Permalänk

CPU för varm!! Väldigt konstigt?

Tjena Sweclockers! Efter att ha testat nästan allt så är ni tyvärr min sista utväg. I förrgår så öppnade jag upp burken för rengöring, plockade isär gpu, fläktar radiator m.m.
När jag satte ihop allting och startade datorn så ser jag på Speccy att cpu temperaturen är väldigt ostabil hoppar mellan 50-75 på idle. Innan allt så var den stabil runt 25-35 vad kan ha hänt?
Min misstanke är att jag satt i vattenpumpen i fel socket för jag var väldigt osäker på vart jag ska sätta in den. Kabeln i sig är 3 pins kontakt, nu sitter den i en 4 pin (CHA_FAN2) . Tänkte också att vattenpumpen kanske lagt av men när jag sätter i kabeln så lyser det på pumpen, en väldigt konstig grej är jag körde cpu stress test och då kom den upp i 92 men radiatorn var fortfarande i rumstemperatur. Jag har begränsade dator erfarenheter tyvärr :/
Saker jag provat hittils:
Byta kylpasta
kontrollera positionen av kylaren
möblerat om radiatorfläktarna
provat olika sockets till cpu pump kabeln

Info om kylningen:
Cooler Master Seidon 120V (Vattenkylning)
Två Corsair fläktar på toppen
Chassi BitFenix Prodigy M

Uppskattar all typ av hjälp !

Permalänk
Medlem

Har du satt pumpens 3-pins kontakt på rätt 3 pinnar på 4-pins kontakten på moderkakan? Pumpen kanske inte får den ström den behöver för att kunna snurra

Permalänk
Avstängd

Satte du pumpen i fel sockel?

Ta kort på ditt konstverk och visa hur du har gjort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Kolla så du kopplat rätt, det är inte den pumpen man vevar för hand? 😜

Permalänk

@chloe: 4 pins kontakten kommer ifrån CPU_FAN och där har jag också kopplat cpu fläktarna hittade en extra med 4 pins där satt jag min 3 pins kabel.

Permalänk

@VadSaDu: Nja, inte fel sockel men menar kabeln till pumpen tror jag sitter fel.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilsvettja:

@VadSaDu: Nja, inte fel sockel men menar kabeln till pumpen tror jag sitter fel.

Du skrev ju ''sockel'' det jag undrade vad du menade med att du satte pumpen i fel socket, men jag tror du menar 4 eller 3-pins fläktanslutning på moderkortet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@VadSaDu: Precis vad jag menar, my bad.

Permalänk

Kan det vara att datorn får fel information, för radiatorn blir inte alls varm och blir processorn varm borde väl radiatorn också bli varm?

Permalänk

Pumpen ska väll kopplas till cpu-fan på mobo.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Skrivet av donald1963:

Pumpen ska väll kopplas till cpu-fan på mobo.

Den är kopplad dit på en 4 pins fast pumpen är 3 pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Nilsvettja:

Kan det vara att datorn får fel information, för radiatorn blir inte alls varm och blir processorn varm borde väl radiatorn också bli varm?

Har du kollat tempsen i BIOS? Eftersom du får så höga temperaturer i idle borde väl det synas i BIOS med.
Men om vi utgår från att tempsen i Windows stämmer så känns det ju rent spontant att pumpen inte fungerar som den ska, eftersom radiatorn inte blir varm.

Edit, Du kan prova och känna på slangarna lite lätt för att se om du känner av flödet.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Har du kollat tempsen i BIOS? Eftersom du får så höga temperaturer i idle borde väl det synas i BIOS med.
Men om vi utgår från att tempsen i Windows stämmer så känns det ju rent spontant att pumpen inte fungerar som den ska, eftersom radiatorn inte blir varm.

Edit, Du kan prova och känna på slangarna lite lätt för att se om du känner av flödet.

Bios uppger samma temperatur provade att koppla 8V till pumpen då började den lysa och göra ljud ifrån sig så det låter som att den fungerar men kan mycket väl vara trasig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det har löst sig tusen tack till er alla !!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsvettja:

Det har löst sig tusen tack till er alla !!

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv gärna hur det löste sig då det kan hjälpa andra med liknande problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Bael: Jag bytte port på Cpu kylaren. Sorry för sent svar jag var utomlands hehe.