Powercolor avtäcker Radeon RX Vega 56 Red Dragon

Permalänk
Melding Plague

Powercolor avtäcker Radeon RX Vega 56 Red Dragon

Tillverkaren Powercolor går nu emot trenden och avtäcker ett nytt grafikkort, nämligen Radeon RX Vega 56 Red Dragon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

[…] i anslutningsväg finns två HDMI samt två Displayport.

Vansinnet bara fortsätter. Just när tre DisplayPort äntligen blivit standard tar alla tillverkare helt plötsligt ett rejält kliv tillbaka i tiden och drar med sig nästan alla intressanta kort på marknaden. Jag begriper det inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En Vega med GDDR5 minne? Kan det verkligen stämma?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alling:

Vansinnet bara fortsätter. Just när tre DisplayPort äntligen blivit standard tar alla tillverkare helt plötsligt ett rejält kliv tillbaka i tiden och drar med sig nästan alla intressanta kort på marknaden. Jag begriper det inte.

Se det såhär, de har i alla fall slutat med VGA/DVI kontakter

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

En Vega med GDDR5 minne? Kan det verkligen stämma?

Eh, nej det stämmer inte, det ska vara HBM2. Så jag ändrar det. Powercolor hade skrivit fel i pressmeddelandet.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Om det är detta kortet så är det med Hbm2 minne.
https://www.powercolor.com/product?id=1521537060#spe

Permalänk
Medlem

Lol, kommer förmodligen att kosta som ett 1080ti och hela 5st kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem

Kommer sugas upp av miners innan det ens når återförsäljare, gäsp....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På tala om priser och sådant.

Intressant video över hur högt det verkligen har stigit.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Wohoo! Ännu ett grafikkort som ingen kommer kunna köpa!

Permalänk
Medlem

Kan tyckas ligga lite sent i tiden i och med att nVidia förmodligen lanserar nytt inom närmsta tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vansinnet bara fortsätter. Just när tre DisplayPort äntligen blivit standard tar alla tillverkare helt plötsligt ett rejält kliv tillbaka i tiden och drar med sig nästan alla intressanta kort på marknaden. Jag begriper det inte.

För oss som sitter ca 10-12m från GPU så är HDMI nästan det enda att använda. Önskar jag hade 2-3st HDMI på mina RX480 referens så jag enkelt kunde köra flera skärmar. Mera HDMI till folket!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

På tala om priser och sådant.

Intressant video över hur högt det verkligen har stigit.

https://www.youtube.com/watch?v=NJPT4DnSHgo&t=725s

Kul video. Lite därför jag har gett köprekommendation på begagnat gtx 770 till de som bygger med väldigt låg budget. Fast priser brukar ändra sig en del ju mer sådanna här videos det dyker upp eftersom folk börjar förstå hur gtx 1050/1050ti osv står sig mot begagnade kort osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

"Bästa pris på PowerColor Radeon RX Vega 56 Red Devil HDMI 2xDP 8GB
ComputerSalg
9 133 kr"

Ibland vill man bara gå i ide och vakna om något år när priserna normaliserats.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Opatagio:

För oss som sitter ca 10-12m från GPU så är HDMI nästan det enda att använda. Önskar jag hade 2-3st HDMI på mina RX480 referens så jag enkelt kunde köra flera skärmar. Mera HDMI till folket!

Men ni som vill använda HDMI kan ju bara använda en simpel adapter från DisplayPort till HDMI för typ 79:- om grafikkortet till exempel har tre DP och en HDMI. Då hade alla varit nöjda.

Tycker du verkligen det är bra att ni istället får det försumbart smidigare, medan korten i värsta fall blir oanvändbara för oss som är beroende av DP (om man till exempel har tre seriösa skärmar)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Helst skulle jag vilja se DisplayPort försvinna helt och HDMI få sig en rejäl uppdaterad standard som innefattar det som DisplayPort levererar idag. Så mycket smidigare och enklare, en typ av don och kabel mot TV, spelkonsol, dator, förstärkare, projektorer osv. För att inte tala om räckvidden, 15m utan större problem istället för ynka 2m som med t.ex DisplayPort.
Kort och gott, bort med DisplayPort!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Vi får nog se högre priser än skräckexemplen i tråden.
Vänta bara nu när USA och Kina ligger i startgroparna för ett fullskaligt handelskrig.

Permalänk
Medlem

@Opatagio: DP stödjer hdmi 2.0 med en passiv adapter (dock inte om du kör DP över USB-C vilket är en annan djungel).
Officiella spec ranges är 3m resp 10m.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Alling: Helst skulle jag vilja se DisplayPort försvinna helt och HDMI få sig en rejäl uppdaterad standard som innefattar det som DisplayPort levererar idag. Så mycket smidigare och enklare, en typ av don och kabel mot TV, spelkonsol, dator, förstärkare, projektorer osv. För att inte tala om räckvidden, 15m utan större problem istället för ynka 2m som med t.ex DisplayPort.
Kort och gott, bort med DisplayPort!

Kan bara hålla med, fullständigt idiotisk 2018 med olika kablar som gör exakt samma sak.
Någon i EU borde ge en hint att det krävs en standard eller så lagstiftas den fram som Micro-usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

För oss som sitter ca 10-12m från GPU så är HDMI nästan det enda att använda. Önskar jag hade 2-3st HDMI på mina RX480 referens så jag enkelt kunde köra flera skärmar. Mera HDMI till folket!

Äntligen en sund person.

Har samma åsikt själv, förstår inte alls aggressionsbesvären mot HDMI.
Jag tycker den anslutningen är lysande.
Lagomt hållbar, Man kan ha bra och långa kablar, och personligen har jag aldrig haft problem med HDMI.

Däremot är det skönt att DVI är borta, inte för att den är dålig, utan för att den är onödigt stor och helst skall skruvas fast.
VGA dog ju en naturlig död precis som scart, anslutningarna finns fortfarande men har bantats ner i antal på apparaterna och kommer förr eller senare att vara borta.
Och för de som fortfarande vill använda dem, så får man söka sig en annan väg.
Finns lysande adaptrar om man verkligen inte har något annat val.

Scart har jag en ingång på min LG TV, och en utgång på min JVC VCR. 1<-->1
Behövs alltså oftast inte fler av den, och hur många kör VCR idag liksom? Känner mig som en av de få, och då syftar jag på privatbruk.

HDMI kommer ju knappast att sluta utvecklas då den finns på så otroligt många enheter. Och även om den inte kan överföra lika mycket bild-data som motsvarande DP anslutning så gör det den knappast dåligare bara för det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Äntligen en sund person.

Har samma åsikt själv, förstår inte alls aggressionsbesvären mot HDMI.
Jag tycker den anslutningen är lysande.
Lagomt hållbar, Man kan ha bra och långa kablar, och personligen har jag aldrig haft problem med HDMI.

Däremot är det skönt att DVI är borta, inte för att den är dålig, utan för att den är onödigt stor och helst skall skruvas fast.
VGA dog ju en naturlig död precis som scart, anslutningarna finns fortfarande men har bantats ner i antal på apparaterna och kommer förr eller senare att vara borta.
Och för de som fortfarande vill använda dem, så får man söka sig en annan väg.
Finns lysande adaptrar om man verkligen inte har något annat val.

Scart har jag en ingång på min LG TV, och en utgång på min JVC VCR. 1<-->1
Behövs alltså oftast inte fler av den, och hur många kör VCR idag liksom? Känner mig som en av de få, och då syftar jag på privatbruk.

HDMI kommer ju knappast att sluta utvecklas då den finns på så otroligt många enheter. Och även om den inte kan överföra lika mycket bild-data som motsvarande DP anslutning så gör det den knappast dåligare bara för det.

/Lifooz

DVI saknar ljud, duger ej för media.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3