Funkar min 8.1 pro nyckel till Win 10 också?

Permalänk
Medlem

Funkar min 8.1 pro nyckel till Win 10 också?

Hej,

Har kört linux desktop i många år men vill nu lägga in Win 10 på min stationära.

Har en "gammal" 8.1 pro licens, kan jag använda denna för att installera 10 eller hur fungerar det?
Vill minnas att så är fallet men hade gärna vetat 100%igt innan jag så att säga släcker mitt gamla system

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Officiellt är den kostnadsfria uppgraderingen borta, men det är flera användare på olika forum som säger att det fortfarande fungerar att göra en ren installation av Win10 med Win7/8-nyckel

Permalänk
Medlem

@Undie

Nej!

Du måste installera Windows 8.1, gratis via microsoft websida, spara på usb eller skiva och sedan göra en uppgradering till Windows 10, också gratis via microsoft websida, för att få en aktiverad licens.
Det går alltså inte att göra en nyinstallation av Windows 10 och använda din Windows 8.1 nyckel.

Gjorde detta senast förra veckan på en gammal laptop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

@Undie

Nej!

Du måste installera Windows 8.1, gratis via microsoft websida, spara på usb eller skiva och sedan göra en uppgradering till Windows 10, också gratis via microsoft websida, för att få en aktiverad licens.
Det går alltså inte att göra en nyinstallation av Windows 10 och använda din Windows 8.1 nyckel.

Gjorde detta senast förra veckan på en gammal laptop!

Funkar det med Windows 7 nycker också eller gäller det bara Win 8?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

@Undie

Nej!

Du måste installera Windows 8.1, gratis via microsoft websida, spara på usb eller skiva och sedan göra en uppgradering till Windows 10, också gratis via microsoft websida, för att få en aktiverad licens.
Det går alltså inte att göra en nyinstallation av Windows 10 och använda din Windows 8.1 nyckel.

Gjorde detta senast förra veckan på en gammal laptop!

Tack, börjar i 8.1-änden då och tar det därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag installerade om 2 datorer i helgen, Windows 10.
Funkade nyckeln som stod på den gamla Windows 7 kartongen.

Permalänk
Medlem

@Peterboxy
Skumt! Kanske funkar med Windows 7? Kanske beror på vilken version man uppgraderar till? Osäker..

Min 8.1 nyckel som medföljde datorn fungerade inte med en nyinstallation av Windows 10!
Uppgradering fungerade dock klockrent.

Permalänk
Medlem

jag har nyligen installerat win 10 med en win 8.1 pro nyckel ladde ner win 10 från microsofts hemsida och installerade som vanligt.. när det frågades efter nyckeln så angav jag min utan problem.
kan dock vara en OEM nyckel jag har.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

jag har nyligen installerat win 10 med en win 8.1 pro nyckel ladde ner win 10 från microsofts hemsida och installerade som vanligt.. när det frågades efter nyckeln så angav jag min utan problem.
kan dock vara en OEM nyckel jag har.

Om det ör en oem behöver du väl inte ange nyckeln?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: jag vet inte vad det är för licens... fick en nyckel på ett papper från min skola för 5 år sen som jag skulle använda på min helt rensade skoldator som vi fått ut efter studenten.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

@trickeh2k: jag vet inte vad det är för licens... fick en nyckel på ett papper från min skola för 5 år sen som jag skulle använda på min helt rensade skoldator som vi fått ut efter studenten.

Låter som någon annan variant av nyckel då för utbildning. Skulle kika på MS webbsida om det fungerar utan att behöva göra några oortodoxa steg.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: har kollat och den fungerar

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Jag kan instämma att Windows 7 retail-nyckel, både Home Premium och Ultimate, fungerar vid ren installation av Windows 10 på helt ny dator (bokstavligt talat nytt allt). Värt att nämna är dock att jag uppgraderat datorer tidigare med dessa nycklar, från Windows 7 till 10.

Jag har heller aldrig behövt kontakta Microsoft för aktivering.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Har du en aktiverad version av windows 7 eller senare så googla bara microsoft media creation tool och använd den för att uppgradera din dator till windows 10. Uppgraderingen måste ske innifrån windows.

När det är gjort så är din hårdvaru id sparad hos MS och du kan göra en ren installation om du vill utan att ange produktnyckel.

Att använda win 7 eller 8 nyckel kommer inte fungera. Gör dom som ovan så har du en livstids licens för den maskinen.

Detta är 100% lagligt och stöds av MS utan problem.

Permalänk
Medlem

Hade en Windows 7 ultimate som jag hade aktiverat till Windows 10. Sen när jag byggde ett nytt system och tänkte installera om Windows 10 med den nyckeln fungerade det inte. Så troligtvis fungerar det inte men du kan i alla fall testa.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Installerade windows 10 Pro med en 8.1 Pro nyckel för 10 minuter sedan utan problem.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att det gick att installera Win 10 pro direkt med hjälp av min 8.1 pro nyckel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska eventuellt bygga en helt ny dator inom kort och behöver då såklart installera windows på den, kan jag använda nyckeln från min nuvarande dator (8 pro uppgraderad gratis till 10 pro under kampanjen) utan att det händer något med den gamla datorn ?

Dvs att jag i värsta fall har en licens aktiverad på två olika datorer ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

@Peterboxy
Skumt! Kanske funkar med Windows 7? Kanske beror på vilken version man uppgraderar till? Osäker..

Min 8.1 nyckel som medföljde datorn fungerade inte med en nyinstallation av Windows 10!
Uppgradering fungerade dock klockrent.

Har man det problemet när man installerar 10 så ska man skippa steget där den frågar efter nyckeln. Använd nyckeln efteråt när den installerat klart 10 om den inte redan aktiverats i bakgrunden via internet. Så löste de andra det när de hade samma problem med 7 och 8 nycklar.

Skrivet av [TBOC]Razor:

Ska eventuellt bygga en helt ny dator inom kort och behöver då såklart installera windows på den, kan jag använda nyckeln från min nuvarande dator (8 pro uppgraderad gratis till 10 pro under kampanjen) utan att det händer något med den gamla datorn ?

Dvs att jag i värsta fall har en licens aktiverad på två olika datorer ??

Vet inte.

https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...
Om gamla datorn går sönder så kan man tydligen göra som i länkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

@Peterboxy
Skumt! Kanske funkar med Windows 7? Kanske beror på vilken version man uppgraderar till? Osäker..

Min 8.1 nyckel som medföljde datorn fungerade inte med en nyinstallation av Windows 10!
Uppgradering fungerade dock klockrent.

Jag använde koder från riktiga Windows (ej OEM).