Permalänk
Medlem

LG OLED B7 - är den värd att köpa?

Halloj på er.
Det är så att vi haft en Sony kld48 lcd tv från 2014 som min familj köpte i sambandet med Fotbolls VM. Jag var väldigt arg att dom inte köpt 55tum då min pappa klagade på att det var för stort.
Vi har nu bestämt oss för att köpa ny tv då min pappa vill ha en smart tv då han tror att man får bättre bild av det haha.
Så jag passade på då och övertala honom om att köpa LG b7 55tum.
Har kollat runt så mycket på TVn och allt är bara positivt över den.
Min fråga är då är den värd att köpa idag 2018 för 15000kr eller finns det någon tv i samma pris klass som det vore dumt att inte ta istället för lg b7 ?
Är det framtidssäkert att köpa den ?

Förtydligade rubrik från "Lg B7 55tum 2018"/Thomas
Permalänk
Bildexpert 📺

Kort svar: Ja, det är en toppmodell och ersättaren som kommer i år (B8) är inledningsvis uppemot dubbelt så dyr.

Det är "framtidssäkert" (det finns inget som är "framtidssäkert") på så sätt att det är just en toppmodell och därför har i stort sett alla moderna finesser som är aktuella idag.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag googlat så är livslängden på B7 teoretiskt 100.000 timmar, upp ifrån tidigare modeller som hade närmare 40-60000eller något.

Men det finns ju inga enheter som är så gamla, OLED tekniken är ju så ny, men så länge man är lite försiktig med inbränning och kanske glor 4-6 timmar om dagen i snitt så lär den ju överleva 10-15 år tycker man...

Tror ni man vågar hoppas på att B7 kommer sänkas i pris när B8 släpps?

Permalänk
Medlem

Hej,

Om taket är 15 000 så är det definitivt den tv jag hade köpt idag Jag äger en 55 B6 och är super nöjd. Gillar man Ambilight och vill ha Android Tv som OS (lite mer valmöjligeheter än WebbOS som LG kör med) på köpet så kan man välja https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231526 som är nog jämlik med B7:an!

Permalänk

Har själv en OLED B7 och har aldrig varit med om något liknande vad gäller bildkvalitet
HDR material blir helt magiskt med MPC-HC & MadVR
Kör man inte någon dedikerad PC till TVn funkar även inbyggda Netflix/Amazon Prime 4k UHD HDR Utbud riktigt bra.
Kollar aldrig på vanlig TV då jag endast har en vanlig IPTV HD box från BBB och bildkvalitén är kass. Skulle vilja testa med CA kort för att se om bildkvaliteten blir bättre.
Edit*
Det inbyggda WebOS är galet snabbt och användarvänligt ja tom den medföljande Magic Remoten är en upplevelse i sig

Gör dig själv en tjänst o beställ vettigt ljud också då det är halva upplevelsen. Köpte LG SJ5 ljudlimpa för ca 2200kr och har inte ångrat det en sekund. Smidigt, trådlöst & elegant då färgtemat matchar TVn

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG OLED B7 55" på Black Friday, 13990 kr. Överlag är jag väldigt nöjd, bilden är fantastiskt bra. WebOS 3.5 har fått mig att pensionera Chromecast och till och med ljudet är acceptabelt. Gick från 42" plasma. Ångrar kanske lite att jag inte slog till på 65" direkt.

Enda smolket har varit att jag fått byta ut panelen två gånger. Första panelen fick en vit pixel efter några dagar, men LG kom och bytte efter ett par veckor. Dessvärre visade sig utbytespanelen vara transportskadad (bockad) vilket gjorde att jag fick vänta ytterligare några veckor på en ny panel. Den sistnämnda har dock funkat perfekt i ett par månader.

Om den är värd sitt pris är förstås svårt att säga - men när jag idag ser på en vanlig LED-tv så stör jag mig på grådassigheten i svärtan på de apparaterna jämfört med min OLED där man inte kan skilja svarta partier i bilden från den tunna svarta ramen kring skärmen.

Tillägg: Enda "nackdelen" jag kommit på är att eftersom fjärrkontrollen inte använder IR så kan jag inte styra volymen på min Sonos Soundbar via tevens fjärrkontroll. Kanske finns någon "repeater" som omvandlar radiosignalerna från knappttryckningar på Magic Remote till IR som soundbaren kan programmeras på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Tror ni man vågar hoppas på att B7 kommer sänkas i pris när B8 släpps?

Den är redan på låg nivå och lär inte ändras mycket, kanske rent av öka när den tar slut eftersom det är en populär modell. TV-apparater lanseras till skyhöga priser nu under våren och sedan sjunker de med så mycket som till hälften lagom till Black Friday.

Så antingen köper man nu B7 nu när den redan är prissänkt. Eller så väntar man till nov-dec för B8.

Permalänk
Skrivet av Lupson:

Tillägg: Enda "nackdelen" jag kommit på är att eftersom fjärrkontrollen inte använder IR så kan jag inte styra volymen på min Sonos Soundbar via tevens fjärrkontroll. Kanske finns någon "repeater" som omvandlar radiosignalerna från knappttryckningar på Magic Remote till IR som soundbaren kan programmeras på?

Testa köra drivrutinen från en annan tillverkare än Sonos när du konfigurerar Magic Remoten till soundbaren.
Min digitalbox är en Arris men när jag konfa magi remoten för att kunna styra denna så funkade det inte med just Arris drivrutiner. Testade några olika ur listan och vips så funka det.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Gillar min B7, men sitter du längre bort än 3m tycker jag personligen att 55 är för litet.
Har min i sovrummet så den är ganska lagom, men i vardagsrummet hade den varit för liten.
Gråskalan är lite halvtaskig i sämre bild kvalité, kanske alla är på alla Tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupson:

Enda "nackdelen" jag kommit på är att eftersom fjärrkontrollen inte använder IR så kan jag inte styra volymen på min Sonos Soundbar via tevens fjärrkontroll. Kanske finns någon "repeater" som omvandlar radiosignalerna från knappttryckningar på Magic Remote till IR som soundbaren kan programmeras på?

Fjärrkontrollen använder inte, men den har IR!

Bara att ställa in, se sonos egna guide:

https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4267/~/con...

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter på en 65" B7 men den är för stor för mitt rum så jag letar efter någon som vill byta sin 55" + pengar mot min.

Permalänk

@Lupson: Testa att välja Philips när du konfar den i TV:n! Verkar funka för många inkl. mig.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska inte stjäla trådstartarens tråd så startar ev ny tråd ifall jag inte får ordning på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den är redan på låg nivå och lär inte ändras mycket, kanske rent av öka när den tar slut eftersom det är en populär modell. TV-apparater lanseras till skyhöga priser nu under våren och sedan sjunker de med så mycket som till hälften lagom till Black Friday.

Så antingen köper man nu B7 nu när den redan är prissänkt. Eller så väntar man till nov-dec för B8.

Får nog bli att vänta tills nästa Black Friday...
Min fina TV åkte ju i backen nyss pga en efterbliven katt

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Grymt blir ju riktigt taggad på B7
Nej men sen men tanke på dom 55 modeller som finns ute nu är det ju fsktiskt B7 som sticker ut.
Gillade inte samsungs Qled tyckte ljuset var för starkt vilket i sig är Qled telniken om jag förstått rätt.
Tror inte heller priset kommer gå ner mer liksom.
Hade ju dock varit nice att klippa denna tv i samband med något annat erbjudande typ typ Soundbar på köpet. Vet att mediamarkt hade en soft deal där man fick andra varan för halva priset. Vi får väl

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kazimbz:

Gillade inte samsungs Qled tyckte ljuset var för starkt vilket i sig är Qled telniken om jag förstått rätt.

Du ställer in ljusstyrkan efter rummet och det är ett reglage på TV:n som är ett av de mesta grundläggande reglagen. Hur det ser ut i butik säger egentligen ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ställer in ljusstyrkan efter rummet och det är ett reglage på TV:n som är ett av de mesta grundläggande reglagen. Hur det ser ut i butik säger egentligen ingenting.

Jaha shit ok.
I butiken (jag vet man ska inte tro på allt dom säger) på MM så menade han att Qled var inget jag skulle ha om man var ljuskänslig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ni har inte funderat på Samsung QLED 55"? Ni kommer spara några tusenlappar, och om det är fotboll som ni ska se kanske den till och med är att föredra över OLED? Mitt bästa tips är att gå till en affär och göra blindtest på dem.

Permalänk

Jag har två B6 är tvär nöjd aldrig mer LED

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Ni har inte funderat på Samsung QLED 55"? Ni kommer spara några tusenlappar, och om det är fotboll som ni ska se kanske den till och med är att föredra över OLED? Mitt bästa tips är att gå till en affär och göra blindtest på dem.

Funderar man på en OLED kommer knappast en LED att duga.
Oavsett om samsung gör sitt bästa för att förvirra konsumenter med namn.

Permalänk
Medlem

@Kazimbz: En av fördelarna som LED/LCD fortfarande har jämfört med OLED är att toppmodellerna är kapabla att skicka ut kraftigare ljus när man visar HDR-material. Det betyder alltså inte att hela bilden blir ljusare hela tiden, utan att de delar av bilden som borde vara mycket ljusare (t.ex. lampor, solen, blänk i reflektioner) också kommer kunna vara det.

Om det inte är något för dig så är det ju en mindre anledning att gå på den tekniken.

Permalänk

inte köpa en c7 istället för b7 kostar lika mycket

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min LG OLED 55 C7 (endast stativet som skiljer sig från B7) men WebOS tappar connection efter 30-40 minuters tittande. Ingen aning om varför den beter sig så, har kört alla uppdateringar och factory resets m.m. Samma sak gäller för skärmdelning som ibland fungerar direkt till TV:n via wifi, men oftast inte. Så jag har inte pensionerat vår ChromeCast ännu... den är det enda som fungerar utan avbrott.

Så panelen kan jag varmt rekommendera, WebOS... not so much.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

inte köpa en c7 istället för b7 kostar lika mycket

Är typ samma TV också. Inte mycket mer än ramen och stativet som skiljer vill jag minnas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är typ samma TV också. Inte mycket mer än ramen och stativet som skiljer vill jag minnas.

Stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Är mycket nöjd med min LG OLED 55 C7 (endast stativet som skiljer sig från B7) men WebOS tappar connection efter 30-40 minuters tittande. Ingen aning om varför den beter sig så, har kört alla uppdateringar och factory resets m.m. Samma sak gäller för skärmdelning som ibland fungerar direkt till TV:n via wifi, men oftast inte. Så jag har inte pensionerat vår ChromeCast ännu... den är det enda som fungerar utan avbrott.

Så panelen kan jag varmt rekommendera, WebOS... not so much.

Har läst att nätverksimplementationen inte ska vara den bästa på dessa apparater, med tveksam Wifi och billig 10/100-port. Själv har jag inga större problem med min C7 förutom att Netflix ofta börjar streama i lägre kvalitet och går över till full kvalitet efter 30 sekunder. Har du testat byta Wifi-band?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazimbz:

Halloj på er.
Det är så att vi haft en Sony kld48 lcd tv från 2014 som min familj köpte i sambandet med Fotbolls VM. Jag var väldigt arg att dom inte köpt 55tum då min pappa klagade på att det var för stort.
Vi har nu bestämt oss för att köpa ny tv då min pappa vill ha en smart tv då han tror att man får bättre bild av det haha.
Så jag passade på då och övertala honom om att köpa LG b7 55tum.
Har kollat runt så mycket på TVn och allt är bara positivt över den.
Min fråga är då är den värd att köpa idag 2018 för 15000kr eller finns det någon tv i samma pris klass som det vore dumt att inte ta istället för lg b7 ?
Är det framtidssäkert att köpa den ?

Jag är supernöjd med min B7:a.

Jämförde den mot min några år äldre Samsung JU7505 och det som slog en direkt var skillnaden i kontrast. Min Samsungs (som fick väldigt bra recensioner när den kom) svarta partier såg verkligen gråa ut i jämförelse med B7:ans, något som jag inte ens riktigt tänkt på förut ..

Nä, jag kan inte annat att rekommendera den och tycker absolut den är värd några tusenlappar till än vad en schysst LED skulle kosta. Några tusenlappar betyder ju inte så mycket spritt över alla år som ni/du kommer att ha TV:n.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag är supernöjd med min B7:a.

Jämförde den mot min några år äldre Samsung JU7505 och det som slog en direkt var skillnaden i kontrast. Min Samsungs (som fick väldigt bra recensioner när den kom) svarta partier såg verkligen gråa ut i jämförelse med B7:ans, något som jag inte ens riktigt tänkt på förut ..

Nä, jag kan inte annat att rekommendera den och tycker absolut den är värd några tusenlappar till än vad en schysst LED skulle kosta. Några tusenlappar betyder ju inte så mycket spritt över alla år som ni/du kommer att ha TV:n.

Grymt tack blir nog b7 kommer kolla vad MM har för erbjudanden imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Har läst att nätverksimplementationen inte ska vara den bästa på dessa apparater, med tveksam Wifi och billig 10/100-port. Själv har jag inga större problem med min C7 förutom att Netflix ofta börjar streama i lägre kvalitet och går över till full kvalitet efter 30 sekunder. Har du testat byta Wifi-band?

Med just dessa modeller B7 / C7 ska man om man kör wifi 5Ghz bandet AC protokoll ställa in manuellt sin router för kanal 36.
Var hemma hos xet idag faktiskt och redde ut den delen, hennes router var inställd på auto och använde kanal 100 = 6-7 mbit bara till TV efter byte till kanal 36 = 130mbit till TV, det på en 100mbit lina som ger med kabel ca 125-135mbit när man mäter..

Hennes sovrumsTV som är en mindre 55" också LG dock ej OLED uppförde sig sig likadant, som löste sig också, så verkar vara en LG grej.
Är en villa så inga direkt störande andra nät nära.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack till alla.
Idag köptes en Lg B7 55tum

Skickades från m.sweclockers.com