Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Mr_Lazy:

Jaha visste inte att de skulle sluta med Windows-versionen, men vettigt då har det en mindre variant att supportera.

Jo men hur startar du en VM (vCenter) när vCenter inte är igång?

Upptäckte att håg missade den punkten i mitt inlägg
Men som du säger så loggar du bara in på hosten som har den VMen. Har du inte 10+ hostar så är det lätt löst. Så drar du bara igång den därigenom. Om det inte är så att du har lagt upp autostart på dem VMs som du behöver för att systemet ska fungera. I mitt fall så behöver jag få upp minst en DNS/AD-server innan vCentern då allt nyttjar FQDN.

Och är det så att du har så pass många hostat eller fler så bör du köra HA på vCentern så du har mer än en.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Mer eller mindre 0 inom situationen, elen ingår i min avgift för bostadsrätten och har inte hört ett pip om det (jag suger garanterat mest el av alla i mitt hus), resten av grejerna står i rack på jobbet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Danne:

Upptäckte att håg missade den punkten i mitt inlägg
Men som du säger så loggar du bara in på hosten som har den VMen. Har du inte 10+ hostar så är det lätt löst. Så drar du bara igång den därigenom. Om det inte är så att du har lagt upp autostart på dem VMs som du behöver för att systemet ska fungera. I mitt fall så behöver jag få upp minst en DNS/AD-server innan vCentern då allt nyttjar FQDN.

Och är det så att du har så pass många hostat eller fler så bör du köra HA på vCentern så du har mer än en.

Samma här, först få igång AD DNS och DHCP först, sen vcenter och sen resten. Tur att det inte är så ofta det händer

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Mr_Lazy:

Samma här, först få igång AD DNS och DHCP först, sen vcenter och sen resten. Tur att det inte är så ofta det händer

Du kan som sagt lägga autostart på dina VMs och ange i vilken ordning dem skall starta i samt en fördröjning mellan uppstarterna om nästa VM behöver vänta på en tjänst ska komma upp.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2018

Från:

Till:

Varför? Efter 2-3 år så tröttna jag helt enkelt på att ha ett rack ville tillbaks till något litet och smidigt därav föll valet på en intel nuc i7, 32GB, 500GB nvme ssd samt ett chassi från Akasa som gör den passivt kyld. Har tröttnat på hårdvara de senaste åren så rackservrarna kändes mer som en börda på slutet det fanns alltid något man ville ändra på i sin setup för att nå de sista % prestanda vilket tog fokus ifrån annat som jag tyckte var viktigare att lära sig. Behöver jag bättre prestanda än vad NUC:n kan ge får jag helt enkelt köra det på min ordinarie workstation. Dessutom bor jag i en lägenhet.. men om man flyttar till hus nån dag blir de säkert en liknande setup igen men då ta tillvara på den lärdom man fick under dessa år och göra det ordentligt från början.

För att nämna lite om vad jag kör:

ESXi 6.5
OpenBSD 6.1 VM - router
ELK Stack
Saltstack
Kubernetes
Puppet
Foreman
Chef
Ansible
Spacewalk

+ Lite annat smått o gott

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Mr_Lazy:

Jaha visste inte att de skulle sluta med Windows-versionen, men vettigt då har det en mindre variant att supportera.

Jo men hur startar du en VM (vCenter) när vCenter inte är igång?

Om vcenter kraschar och man har HA ska den kunna starta vcenter själv på en annan host i klustret. Om allt har kraschat säg strömavbrott/UPS-strul borde den teoretiskt starta upp allt som det var innan, I hyper-v har ställer man per VM, "restart if previously running".

Sedan kan man ju managera hostarna separat, om man inte glömt lösenordet även om vcenter är med i spelet. Normalt sett i en större miljö har man byggt bort så man aldrig sitter utan vcenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av jocke92:

Om vcenter kraschar och man har HA ska den kunna starta vcenter själv på en annan host i klustret. Om allt har kraschat säg strömavbrott/UPS-strul borde den teoretiskt starta upp allt som det var innan, I hyper-v har ställer man per VM, "restart if previously running".

Sedan kan man ju managera hostarna separat, om man inte glömt lösenordet även om vcenter är med i spelet. Normalt sett i en större miljö har man byggt bort så man aldrig sitter utan vcenter.

Det stämmer inte eftersom det är vCentern som har HA-tjänsten, Utan den så kommer varje host att agera som en singel host.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Danne:

Det stämmer inte eftersom det är vCentern som har HA-tjänsten, Utan den så kommer varje host att agera som en singel host.

Har läst det, men hittar ingen mer officiell källa nu än vmwares forum

Citat:

if vcenter is down, would HA/DRS still work?
Troy Clavell
Korrekt Svar av Troy Clavell den 2013-sep-13 07:06

DRS would not work but HA would

https://communities.vmware.com/thread/457033

edit: Annan källa

Citat:

HA uses vCenter to license the feature and deploy the necessary agent software; but after hosts are enabled for the HA cluster, the heartbeat and failure detection are completely independent. An offline vCenter won't affect ongoing HA operations

https://books.google.se/books?id=-XQbA17JCdMC&pg=PA258&lpg=PA...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av jocke92:

Har läst det, men hittar ingen mer officiell källa nu än vmwares forum

https://communities.vmware.com/thread/457033

edit: Annan källa https://books.google.se/books?id=-XQbA17JCdMC&pg=PA258&lpg=PA...

Sanning med modifikation. Ja HA är igång men du har inte full funktionalitet utan vCentern. Du saknar övervakningen av klustret och vMotion så jag tycker inte att man kan säga att man bibehåller funktionen om den inte kan fungera fullt ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Danne:

Sanning med modifikation. Ja HA är igång men du har inte full funktionalitet utan vCentern. Du saknar övervakningen av klustret och vMotion så jag tycker inte att man kan säga att man bibehåller funktionen om den inte kan fungera fullt ut.

Nej, full funktion från vCentern har du ju inte så länge vCentern inte är igång. Däremot så var väl frågan vad som hände om en ESXi-host som kör vCenter VMen krashar?

Efter att man satt upp ett kluster och aktiverat HA så sköter hosten som är utvald som master övervakningen av VMarna (bland annat) och ser till att de går igång om någon av hostarna krashat (förutsatt att man inte stängt av HA på respektive VM). Är det hosten som är utvald master som krashat så sker "omval" mellan resterande ESXi-hostar och den nya mastern sköter då istället uppstart av de VMar som oväntat stängts ner. Referens

Detta förutsätter också att du har delad lagring mellan ESXi-hostarna.

Ryzen 1700@3.8/16GB/1070/2x512 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av b0man:

Nej, full funktion från vCentern har du ju inte så länge vCentern inte är igång. Däremot så var väl frågan vad som hände om en ESXi-host som kör vCenter VMen krashar?

Efter att man satt upp ett kluster och aktiverat HA så sköter hosten som är utvald som master övervakningen av VMarna (bland annat) och ser till att de går igång om någon av hostarna krashat (förutsatt att man inte stängt av HA på respektive VM). Är det hosten som är utvald master som krashat så sker "omval" mellan resterande ESXi-hostar och den nya mastern sköter då istället uppstart av de VMar som oväntat stängts ner. Referens

Detta förutsätter också att du har delad lagring mellan ESXi-hostarna.

Helt sant, Är med på vad du säger ang det, Men jag tänkte lite längre än så när jag läste det
Bra inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Min HP Microserver Gen8, bästa investeringen jag gjorde under utbildningen. Idag används den inte till mycket dock men ändå viktig..Står på 250/250Mbit.

ESXi
Plex
rTorrent (används inte mycket nu för tiden)
Shell
Filserver

Finns ett gäng DCs på den också som inte används. Kommer snart påbörja MCSA-cert så då lär den användas flitigt igen.

https://i.imgur.com/KFD3FFK.png

Skrivet av naikon:

Ni som har servrar, vad betalar ni i elavgift endast för servrarna? Visst har man varit sugen på att köpa någon begagnad rackserver men det känns ju som att elkostnaden avskräcker lite

Märker knappt att min är igång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av naikon:

Pröjsar nog ca 250kr/mån för min HP DL380G7 och min lagringsrigg. Senaste elfakturan låg på 550kr

Citera! Gaming: Chassi: FD R4| CPU: 7700K | Kylare: Noctua NH-D14 | MB: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | Grafikkort: GTX1080 | RAM: Corsair LPX 16GB 3333MHz CL16 | OS:Disk: Intel 600p 512GB | PSU: EVGA Supernova 850 G2 |
Servrar: x2 DL380 G7 x2 X5660 - 294/240GB Ram (VM Pfsense + annat)
Desktop i7 2600K - 8GB + HP DL360 G7 2xE5620 -16GB Ram (ej i drift)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av goosblabla:

Min HP Microserver Gen8, bästa investeringen jag gjorde under utbildningen. Idag används den inte till mycket dock men ändå viktig..Står på 250/250Mbit.

ESXi
Plex
rTorrent (används inte mycket nu för tiden)
Shell
Filserver

Finns ett gäng DCs på den också som inte används. Kommer snart påbörja MCSA-cert så då lär den användas flitigt igen.

https://i.imgur.com/KFD3FFK.png

Märker knappt att min är igång.

Hur många DC's behöver du egentligen Lycka till med MCSA, har gjort 2 av 3 på 2012R2. Ja, jag ska ta tag i mig själv snart...

Workstation: Intel i7 3770K | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 16GB DDR3 | Geforce GTX760 2GB | Samsung 256GB 850 PRO | WD 3TB HDD
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB JBOD | MSMCP CCNA1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av Delarium.:

Hur många DC's behöver du egentligen Lycka till med MCSA, har gjort 2 av 3 på 2012R2. Ja, jag ska ta tag i mig själv snart...

Inte en enda idag, men när man fortfarande pluggade och jobbade med trusts, replikering osv behövdes några stycken. Nice, har köpt hem böckerna som jag trodde skulle komma idag men blir väl imorgon istället..Sen börjar läsning, labb och youtube.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av Delarium.:

Bara nyfiken vad behövs för MCSA 3 VM?

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666