Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Testat nu. 3,5mm på baksidan kopplas inte bort om du kopplar in hörlurar. Så just nu kör jag CTH + SDAC och sedan line-out till Arcam rHead och jämför lite mellan förstärkarna. Hörlurar Denon D2000 (moddade) och Sennheiser HD598CS.

Tack!
Det låter som en lite konstig design, eller så är jag bara så van vid min nuvarande skrivbordslösning att jag antar att alla prylar fungerar på samma sätt. Men då finns det inget smidigt sätt att använda CTH + SDAC för både lurar och aktiva högtalare alltså?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

Jag har ett par HD6XX på ingång som första steg in i träsket av hörlurar, och skulle vilja ha lite tips avseende DAC + AMP.

Använder Roon som mitt system för musik i hemmet och har en RPi3 + Allo Boss DAC hat som end-point att tillgå. Hade ni valt att nyttja den som DAC (initialt åtminstone) och lägga pengar på en hörlursförstärkare eller hur står sig en DAC hat mot en ODAC/Schiit Modi 2?

Ser helst att jag kommer undan under 3 000 kronor utöver hörlurarna, och ser gärna att jag får mest bang for the buck så att säga och gissar själv på att bästa investeringen är att fokusera på förstärkaren och vänta med att uppgradera DAC vid senare tillfälle, om nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwei:

Tycker själv att dom ser helt ok ut. Men förstår att dom är lite polariserande.

Kör förutom Onkyosarna dessa på rotation i mer eller mindre utsträckning: Beyerdynamic T70, AKG K550mk2, Grados sr80i, Beyerdynamic DT770, Sennheiser HD-25.

A800 ligger klart i topp av mina lurar.

Har du några tips på dac eller annan utrustning som kan ge mina nya A800 lite stöd?
Nöjd med ljudet men ska kika efter nya earpads.

Permalänk
Medlem

Testade Fostex TH-900 i ett par timmar, dom kändes lite för bright men utöver det var det helt otroligt bra ljud/bas för EDM som jag lyssnar mest på.
Jag använder själv HD650 atm, och när jag bytte fram och tillbaks mellan hd650 och th900 och lyssnade på samma låt så lät mina hd650 som en påse skit helt ärligt, jäklar vad bra th900 var men lite för bright. Är det nån som har nå förslag på lurar med samma bas / ljudkvalite men snäppet mörkare ljud? + att dom måste ha bra komfort så inte för tunga, i klass med hd650/th900 hade varit guld.

Permalänk
Skrivet av weew:

Testade Fostex TH-900 i ett par timmar, dom kändes lite för bright men utöver det var det helt otroligt bra ljud/bas för EDM som jag lyssnar mest på.
Jag använder själv HD650 atm, och när jag bytte fram och tillbaks mellan hd650 och th900 och lyssnade på samma låt så lät mina hd650 som en påse skit helt ärligt, jäklar vad bra th900 var men lite för bright. Är det nån som har nå förslag på lurar med samma bas / ljudkvalite men snäppet mörkare ljud? + att dom måste ha bra komfort så inte för tunga, i klass med hd650/th900 hade varit guld.

Jag har inte hört th-900 men skulle rekommendera att du lyssnar på th-x00. Mycket behagligt ljud, mycket lätta och bekväma. Har läst jämförelser mellan de två där man kommer fram till att th-900 har 'vassare' diskant och att det är en nackdel med dem, jämfört med th-x00. Th-x00 purpleheart och ebony är också väldigt omtyckta och alla tre massdropvarianterna ska vara väldigt lika med små skillnader i hur betonad basen är osv. EMU teak ska även vara trevliga, beskrivs som en th-x00, fast bättre Har själv bara hört th-x00 och de är fantastiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@weew: Audeze LCD2C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@weew: Audeze LCD2C?

De faller på komfortkravet skulle jag säga.
De lär inte heller ha lika hissad bas.
(Audeze har generellt extremt kontrollerad och djupt grävande dist-fri bas, men den är inte så speciellt hissad egentligen)

Jag skulle nog kolla like_a_baws tips... Lurar i samma serie med ev lite snällare diskant.
Kanske TH-610 är tänkvärd också?

Ett alternativ är kanske Shure 1540 som är lite lagom "u-formad" i frekvenskurvan. Nackdelen med dem är att basen tenderar att dista rätt mycket vid höga volymer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

JVC DX 1000

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantor65:

Har du några tips på dac eller annan utrustning som kan ge mina nya A800 lite stöd?
Nöjd med ljudet men ska kika efter nya earpads.

@Kantor65: Driver dom med en Aune x1s och tycker det fungerar utmärkt. Utmärkt kombinerad DAC och hörlursförstärkare för en rimlig peng. Har fått lysande recensioner.

Om du lyckas byta padsen så hojta gärna. Jag har försökt själv men tyckte dom satt lite väl bra för att börja riva för mycket.

Edit: Hittade en tråd hur man fick bort dom, man tar tar i hela paden och skruvar motsols. Testade med ett par ganska djupa ersättningspad till K550 i skinn. Kan inte rekommendera det bytet, blev på tok för grötigt i basen. Men säg gärna till om du hittar några bra ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De faller på komfortkravet skulle jag säga.
De lär inte heller ha lika hissad bas.
(Audeze har generellt extremt kontrollerad och djupt grävande dist-fri bas, men den är inte så speciellt hissad egentligen)

Jag skulle nog kolla like_a_baws tips... Lurar i samma serie med ev lite snällare diskant.
Kanske TH-610 är tänkvärd också?

Ett alternativ är kanske Shure 1540 som är lite lagom "u-formad" i frekvenskurvan. Nackdelen med dem är att basen tenderar att dista rätt mycket vid höga volymer.

Nu har jag inte testat 2C, men de är väl både mycket lättare än originalet samt har en Lohbstrap? Bör ju vara bra komfort i så fall. Shure 1540 är ju inte jättebekväma heller. Väldigt ovadderade på ovansidan vilket ger små tryckpunkter ovanpå huvudet.
Ett alternativ att titta på är kanske de nya Denon D5200.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Vikten mellan LCD2 och LCD2C skall vara likvärdig eller väldigt nära.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Nu har jag inte testat 2C, men de är väl både mycket lättare än originalet samt har en Lohbstrap?

550g för LCD2 classic, 565-585g för vanliga LCD2 beroende på träslag.
Marginell skillnad!
Strappen lär dock göra skillnad, men vikten i sig är ändå över gränsen för vad som kan upplevas riktigt komfortabelt tycker jag.
(baserat på min erfarenhet från vanliga LCD2: de går att ha som daily drivers, men lite otympliga är de alltid)

Skrivet av oatp1b1:

Shure 1540 är ju inte jättebekväma heller. Väldigt ovadderade på ovansidan vilket ger små tryckpunkter ovanpå huvudet.

Det hade jag missat. Bra input!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det var det värsta, jag trodde att de gjort den mycket lättare. Håller med er i så fall. Ett annat alternativ kanske kunde vara Monoprice 1060C, lär ju vara en del bas i dem i och med att de är stängda.

Permalänk
Medlem

STAX SR-007II samt SRM-007tii ligger ute för 22k på torget. Bra pris om man vill ha TOTL elektrostater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udd3n:

Hur står sig rHead mot CTH?

@Mumu55 Fortfarande nyfiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neilz:

Jag har ett par HD6XX på ingång som första steg in i träsket av hörlurar, och skulle vilja ha lite tips avseende DAC + AMP.

Använder Roon som mitt system för musik i hemmet och har en RPi3 + Allo Boss DAC hat som end-point att tillgå. Hade ni valt att nyttja den som DAC (initialt åtminstone) och lägga pengar på en hörlursförstärkare eller hur står sig en DAC hat mot en ODAC/Schiit Modi 2?

Ser helst att jag kommer undan under 3 000 kronor utöver hörlurarna, och ser gärna att jag får mest bang for the buck så att säga och gissar själv på att bästa investeringen är att fokusera på förstärkaren och vänta med att uppgradera DAC vid senare tillfälle, om nödvändigt.

Bra fråga det där, står själv och velar på ny amp, har en Magni 2 nu. Vill åt en typ A förstärkare, massdrop har en som verkar riktigt bra. Den heter THX AAA 789, men det är första omgången den säljs i. Tänker på "barnsjukdomar" som någon här nämnde. Arcam rHead verkar trevlig också.. lutar lite åt den faktiskt. Men söker som du också fler inputs på just amp delen.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Hur står sig rHead mot CTH?

Alltså förvånansvärt lika med dom hörlurarna (Denon D2000 och HD598CS). Men CTH har ju det där härliga mellanregistret. Det som jag aldrig upplevt med en ren solid-state. Lite mer kropp och 3D i allt. Men klangen är väldigt lik mellan CTH och rHead. rHead har dock mer auktoritet i basen så den var en bättre match med mina gamla LCD-2.2.
Inte hunnit spela något sen några dagar så lite tunt på mer jämförelse.

Edit:
Båda tycker hör till den varmare lätt gosiga skalan men inte lika mycket som Violectric V200 tex. Alltså lättlyssnat utan att något skär i öronen. Musikaliskt och väldigt njutbart. Jag tror båda kommer spela riktigt bra med HD6xx när den nu kommer. Suck posten.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Alltså förvånansvärt lika med dom hörlurarna (Denon D2000 och HD598CS). Men CTH har ju det där härliga mellanregistret. Det som jag aldrig upplevt med en ren solid-state. Lite mer kropp och 3D i allt. Men klangen är väldigt lik mellan CTH och rHead. rHead har dock mer auktoritet i basen så den var en bättre match med mina gamla LCD-2.2.
Inte hunnit spela något sen några dagar så lite tunt på mer jämförelse.

Edit:
Båda tycker hör till den varmare lätt gosiga skalan men inte lika mycket som Violectric V200 tex. Alltså lättlyssnat utan att något skär i öronen. Musikaliskt och väldigt njutbart. Jag tror båda kommer spela riktigt bra med HD6xx när den nu kommer. Suck posten.

Tack för ett utförligt svar!

Jag kan intyga att iaf i mina öron låter rHead fantastiskt med HD650/6XX.

Permalänk
Fyndjägare

Audeze LCD-XC för 9999kr Blocket Helsingborg.

Audeze LCD-XC Slutna High End Hörlurar https://www.blocket.se/vi/78474723.htm

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Inled mig icke i frestelse.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Tjenare. Söker ett par hörlurar för max 3000kr. Vad har ni att rekommendera?

Permalänk
Medlem

@nimren:
Prisjakt.nu?

Lite mer kriterier kanske? Typ av musik, spel, film - komfort etc . annars - ett par blå? Blått är flått
(P.S Är bara lite retsam - var något i kaffet tror jag. )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foolwolf:

@nimren:
Prisjakt.nu?

Lite mer kriterier kanske? Typ av musik, spel, film - komfort etc . annars - ett par blå? Blått är flått
(P.S Är bara lite retsam - var något i kaffet tror jag. )

Sant Men jag flyger väl några gånger per år, så bra om det har bra NC, sen lyssnar jag på mycket blandad musik (dock aldrig hårdrock) men tex lugna favoriter samt house/lounge musik. Spelar aldrig spel så för det behövs de inte. Sen färg spelare ju mindre roll

Permalänk
Medlem

@nimren:
Rent snabbt så hamnar jag aningens under eller över din prisklass - men det låter som om Sennheiser Momentum Wireless med NC kan vara något. Varm och trevlig ljudbild.

https://www.hifiklubben.se/horlurar/bowers--wilkins-px-tradlo...
B&W hade nog det trevligaste ljudet när jag testade senast - dock inte dessa - men med tanke på hur deras P7 lät skulle jag rekommendera att titta på dessa - även om prislappen sticker iväg lite.

Sennheiser 4.50 kan vara något. Lite billigare - men har bra ljudbild. Dock tyckte jag inte om 4.40 för att de tryckte en del och fick mig att känna mig väldigt instängd - så NC lurar är inte för min del - värt att notera är att dessa är ungefär lika stora som Sennheiser Over Ear.

Mitt emellan allt - men bekväma: https://sv-se.sennheiser.com/noise-cancelling-headphone-heads...

Såg att du kan välja färg på Momentum samt B&W luren i alla fall.

Rekommenderar inte Bose eller Sony hörlurarna då jag personligen inte tycker att de låter särskilt bra. Bose har riktigt bra NC - men lite på bekostnad av ljudet - I mitt tycke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foolwolf:

@nimren:
Rent snabbt så hamnar jag aningens under eller över din prisklass - men det låter som om Sennheiser Momentum Wireless med NC kan vara något. Varm och trevlig ljudbild.

https://www.hifiklubben.se/horlurar/bowers--wilkins-px-tradlo...
B&W hade nog det trevligaste ljudet när jag testade senast - dock inte dessa - men med tanke på hur deras P7 lät skulle jag rekommendera att titta på dessa - även om prislappen sticker iväg lite.

Sennheiser 4.50 kan vara något. Lite billigare - men har bra ljudbild. Dock tyckte jag inte om 4.40 för att de tryckte en del och fick mig att känna mig väldigt instängd - så NC lurar är inte för min del - värt att notera är att dessa är ungefär lika stora som Sennheiser Over Ear.

Mitt emellan allt - men bekväma: https://sv-se.sennheiser.com/noise-cancelling-headphone-heads...

Såg att du kan välja färg på Momentum samt B&W luren i alla fall.

Rekommenderar inte Bose eller Sony hörlurarna då jag personligen inte tycker att de låter särskilt bra. Bose har riktigt bra NC - men lite på bekostnad av ljudet - I mitt tycke.

Tack för att snabbt och bra svar. Sennheiser Momentum Wireless är precis i prisklassen så jag kommer att kika närmare på just dessa. Annars är jag även sugen på B&W också trots 1000kr mer.

Edit: Det blir dessa till slut:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sennheiser-pxc-550-wirel...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Inled mig icke i frestelse.

Pengar är till för att brännas! Och de är bra ju. Dock väldigt tunga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Pengar är till för att brännas! Och de är bra ju. Dock väldigt tunga

Jag föredrar ju att handla för mina pengar. Alla har ju inte råd att "bränna" up dem.

Permalänk
Inaktiv

Någon som hört nått om en Schiit Jutenheim 2? De flesta andra amps har fått uppdateringar, så funderar på om det är värt en sådan eller helt enkelt ta sig till Magni 3?

Permalänk
Medlem

@anon8870: Hehe, det är ju rätt stor prisskillnad mellan en Magni 3 och en eventuell Jotunheim 2. Jotunheim fick sig ju en liten uppgradering nu i och med multibit-tillägget, så tveksamt om en 2:a kommer inom en snar framtid. Vad har du för något nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

@Ramses: Hehe, det är ju rätt stor prisskillnad mellan en Magni 3 och en eventuell Jotunheim 2. Jotunheim fick sig ju en liten uppgradering nu i och med multibit-tillägget, så tveksamt om en 2:a kommer inom en snar framtid. Vad har du för något nu?

Mja missade Asgard 2 där i listan, har en Magni 2 nu. Tänkt att ha till Hifiman HE-4XX samt Sennheiser HD6XX.

Hur är det med Arcam rHead jämfört med Asgard 2 t.ex.?