Permalänk
Medlem

Tips på ljudkort

Tjena Sweclockers,

Jag införskaffade nyligen ett nytt par hörlurar (Sennheiser RS 185) och har lite problem med att ansluta dem. Utöver hörlurarna har jag 2 stycken Yamaha HS8(telekabel) och en Audio Technica AT2050 som för tillfället kopplas till M-AUDIO M-track plus (XLR).

Sändaren till hörlurarna kräver toslink eller RCA, och mitt ljudkort har bara en koaxialutgång. Antingen måste jag då köpa en dyr omvandlare från koaxial-toslink till ett redan 3,5 år gammalt ljudkort eller så köper jag ett nytt ljudkort med fler anslutningar.

På moderkortet i datorn finns en toslink men om jag använder mig av den måste jag fippla med ljudenheter varje gång jag byter från högtalare till hörlurar, vilket jag gärna slipper.

Jag har letat ganska noggrant men har haft väldiga problem att hitta ett ljudkort med alla dessa anslutningar (XLR-ingång, toslink samt tele-ut), och undrar om någon känner till ett som uppfyller alla krav? Det är inte så noga med hur många kanaler ljudkortet har för inspelning, jag klarar mig gott med 2. Kör Windows 10.

Mvh

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Jag införskaffade nyligen ett nytt par hörlurar (Sennheiser RS 185) och har lite problem med att ansluta dem. Utöver hörlurarna har jag 2 stycken Yamaha HS8(telekabel) och en Audio Technica AT2050 som för tillfället kopplas till M-AUDIO M-track plus (XLR).

OK. Då är det ju ganska fullt i ljudinterfejset. Men du har inga problem med ljudet i övrigt? I så fall hade jag nog krupit till korset och köpt den där konverteraren. Tre och ett halvt år är väl ingen ålder på ett ljudinterfejs?

Om du ändå vill byta ljudinterface: Jag uppfattar det som att du vill ha en toslink-utgång som inte styrs av en ev. volymratt på ljudinterfacet (utan du reglerar ljudnivån på lurarna), men en "main out" till högtalarna som styrs av volymratten? Samtidigt som du inte vill fippla alltför mycket för att växla mellan hörlurar och högtalare. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

OK. Då är det ju ganska fullt i ljudinterfejset. Men du har inga problem med ljudet i övrigt? I så fall hade jag nog krupit till korset och köpt den där konverteraren. Tre och ett halvt år är väl ingen ålder på ett ljudinterfejs?

Om du ändå vill byta ljudinterface: Jag uppfattar det som att du vill ha en toslink-utgång som inte styrs av en ev. volymratt på ljudinterfacet (utan du reglerar ljudnivån på lurarna), men en "main out" till högtalarna som styrs av volymratten? Samtidigt som du inte vill fippla alltför mycket för att växla mellan hörlurar och högtalare. Stämmer det?

Precis, tidigare har jag bara behövt reglera 2 olika rattar för att ändra volym på hörlurarna och monitorerna, det har hela tiden funnits signal. Vill gärna fortsätta på ett liknande sett! I.o.m. att det finns reglage på hörlurarna så behövs det inte längre på ljudkortet. Men det skadar väl inte om det råkar finnas heller. Ljudkvalitén har jag inte haft några problem med hittills!

Är det ingen skillnad i kvalitet på olika adaptrar då? Den där var rätt mycket billigare än den jag hittade på Kjell.com Jag lutar nog rätt mycket åt att behålla ljudkortet i nuläget. Skulle få lite svårt med plats om jag bytte upp mig och dessutom har jag en protools-licens kopplad till ljudkortet som jag gärna behåller

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Är det ingen skillnad i kvalitet på olika adaptrar då?

Säkert, men de skillnaderna märks nog inte så länge adaptern används för digital överföring av stereoljud. Två kanaler gånger 24-bitars upplösning gånger 192 KHz samplingsfrekvens blir ändå inte ens hälften av vad mojängens spec säger att den klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Säkert, men de skillnaderna märks nog inte så länge adaptern används för digital överföring av stereoljud. Två kanaler gånger 24-bitars upplösning gånger 192 KHz samplingsfrekvens blir ändå inte ens hälften av vad mojängens spec säger att den klarar.

Amen det är fint, tackar så mycket för hjälpen! Jag kör på adaptern

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju även skaffa nått som närmast är skräddarsytt för uppgiften och som ävn har en hörlursförstärkare typ >
https://www.thomann.de/se/jbl_m_patch_2.htm?sid=4786f55acb778...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju även skaffa nått som närmast är skräddarsytt för uppgiften och som ävn har en hörlursförstärkare typ >
https://www.thomann.de/se/jbl_m_patch_2.htm?sid=4786f55acb778...

Jag förstår inte riktigt hur jag skulle ansluta mina hörlurar till den där?
Hursomhelst har jag redan skridit till verket och skaffat en omvandlare, lurarna låter prima och det är fantastiskt att kunna gå runt i hela huset med dem på!

Visa signatur

5900X | 3080