Andersson 55" 4K UHD-TV med HDR och Dolby Vision

Permalänk

Andersson 55" 4K UHD-TV med HDR och Dolby Vision

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/anderss...

Någon som äger/testat denna tv? Funderar på att köpa

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55UJ701V/lg-55...

6.666:- denna vecka.

TVn du länkade har bara 50 hz, på LGn får du 100 hz dock ingen dolby vision. Annars är dom väl hyfsat lika, tänkte bara flika in om hertzen!

Permalänk

Tack den verkar intressant

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Det där med 50 vs 100 Hz är bara marknadsföringsmumbo-jumbo. I praktiken är det ingen som helst skillnad i uppdateringen. All TV, TV-spel, etc. kör i 60Hz, vilket alltså 50 Hz TV'n klarar lika bra.
Läs gärna Laxpuddings guide till TV-apparater (om vad termerna egentligen betyder).

När det kommer till apparaterna i övrigt så är jag ingen expert i budget-segmentet. Men personligen skulle jag dra mig för att köpa en Andersson och hade hellre satsat på en budgetvariant från en av de stora tillverkarna som LG, Sony och Samsung.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pitchan:

TVn du länkade har bara 50 hz, på LGn får du 100 hz dock ingen dolby vision. Annars är dom väl hyfsat lika, tänkte bara flika in om hertzen!

Detta stämmer alltså inte, finns inget betydelse i "50 Hz" och "100 Hz" på TV-apparater. Det är 60 Hz som gäller oavsett vad som står på klisterlappen eller reklamen. I den mån själva panelen faktisk klarar av mer än 60 Hz är det 120 Hz som är den faktiska frekvensen. Men den når du normalt inte som slutanvändare. Intern panelfrekvens går heller inte att koppla till någon form av kvalitet eller förväntad resultat.

Närmaste undantaget är LG:s 2017 OLED-modeller vilka kan köra 1080p/120 Hz. Men för alla andra TV-apparater utan sådan funktion är alla frekvenser över 60 Hz påhittade i marknadsföringssyfte. Går igenom detta i flera artiklar men närmast denna:

https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blomman90: Tack för inflikningen. Hämtar man kaffe hinner någon annan svara.

Skulle gissa att Andersson-modellen är en OEM från TCL då TCL satsar på att bli en seriös aktör. TCL:s modeller har fortfarande en god bit att vandra innan de är på den nivån där de helt kan jämföras med de etablerade tillverkarna. Framför allt är det mycket buggar och fel i systemen, till exempel att varje gång man byter HDMI-ingång går TV:n över till någon form av default-inställning för bilden.

OEM-modeller tenderar rent generellt att ligga ytterligare steget efter på denna bit också.

Permalänk
Medlem

Hoppsan, då kikar jag in den guiden, tackar!

Permalänk

Ska kolla på guiden, tack för svar. Så uppdaterings Hz en är bara ett sätt att kunna ta ut mer pengar för tillverkarna. Ska åka till NonN i helgen, hoppas dom har något x uppe för visning.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nalle6killer:

Ska kolla på guiden, tack för svar. Så uppdaterings Hz en är bara ett sätt att kunna ta ut mer pengar för tillverkarna. Ska åka till NonN i helgen, hoppas dom har något x uppe för visning.

Det kan vara så att tillverkaren stoppar in mer beräkningskraft i modellen som ger tillgång till mer avancerad teknik för interpolering. Men detta är komplext att förklara och därför hittar man på siffror och diverse termer. Alla vet att "100" är mer än "50". Då måste TV:n som har "200" och kostar ännu mer förmodligen vara ännu bättre än de andra, eller hur?

Där har du bondfångarlogiken bakom TV:n

Permalänk
Avstängd

Jag har denna, för priset är jag väldigt nöjd, http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-digihome-55us174-p4130...

Permalänk
Bildexpert 📺

Hrrm "1500Hz UMR för perfekt skärpa i snabba rörelser" – jo jag tackar för det!

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

Hur funkar den att titta på sport och lira ps4? Mvh stefan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Larssonkungen: i hockey är det lite eftersläpningar, funkar bättre i spel, har ps3

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@Larssonkungen: i hockey är det lite eftersläpningar, funkar bättre i spel, har ps3

Tackar för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det där med 50 vs 100 Hz är bara marknadsföringsmumbo-jumbo. I praktiken är det ingen som helst skillnad i uppdateringen. All TV, TV-spel, etc. kör i 60Hz, vilket alltså 50 Hz TV'n klarar lika bra.
Läs gärna Laxpuddings guide till TV-apparater (om vad termerna egentligen betyder).

När det kommer till apparaterna i övrigt så är jag ingen expert i budget-segmentet. Men personligen skulle jag dra mig för att köpa en Andersson och hade hellre satsat på en budgetvariant från en av de stora tillverkarna som LG, Sony och Samsung.

Vet att jag är sen till kakan, men glömmer du helt bort personer med datorer? Med ett 1080 Ti klarar du lätt över 60Hz med 4k i de allra flesta spel, speciellt äldre eller om du drar ner inställningarna något. TV apparater är inte anpassade för E-sport på något sätt men för single player, "njuta av det visuella" spel kan högre frekvenser helt klart vara användbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceius:

Vet att jag är sen till kakan, men glömmer du helt bort personer med datorer? Med ett 1080 Ti klarar du lätt över 60Hz med 4k i de allra flesta spel, speciellt äldre eller om du drar ner inställningarna något. TV apparater är inte anpassade för E-sport på något sätt men för single player, "njuta av det visuella" spel kan högre frekvenser helt klart vara användbara.

Handlar om att det ändå inte är native 100 hz på någon av apparaterna utan någon form av interpolering. Spelar ingen roll hur många frames din dator orkar leverera .

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Varför inte bara köra 4k dator bildskärm om TV apparater är en sådan scam? Många använder ju ändå apple tv, dator osv istället för smart funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceius:

@Chibariku: Varför inte bara köra 4k dator bildskärm om TV apparater är en sådan scam? Många använder ju ändå apple tv, dator osv istället för smart funktioner.

Bildskärmar med 4k, >55" och >60 Hz är ju inte direkt gratis.

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Sant men i 40" zonen verkar de inte mycket dyrare för vad som verkar som riktiga 80hz jämfört med fejk 100hz, men men.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på att köpa denna och ha som tv i sovrummet, någon som kan säga något om den?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Den ligger för 4990:- just nu! Verkligen ett bra pris egentligen för 55" och 4K upplösning, dessutom om den stödjer HDR. Där skulle jag nog faktiskt våga påstå att för det priset så går det att överleva med HDMI-inställnings buggar som Lax nämner ovan

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Den ligger för 4990:- just nu! Verkligen ett bra pris egentligen för 55" och 4K upplösning, dessutom om den stödjer HDR. Där skulle jag nog faktiskt våga påstå att för det priset så går det att överleva med HDMI-inställnings buggar som Lax nämner ovan

Om jag köper den som tv till sovrummet så kommer jag endast använda chromecast vilket ju befriar mig från eventuell HDMI bugg också

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

@nalle6killer: Har själv 43 tummaren (LED43UHD620) av denna som jag bestämt mig för att lämna tillbaka.

Det bra: Priset.

Det dåliga: Bildkvaliteten. Dålig ljusstyrka, undrar om dessa är 200 nits eller lägre. Folk hävdar att dessa använder VA-paneler som ju är kända för bra svärta. Nu har denna TV mycket dålig svärta så jag undrar verkligen om det stämmer att det är VA i dessa. Svarta scener är i princip helt gråa. HDR-funktionen ger i princip ingenting oavsett om ställd på av, låg eller hög. Färgerna är inte imponerande, allt ser mjäkigt ut. Min har extrem backlight bleed på vänster sida, men ok det kanske är mitt exemplar.

En annan märklig sak med dessa är att du inte ändra bildkvaliteten när du använder Netflix till exempel. Om du vill öppna bildinställningarna när du använder Netflix måste du först avsluta Netflix. Mycket opraktiskt.

De har bra recensioner på NetOnNet och det förtjänas kanske av deras billiga pris. Men de är inte imponerande i något annat än sitt låga pris. Hade jag varit du hade jag dock gått ner till 50/49 tum, lagt på en tusing och köpt en Samsung 7105 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceius:

Vet att jag är sen till kakan, men glömmer du helt bort personer med datorer? Med ett 1080 Ti klarar du lätt över 60Hz med 4k i de allra flesta spel, speciellt äldre eller om du drar ner inställningarna något. TV apparater är inte anpassade för E-sport på något sätt men för single player, "njuta av det visuella" spel kan högre frekvenser helt klart vara användbara.

Verkar som du inte fått nåt bra svar ännu, så jag passar på.

En TV som skryter med 120Hz kan fortfarande bara ta in 60Hz från en extern källa. Så oavsett om din 1080 Ti klarar av att spotta ut 200fps, så kan den bara skicka 60Hz till skärmen. Sen vad TVn gör är att den "hittar på" bildrutor mellan dessa för att komma upp i 120Hz, men hur bra den gör detta är en helt annan sak. Kan väl funka helt okej i vanlig film, men personligen tycker jag inte ens om att film visas i för hög Hz.

(Nu vet jag inte om denna interpolering (lägga in "påhittade" bildrutor) funkar med en 60Hz input eller om den kräver typ 24Hz)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ajp_anton:

(Nu vet jag inte om denna interpolering (lägga in "påhittade" bildrutor) funkar med en 60Hz input eller om den kräver typ 24Hz)

Det är faktiskt ett sätt att avslöja eller åtminstone hinta om den faktiska panelfrekvensen. Ifall panelen är 60 Hz så kommer interpoleringen inte ha någon inverkan* på 60 fps-testmaterial. Men den kommer påverka film och den stora majoriteten sändningar som är i 24 eller 25 fps eftersom dessa då interpoleras till 60 Hz.

* Det händer att interpolering på 60 Hz-paneler försämrar material som redan är i 60 fps. En gissning är att interpoleringskretsarna är begränsade (det kan handla om hårdvara som kostar ett par dollar på sin höjd) till att hantera ett input på max 30 fps. Så vid material som är 60 fps tar den varannan bildruta och interpolerar dessa till 60 Hz...

Men det ska också tilläggas: det är vanligt i de lägre prisklasserna att tillverkaren påstår att panelen är "100 Hz" men det finns inget som tyder på att panelen någonsin kör annat än än 60 Hz och det finns heller ingen interpolering. Sifforna dras helt enkelt ur röven för att någon på tillverkarens marknadsavdelning anser att panelen är likvärdig med "100 Hz"

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Verkar som du inte fått nåt bra svar ännu, så jag passar på.

En TV som skryter med 120Hz kan fortfarande bara ta in 60Hz från en extern källa. Så oavsett om din 1080 Ti klarar av att spotta ut 200fps, så kan den bara skicka 60Hz till skärmen. Sen vad TVn gör är att den "hittar på" bildrutor mellan dessa för att komma upp i 120Hz, men hur bra den gör detta är en helt annan sak. Kan väl funka helt okej i vanlig film, men personligen tycker jag inte ens om att film visas i för hög Hz.

(Nu vet jag inte om denna interpolering (lägga in "påhittade" bildrutor) funkar med en 60Hz input eller om den kräver typ 24Hz)

Vet inte om du pratar specifikt om Andersson Tv:en, men finns vissa apparater idag som kan ta 120Hz från datorn då utan interpolering. Men dessa hör till segmentet över 10.000kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte om du pratar specifikt om Andersson Tv:en, men finns vissa apparater idag som kan ta 120Hz från datorn då utan interpolering. Men dessa hör till segmentet över 10.000kr.

...och kör då vanligtvis 1080p som högsta upplösning för 120 Hz.