Hjälp med att återställa Windows 10?

Permalänk

Hjälp med att återställa Windows 10?

Hej!
Jag har problem med Windows på min laptop (ASUS X552C). Jag trycker på strömknappen och knappar sedan in mitt lösenord. Windows 10 vill inte starta upp som vanligt. Jag ser bara muspekaren mot en svart skärm. Vad har hänt? Går det att få Windows att starta normalt igen genom att göra en systemåterställning?

Tacksam för alla tips!
Mvh.
/Mattias

Permalänk
Medlem

På loginskärmen, testa att göra det här:

Hold the Shift key down while you select Power  > Restart in the lower-right corner of the screen. After your PC restarts, select Troubleshoot > Reset this PC.

Nu ska du förhoppningsvis kunna återställa datorn.

Permalänk

@Whiper: Ok, tack för respons. Jag skall testa detta. Måste jag skapa någon återställningspunkt av registret innan jag gör en re-start av Windows? Kommer alla mina filer på hårddisken bevaras intakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placodontos:

@Whiper: Ok, tack för respons. Jag skall testa detta. Måste jag skapa någon återställningspunkt av registret innan jag gör en re-start av Windows? Kommer alla mina filer på hårddisken bevaras intakt?

Du kommer få några olika val. Välj den som heter ungefär "keep my filer.... ".
Du kommer antagligen vara tvungen att installera om dina appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Whiper: Hmm...det verkar krångligt det här. Jag har läst i andra trådar på det här forumet att personer med liknande problem har blivit uppmanade att starta datorn i felsäkert läge genom att slå på och av strömknappen tre ggr i snabb följd. Tror du att det kan lösa mitt problem också?

Permalänk
Medlem

Hej @placodontos,

Jag vet inte om det gör det bättre för dig med den metoden.
Det bästa vore ju att ominstallera hela kalaset och börja med ny fräsch installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Placodontos:

@Whiper: Hmm...det verkar krångligt det här. Jag har läst i andra trådar på det här forumet att personer med liknande problem har blivit uppmanade att starta datorn i felsäkert läge genom att slå på och av strömknappen tre ggr i snabb följd. Tror du att det kan lösa mitt problem också?

Tror ditt problem beror på Windows 10, creators update, då jag fick svartskärm efter den, endast en muspekare, testa trycka in alt+ctrl+delete, och välj att du vill starta aktivitetshanteraren, tryck sedan på arkiv, sedan kör ny aktivitet, testa knappa in explorer.exe, så läser den förhoppningsvis in normalt, om du har tur, funkade inte för mig, hände nada.

Annars, starta datorn i felsäkert läge, gå in bland dina uppdateringar, och avinstallera den senaste, om du inte har ett Nvidia-grafikkort, då kan du testa ladda ner deras hotfix de släppte, som var ämnad för bärbara datorer, och problematik som uppstod i samband med uppdateringen till creators update, ladda ner samt installera den.

Återkom gärna om hur det gått för dig

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Tror ditt problem beror på Windows 10, creators update, då jag fick svartskärm efter den, endast en muspekare, testa trycka in alt+ctrl+delete, och välj att du vill starta aktivitetshanteraren, tryck sedan på arkiv, sedan kör ny aktivitet, testa knappa in explorer.exe, så läser den förhoppningsvis in normalt, om du har tur, funkade inte för mig, hände nada.

Annars, starta datorn i felsäkert läge, gå in bland dina uppdateringar, och avinstallera den senaste, om du inte har ett Nvidia-grafikkort, då kan du testa ladda ner deras hotfix de släppte, som var ämnad för bärbara datorer, och problematik som uppstod i samband med uppdateringen till creators update, ladda ner samt installera den.

Återkom gärna om hur det gått för dig

Tack för upplysningarna!

Nu när jag tänker efter så har du nog rätt. Datorn slutade att fungera i onsdags förra veckan i samband med att jag skulle göra en uppdatering, är tämligen säker på att det handlade om 'creators update'.

Jag provade med ditt råd i första stycket. Det gick tyvärr inte så bra, fick upp en ruta på skärmen med följande felmeddelande:
"explorer.exe - Programfel
Det gick inte att starta programmet korrekt (0xc0000018). Klicka på OK för att stänga programmet."

Hur startar man enklast upp datorn i felsäkert läge? Har hört att man skall trycka på F8-tangenten efter att man har satt igång datorn?

Permalänk
Skrivet av Placodontos:

Tack för upplysningarna!

Nu när jag tänker efter så har du nog rätt. Datorn slutade att fungera i onsdags förra veckan i samband med att jag skulle göra en uppdatering, är tämligen säker på att det handlade om 'creators update'.

Jag provade med ditt råd i första stycket. Det gick tyvärr inte så bra, fick upp en ruta på skärmen med följande felmeddelande:
"explorer.exe - Programfel
Det gick inte att starta programmet korrekt (0xc0000018). Klicka på OK för att stänga programmet."

Hur startar man enklast upp datorn i felsäkert läge? Har hört att man skall trycka på F8-tangenten efter att man har satt igång datorn?

Nu lånar jag den här tråden då exakt samma sak har hänt mig, jag skulle dock gå in i csgo och allt blev svart, men muspekare o aktivitetshanterarerna kommer jag åt, så jag kan öppna webbläsare o spel. Men kommer inte åt skrivbordet eller något windows relaterat...
Antar det bara är att ladda ner W10 på en sticka och installera om?