Powercolor avtäcker Radeon RX Vega 56 Red Dragon

Trädvy Permalänk
Replikator
Registrerad
Dec 1999

Powercolor avtäcker Radeon RX Vega 56 Red Dragon

Tillverkaren Powercolor går nu emot trenden och avtäcker ett nytt grafikkort, nämligen Radeon RX Vega 56 Red Dragon.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Citat:

[…] i anslutningsväg finns två HDMI samt två Displayport.

Vansinnet bara fortsätter. Just när tre DisplayPort äntligen blivit standard tar alla tillverkare helt plötsligt ett rejält kliv tillbaka i tiden och drar med sig nästan alla intressanta kort på marknaden. Jag begriper det inte.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

En Vega med GDDR5 minne? Kan det verkligen stämma?

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,29v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Alling:

Vansinnet bara fortsätter. Just när tre DisplayPort äntligen blivit standard tar alla tillverkare helt plötsligt ett rejält kliv tillbaka i tiden och drar med sig nästan alla intressanta kort på marknaden. Jag begriper det inte.

Se det såhär, de har i alla fall slutat med VGA/DVI kontakter

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,29v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Xyborg:

En Vega med GDDR5 minne? Kan det verkligen stämma?

Eh, nej det stämmer inte, det ska vara HBM2. Så jag ändrar det. Powercolor hade skrivit fel i pressmeddelandet.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Om det är detta kortet så är det med Hbm2 minne.
https://www.powercolor.com/product?id=1521537060#spe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

Lol, kommer förmodligen att kosta som ett 1080ti och hela 5st kommer till Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Jun 2015

Kommer sugas upp av miners innan det ens når återförsäljare, gäsp....

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

På tala om priser och sådant.

Intressant video över hur högt det verkligen har stigit.

PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2001

Wohoo! Ännu ett grafikkort som ingen kommer kunna köpa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003

Kan tyckas ligga lite sent i tiden i och med att nVidia förmodligen lanserar nytt inom närmsta tiden.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Alling: VR-headsets tydligen.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där solen aldrig skiner
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Alling:

För oss som sitter ca 10-12m från GPU så är HDMI nästan det enda att använda. Önskar jag hade 2-3st HDMI på mina RX480 referens så jag enkelt kunde köra flera skärmar. Mera HDMI till folket!

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Sebastian V:

På tala om priser och sådant.

Intressant video över hur högt det verkligen har stigit.

https://www.youtube.com/watch?v=NJPT4DnSHgo&t=725s

Kul video. Lite därför jag har gett köprekommendation på begagnat gtx 770 till de som bygger med väldigt låg budget. Fast priser brukar ändra sig en del ju mer sådanna här videos det dyker upp eftersom folk börjar förstå hur gtx 1050/1050ti osv står sig mot begagnade kort osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Citat:

"Bästa pris på PowerColor Radeon RX Vega 56 Red Devil HDMI 2xDP 8GB
ComputerSalg
9 133 kr"

Ibland vill man bara gå i ide och vakna om något år när priserna normaliserats.

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Opatagio:

För oss som sitter ca 10-12m från GPU så är HDMI nästan det enda att använda. Önskar jag hade 2-3st HDMI på mina RX480 referens så jag enkelt kunde köra flera skärmar. Mera HDMI till folket!

Men ni som vill använda HDMI kan ju bara använda en simpel adapter från DisplayPort till HDMI för typ 79:- om grafikkortet till exempel har tre DP och en HDMI. Då hade alla varit nöjda.

Tycker du verkligen det är bra att ni istället får det försumbart smidigare, medan korten i värsta fall blir oanvändbara för oss som är beroende av DP (om man till exempel har tre seriösa skärmar)?

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där solen aldrig skiner
Registrerad
Sep 2002

@Alling: Helst skulle jag vilja se DisplayPort försvinna helt och HDMI få sig en rejäl uppdaterad standard som innefattar det som DisplayPort levererar idag. Så mycket smidigare och enklare, en typ av don och kabel mot TV, spelkonsol, dator, förstärkare, projektorer osv. För att inte tala om räckvidden, 15m utan större problem istället för ynka 2m som med t.ex DisplayPort.
Kort och gott, bort med DisplayPort!

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Vi får nog se högre priser än skräckexemplen i tråden.
Vänta bara nu när USA och Kina ligger i startgroparna för ett fullskaligt handelskrig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

@Opatagio: DP stödjer hdmi 2.0 med en passiv adapter (dock inte om du kör DP över USB-C vilket är en annan djungel).
Officiella spec ranges är 3m resp 10m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Opatagio:

@Alling: Helst skulle jag vilja se DisplayPort försvinna helt och HDMI få sig en rejäl uppdaterad standard som innefattar det som DisplayPort levererar idag. Så mycket smidigare och enklare, en typ av don och kabel mot TV, spelkonsol, dator, förstärkare, projektorer osv. För att inte tala om räckvidden, 15m utan större problem istället för ynka 2m som med t.ex DisplayPort.
Kort och gott, bort med DisplayPort!

Kan bara hålla med, fullständigt idiotisk 2018 med olika kablar som gör exakt samma sak.
Någon i EU borde ge en hint att det krävs en standard eller så lagstiftas den fram som Micro-usb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Opatagio:

Äntligen en sund person.

Har samma åsikt själv, förstår inte alls aggressionsbesvären mot HDMI.
Jag tycker den anslutningen är lysande.
Lagomt hållbar, Man kan ha bra och långa kablar, och personligen har jag aldrig haft problem med HDMI.

Däremot är det skönt att DVI är borta, inte för att den är dålig, utan för att den är onödigt stor och helst skall skruvas fast.
VGA dog ju en naturlig död precis som scart, anslutningarna finns fortfarande men har bantats ner i antal på apparaterna och kommer förr eller senare att vara borta.
Och för de som fortfarande vill använda dem, så får man söka sig en annan väg.
Finns lysande adaptrar om man verkligen inte har något annat val.

Scart har jag en ingång på min LG TV, och en utgång på min JVC VCR. 1<-->1
Behövs alltså oftast inte fler av den, och hur många kör VCR idag liksom? Känner mig som en av de få, och då syftar jag på privatbruk.

HDMI kommer ju knappast att sluta utvecklas då den finns på så otroligt många enheter. Och även om den inte kan överföra lika mycket bild-data som motsvarande DP anslutning så gör det den knappast dåligare bara för det.

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Lifooz:

Äntligen en sund person.

Har samma åsikt själv, förstår inte alls aggressionsbesvären mot HDMI.
Jag tycker den anslutningen är lysande.
Lagomt hållbar, Man kan ha bra och långa kablar, och personligen har jag aldrig haft problem med HDMI.

Däremot är det skönt att DVI är borta, inte för att den är dålig, utan för att den är onödigt stor och helst skall skruvas fast.
VGA dog ju en naturlig död precis som scart, anslutningarna finns fortfarande men har bantats ner i antal på apparaterna och kommer förr eller senare att vara borta.
Och för de som fortfarande vill använda dem, så får man söka sig en annan väg.
Finns lysande adaptrar om man verkligen inte har något annat val.

Scart har jag en ingång på min LG TV, och en utgång på min JVC VCR. 1<-->1
Behövs alltså oftast inte fler av den, och hur många kör VCR idag liksom? Känner mig som en av de få, och då syftar jag på privatbruk.

HDMI kommer ju knappast att sluta utvecklas då den finns på så otroligt många enheter. Och även om den inte kan överföra lika mycket bild-data som motsvarande DP anslutning så gör det den knappast dåligare bara för det.

/Lifooz

DVI saknar ljud, duger ej för media.