Permalänk

Steelseries Rival 310 Vad tycker ni?

Hej!

Jag beställde nyss en Steelseries Rival 310. Jag har tidigare haft en Rival 300 som jag tyckt om väldigt mycket men du känns som att jag får upgradera.

Jag spelar på ganska hög nivå i CS:GO och jag är lite fundersam för det är har varit snack om att Rival 310 har problem med att vänster musklick registrerar två gånger när man trycker en gång till exempel.

Men är det någon här som har en Rival 310? Vad tycker ni om den? Jag har kollat massa reviews där det är delade åsikter men det ända jag kan se är att den ser väldigt skön ut.

Nu skulle jag ju givetvis kunnat åka till någon affär och känna på den på riktigt men kommer inte ha tillgång till det innan helgen då jag jobbar så därför fick jag beställa.

Tacksam för svar!

Permalänk

Gjorde också hoppet från rival(nu rival 300) till rival 310 för några månader sedan. Vande mig väldigt snabbt till den lite annorlunda formen och nu känns gamla rival konstig att hålla. Sensorn är top tier och ska inte gå att "spinna ut" hur snabbt man än flickar musen.

Det enda negativa jag upplever är som du nämnde musknapparna. Vänster och höger musknapp klickar inte likadant, man hör direkt på klickljudet. Det känns också som att min höger knapp åker längre ner än vänstern innan den registrerar, vet då inte om det är endast mitt exemplar eller om alla 310or är så. Jag har inte upplevt att vänster knappen klickar dubbelt, men det kan vara något som beror på hur långa händer man har och vart man gillar att placera fingrarna på musknapparna. Utöver vänster & höger musknapp så är resten av knapparna på musen bra.

Nya scrollhjulet är en liten förbättring över gamla Rival men jag hade sagt att risken fortfarande finns att den kan hoppa av sig själv mitt i cs matchen.

Om du klarar av att musknapparna inte är perfekta så tror jag definitivt att du kommer gilla musen.

Permalänk

gillar du rival 300 så är inte 310 rätt väg att gå, jag sålde min dagen efter jag fick den. (gick ifrån rival 300)

Den är gjord för mindre händer, jag missade högerklick hela tiden och fick ont i handen efter bara några timmar.

zowie ec2-B är mer lik eller så köper du en 300 igen.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Steelseries har rediga problem med switcharna på Rival (och Sensei, antar jag) 310. Jag gick från en Rival 300 som började ge ifrån sig tydligt coilwhine efter ett år till en 310. Den ursprungliga 310 jag fick fungerade väl i en månad ungefär, sedan började vänsterklick strula med att missa klick, dubbelklicka vid enkelklick och att "tappa" switchens nedtryckta status vid exempelvis drag'n'drop-rörelser. Allt detta sporadiskt till en början men det blev alltmer frekvent. Den nya jag bytte till har jag haft i en månad, och samma problem har börjat dyka upp igen men än så länge högst sporadiskt.
Problemet är någorlunda utbrett så förhoppningsvis har Steelseries bytt/byter från de usla switchar som sitter i nu till några vettiga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt en Rival 310 iförrgår efter att ha varit och testat olika modeller på mediamarkt och föll till slut för den eftersom den passade _min_ hand bäst, med andra ord väldigt skön att hålla i. Jag kommer från 2st Razer Deathadders som båda gått sönder efter några månader pga vänsterklick som registreras 2ggr, det är tyvärr ett problem som alla tillverkare verkar dras med i olika utsträckningar men inte mindre irriterande för det.
Jag måste dock säga att jag blev så negativt överraskad när jag kom hem att jag tänker lämna tillbaka den, problemet är att vänster musknapp sitter lite löst och "rattlar" hela tiden, så pass högljutt att det är irriterande t.om då jag sitter på laptopen bredvid och skriver så hörs den genom vibrationerna i skrivbordet. Försökt googla mig fram till om så pass mycket "rattle" är normalt för denna modellen, men verkar inte så. Kan ha haft otur, eller så är kvalitén lite sisådär. Hoppas du har mer tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whAtevercs:

Det känns också som att min höger knapp åker längre ner än vänstern innan den registrerar, vet då inte om det är endast mitt exemplar eller om alla 310or är så.

Det gäller alla 310:or.

Skrivet av downtown:

Jag måste dock säga att jag blev så negativt överraskad när jag kom hem att jag tänker lämna tillbaka den, problemet är att vänster musknapp sitter lite löst och "rattlar" hela tiden, så pass högljutt att det är irriterande t.om då jag sitter på laptopen bredvid och skriver så hörs den genom vibrationerna i skrivbordet. Försökt googla mig fram till om så pass mycket "rattle" är normalt för denna modellen, men verkar inte så. Kan ha haft otur, eller så är kvalitén lite sisådär.

Nu kanske du har ett väldigt skakigt skrivbord, men du har antagligen haft otur i exemplarlotteriet. Det verkar variera kraftigt men såpass mycket spel att det hörs vid externa vibrationer borde inte knappen ha. Min hörs väl när jag flyttar fingret eller dess tyngdpunkt medan det vilar på knappen men inte annars. Mitt förra exemplar lät dock mindre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka min Rival 310 och köpte Zowie istället. Problemet va att höger/vänster musknapp inte va stabila utan rörde sig lite i sidled när man klicka vilket gav konstig känsla. Tar man och trycker ihop musknapparna lite löst längst ut på musen ser man knapparna nästan kan nudda varann. Detta va extremt störande för mig

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk

Hej! Tack för alla svar. Jag kommer troligtvis att få hem den idag eller imorgon. Kommer att testa den och i värsta fall använder jag ångerrätten.

Permalänk

Updatering:

Har nu fått hem musen och har provat att spela lite med den. Märker ju direkt att den har en bra sensor. Men den är lite mer ''slippery'' än vad Rival 300 är vilket gör att man inte får den att ligga i handen perfekt hela tiden men detta är säkert en vanesak.

Har inga problem knapparna förutom att vänsterknappen låter annorlunda än vad högerknappen gör.

Jag tänker inte att lämna tillbaks den utan jag kör på! Tack för era svar

Permalänk
Medlem

Som så många andra här gick jag också över till 310 från en 300 nyligen.
Personligen tycker jag att 310 är betydligt bättre på alla sätt.

Just möss är väl ganska personligt, måste ju passa ens händer och dylikt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz