Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

– Ungefär hälften av 400 000 personer som vi aviserat har betalt in sina avgifter, säger Peter Hesslin, terminalchef för Postnord i Sverige, till SVT Nyheter.

Det framgår inte hur de fått fram den siffran. Räknas endast försändelser som aviserats för minst 14 dagar sedan, eller räknas även försändelser som precis aviserats per brev och där brevet inte ännu kommit fram? Även om de flesta som betalar nog betalar snabbt, får man räkna med att vissa kanske inte har möjlighet att betala förrän efter ett par dagar, i synnerhet om man inte kan betala innan man får ett papper med ett spårningsnummer.

En förvirrande grej är att de skriver att 400.000 personer (inte försändelser) aviserats. I den händelse att en person fått flera avier, menar de då att personen betalat för samtliga försändelser eller bara att personen betalat för minst en försändelse?

Citat:

Trots att antalet inkomna paket minskar nu, ligger det ändå nära en halv miljon paket på terminalen i Örebro där kunderna inte har fått någon avisering.

Man har alltså aviserat 400.000 personer och har 500.000 paket som inte aviserats. Hur stor andel av paketen har man då aviserat? Det låter enkelt att slå ihop 400.000 och 500.000 till 900.000, men vi vet ju inte hur pass många det är som har fått fler än en avisering. Hur långt efter ligger de med aviseringen?

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på postnords hantering;
Beställde lite grejer från USA som skickades iväg 1:a, 13:e och 15:e mars alla i vadderade kuvert av lika storlek. De två sista fick jag hem i brevlådan igår medans den från 1:a har jag fått brev idag att moms ska betalas. Alla ser ju likadana ut. Avsändaren skickar dessa med DHL till Nederländerna och därefter med vanlig post.
Ska man verkligen behöva vänta en månad på att få fakturan? Och varför så inkonsekvent med vilka försändelser som ska betalas?
Sen kan man ju undra varför post från Nederländerna ska förtullas. Har inte vi fri rörlighet inom EU? Jag ser ju på breven att PostNL har stämplat om försändelserna och avsändaren har angett en lokal returadress i NL.
Nån mer som råkat ut för liknande hantering?

Permalänk
Medlem

@Ohnmat: Post från Nederländerna ska förtullas om det bara handlar om transit och det inte förtullades i Nederländerna. Krävs hur som helst manuellt arbete med att registrera, fota och föra in uppgifterna i rätt system. Hade paketen CN22/CN23-deklarationer?

Permalänk
Medlem

Breven hade en customs declaration men som sagt brukar jag aldrig behöva betala för dessa. Fått 4 st i mars redan men bara den femte (och äldsta) behöver betalas för.

Skrivet av Petterk:

@Ohnmat: Post från Nederländerna ska förtullas om det bara handlar om transit och det inte förtullades i Nederländerna. Krävs hur som helst manuellt arbete med att registrera, fota och föra in uppgifterna i rätt system. Hade paketen CN22/CN23-deklarationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

@Kommenterande: de skickade det ifrån usa 13 mars/14 mars . var en inte direkt räkning utan en upplysning om fått ett paket från utlandet att skulle gå in på moms.postnord.se där kunde betala det med swish eller kort tog swish.
De hade bifogat koll-id i brevet. Plus när angav koll-id och mitt postnummer kunde jag se en bild som de hade fotat av.
Så de ta bild på försändelsen iaf.
Detta var köpt via ebay från USA då

Väntar fortfarande på mitt paket från USA som anlände till Sverige 15e mars. När jag söker på paketet hos Postnord.se så står det som "Under tullbehandling", försökte testa din länk med samma försändelseID som innan och det gav 0 resultat. Är Postnord bara väldigt långsamma nu eller vad händer? Första gången det tar så lång tid, brukar ha paketet hemma inom 7 dagar. Nu är det 3 veckor sedan jag beställde skiten :/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Breven hade en customs declaration men som sagt brukar jag aldrig behöva betala för dessa. Fått 4 st i mars redan men bara den femte (och äldsta) behöver betalas för.

Finns det inga indikationer på att paketet är förtullat så ska ju PostNord fånga upp det och deklarera/be om moms. Är det du som är mottagaren på DHLs fraktsedel?

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Inkörningsproblem eftersom de ändrat hanteringen. De har ändrat sina rutiner och system, och anställt flera hundra nya. Så 3-4 veckor bara för att få ut aviseringen verkar inte konstigt för stunden.

Permalänk
Medlem

@Pamudas: skriv in postnummer också fick ett papper står också ett nummer ta ring fråga dem varför det dröjer osv

Permalänk
Medlem

***VARNING RANT!****
URGELs alla djäklar vad frustrerande det är att ha att göra med Postnord - eller rättare sagt - försöka få tag i dem.
Man får ut en betalnings instruktion - som inte berättar för fem örae VAR man skall gå för att kunna göra betalningen eller hur. Det står inte lättillgängligt på sidan heller. När man ringer är det dock det första de säger. Borde kunnat vara med i utskicket kanske?

När man sedan kommer dit och viull se vad det är man betalar för - då Postnord lägger på ett nytt spårningsnummer som tar bort allt och inte lägger upp bilden som de hänvisar till - ja då har man det roliga med att bli urkastad ur en chatt som inte funkar i Chrome, fryser tre gånger i Edge samt inte alls vill ta emot en fråga från Firefox.

Telefonköö - jajamen- bara sex nummer innan mig. Nu, fyrtio minuter senare har jag haft plats ett i snart tjugo minuter...

Fy fan för den lede... Ta betalt - det kan ni, men att lagligen visa upp VAD det är ni tar betalt för klarar ni inte av? GRRRRRR
****Slut på rant****

Om allt funkade som det skulle - skulle jag gladeligen betala rakt av för att få mina saker då jag ändå räknar kallt med det - men jag vill veta VAD det är jag skall betala för samt när jag i sådana fall kan räkna med att få det.

Permalänk
Medlem

@robbankentor: frakten var redan alltid betald av köparen eller säljande företaget, Postnord jobbade inte gratis så det är absurt att börja ta ut såna här höga avgifter för paket som tex. kostar 1 krona. Hanteringsavgiften borde vara progressiv och anpassad efter varans värde, tex. om varan kostar 1-10 kr då ska avgiften vara högst 10 kr. Den höga hanteringsavgiften är kanske till för att skada Kinas ekonomi, och passa på att suga ut egna medborgare för att finansiera ett paket-övervakande system. Och sen när världshandeln saktar ner, då kommer de inte att skylla på sig själva utan på snåla konsumenter. Jag har nu fått ca 10 avier för olika paket som sammanlagt är värda ca 25 kr, och för dessa uppmanas jag betala ca 800 kr.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Väntar fortfarande på mitt paket från USA som anlände till Sverige 15e mars. När jag söker på paketet hos Postnord.se så står det som "Under tullbehandling", försökte testa din länk med samma försändelseID som innan och det gav 0 resultat. Är Postnord bara väldigt långsamma nu eller vad händer? Första gången det tar så lång tid, brukar ha paketet hemma inom 7 dagar. Nu är det 3 veckor sedan jag beställde skiten :/

Mitt sista wish paket anlände till Sverige 26e februari men väntar fortfarande på postens hantering så du har nog nån vecka kvar

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Fy fan för den lede... Ta betalt - det kan ni, men att lagligen visa upp VAD det är ni tar betalt för klarar ni inte av? GRRRRRR

Jag har inte haft möjlighet att testa, men har hört sägas att man nyss infört att mottagaren kan se ett foto av försändelsen genom att gå till betalningssidan. När du sedan tittat på fotot, kan du kanske avgöra om det är värt att betala eller ej.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande:
Det kan jag bekräfta så sent som det jag fick igår, det var fotografier på paketen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@robbankentor: frakten var redan alltid betald av köparen eller säljande företaget, Postnord jobbade inte gratis så det är absurt att börja ta ut såna här höga avgifter för paket som tex. kostar 1 krona. Hanteringsavgiften borde vara progressiv och anpassad efter varans värde, tex. om varan kostar 1-10 kr då ska avgiften vara högst 10 kr. Den höga hanteringsavgiften är kanske till för att skada Kinas ekonomi, och passa på att suga ut egna medborgare för att finansiera ett paket-övervakande system. Och sen när världshandeln saktar ner, då kommer de inte att skylla på sig själva utan på snåla konsumenter. Jag har nu fått ca 10 avier för olika paket som sammanlagt är värda ca 25 kr, och för dessa uppmanas jag betala ca 800 kr.

Hade du beställt via DHL hade du blivit uppmanad att betala 1250kr.

Permalänk

Tycker ni det är skäligt av postnord att vilja ha betalt för ett paket som har varit hos deras importhantering i en månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

@Kommenterande:
Det kan jag bekräfta så sent som det jag fick igår, det var fotografier på paketen.

Om dessa saknas på sidan kan du alltid få fotografierna av kundtjänst, de fotograferar varje paket.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Då någon i Kina inte kan göra en importdeklaration för 10 kr så bör du väl rimligen inte kunna göra det i Sverige heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@robbankentor: frakten var redan alltid betald av köparen eller säljande företaget, Postnord jobbade inte gratis så det är absurt att börja ta ut såna här höga avgifter för paket som tex. kostar 1 krona. Hanteringsavgiften borde vara progressiv och anpassad efter varans värde, tex. om varan kostar 1-10 kr då ska avgiften vara högst 10 kr. Den höga hanteringsavgiften är kanske till för att skada Kinas ekonomi, och passa på att suga ut egna medborgare för att finansiera ett paket-övervakande system. Och sen när världshandeln saktar ner, då kommer de inte att skylla på sig själva utan på snåla konsumenter. Jag har nu fått ca 10 avier för olika paket som sammanlagt är värda ca 25 kr, och för dessa uppmanas jag betala ca 800 kr.

Vad betalade du för frakten? Om det är tio paket och dom kommer från kina borde det kosta runt 100:- per paket om det ska vara rätt och postnord tjänar pengar på paketet. Så länge postnord inte tjänar på att leverera ditt paket är det vi skattebetalare som betalar din frakt och det är fel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@robbankentor: jag har läst dina inlägg och du svarar alltid emot oss som har paket, jobbar du kanske på Postnords hanteringsavdelning?

Permalänk
Medlem

@frer8833: Svårt att ta han seriöst, PostNord Sverige skulle gå med vinst om de inte gav koncernbidrag till PostNord Danmark och speditionsavgiften är inte för att täcka upp för andra kostnader. Staten är bara ägare här och inte samma sak som bolaget, de går inte in och täcker upp för varenda förlust, vore inte ens lagligt att så göra. Sen måste det ju finnas några förluster till att börja med. Det är PostNord och deras kunder som betalar för Världspostföreningens avtal, det är inget som tas ur statsbudgeten.

Avgiften har inget med hur mycket Kina betalar i terminalavgifter att göra, men vad det gäller speditionsavgiften så är den rimlig sett till vad andra länder tar och Kina behåller sin fördel med billig frakt. Kina själv har moms på alla postorderförsändelser, tar speditionsavgifter och har strafftullar på många varor härifrån, så hade man velat straffa Kina eller kompensera för postavtalen hade man inte gjort allt enligt regelboken och tagit ut en av de lägsta avgifterna i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag har inte haft möjlighet att testa, men har hört sägas att man nyss infört att mottagaren kan se ett foto av försändelsen genom att gå till betalningssidan. När du sedan tittat på fotot, kan du kanske avgöra om det är värt att betala eller ej.

Inte för att låta tyken - men vet du vad det stod? Vi kan inte visa foto vid det här tillfället - kontakta kundkontakt. Känns som om det sitter en rejäl sado på andra sidan och njuter alla själar som förgår i Postnords virrvarr av krumbukter

Permalänk
Medlem

Kommer alltid betalningskraven innan de skickar vidare försändelsen eller kan man få en otrevlig överraskning senare likt med couriers?

Fick till slut mitt paket från AliExpress som jag väntat på en och en halv månad, en liten komponent värd några tior. Paketet verkar vara skickat från Singapore, delen med tulldeklarationen har blivit övertäckt med en vit klisterlapp och gör den väldigt svårläst, går dock att tyda gift ikryssat och $5 värde om man anstränger sig.

Varför har det inte kommit något momskrav tro? Kan det vara för att det registrerades innan de nya reglerna? 02/26 har jag status "Departed country of origin" nästa post är 03/21 "Shipment with local shipping company".

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Vad betalade du för frakten? Om det är tio packet och dom kommer från kina borde det kosta runt 100:- per packet om det ska vara rätt och postnord tjänar pengar på packetet. Så länge postnord inte tjänar på att leverera ditt packet är det vi skattebetalare som betalar din frakt och det är fel.

Du får inte köpa packet, inte ens om packet kommer från Kina. Slavhandel har förbjudits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Kommer alltid betalningskraven innan de skickar vidare försändelsen eller kan man få en otrevlig överraskning senare likt med couriers?

Fick till slut mitt paket från AliExpress som jag väntat på en och en halv månad, en liten komponent värd några tior. Paketet verkar vara skickat från Singapore, delen med tulldeklarationen har blivit övertäckt med en vit klisterlapp och gör den väldigt svårläst, går dock att tyda gift ikryssat och $5 värde om man anstränger sig.

Varför har det inte kommit något momskrav tro? Kan det vara för att det registrerades innan de nya reglerna? 02/26 har jag status "Departed country of origin" nästa post är 03/21 "Shipment with local shipping company".

För att det inte är moms på gåvor för 5 USD.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Kommer alltid betalningskraven innan de skickar vidare försändelsen eller kan man få en otrevlig överraskning senare likt med couriers?

Kan Postnord bevisa att du tagit emot försändelsen? Om de inte har bevis på det utan bara lade ner den i din brevlåda, kan du ju hävda att de måste ha gett försändelsen till grannen som lagt beslag på försändelsen och att du inte har lust att betala förrän du får din försändelse eller att du önskar välja alternativet att låta försändelsen gå tillbaka till avsändaren men att du inte kan skicka tillbaka den förrän Postnord skaffat fram försändelsen åt dig. Kurirer brukar kräva någon form av kvittering så att de ska kunna skicka en räkning efteråt.

Skrivet av Pyoko:

Fick till slut mitt paket från AliExpress som jag väntat på en och en halv månad, en liten komponent värd några tior. Paketet verkar vara skickat från Singapore, delen med tulldeklarationen har blivit övertäckt med en vit klisterlapp och gör den väldigt svårläst, går dock att tyda gift ikryssat och $5 värde om man anstränger sig.

Varför har det inte kommit något momskrav tro?

De kanske trodde på påståendet att det var en gåva. Om du väntat på det i en och en halv månad, kanske det passerade tullhanteringen före första mars men sedan kom bort och först nu dök upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Kan Postnord bevisa att du tagit emot försändelsen?

Paketet var ju registrerat (var tvungen att hämta det) så jag antar det.

Skrivet av Petterk:

För att det inte är moms på gåvor för 5 USD.

Skrivet av Kommenterande:

De kanske trodde på påståendet att det var en gåva.

Så är det något som de plötsligt börjat respektera då? Trodde inte "gåva" haft någon relevans på 10-15 år, sedan de insåg att varenda mindre handlare i hela världen skickade sina paket så. Och gör inte 99% av alla Asien-handlare fortfarande det? Känns som ett ganska konstigt hål att lämna kvar om de annars gör allt annat så rigoröst.

Permalänk
Medlem

Jahopp, då har man fått ett sms om att man ska betala tull och moms på en försändelse. Smidigt att man kan swisha in pengarna, men samtidigt en jävligt osäker implementation.

En länk till "bild av paketet" som givetvis inte funkar. Inget kolli-id, varken det amerikanska (jag tror paketet kommer från USA) eller det svenska. Ingen adressat angiven heller, så jag vet ju inte ens att paketet är till mig (i princip kan ju vilken fåne som helst ange mitt telefonnummer och hoppas på att jag betalar avgifter & moms).

Sen är momsen fel, dels så är det ören med och dels vet i fan hur dom drömt ihop varuvärdet. Nåja den som lever får se och det ska bli skoj att se hur svårt det är att få göra rätt för sig i efterhand...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag har inte haft möjlighet att testa, men har hört sägas att man nyss infört att mottagaren kan se ett foto av försändelsen genom att gå till betalningssidan. När du sedan tittat på fotot, kan du kanske avgöra om det är värt att betala eller ej.

Jodå, det finns en länk som inte fungerar. Varken för mig idag, eller för kollegan för ett par dagar sen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Paketet var ju registrerat (var tvungen att hämta det) så jag antar det.

Aha. Ja, var det rekommenderat, sparar de förstås en namnteckning och uppgift om vilken identitetshandling som visades upp.

Skrivet av Pyoko:

Så är det något som de plötsligt börjat respektera då? Trodde inte "gåva" haft någon relevans på 10-15 år, sedan de insåg att varenda mindre handlare i hela världen skickade sina paket så. Och gör inte 99% av alla Asien-handlare fortfarande det? Känns som ett ganska konstigt hål att lämna kvar om de annars gör allt annat så rigoröst.

Om du får en gåva av den kusin i Kina, ska det förstås vara momsfritt. Hur lätt de går på något sådant vet jag inte. Det kanske är större sannolikhet att de går på det om både avsändare och mottagare har svenska namn och CN22-blanketten är ifylld på svenska, eller om både avsändare och mottagare har kinesiska namn.

Sedan kan förstås Postnord missa någon försändelse som råkar slinka igenom av misstag. Det är ju t.ex. inte tull & moms på vanliga brev och vykort och din försändelse kanske förväxlades med något sådant om de bara tittade lite slarvigt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Ingen adressat angiven heller, så jag vet ju inte ens att paketet är till mig (i princip kan ju vilken fåne som helst ange mitt telefonnummer och hoppas på att jag betalar avgifter & moms).

Framgår det inte vad adressaten har för postnummer? Kolla om det stämmer med ditt eget. Jag har för mig att det stod någonstans (kolla några tiotal sidor bak i tråden) att Postnord skulle avisera per brev om du inte betalar inom tre dagar och åtminstone då får du veta vem adressaten är.

Jag får intrycket av att sidan https://moms.postnord.se/ är något som satts ihop i all hast som man inte hunnit buggtesta ordentligt ännu.