Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpa första robotgräsklippare, budget 10k och en slänt på gräsmattan.

Permalänk
Medlem

@NinjaMartin: Äh, vad ska man med det till?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

så för att återigen ta till en liknelse från bilindustrin, man får betala extra för fler hästkrafter. Det är samma 2-liters diesel under huven, bara annat program. Blyff, kan man tycka ;).

Fast det kan skilja så att den med mer hästkrafter har starkare koppling och lite sådant. Sedan tar ju biltillverkaren på sig att garantera att motorn håller även vid den högre effekten. Om du däremot själv lägger in mjukvaran får du ju ingen garanti. Samma sak gäller med datorer köper du en R7 1800x istället för en R7 1700 så får du i princip samma processor och du kan troligtvis utan problem få 1700an att gå i 1800x hastighet men du har inga garantier.
Men jag förstår vad du menar med att man betalar för märket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden då den passar rätt bra för min fråga.

Jag har en rätt okomplicerad tomt, i princip platt ca 300m2. Några äppleträd och buskar finns det, men i övrigt inte så många hinder.

Vill lägga så lite som möjligt men ändå få något som funkar problemfritt, tror 7-8k är rätt lagom. Har snöat in mig på två modeller.

McCulloch, som är Husqvarnas budgetmärke, verkar intressant. Finns två varianter, en för 600m2 och en för 1000m2 (tror endast batteriet skiljer).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4232326

Robomow RC304u är också lite intressant, har appstyrning, kraftigare batteri och mycket större klippbredd
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4193274

Något annat förslag?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Bumpar den här tråden då den passar rätt bra för min fråga.

Jag har en rätt okomplicerad tomt, i princip platt ca 300m2. Några äppleträd och buskar finns det, men i övrigt inte så många hinder.

Vill lägga så lite som möjligt men ändå få något som funkar problemfritt, tror 7-8k är rätt lagom. Har snöat in mig på två modeller.

McCulloch, som är Husqvarnas budgetmärke, verkar intressant. Finns två varianter, en för 600m2 och en för 1000m2 (tror endast batteriet skiljer).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4232326

Robomow RC304u är också lite intressant, har appstyrning, kraftigare batteri och mycket större klippbredd
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4193274

Något annat förslag?

Satt och valde mellan Husqvarna Automower 420 och Robomow RC 312u förra året. Slutade med att jag tog en RC 312u mest pga. klingan, tacket vare att jag har träd på tomten (är lat ibland, så kvistarna får ligga kvar) och att det är ganska enkel gräsklippare att reparera ifall den skulle gå sönder, då den har en modulär uppbyggnad.

Jag är väldigt nöjd med min gräsklippare, har inte haft några problem än och gött med en solid klinga som klipper över det mesta, ink. små kvistar från äppelträden, björkarna och även äpplena klipper den över. Det som skiljer mellan vanliga 3xx och U-modellerna är att U har bredare hjul. Men det hjälper inte när det är blött för den vill gärna slira runt på gräsmattan. Så jag införskaffade Robogrips, som är typ dubbar som man sätter på hjulen.

Du har även Gardena vad jag har läst som ska vara bra, tror att det är en Husqvarna i grunden.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Satt och valde mellan Husqvarna Automower 420 och Robomow RC 312u förra året. Slutade med att jag tog en RC 312u mest pga. klingan, tacket vare att jag har träd på tomten (är lat ibland, så kvistarna får ligga kvar) och att det är ganska enkel gräsklippare att reparera ifall den skulle gå sönder, då den har en modulär uppbyggnad.

Jag är väldigt nöjd med min gräsklippare, har inte haft några problem än och gött med en solid klinga som klipper över det mesta, ink. små kvistar från äppelträden, björkarna och även äpplena klipper den över. Det som skiljer mellan vanliga 3xx och U-modellerna är att U har bredare hjul. Men det hjälper inte när det är blött för den vill gärna slira runt på gräsmattan. Så jag införskaffade Robogrips, som är typ dubbar som man sätter på hjulen.

Du har även Gardena vad jag har läst som ska vara bra, tror att det är en Husqvarna i grunden.

Robomow är snyggaste klipparna i min mening
Funderade över tillägget "u", tack nu vet jag.

Nu kör Clas Ohlson 15% på hela sortimentet i dag, ligger ofta bra till i ordinarie pris men säljer inte Robomow. McCulloch och Gardena finns i sortimentet.

Svårt det här :/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av glemmy:

Robomow är snyggaste klipparna i min mening
Funderade över tillägget "u", tack nu vet jag.

Nu kör Clas Ohlson 15% på hela sortimentet i dag, ligger ofta bra till i ordinarie pris men säljer inte Robomow. McCulloch och Gardena finns i sortimentet.

Svårt det här :/

Ja, dom är snygga. Speciellt RC-modellerna. Min är röd, så den sticker ut lite Det som är lite tråkigt med Robomow är att man inte kan ställa in känsligheten på "bumpern" i den vanliga menyn, men det finns en servicemeny som man kan gå in på med en masterkod. Den är stark som en åsna. Så jag fick höja känsligheten i den lite.

Det går även att gå in via R323-porten på roboten, då använder man det serviceprogrammet som auktoriserade verkstäder har. Det finns mycket att pilla i det programmet ifall man vill, och väldigt smidigt att kunna uppdatera gräsklipparen utan att behöva skicka in den. Speciellt jag som inte har så nära till en auktoriserad verkstad.

Finns inte så mycket info om just Robomow, men kan tipsa om ett forum, men den är på tyska:

http://www.roboter-forum.com/forumdisplay.php?77-Robomow

Visa signatur

Eeeeeeh.