Permalänk
Medlem

Datorn död vad göra

Hej, har en dator som alltid brukar vara på. Har varit på jobbresa en vecka och när jag kom hem så har alla fläktarna i datorn stannat men moderkortet lyser som vanligt. Provade att starta om med powerknappen men inget hände så stängde av med PSU switchen och lät den bara ett par minuter innan jag slog på strömmen igen. Ingen fläkt, vare sig chassi, CPU eller gpu fläkt gjorde ens en ansats att gå igång. Moderkortsdioderna lyser upp och nätverkskontakten lyser gult för att indikera att nätverkskabeln är ansluten...
Ingen signal till monitorn..
Har slarvat bort mobo manualen så vet inte vad dioderna symboliserar i bootsekvens men verkar inte som den gör någon bootsekvens överhuvudtaget.

Någon som har någon idé vad som kan ha hänt? Eller hur jag ska gå vidare med felsökningen?

Tack på förhand.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att mobot är dött. Men är inte helt hundra.

Vad är det för grejer? Äldre grejer har ju en tendens att dö. Mitt Z77 bara vips, under en natt dog...

Permalänk
Medlem

Första som poppar upp är ju att PSU har lagt av/bråkar, råkar inte ha ett extra PSU liggandes ?

Nästa steg vore ju annars att plocka ur moderkortet ur lådan och koppla loss allt utom cpu/minnen/psu och se om du kommer in i bios

Permalänk
Medlem

Manualen brukar finnas tillgänglig som PDF på tillverkarens hemsida, jag hade nog kikat i den först om den nu visar något relevant någonstans på kortet innan den dör, om det inte ger något konkret kan du börja experimentera för att utesluta minnen, PSU, etc.

Permalänk
Medlem

Varför jag sade mobo är för att inga fläktar eller något spinner när han försöker starta. Men lysdioder kan ju fortfarande lysa, för kortet får ju ström men inte så mycket mer än så.

Och varför jag sätter mobo högre än psu på listan är för att psu ger ström. Men skulle det kunna va då att 12V rail är trasigt i psu, men 5V fungerar, och därav ström till moderkortets LED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rurounin:

Manualen brukar finnas tillgänglig som PDF på tillverkarens hemsida, jag hade nog kikat i den först om den nu visar något relevant någonstans på kortet innan den dör, om det inte ger något konkret kan du börja experimentera för att utesluta minnen, PSU, etc.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-X58A-UD7-rev-10#suppo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Varför jag sade mobo är för att inga fläktar eller något spinner när han försöker starta. Men lysdioder kan ju fortfarande lysa, för kortet får ju ström men inte så mycket mer än så.

Och varför jag sätter mobo högre än psu på listan är för att psu ger ström. Men skulle det kunna va då att 12V rail är trasigt i psu, men 5V fungerar, och därav ström till moderkortets LED?

Bara för att MK får ström betyder inte nödvändigtvis att PSU är ok.

Permalänk
Avstängd

@hybris6:
Uteslut nätagg genom :
http://support.antec.com/support/solutions/articles/100001531...

Kort och gott:
1. Koppla ur ström från vägg.
2.Koppla ur kablar från moderkort /grafik/hdd
3. Koppla något ledande mellan den gröna kabeln i 24pin kontakten och valfri svart kabel.

Om nätaggett startar som vanligt (bäst är om du har en fläkt du kan koppla in i 4pin molex från nätaggett). Går de i normal hastighet så är de ok. Går nätagg väldigt segt, samt att ansluten fläkt inte går så är nätagg slut.

Ursäkta min taskiga beskrivning, är lite upptagen
🙂

Permalänk
Medlem

Nätaggregat för datorer består egentligen av två delar, ett lågeffektaggregat och ett högeffektaggregat. Lågeffektaggregatet är det som strömförsörjer delar av moderkortet så att det t.ex. kan känna av om strömknappen tryckts in, och ibland även t.ex. USB-portar så att man kan använda dem för laddning när datorn är avstängd. När datorn startar så skickar moderkortet en signal till nätagget att dra igång högeffektaggregatet som sedan strömförsörjer allt annat.

Att en diod lyser på moderkortet betyder alltså bara att lågeffektaggregatet fungerar, men högeffektaggregatet som står för majoriteten av strömförsörjningen kan mycket väl vara trasig. Man kan testa om högeffektaggregatet fungerar genom att tjuvkoppla det.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen. Får vänta tills lillan somnar innan jag sätter mig och plockar isär åbäket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Försöka reset BIOS först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Du har eg två kragg i moderna kragg. Ett klent för standby (vilket brukar driva lysdioder mm på MK) och ett starkt som driver allt när datorn är igång.

Sen finns även lite elektronik i kragget (som kan ha pajat) som detekterar att man vill starta.

Så här kan man testa:

https://www.youtube.com/watch?v=XA_bPiWl3oE

Sen ska tilläggas att vissa kragg inte vill gå utan last, så anslut en eller två mekaniska HDD:s samt att vissa kragg inte kör igång fläkten under en viss last, så i så falla kollar man att HDD:n varvar upp. Har man en multimeter så kan man kolla alla spänningar i detta läge.

Funkar kragget så är det troligen moderkortet.

Permalänk
Medlem

Varit med om något liknande då var det bara lite glapp kontakt på 24 pins kontakten som var problemet. Så jag bara drog ut och satt i den igen så funkade det.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Koppla ur och tjuvkoppla igång nätaggregatet. Mät gärna fram spänningarna med multimeter.

Jag säger nätaggregat eller moderkort

Permalänk
Medlem

Hej igen,

det var nät aggregatet som strulade. Köpte ett nytt så nu är datorn som n.... gammal igen

En liten del av mig hade hoppats att det var moderkortet och CPU:n som haft härdsmälta så jag kunde köpt en 6 kärnig I7:a... Men å andra sidan väntar jag gärna ett tag till med att uppgradera tills spectre och meltdown och allt det där fixats på hårdvarunivå...

Tack alla för hjälpen och alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur