men ibland har jag drömt mig bort att få arbeta som P-vakt själv, om hur jag skulle kunnat krama ur de stackare som parkerar varenda spänn de inte fikar upp den dagen. Om hur jag skulle skapa parkeringsfällor genom att vinkla och delvis täcka över parkeringsskyltar, utnyttja lunchtider, stå och vänta i närheten av skolor och dagis när folk stannar och parkerar felaktigt både på morgon och kväll...

GTA stick o brinn, fan jag tror jag behöver ett P-Vakt Simulator 2018 ...jag är så mycket bättre på att skapa ordning än kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Det där går väl att tolka som att man kan skicka den per brev istället för att fästa på rutan. Invändningen gäller ju att det bara kommit en påminnelse efter två veckor... Jag skulle också ogilla att bara få påminnelse på min räkningar för att leverantöreren låter bli att leverera den ursprungliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tolkningen står ju 2 inlägg ovanför och det är ganska svårt att se hur brev hem skulle stämma in med det, speciellt när förare vid situationen är i bilen

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Boten kan utfärdas direkt. Det finns ingen lag som säger att man inte kan göra det. Däremot måste P-vakten försäkra sig om att ingen på-/avlastning pågår, därav brukar man tillämpa en väntetid för att försäkra sig om att så inte är fallet. Detta betyder inte att det är tillåtet att parkera i 5 minuter där parkeringsförbud råder, det är fortfarande bara tillåtet att stanna. Om du således kommer ut från Ica med en påse fredagsmys efter 5 minuter så kan givetvis kontrollanten skriva en kontrollavgift (då handla inte räknas in som på-/avlastning av gods eller personer). Du får inte heller vänta på en person som är inne och handlar i 5 minuter.

Jag frågade dig efter belägg, och du hänvisar till Wikipedia, där skribenten valt att utelämna ganska mycket viktig information som ändå finns på Lawline (något bättre källa, men då inga lagtexter/tidigare domar hänvisas till så är det egentligen bara ord från ej juriststudent), som skribenten hänvisar till. I texten står att vissa bolag har 5 minuter som praxis, andra har 10 minuter. Men även att en kontrollavgift kan skrivas ut direkt, om det direkt framgår att stoppet inte beror på lastning.

Vidare skriver du att "han inte hade parkerat, då han satt i bilen". Kan vi inte snälla lägga ner dessa totalt felaktiga påståendena? Det finns ingen som helst sanning i detta påstående då detta tydligt framgår i dess definition i Trafikförordningen, som nu citerats säkert 20 gånger i tråden...........

ja för att jag orkar inte lägga ner tid på skiten.
jag har ingen lust att outa allt och mig själv, jag har annars målnummer, namn på jurist på Handels och juristinkasso som driver parkerings indrivning åt Hojab som sköter indrivningen av dessa "kontrollavgifter" åt dom flesta av Sveriges parkeringsbolag.
sex minuter är det som dom sagt att dom ska vänta.
Enligt parkeringsvakten som felaktigt bötfällde mig så är deras PDA dessutom låst så att dom inte kan trycka på utfärda före dessa 6 minuter för dessa överträdelser. Om det stämmer eller ej vet jag inte, han har trots allt 0 trovärdighet då han ljög om allt annat under rättegången.

men som du skriver så står det inte någon tid i lagen.
Men dom får inte vänta kortare tid än vad kommunen har fastställt i som parkeringsövervakningen sker.

jag har förresten nyligen fått en ny parkeringsböter där jag inte hade betalat, dom utfärdare efter bara 5 minuter, jag ska överklaga denna, återstår att se hur det går.
en annan parkeringsvakt på samma plats bekräftar även där att det är 6 minuter som gäller.

hans son råkade ut för samma scenario som du beskrev och han anser att det är felaktigt och oseriöst. visst får dom kanske göra så men det gör det inte att det är moraliskt rätt på något sätt, han ansåg att den borde ha överklagats men inte ens han som jobbat i branschen ansåg att det var värt besväret. det var egentligen bara det jag ville ha sagt med mitt ursprungliga inlägg, även om man har gjort rätt och har vittne så är det nästan omöjligt att vinna.

alla är i branschen är inte skitstövlar, men allt för många utfärdar tveksamma böter för att få det att se bra ut för sina chefer

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

ja för att jag orkar inte lägga ner tid på skiten.
jag har ingen lust att outa allt och mig själv, jag har annars målnummer, namn på jurist på Handels och juristinkasso som driver parkerings indrivning åt Hojab som sköter indrivningen av dessa "kontrollavgifter" åt dom flesta av Sveriges parkeringsbolag.
sex minuter är det som dom sagt att dom ska vänta.
Enligt parkeringsvakten som felaktigt bötfällde mig så är deras PDA dessutom låst så att dom inte kan trycka på utfärda före dessa 6 minuter för dessa överträdelser. Om det stämmer eller ej vet jag inte, han har trots allt 0 trovärdighet då han ljög om allt annat under rättegången.

men som du skriver så står det inte någon tid i lagen.
Men dom får inte vänta kortare tid än vad kommunen har fastställt i som parkeringsövervakningen sker.

jag har förresten nyligen fått en ny parkeringsböter där jag inte hade betalat, dom utfärdare efter bara 5 minuter, jag ska överklaga denna, återstår att se hur det går.
en annan parkeringsvakt på samma plats bekräftar även där att det är 6 minuter som gäller.

hans son råkade ut för samma scenario som du beskrev och han anser att det är felaktigt och oseriöst. visst får dom kanske göra så men det gör det inte att det är moraliskt rätt på något sätt, han ansåg att den borde ha överklagats men inte ens han som jobbat i branschen ansåg att det var värt besväret. det var egentligen bara det jag ville ha sagt med mitt ursprungliga inlägg, även om man har gjort rätt och har vittne så är det nästan omöjligt att vinna.

alla är i branschen är inte skitstövlar, men allt för många utfärdar tveksamma böter för att få det att se bra ut för sina chefer

Börja följ parkeringsreglerna så slipper du böter, funkar för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Börja följ parkeringsreglerna så slipper du böter, funkar för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Är ju enklast så, istället för att hävda att kontrollanterna "luras".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

ja för att jag orkar inte lägga ner tid på skiten.
jag har ingen lust att outa allt och mig själv, jag har annars målnummer, namn på jurist på Handels och juristinkasso som driver parkerings indrivning åt Hojab som sköter indrivningen av dessa "kontrollavgifter" åt dom flesta av Sveriges parkeringsbolag.
sex minuter är det som dom sagt att dom ska vänta.
Enligt parkeringsvakten som felaktigt bötfällde mig så är deras PDA dessutom låst så att dom inte kan trycka på utfärda före dessa 6 minuter för dessa överträdelser. Om det stämmer eller ej vet jag inte, han har trots allt 0 trovärdighet då han ljög om allt annat under rättegången.

men som du skriver så står det inte någon tid i lagen.
Men dom får inte vänta kortare tid än vad kommunen har fastställt i som parkeringsövervakningen sker.

jag har förresten nyligen fått en ny parkeringsböter där jag inte hade betalat, dom utfärdare efter bara 5 minuter, jag ska överklaga denna, återstår att se hur det går.
en annan parkeringsvakt på samma plats bekräftar även där att det är 6 minuter som gäller.

hans son råkade ut för samma scenario som du beskrev och han anser att det är felaktigt och oseriöst. visst får dom kanske göra så men det gör det inte att det är moraliskt rätt på något sätt, han ansåg att den borde ha överklagats men inte ens han som jobbat i branschen ansåg att det var värt besväret. det var egentligen bara det jag ville ha sagt med mitt ursprungliga inlägg, även om man har gjort rätt och har vittne så är det nästan omöjligt att vinna.

alla är i branschen är inte skitstövlar, men allt för många utfärdar tveksamma böter för att få det att se bra ut för sina chefer

Återigen, det finns ingen specifik praxis, det som nämns är ju att det ska säkerställas att fordonet är parkerat (dvs, inte stannat eller lastning/lossning pågår). Sen hur man rent faktiskt väljer att göra det är en hel annan sak.

Sedan är det även så att kommunen inte kan skriva det ena eller det andra, däremot kan de i den arbetsbeskrivning som förordnade parkeringsövervakare ha nämnt att det är en övervakningstid på 6 eller 11 minuter som bör tillämpas för att klargöra stannande eller parkering.

Det finns ett par olika system för handdatorer, Octavius och Parkright är ju de största och där finns det i alla fall i det sistnämnda den möjligheten att det inte går att utfärda parkeringsanmärkning/kontrollavgift innan övervakningstiden gått ut.

Det där uttalandet "gjort rätt och har vittnen", det liknar ju nästan det som var i Boråsärendet som valsade hela vägen till HD under fjolåret. I hens fall så handlade det om att hen gör en helt annan tolkning av gällande vägmärken...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av twk:

Börja följ parkeringsreglerna så slipper du böter, funkar för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Geez, men det var ju det jag gjorde (tillfället som jag talar om) jag stod i min ruta och hade betalat biljett
jag träffade på en oärlig Pvakt som ljög om allt.
jag kan skicka en sammanfattning på PM om du önskar, jag tänker inte "gråta ut" öppet om detaljerna här

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Börja följ parkeringsreglerna så slipper du böter, funkar för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att alla parkeringsvakter inte har utbildning och vissa är inte ens läskunniga. Så du kan få en bot även om du parkerar lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Problemet är att alla parkeringsvakter inte har utbildning och vissa är inte ens läskunniga. Så du kan få en bot även om du parkerar lagligt.

Men alla bilförare är fullständigt läskunniga, utbildade med giltigt körkort för att kunna tyda skyltar, men kan ändå inte göra det?

Händer att även poliser gör fel. De hade en poliskontroll förra året i Skåne på en 30-väg där de bötfällde folk, och tom tog en persons körkort.... till en bilist påpekade att det var "dag innan röd dag". Mao... skylten gällde inte.

Så böter återkallades och körkortet återlämnades. Och om du anser att parkeringsvakten gör fel, och kan visa bevis på det, får du också återkallat din bot. Men då förväntas du också göra rätt för dig om det är du som gjort fel, eller hur?