Gäller öppet köp för Enskilda firmor?

Permalänk

Gäller öppet köp för Enskilda firmor?

Hej!

Jag tänkte köpa en fasadlampa på mitt företag https://svealight.se/product/led-stralkastare-zenit-30w/ och nu undrar jag om någon vet hur det ser ut med öppna köpet för enskilda firmor? Vårt personnummer är ju företaget så att säga så vi bör väl räknas som privatpersoner på sätt och vis? Någon som vet?..

Permalänk
Medlem

@johanna80: Nej, tyvärr inte.
Utnyttjas rätt frekvent av telefonförsäljare och till enskilda firmor som inte har koll på vad som gäller.
Sen kan säkert företaget du köper av ha öppet köp till företag, i så fall går det ju. Men finns ingen lag för det tyvärr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanna80:

Hej!

Jag tänkte köpa en fasadlampa på mitt företag https://svealight.se/product/led-stralkastare-zenit-30w/ och nu undrar jag om någon vet hur det ser ut med öppna köpet för enskilda firmor? Vårt personnummer är ju företaget så att säga så vi bör väl räknas som privatpersoner på sätt och vis? Någon som vet?..

"Öppet köp" är frivilligt, till att börja med. Köper du på nätet och utelämnar ditt företagsnamn så är det inga problem att nytta distansköplagen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Köper du på nätet så är det distansköpslagen som används och den gäller inte företag. Öppet köp är ett hittepå som användas av butiker och de kan ha vilka regler som helst, det finns inga fasta riktlinjer eller så.
Det brukar normalt vara så att man ska regga sig som företagare på websidor men det finns ju egentligen inget tvång att göra detta och så länge du får ett kvitto du kan visa din revisor så borde det inte spela nån roll.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.