Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jaha visste inte att de skulle sluta med Windows-versionen, men vettigt då har det en mindre variant att supportera.

Jo men hur startar du en VM (vCenter) när vCenter inte är igång?

Upptäckte att håg missade den punkten i mitt inlägg
Men som du säger så loggar du bara in på hosten som har den VMen. Har du inte 10+ hostar så är det lätt löst. Så drar du bara igång den därigenom. Om det inte är så att du har lagt upp autostart på dem VMs som du behöver för att systemet ska fungera. I mitt fall så behöver jag få upp minst en DNS/AD-server innan vCentern då allt nyttjar FQDN.

Och är det så att du har så pass många hostat eller fler så bör du köra HA på vCentern så du har mer än en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Mer eller mindre 0 inom situationen, elen ingår i min avgift för bostadsrätten och har inte hört ett pip om det (jag suger garanterat mest el av alla i mitt hus), resten av grejerna står i rack på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Upptäckte att håg missade den punkten i mitt inlägg
Men som du säger så loggar du bara in på hosten som har den VMen. Har du inte 10+ hostar så är det lätt löst. Så drar du bara igång den därigenom. Om det inte är så att du har lagt upp autostart på dem VMs som du behöver för att systemet ska fungera. I mitt fall så behöver jag få upp minst en DNS/AD-server innan vCentern då allt nyttjar FQDN.

Och är det så att du har så pass många hostat eller fler så bör du köra HA på vCentern så du har mer än en.

Samma här, först få igång AD DNS och DHCP först, sen vcenter och sen resten. Tur att det inte är så ofta det händer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Samma här, först få igång AD DNS och DHCP först, sen vcenter och sen resten. Tur att det inte är så ofta det händer

Du kan som sagt lägga autostart på dina VMs och ange i vilken ordning dem skall starta i samt en fördröjning mellan uppstarterna om nästa VM behöver vänta på en tjänst ska komma upp.

Permalänk
Avstängd

Från:

Till:

Varför? Efter 2-3 år så tröttna jag helt enkelt på att ha ett rack ville tillbaks till något litet och smidigt därav föll valet på en intel nuc i7, 32GB, 500GB nvme ssd samt ett chassi från Akasa som gör den passivt kyld. Har tröttnat på hårdvara de senaste åren så rackservrarna kändes mer som en börda på slutet det fanns alltid något man ville ändra på i sin setup för att nå de sista % prestanda vilket tog fokus ifrån annat som jag tyckte var viktigare att lära sig. Behöver jag bättre prestanda än vad NUC:n kan ge får jag helt enkelt köra det på min ordinarie workstation. Dessutom bor jag i en lägenhet.. men om man flyttar till hus nån dag blir de säkert en liknande setup igen men då ta tillvara på den lärdom man fick under dessa år och göra det ordentligt från början.

För att nämna lite om vad jag kör:

ESXi 6.5
OpenBSD 6.1 VM - router
ELK Stack
Saltstack
Kubernetes
Puppet
Foreman
Chef
Ansible
Spacewalk

+ Lite annat smått o gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jaha visste inte att de skulle sluta med Windows-versionen, men vettigt då har det en mindre variant att supportera.

Jo men hur startar du en VM (vCenter) när vCenter inte är igång?

Om vcenter kraschar och man har HA ska den kunna starta vcenter själv på en annan host i klustret. Om allt har kraschat säg strömavbrott/UPS-strul borde den teoretiskt starta upp allt som det var innan, I hyper-v har ställer man per VM, "restart if previously running".

Sedan kan man ju managera hostarna separat, om man inte glömt lösenordet även om vcenter är med i spelet. Normalt sett i en större miljö har man byggt bort så man aldrig sitter utan vcenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om vcenter kraschar och man har HA ska den kunna starta vcenter själv på en annan host i klustret. Om allt har kraschat säg strömavbrott/UPS-strul borde den teoretiskt starta upp allt som det var innan, I hyper-v har ställer man per VM, "restart if previously running".

Sedan kan man ju managera hostarna separat, om man inte glömt lösenordet även om vcenter är med i spelet. Normalt sett i en större miljö har man byggt bort så man aldrig sitter utan vcenter.

Det stämmer inte eftersom det är vCentern som har HA-tjänsten, Utan den så kommer varje host att agera som en singel host.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Det stämmer inte eftersom det är vCentern som har HA-tjänsten, Utan den så kommer varje host att agera som en singel host.

Har läst det, men hittar ingen mer officiell källa nu än vmwares forum

Citat:

if vcenter is down, would HA/DRS still work?
Troy Clavell
Korrekt Svar av Troy Clavell den 2013-sep-13 07:06

DRS would not work but HA would

https://communities.vmware.com/thread/457033

edit: Annan källa

Citat:

HA uses vCenter to license the feature and deploy the necessary agent software; but after hosts are enabled for the HA cluster, the heartbeat and failure detection are completely independent. An offline vCenter won't affect ongoing HA operations

https://books.google.se/books?id=-XQbA17JCdMC&pg=PA258&lpg=PA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har läst det, men hittar ingen mer officiell källa nu än vmwares forum

https://communities.vmware.com/thread/457033

edit: Annan källa https://books.google.se/books?id=-XQbA17JCdMC&pg=PA258&lpg=PA...

Sanning med modifikation. Ja HA är igång men du har inte full funktionalitet utan vCentern. Du saknar övervakningen av klustret och vMotion så jag tycker inte att man kan säga att man bibehåller funktionen om den inte kan fungera fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Sanning med modifikation. Ja HA är igång men du har inte full funktionalitet utan vCentern. Du saknar övervakningen av klustret och vMotion så jag tycker inte att man kan säga att man bibehåller funktionen om den inte kan fungera fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, full funktion från vCentern har du ju inte så länge vCentern inte är igång. Däremot så var väl frågan vad som hände om en ESXi-host som kör vCenter VMen krashar?

Efter att man satt upp ett kluster och aktiverat HA så sköter hosten som är utvald som master övervakningen av VMarna (bland annat) och ser till att de går igång om någon av hostarna krashat (förutsatt att man inte stängt av HA på respektive VM). Är det hosten som är utvald master som krashat så sker "omval" mellan resterande ESXi-hostar och den nya mastern sköter då istället uppstart av de VMar som oväntat stängts ner. Referens

Detta förutsätter också att du har delad lagring mellan ESXi-hostarna.

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0man:

Nej, full funktion från vCentern har du ju inte så länge vCentern inte är igång. Däremot så var väl frågan vad som hände om en ESXi-host som kör vCenter VMen krashar?

Efter att man satt upp ett kluster och aktiverat HA så sköter hosten som är utvald som master övervakningen av VMarna (bland annat) och ser till att de går igång om någon av hostarna krashat (förutsatt att man inte stängt av HA på respektive VM). Är det hosten som är utvald master som krashat så sker "omval" mellan resterande ESXi-hostar och den nya mastern sköter då istället uppstart av de VMar som oväntat stängts ner. Referens

Detta förutsätter också att du har delad lagring mellan ESXi-hostarna.

Helt sant, Är med på vad du säger ang det, Men jag tänkte lite längre än så när jag läste det
Bra inlägg!

Permalänk

Min HP Microserver Gen8, bästa investeringen jag gjorde under utbildningen. Idag används den inte till mycket dock men ändå viktig..Står på 250/250Mbit.

ESXi
Plex
rTorrent (används inte mycket nu för tiden)
Shell
Filserver

Finns ett gäng DCs på den också som inte används. Kommer snart påbörja MCSA-cert så då lär den användas flitigt igen.

https://i.imgur.com/KFD3FFK.png

Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Märker knappt att min är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Pröjsar nog ca 250kr/mån för min HP DL380G7 och min lagringsrigg. Senaste elfakturan låg på 550kr

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av goosblabla:

Min HP Microserver Gen8, bästa investeringen jag gjorde under utbildningen. Idag används den inte till mycket dock men ändå viktig..Står på 250/250Mbit.

ESXi
Plex
rTorrent (används inte mycket nu för tiden)
Shell
Filserver

Finns ett gäng DCs på den också som inte används. Kommer snart påbörja MCSA-cert så då lär den användas flitigt igen.

https://i.imgur.com/KFD3FFK.png

Märker knappt att min är igång.

Hur många DC's behöver du egentligen Lycka till med MCSA, har gjort 2 av 3 på 2012R2. Ja, jag ska ta tag i mig själv snart...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Hur många DC's behöver du egentligen Lycka till med MCSA, har gjort 2 av 3 på 2012R2. Ja, jag ska ta tag i mig själv snart...

Inte en enda idag, men när man fortfarande pluggade och jobbade med trusts, replikering osv behövdes några stycken. Nice, har köpt hem böckerna som jag trodde skulle komma idag men blir väl imorgon istället..Sen börjar läsning, labb och youtube.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delarium.:

Hur många DC's behöver du egentligen Lycka till med MCSA, har gjort 2 av 3 på 2012R2. Ja, jag ska ta tag i mig själv snart...

Bara nyfiken vad behövs för MCSA 3 VM?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Bara nyfiken vad behövs för MCSA 3 VM?

Hur menar du med 3 VM?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delarium.:

Hur menar du med 3 VM?

Du skriv att du använde dig av 2012R2 och gjorde MCSA och tänkte om man behöver flera 2012R2 eller om det räcker med en 2012R2, Och då kom jag och tänkte på då jag inte använder mina serverdator så jättemycket så tänkte jag kolla om det fanns något intresse av VPS (2012R2) för att lära sig MCSA på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

I väntan på att koppla färdigt och dra igång allt så täppte jag till de stora hålen i rackskåpet med dekalad blank-plåt ^_^

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Var för snål för att köpa ett riktigt skåp hemma så jag skruvade ihop ett enklare på hjul för under 500kr som jag fått ställa i skrubben. Det blir lite varmt men gläntar man på dörren så går det bra.

I ordning uppifrån och ner:
Cisco 2960S-24PD
*24-portar POE-switch med 10GbE-uplink
*Edgeswitch för skrubben

Dell R220 - Docker
*E3-1230v2, 16GB RAM, H110 w/ 2xIntel Pro 1500 180GB (Raid 1)
*Använder inte denna än, har tidigare varit min pfSense-router men ska göra den till docker-server

Dell R320 - VMware ESXi
*E5-2430v2, 32GB RAM, H710 mini w/ 4xIntel Pro 2500 180GB (Raid 10)
*Användes bara till Win2k16-server med NPS, DNS och DHCP och Cisco WLC för tillfället

Dell R720 - Proxmox
*E5-2609v2, 64GB RAM, H310 (LSI-Flash) w/ 4x WD Red Pro 6TB (ZFS Raid10) 2x Samsung 840 Evo 1TB (ZFS Raid1)
*Används både i produktion som bl.a. NAS och som labb-/utvecklingsserver

Till vänster syns även en Dell T320 som jag tänkte använda till proxmox med offsite backup för ZFS

Man ska aldrig säga aldrig men jag känner att jag klarar mig bra med serverhårdvara för tillfället.
Det enda jag saknar just nu är en UPS som jag sparat plats för längst nere.

Inte på bild:
Qotom Q330G4 - pfSense-Brandvägg/Router
Cisco 3560CG-8PS - Intern-Router/Core switch
Cisco 2960CX-8TS - Edgeswitch för TV, några RPi och WAN-WiFi-backup via WAN-VLAN
Cisco AIR-CAP2602i - 802.11n-Accesspunkt

Permalänk
Medlem

Inga av servrarna med på bilen men har fått till nätverksdelen lite bättre nu, fortfarande lite kablar som ska kortas/omtermineras men nu börjar det bli lite ordning äntligen!

Från topp till botten vänster till höger
USG US-150w
Unifi Cloudkey
SRX100 juniper FW
netgear gigswitch (splittar upp wanet så jag har lite fler att koppla in endast)
unifi 16xg
Patchpanel som splittar 11 portar till vänstre bakre sidan av tvmöbeln och 11 till höger, första porten på 12 portarna är bara en direkt emellan som blev omplanerad
EX2300 juniper
Cisco 3560 48port

Nu måste man bara lösa resten av kabelhärvorna

Permalänk
Skrivet av Nabstylez:

Verkar som en fräsig idé att dela med sig av sitt rack hemma, jag följer väl trenden!

https://i.imgur.com/YPOX9rZ.jpg

2x Ubiquiti ERPro-8
2x Cisco WS-C2960S-24TS-S
1x Cisco WS-C2950-24 (mgmt)
4x Dell R210 II:

  • E3-1220, 8G, 1x 120G SSD, 1x 128G SSD (Dags för 16G på denna?)

  • i3-2100, 2G, 1x 120G SSD (Hostar endast TS3 + CS 10-man serv).

  • E3-1230, 8G, 1x 120G SSD, 2x 500G S-ATA

  • E3-1220, 8G, 1x 120G SSD, 2x 1TB S-ATA

1x Dell R610:

  • 2x x5690, 24G, 2x 73G 15k.

2x Dell T20:

  • Pent. G3220, 4G, 2x 500G. Ligger freenas på, inte så stort storagebehov..

1x UPS, 3000VA.

Samtliga maskiner kör Proxmox, bortsett från Freenas-burken och den oanvända stackaren i botten.

Ja, både switcharna och routrarna är förpatchade, jag jobbar hårt för att göra så lite som möjligt. Samtliga patchar är dragna bak i racket och är fint namngivna. Det var superkul att köra märkmaskinen 54 gånger..

Edit: Glömde en switch!

Dags för en uppdatering för 2019? Mycket händer.

T20-burkarna är ur racket, även om freenas-burken fortfarande snurrar i väntan på ny storage.

Tillagt i racket;

  • HP DL380e G8

  • 2x IBM diskhylla, 12x1TB i översta, andra tom.

Finns även ett par servrar som väntar på att få komma in i racket, behöver få lite disk först dock.

De som skall in i racket är Dell-burkarna. R520 + 2x R420, R520n blir nya nasen, kopplas till en diskhylla. HP-burkarna (även den i racket + tomma diskhyllan) har för närvarande en oviss framtid då det är lite ont om plats (och behov)..

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabstylez:

Dags för en uppdatering för 2019? Mycket händer.

T20-burkarna är ur racket, även om freenas-burken fortfarande snurrar i väntan på ny storage.

https://i.imgur.com/5diWHx1.jpg

Tillagt i racket;

  • HP DL380e G8

  • 2x IBM diskhylla, 12x1TB i översta, andra tom.

Finns även ett par servrar som väntar på att få komma in i racket, behöver få lite disk först dock.

https://i.imgur.com/k79gtN3.jpg

De som skall in i racket är Dell-burkarna. R520 + 2x R420, R520n blir nya nasen, kopplas till en diskhylla. HP-burkarna (även den i racket + tomma diskhyllan) har för närvarande en oviss framtid då det är lite ont om plats (och behov)..

Grymt snyggt! Hur löser du ljudnivån?

Permalänk
Skrivet av salmo32:

Grymt snyggt! Hur löser du ljudnivån?

Lite hopp och hörselkåpor (eller bra lurar?).

Nej, men ärligt talat. Ingenting i racket låter speciellt mycket. Det som lät mest var Edgeroutrarna, de bytte jag fläktar i till Noctuafläktar bara. R610an är avstängd, då den _verkligen_ låter mycket enligt mitt tycke. Men denna byts ut mot de 2x R420's på andra bilden så snart diskarna anländer för dem. Har kikat lite på att slänga in den i något co-lo eller dylikt, annars säljs nog denna med HP-servrarna och diskhyllan.

Visst, det kommer ett konstant humm från racket, men det är inte nog mycket för att tänka värst mycket på.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Avstängd

Gillar man att bygga eget så kan jag tipsa om att det ibland sitter utmärkta fläktar i en del skrotad telecom utrustning, ibland kan man hitta dme på surplus och liknande, de tysktillverkade metallfläktarna går ju på kanske en tusenlapp stycket annars, vanligast verkar vara 24V modellerna (eller 230V) men det går ju att bygga en extern matning menar jag, man kan också ställa ned dem rejält, då låter de nästan inte alls. Jag brukar alltid bunkra dem om man kan göra en bra deal på dem, har hitintills inte behövt byta en enda när man kör dm för "hemmabruk"... (Använder de till en del äldre labbutrustning och liknande också för att slippa effekten att det blir en värmeridå bakom hyllor och liknande)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Rack: APC Netshelter CX 18U

Från toppen:
Server: HP DL380 2 X E5-2690 120GB RAM (VMware)
Storage: HP DL380 2 X E5-2407 96 GB RAM @freenas
Main UPS: V7 3000VA
Sec UPS: APC 1500VA
Backup: QNAP 831-X

Bakom:
FW: @opnsense
Switch: @mikrotik_com

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85: Funkar ljudisoleringen bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@enoch85: Funkar ljudisoleringen bra?

Mycket bra!!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Fixade onödiga dekaler till HDD-slädarna på R710an, färgmatchade med racket såklart.

Eftersom de var så små printade jag även ut ett gäng andra också, ifall någon här vore intresserad så skicka ett pm så löser vi det

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Fixade onödiga dekaler till HDD-slädarna på R710an, färgmatchade med racket såklart.

http://www.pierrejavel.com/temp/dell-decal1.jpg

Eftersom de var så små printade jag även ut ett gäng andra också, ifall någon här vore intresserad så skicka ett pm så löser vi det

http://www.pierrejavel.com/temp/dell-decal2.jpg

Snyggt. Får titta på att korpa konceptet till min microserver.
Dock har jag naturligtvis 3 TB diskar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415