Samsung släpper TV-apparater med 120 Hz och stöd för AMD Freesync under 2018

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benizakura83:

65" i full hd......yuck

Sitter man 3m från TVn så blir det ungefär samma sak som att sitta ca en meter från en 24"skärm med 1080p.
Nu brukar man väl sitta ännu lite närmre en datorskärm så upplevelsen blir väl generellt sett aningen mer tillfredsställande pixeltäthet jämfört med en vanlig 24"1080p... typ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: ojdå, här visar man sin politiska kunskap på bästa skämskuddenivå, haha Nåja, då blev min liknelse än bättre. You win some, you lose some

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilka OLED? Samsung tillverkar inga stora OLED-paneler.

Bara for att jag fixar mat behover det inte betyda att jag lagar mat. Jag ville mest detta skall komma till OLED-paneler med.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Fixa detta i OLED när ni ändå håller på Samsung!!

Och till priset av en tia.. FIXA NU!!

Skrivet av Benizakura83:

@HappySatan:

Förstår inte hur dom tänker, är det meningen att detta ska vara en spel-tv till konsoler? till gamla konsoler då eller? 4k
är väl det som gäller för Xbox one s,Xbox one x, ps4 pro.

Eller är det för datorer vilket låter ännu värre.

Nu är det uppskalad 4K det handlar om. Konsolerna är inte kraftiga nog för "Riktig" 4K.

Skrivet av PsyCor:

Hur nära din TV sitter du? Sitter du på ett normalt avstånd så är skillnaden mellan 1080p och 4k minimal.

Det där stämmer inte alls. Farsan har en 60" i 1080P och man ser pixlarna klart.. även på längre avstånd.

Skrivet av Cheewie:

Bara for att jag fixar mat behover det inte betyda att jag lagar mat. Jag ville mest detta skall komma till OLED-paneler med.

Riktigt dålig jämförelse. Samsung gör sina egna paneler och eftersom de inte producerar OLED-paneler så kan de inte producera en TV "in-house" med OLED. Eller du kanske kan visa dem till en butik som säljer OLED paneler direkt från hylla som hos t.ex. ICA?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför 120hz på TV? Filmer och TV kanaler visas i 24 fps. Konsoler är 60 fps. Över 60hz på TV är helt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Köper jag en TV vill jag gärna ha den i ganska många år. Så dumt att köpa en dålig tv bara för att dagens standarder är dåliga när det kommer till uppdateringsfrekvens. Sen kan man alltid köra med en dator till tvn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cooling23:

Varför 120hz på TV? Filmer och TV kanaler visas i 24 fps. Konsoler är 60 fps. Över 60hz på TV är helt onödigt.

TV är 50 fps i Sverige.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Xinpei: LG säljer sina OLED-paneler till bland annat Sony, Vizio, B&O, Loewe, Panasonic och Philips/TPV – men det betyder ju också att du kan köpa en LG (de som är billigast i Sverige och stödjer 1080p @ 120 Hz) om du vill ha en WOLED-panel du kan driva med 1080p @ 120 Hz. Det de saknar är ju för närvarande FreeSync och VRR, men 2018 års modeller har ju inte kommit ut där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

TV är 50 fps i Sverige.

Standarderna är antingen 720p/50 eller 1080i/25 (50i är 25 bildrutor/sekund). Inte särskilt mycket är producerat i 50p däremot. Video kan vara 1080p/24, 1080i/25, 1080i/30, 720p/60, 720p/50 osv, och nu med UHD-BD upp till 2160p/60 då. PS5 kan mycket väl stödja högre uppdateringsfrekvenser om vi ska tala om konsoler också, även om det kanske inte blir mainstream.

Permalänk
Medlem

Hmm. Undrar om de får stöd för dynamiskt HDR också?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv

Något sådant vill jag gärna se i den TV jag ersätter min nu 10 år gamla Sony 40D3550 med. Runt 100 Hz, HDR, 21:9 och då minst 3440x1440 och gärna en ganska stor panel. FreeSync/VESA Adaptive Sync ser jag som ett krav med.

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Bara for att jag fixar mat behover det inte betyda att jag lagar mat. Jag ville mest detta skall komma till OLED-paneler med.

Alla oled (iaf dom lg säljer själva) från 2017- har redan 120hz för 1080p...

Permalänk
Medlem

Tror ni Freesync håller på att konkurrera ut G-sync nu? Känns som att det börjar finnas lite varstans. Kommer nvidia att stödja freesync eller finns det plats för två standarder?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror ni Freesync håller på att konkurrera ut G-sync nu? Känns som att det börjar finnas lite varstans. Kommer nvidia att stödja freesync eller finns det plats för två standarder?

Chansen att Nvidia väljer Freesync är ju inte direkt stor eftersom de vägrat hoppa på icke-proprietära lösningar tidigare eftersom det tjurat ihop och hellre skippat funktionen helt än att stödja dessa. PhysX är ett sådant exempel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Tror ni Freesync håller på att konkurrera ut G-sync nu? Känns som att det börjar finnas lite varstans. Kommer nvidia att stödja freesync eller finns det plats för två standarder?

Finns bara en standard, VESA Adaptive Sync vilket AMDs FreeSync är deras marknadsföringsnamn för tekniken. G-Sync kan inte konkurrera då den kräver dyra kretsar från Nvidia. Adaptive Sync går att använda överallt i alla produkter av seriösa hårdvarutillverkare som använder och följer VESAs standarder.

Ända sättet Nvidia ens kan försöka konkurrera är om de öppnar upp sin lösning eller betalar för att tillverkare använder deras dyra lösning. Lite udda att Intel fortfarande inte hoppat på men det kommer nog. Om inte annat med de AMD-baserade processorerna företaget släpper. Nvidia skulle kunna hoppa på VESA Adaptive Sync och kalla deras tappning för G-Sync och sedan försöka sälja G-Sync med proprietär krets som en premiumlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

TV är 50 fps i Sverige.

Inte filmer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

Det känns som om dom borde ha fixat det här för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torkelberget:

Alla oled (iaf dom lg säljer själva) från 2017- har redan 120hz för 1080p...

Grymt, detta visste jag inte om.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Hmm. Undrar om de får stöd för dynamiskt HDR också?

Har de redan i och med att de stödjer HDR10+ (om det är dynamiskt metadata du menar).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar att fler stödjer öppen standard men hjälper inte när det inte finns något konkurrenskraftigt high end grafikkort att använda för freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hur många är det som spelar med dator på TV?

Skickades från m.sweclockers.com

Innan jag fick min 27 tummare och körde 24 tum eller 3x19 tum så flyttade jag på min sketna 42 tums tv varje gång jag skulle prova ett nytt spel och barnen inte va hemma.

Samt vet om flertalet som har datorn inkopplad till tvn då dom bor trångt och inte vill gå över till släpbar dator

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cooling23:

Hur många är det som spelar med dator på TV?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför spelar inte PC-spelare på TV:n är ju frågan du bör ställa. Det är ju den frågan Samsung också ställde sig därav att de har utvecklat de här TV-apparaterna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det uppskalad 4K det handlar om. Konsolerna är inte kraftiga nog för "Riktig" 4K.

Finns förvisso gott om spel till framförallt One X som renderar i native 4K så det där ju inte helt sant, beroende på vilket spel man pratar om.

Edit: fel tråd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hur många är det som spelar med dator på TV?

Har jag gjort i 12 år, efter denna reklamfilm kom. På den tiden dög 1366*768 och det var min första platta TV. Var sjukt nöjd då.

När jag väl vant mig vid stor bild gick det inte att köra litet längre. Nu kör jag på 50" i 4K, fortfarande Sony, då ingen slår deras rörelsehantering. Soffan är en meter ifrån TV:n och när jag skriver detta är det med biokänsla.

Gränsen på 60hz har aldrig varit ett problem för mig och jag tänker tvärtom. Hur kan man spela på en så liten skärm?

Vill nu köra på en 65", samma avstånd. Vill inte bara se 4K, vill leva i 4K!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Gillar att fler stödjer öppen standard men hjälper inte när det inte finns något konkurrenskraftigt high end grafikkort att använda för freesync

Detta hjälper mest troligt just de graffikkort som inte orkar trycka full FPS, om freesyncen klarar av att gå ner till 30 fps t.ex. blir spel som normalt ligger och hoppar mellan 30 och 60 fps mycket mjukare i upplevelse. Ett exempel när detta skulle vara bra är valfritt konsolspel som lider av stutter.

Skrivet av Dinoman:

Varför spelar inte PC-spelare på TV:n är ju frågan du bör ställa. Det är ju den frågan Samsung också ställde sig därav att de har utvecklat de här TV-apparaterna.

att sälja TV bara för skärmens skull = mer pengar, de kanske insåg att de flesta inte tycker om input delay

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Varför 120hz på TV? Filmer och TV kanaler visas i 24 fps. Konsoler är 60 fps. Över 60hz på TV är helt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

24x5 = 120Hz. Man slipper judder. Alla källor har förstås inte heller adaptive sync.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

så i stort sett en stor monitor i full HD då.....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

En rejäl 120Hz TV med Freesync, 4K, OLED, HDR och annat godis vore ju drömmen.... mindre kul i plånboken för den TV'n, dessutom då en brutal dator-uppgradering skulle krävas...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Nice! Trodde inte vi skulle se detta innan 2019. Jag vill inte köpa TV innan det finns stöd för Freesync. Om de här får bra recensioner blir det nog köp i och med flytt planerad inom ett år.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

@Returtony: Vet inte om du missade det men TVn är 4K. Vill man köra i 120hz behöver man dock köra den i 1080p.

Permalänk
Medlem

Och Nvidia kommer ju såklart inte hoppa på någon öppen standard. Dom ska ju försöka börja sälja "egna" "TV apparater" nu istället, vilket stärker det antagandet.