GeForce GTX 760 - Låg FPS

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 760 - Låg FPS

Hej igen!

Har skrivit diverse trådar tidigare om mitt grafikkort och det verkar aldrig ta slut på problem så jag vänder mig nu gråtandes till er lite klokare. Har tidigare kunnat avinstallera drivrutinerna via Nvidia GeForce Experience så har FPS'en i t.ex. Fortnite ökat från ~70-90 till ~160-180, men nu ger det ingenting alls och jag sitter på tragiska ~50-70 FPS. Kör på lägsta inställningarna på Fortnite, detsamma gäller CS:GO, då jag ligger på ~80 FPS med allting på lägsta.

Specs:
GPU: NVIDIA GeForce GTX 760
CPU: Intel Core i5-4690K @ 3.50GHz
RAM: DDR3 8GB
Moderkort: Asus Z97-A
SSD: Intel SSD 330 Series 120GB
HDD: WDC WD5000AAKS 500GB
Upplösning: 1920x1080, 144hz
Operativsystem: Windows 10 Home, 64-bitars

Har kört:
DDU i felsäkert läge ett antal gånger utan framgång.
CCleaner.
Malwarebytes + ESET, inga virus hittades.

Förslag till agenda:
Ominstallera Windows och tömma hårddiskarna helt?
Överklocka CPU'n? (Aldrig gjort tidigare)
Kasta grafikkortet i väggen? (sarkasm)

Vad hade du gjort?
Behöver du mer information om något för att bedöma så skriv gärna det!
Kör gärna något program om det hjälper för att hitta problemet.

Permalänk
Medlem

Vilken version av nvidias driver har du?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vilken version av nvidias driver har du?

Kör på det senaste, Version: 391.35

Permalänk
Medlem

Den kanske är konstig för din GPU. Prova "388.71", det är den dom flesta i toppen kör här:

https://benchmark.unigine.com/leaderboards/superposition/1.0/...

Du kan ju se vilken de olika personerna använt & prova.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Den kanske är konstig för din GPU. Prova "388.71", det är den dom flesta i toppen kör här:

https://benchmark.unigine.com/leaderboards/superposition/1.0/...

Du kan ju se vilken de olika personerna använt & prova.

388.71 Verkar inte ge någon större förbättring tyvärr

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på din rigg?

Ladda ner MSI afterburner(gpu) & Core Temp(cpu) & kolla tempsen.

Har du möjlighet, ladda ner 3DMark demot på Steam & kör testet, jämnför din score med samma GPU och CPU på nätet.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Kolla temperaturen på CPU och GPU när du spelar. Går att göra med t.ex. MSI Afterburner.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har du kollat temperaturen på din rigg?

Ladda ner MSI afterburner(gpu) & Core Temp(cpu) & kolla tempsen.

Har du möjlighet, ladda ner 3DMark demot på Steam & kör testet, jämnför din score med samma GPU och CPU på nätet.

Såhär ser det ut på Core temp & MSI afterburner utan spel igång, ser väl bra ut? Kanske bör kolla med spel igång med?

Testar att köra 3DMark Demo nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har du kollat temperaturen på din rigg?

Ladda ner MSI afterburner(gpu) & Core Temp(cpu) & kolla tempsen.

Har du möjlighet, ladda ner 3DMark demot på Steam & kör testet, jämnför din score med samma GPU och CPU på nätet.

Ser inte allt för lovande ut
3DMark Demo result: https://www.3dmark.com/3dm/26017558?

Permalänk
Medlem

Åtminstone grafikkortet verkar underprestera grovt. Även CPU verkar underprestera rätt mycket. Kanske du har något virus i datorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du skärmkabeln satt i moderkortet eller i grafikkortet? Känns inte direkt som att ditt grafikkort används ö.h.t. enligt testet.... runt 4FPS i grafiktestet :')

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du skärmkabeln satt i moderkortet eller i grafikkortet? Känns inte direkt som att ditt grafikkort används ö.h.t. enligt testet.... runt 4FPS i grafiktestet :')

Oh my god..

Hade flyttat datorn och satt den i fel uttag, tack guden <3 Ligger på 160-250 FPS i Fortnite nu!

Tack så mycket! Vilken tabbe av mig

Permalänk
Medlem

Tror som ovan, ditt grafikkort verkar inte användas. Har du kopplat sladden rätt mellan skärmen & datorn?

Haha, sånt som händer. Rätt enkel uteslutning från testen ovan

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widdin:

Oh my god..

Hade flyttat datorn och satt den i fel uttag, tack guden <3 Ligger på 160-250 FPS i Fortnite nu!

Tack så mycket! Vilken tabbe av mig

Det kan hända även de bästa. Bra det löste sig!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Blev då helt klart bättre och spelbart nu, https://www.3dmark.com/3dm/26018893?
Skulle överklockning av CPU'n vara värt det?

Permalänk
Medlem

@widdin: Jag hade bytt graffe kortet det presterar inget vidare inte för att vara dum

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Det kan hända även de bästa. Bra det löste sig!

Nja, nu tar du nog i.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@widdin: Jag hade bytt graffe kortet det presterar inget vidare inte för att vara dum

Jo det är ganska kasst, men tänkte nästan vänta tills priserna går ned lite pga crypto

Bör jag överklocka min CPU och GPU?

Permalänk
Medlem

Funkade perfekt efter jag satt i rätt uttag, låg på 180-250 FPS i Fortnite. Tills nästa dag jag skulle lira, nu snittar jag ~90-100 FPS. Är mitt grafikkort helt jävla bonkers? Bör jag överklocka det för bättre resultat samt min CPU?

Permalänk
Skrivet av widdin:

Funkade perfekt efter jag satt i rätt uttag, låg på 180-250 FPS i Fortnite. Tills nästa dag jag skulle lira, nu snittar jag ~90-100 FPS. Är mitt grafikkort helt jävla bonkers? Bör jag överklocka det för bättre resultat samt min CPU?

Rätt normalt, känner folk med beast builds och ibland ligger under 100 fps. Över 60 så bör det ju inte vara några problem. Men vill du verkligen ha mer fps så är det nytt grafikkort som behövs och kanske tom cpu. Kan även testa att överklocka din cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Rätt normalt, känner folk med beast builds och ibland ligger under 100 fps. Över 60 så bör det ju inte vara några problem. Men vill du verkligen ha mer fps så är det nytt grafikkort som behövs och kanske tom cpu. Kan även testa att överklocka din cpu.

Kör med allting på lägst (förutom upplösning) + att jag har en 144hz skärm. Det skumma är ju att jag dagen före låg på 200 FPS, men efter en omstart av datorn så ligger jag på 100 FPS utan ändringar, något måste ha gått snett

Jag upplever FPS på runt 80-100 som laggigt, får gärna hålla över 145 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widdin:

Oh my god..

Hade flyttat datorn och satt den i fel uttag, tack guden <3 Ligger på 160-250 FPS i Fortnite nu!

Tack så mycket! Vilken tabbe av mig

Hemma från jobbet och hade en allmänt dålig morgon, men detta fick mig ett leende på läpparna

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan damm i datorn påverka? Ser att det sitter lite i fläktarna på GPU'n (men den går då inte varm iaf)

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort är säkert inte dumt men inte behöver du byta CPU för det. Min pojk kör på samma processor som du med ett GTX1070 och det verkar inte direkt som att CPU flaskar det hela. Fortnite, BF1, PUBG... det sprutar ut ganska höga FPS på samtliga med höga inställningar. Då kör han iof på en 24 tums, ska du köra på större kanske det blir värre.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

Ladda ner hwinfo så du kan kolla exakt hur temperaturerna är på CPU och gpu när du spelar.
Eller du verkar ju ha afterburner, vilka temps visar den att du toppar på? Och då menar jag såklart under spelande.

Oavsett temp så självklart ska du också rensa ur allt damm, sitter det på fläktarna så sitter nog en hel del i kylflänsarna också. Köp tryckluft på burk och blås rent allt. Det är ju normalt underhåll man gör kanske 1 ggn i månaden.

Kolla så att ingen annan process tar en massa prestanda, ex anti-virus och liknande.

Permalänk
Medlem

Laddade ned DDU och körde i felsäkert läge, installerade senaste drivrutinerna (som jag redan hade), och nu vips har jag över 200 FPS igen, spännande.