Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp mig förstärka min wifi signal i källaren

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstärka min wifi signal i källaren

Hallå!

På ovanvåningen där de flesta av oss lever är även vår router. Jag är undantaget och sitter i källaren. Till min dator i källaren har jag dragit en nätverkskabel får att få bra uppkoppling. Det som lider är min surfplatta och telefon som använder sig av wifi.

Har ni något tips på vad jag kan använda mig av för att skapa en ny wifi punkt i källare? Kabel finns ju redan där så något smidigt borde det finnas.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Valfri trådlös router, stäng av DHCP och koppla in sladden i LAN-portarna så får du en accesspunkt+switch ( vissa routrar har en inställning för att ställa in den i rent AP-läge ).

Permalänk
Rekordmedlem

Låt bli att skaffa en router och gör det i stället seriöst, skaffa en accesspunkt, tex en Ubiquiti och använd en switch för att få fler ethernetportar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte mest om det kanske fanns något lätt lösning, t.ex plugga in en antenn i datorn och sprida vidare signalen i rummet jag är i Vill ha så billig lösning som möjligt.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Har du trådlöst nätverk i datorn?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SStar:

Tänkte mest om det kanske fanns något lätt lösning, t.ex plugga in en antenn i datorn och sprida vidare signalen i rummet jag är i Vill ha så billig lösning som möjligt.

Tekniskt sett kan du fixa wifi i datorn och brygga nätverksanslutningen men det är en nödlösning och en acesspunkt är en mycket bättre lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skaffa en accesspunkt och ställ in samma SSID och lösenord som du har på ditt befintliga wifi så hoppar enheterna mellan beroende på var du befinner dig i bostaden.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Skaffa en accesspunkt och ställ in samma SSID och lösenord som du har på ditt befintliga wifi så hoppar enheterna mellan beroende på var du befinner dig i bostaden.

Låter som en bra ide men fungerar sällan så bra. Enheterna håller i regel fast i en ap så länge den kan innan den till slut hoppar över...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Låter som en bra ide men fungerar sällan så bra. Enheterna håller i regel fast i en ap så länge den kan innan den till slut hoppar över...

Om enheter håller kvar i en accesspunkt gör inte så mycket om det inte är viktigt att kunna springa omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Om enheter håller kvar i en accesspunkt gör inte så mycket om det inte är viktigt att kunna springa omkring.

Då kan man ju ha flera ssid om det inte är viktigt att kunna springa omkring-.-

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.