Seagate demonstrerar hårddisk med tekniken Multi Actuator

Permalänk
Melding Plague

Seagate demonstrerar hårddisk med tekniken Multi Actuator

Under OCP-mässan visade Seagate en hårddisk med högre läs- och skrivhastighet än tidigare mekanisk lagring. Prestandalyftet tillskrivs de dubbla läsarmarna och tekniken Multi Actuator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

480Mbit/s är 60MB/s, inget direkt imponerande. Typo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivmaskin

@Dimman: Haha, stämmer bra, MB/s ska det vara! Fixade till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Dimman: Haha, stämmer bra, MB/s ska det vara! Fixade till det

Tänkte väl Spännande ändå att det händer grejjer med mekaniska diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

VArför måste läshuvudet vara litet? Kunde inte hela armen och läshuvudena varit fasta och täckt hela disken? Så slipper man ju flytta något fram och tillbaka manuellt?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

VArför måste läshuvudet vara litet? Kunde inte hela armen och läshuvudena varit fasta och täckt hela disken? Så slipper man ju flytta något fram och tillbaka manuellt?

Väldigt få sektprer blir lästa då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv

Grym teknik hade erövrat hela marknaden år 2003, de som istället köpte WD Raptor vid denna tid borde ha läst på.

Nu 15 år efter, alltså snabbare hdd är superbra många behöver detta. De har dock hård konkurrens när det gäller pris och kvalite. Och jag är lite tveksam på marknaden. Vissa hdd har ju dålig kvalite som det redan är, nå det blir att läsa recensioner.

*edit*
14 TB är hutlöst dyrt i ssd. Undra vad denna hdd kan kosta, när jag läste om och såg storleken blev jag mer intresserad. Men priset lär hamna norr om 5000kr, som en hdd utan denna teknik kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

VArför måste läshuvudet vara litet? Kunde inte hela armen och läshuvudena varit fasta och täckt hela disken? Så slipper man ju flytta något fram och tillbaka manuellt?

Alltså, att ha 1 läshuvud för varje bit?
Förstår du inte själv orimligheten i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, att ha 1 läshuvud för varje bit?
Förstår du inte själv orimligheten i det?

tror han menade om den nuvarande läsararmen kunde se hela skivan utan att mekaniskt läsa som en vindrutetorkare. men tror han inte vet att hårdiskar har flera skivor/lager. hade det varit 1 lager så hade det säkert fungerat

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Den ultimata HDDn kommer tillslut ha ett självständigt läshuvud per skiva?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd

Jättebra komplement till dagens SSD. hade gärna haft en sådan som lagrings disk.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta är väl trevligt, men när det gäller masslagring på 4 TB och högre är jag framförallt ute efter låg strömförbrukning och hög pålitlighet. Jag bryr mig inte så mycket om jag får ut 60, 120 eller 480 MB/s eftersom det främst gäller lagring/arkivering av filer jag sällan använder. Så jag kommer fortsätta använda vanliga hårddiskar i 5400 - 5900 RPM i min NAS, och SSD som huvudlagring i datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Inget nytt, är ju 90-tals teknik.
https://twitter.com/foone/status/927660594840322048

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Den ultimata HDDn kommer tillslut ha ett självständigt läshuvud per skiva?

Inte bara per skiva, utan per sida. Varje skiva har två sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

VArför måste läshuvudet vara litet? Kunde inte hela armen och läshuvudena varit fasta och täckt hela disken? Så slipper man ju flytta något fram och tillbaka manuellt?

Varje skiva har miljontals "spår", cirklar som läshuvudena följer. För det första skulle du alltså behöva miljontals små läsare, en per spår. För det andra så ändras storleken på skivan då temperaturerna ändras. Denna storleksändring är ytterst minimal, men eftersom spåren är så små och nära varandra, så ändras spårens position markant för varje °C, så fasta läsare skulle inte fungera överhuvudtaget. En rörande läsarm behövs för att hitta var det aktuella spåret är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Inte bara per skiva, utan per sida. Varje skiva har två sidor.

Och sen får skivorna 3 lager då behöver man ett läshuvud per lager plus att man ska börja nyttja "gaveln" på skivorna och ha 3 lager där. Då blir det 144 läshuvuden i hårddisken (om hårddisken har 4 skivor). Hårddisken lär dra mycket energi och låta som ett GTX1080 Fe.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Som att titta på en snigel kräla, i dubbel hastighet!

Då det blir fler rörliga delar i dessa diskar så blir de dessutom både dyrare och har fler koponenter som kan fallera. Det känns inte bra. Det känns inte bra alls, faktiskt. Jag står över och fortsätter med mina NVM-E enheter istället. De lär ju också fått en fin bump i kapacitet när de här enheterna är redo för lansering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varje skiva har miljontals "spår", cirklar som läshuvudena följer. För det första skulle du alltså behöva miljontals små läsare, en per spår. För det andra så ändras storleken på skivan då temperaturerna ändras. Denna storleksändring är ytterst minimal, men eftersom spåren är så små och nära varandra, så ändras spårens position markant för varje °C, så fasta läsare skulle inte fungera överhuvudtaget. En rörande läsarm behövs för att hitta var det aktuella spåret är.

SSD FTW

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Mekaniska har lite att ge fortfarande. Hoppas dom bygger vidare för vem vill ha 50 petabyte med 100mbyte läs o skriv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som att titta på en snigel kräla, i dubbel hastighet!

Då det blir fler rörliga delar i dessa diskar så blir de dessutom både dyrare och har fler koponenter som kan fallera. Det känns inte bra. Det känns inte bra alls, faktiskt. Jag står över och fortsätter med mina NVM-E enheter istället. De lär ju också fått en fin bump i kapacitet när de här enheterna är redo för lansering.

Fast även om SSDer får en fin bump i kapacitet, förutsatt att det stämmer, så finns risken att "betydligt större lagringskapacitet än 14TB" blir hyfsat dyrt hur som oberoende bumpningar. Alternativet är snabba diskar RAID 0 med en ok RAID-kontroller vilket också blir dyrare om än inte lika mycket (gissningsvis) och sannolikheten att ett sådant bygge fallerar är även den större. Således tycker jag att det känns djävligt bra för de tillämpningar där priset av SSDer inte går att motivera samtidigt som man behöver mycket lagring och relativt höga hastigheter.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

Så varför inte halvera överföringshastigheten och sänka rotationshastigheten? Det hade givet en tystare disk och så hade kanske risken för haveri på grund av de dubbla läsarmarna också minskat.

Kopplar man in diskarna i en NAS med en 1Gbit/s ethernet koppling så kommer man inte över 120MB/s i hastighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Som att titta på en snigel kräla, i dubbel hastighet!

Då det blir fler rörliga delar i dessa diskar så blir de dessutom både dyrare och har fler koponenter som kan fallera. Det känns inte bra. Det känns inte bra alls, faktiskt. Jag står över och fortsätter med mina NVM-E enheter istället. De lär ju också fått en fin bump i kapacitet när de här enheterna är redo för lansering.

Jag håller med om att det blir fler rörliga delar och det är dåligt, men ökad prestanda är inte alls fel. Säg att man köper 4st och kör de i raid 5 så får man ut ca 42TB data som är hyfsat säker. Säg att detta i hdd väg kostar 4*7000kr= 28 000kr. (gissade 7000kr/st)
Undra vad motsvarande ssd går på för att få ut samma datamängd?
Så visst finns det en marknad, men jag är dock rädd för att den är lite väl hård nitchad, speciellt nu när ssd börjar sjunka i pris igen.

Skrivet av Korkskruv:

Så varför inte halvera överföringshastigheten och sänka rotationshastigheten? Det hade givet en tystare disk och så hade kanske risken för haveri på grund av de dubbla läsarmarna också minskat.

Kopplar man in diskarna i en NAS med en 1Gbit/s ethernet koppling så kommer man inte över 120MB/s i hastighet.

Nu kör man ofta 5200rpm diskar i nas men söktiden blir väl även sämre?
I san som är entuiastversionen av nas (man kan starta os från dessa köra som de satt direkt på sata), så kör man ofta med 10 000rpm diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som att titta på en snigel kräla, i dubbel hastighet!

Då det blir fler rörliga delar i dessa diskar så blir de dessutom både dyrare och har fler koponenter som kan fallera. Det känns inte bra. Det känns inte bra alls, faktiskt. Jag står över och fortsätter med mina NVM-E enheter istället. De lär ju också fått en fin bump i kapacitet när de här enheterna är redo för lansering.

Precis, väntar otåligt på laser skall hitta vägen in i Hårdddiskar också, för vanliga konsumenter och till bra slutkonsumentpriser. Så pleti och Kleti har råd utan att behöva sälja en njure eller två. Laser är överlägset allt.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Har kört seagate nu som andra diskar nu över 20 år förutom samsungs SSD, så detta verkar lovande till lagring kanske slår SSHD firecuda oxå. Bra att det kommer fler prisvärda alternativ istället för ssd 2-4+tb ännu. :/

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Korkskruv:

Kopplar man in diskarna i en NAS med en 1Gbit/s ethernet koppling så kommer man inte över 120MB/s i hastighet.

Precis, det är lite pinsamt skämmigt att efter 18 år (då 1Gbe började säljas i konsumentburkar) kostar 10Gbe idag en faktor 200 mer för bara 10x högre hastighet.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton:
Inte på Perpendicular Magnetic Recording så vitt jag vet då står de ju på höjden och huvudena på båda sidor används för att skriva en enda bit..

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

VArför måste läshuvudet vara litet? Kunde inte hela armen och läshuvudena varit fasta och täckt hela disken? Så slipper man ju flytta något fram och tillbaka manuellt?

Fanns ju förr, användes väl en bit in på 1970-talet. Rymmer dock inte så mycket data.

RF11/RS11
The RF11 disk controller can access up to eight RS11 fixed head disk drives. Each drive stored 524KB of data, addressable on 16 bit word boundaries (most other DEC disk drives had 512 byte blocks). The drive used 128 fixed read/write heads and recorded data on a single nickel-cobalt plated surface. The data transfer rate was 125K bytes per second. The controller occupied the top of a cabinet and had a wire wrapped backplane.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wittwang:

@Dimman: Haha, stämmer bra, MB/s ska det vara! Fixade till det

Det är inte bara jag som har lässvårigheter och skrivsvårigheter. haha

Fel person
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@ajp_anton:
Inte på Perpendicular Magnetic Recording så vitt jag vet då står de ju på höjden och huvudena på båda sidor används för att skriva en enda bit..

Nej, i PMR går magnetfältet ner genom den aktuella biten och kommer tillbaks utspätt genom en större area så att den inte stör närliggande bitar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Perpendicular_recording

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Precis, väntar otåligt på laser skall hitta vägen in i Hårdddiskar också, för vanliga konsumenter och till bra slutkonsumentpriser. Så pleti och Kleti har råd utan att behöva sälja en njure eller två. Laser är överlägset allt.

Hur tänkte du använda laser för magnetisk lagring då ?

Är inte densiteten på magnetisk lagring mycket högre än optisk sen lång tid tillbaka ?

Bara nyfiken på vad du var ute efter..

Dessa diskar är ju egentligen samma sak som att man hade dubbelt så många diskar med halva kapaciteten ihopkopplade i någon form av RAID eller liknande. Sett i det perspektivet borde tillförlitligheten vara större med halva mängden diskar som istället har dubbla uppsättningar läsarmar, detta då du får halva mängden spindel-lager, motorer, kretskort samt chassin, dessutom på halva fysiska utrymmet.

Tror Seagate har räknat ganska bra på att det finns ekonomi i detta, inte för svenssonburken utan för dessa enorma datacenter som är totalt proppade med diskar, där är även golvyta en kostnad per gigabyte !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.