Acer Predator "No signal" när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Acer Predator "No signal" när jag spelar.

Har haft skärmen i snart 1 år utan problem(en död pixel men det klarar jag) men nu igår när jag spelade Morrowind(också funkat utan problem förr) så började skärmen bete sig skumt. Så fort jag startar spelet så blinkar skärmen till svart, så kommer det en ruta där det står "no signal", rutan försvinner och power-knappen hinner precis bli orange som att den ska lägga sig i stand-byläge innan den blinkar tillbaks till spelet, sen går det en sekund och sen blir det svart igen. Detta fortsätter oändligt.

Jag misstänkte att det hade med mitt widescreen mod att göra så jag stängde ner spelet och ändrade till windowed fullscreen och stängde av VSync, då funkade det helt plötsligt.

Tänkte inte mer på det, men idag startar jag ESO för första gången på länge och nu har jag samma problem där, men även det har jag kunnat spela utan problem förr. Också testat CS:GO och det är samma där, så det gäller alla spel.

Det konstiga är att om jag tabbar över till andra skärmen(en gammal BenQ) medan det faktiskt syns en bild på Predatorn så håller bilden sig kvar utan problem. Kan till och med scrolla på predatorn så bilden är inte frusen, men så fort jag klickar på predatorn för att sätta den skärmen i fokus så börjar det igen.

Någon som har någon aning om vad som händer? Hade alltså inte detta problem i förrgår och jag har inte gjort något särskilt med grejerna.

Har ett 1080 som jag kör med en 3 år gammal i5a och 8gb ram. Kan det vara något av det som packat ihop kanske?

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med en AG352UCG. Det händer dock endast på vissa platser i spelet (WoW). Sätter jag spelet I fullscreen istället för windowed fullscreen försvinner det dock.

Permalänk
Medlem

Kom på att jag inte startat om datorn sen jag använde det där morrowind-moddet. När jag startade om datorn var det något som hindrade datorn från att startas om men jag hann inte se namnet, kände dock inte igen det.

Nu verkar det funka så jag misstänker att moddet kanske gjorde att skärmen blev inkompatibel med andra spel på något vis. Ren gissning, kan inte mycket om detta.

Återkommer om problemet uppstår utan att jag rör moddet, annars kan vi nog säga att det är löst!

Permalänk
Medlem

Om det inte är löst så har jag två tips.
1, Dra ur/sätt i displayport kabeln (antar jag att du har till predatorn) i båda ändar 2-3 gånger dvs skärm/gpu (kan vara bra o göra nångång om året för att undvika kontakt problem det är dock ovanligt att man råkar ut för detta).
2, Sänk/ändra upplösning/hz i morrowind.

Ang kabel så kan det vara att nån/båda kontaketrna har fått lite sämre kontakt och därmed är på gränsen för vad kabeln/kontakternas med den lite sämre kontakten (o då talar vi en enormt liten skillnad som kan behövas) klarar av i bandbredd.

Om morrowind ändrar upplösning/hz så kan det göra att kabel/kontakt problem kan dyka upp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min Predator (27" 165Hz IPS G-sync). Pluggar ur dp och in med den igen så funkar det. Dock lite störigt. Kommer du på vad det beror på så hojta gärna till här.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

NoAim vad händer om du sänker hz från 165hz till 144hz (både i windows och spel som har hz inställning), eller från 144hz till 120hz (om du kör 144hz) alternativt sänk upplösningen istället.
Prova det i nån dag o se om det hjälper om ja så kan det mycket väl vara DP kabeln som är för dålig för den aktuella bandbreden som krävs för den upplösning/hz du kör.

Sen kom jag på en anledning till som kan vara ett problem för både NoAim och stevo.
Det är vad ni har för grafikkort!
Äldre nvidia kort än 900 serien kan ha problem med 120+hz tack vare för låg pixelklocka dessa kort har, samma sak finns med AMD kort men har ingen koll på när detta fixades inom AMD lägret (om det ens har gjorts).

Hade själv ett gigabyte 780ghz edition som hade problem=ingen bild över 120hz när jag handlade min AOC 165hz gsync skärm innan jag lite senare (som ändå var planen från början) handlade ett 1080 kort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Jag kör den i 144Hz på ett 980Ti. Kabeln är den som kom med i kartongen, antog att den skulle fixa biffen men det kanske är något fel på den? Det är lite svårtestat för min del för det uppstår inte speciellt ofta. Säg en gång i veckan i snitt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Fick problemet idag igen, inte rört något mod eller ens morrowind sen jag gjorde den här tråden.

Såg grizzly666s svar och testade att dra ut kablarna, märkte då att en satt lite löst. Man tycker ju att jag borde kollat efter detta tidigare men jag trodde inte att skärmen skulle funka över huvud taget om kabeln glappade.

Nu verkar det funka i vilket fall som helst. Hoppas på att det inte dyker upp igen!