Problem med försäljning på tradera

Permalänk
Medlem

Att skicka något icke-spårbart idag är ganska korkat då man kan skicka det med s-k Skicka lätt. Då blir brevet spårbart och det finns dokumentation runt det. Att bara skicka frankerat leder mest till olika Bedrägeri-situationer från båda håll.
Man har som köpare ansvaret för paketet när det väl är inlämnat och får således reklamera ett bortkommet brev till Postnord, brukar gå betydligt enklare om det är spårbart.
Att filma när man postar eller lämna i in funkar ju också bra, men hur många gör det?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Ja, då är vi överens? Risken har gått över på köparen när TS (som är säljare) avlämnade varan till PostNord?

Nej, då har risken gått över till Postmord. När Postmord överlämnat den hypotetiska "transporten" till mottagaren och fått en underskrift DÅ först har ansvaret övergått till mottagaren.
Eller menar du på riktig att om du beställer en bil av BMW som lastar den på tåget som sedan spårar ur utanför Berlin då är ditt ansvar!?

Skrivet av Potatissallad:

Som sagt säger du emot dig själv med ditt inlägg.

"Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten."

Här är en till källa där en till jurist kommit till samma slutsats som min tidigare källa: https://www.minilex.se/a/varans-avl%C3%A4mnande-h%C3%A4mtning...

Från ovan länk: "Vid distansköp däremot, så anses varan avlämnad när den tagits om hand om av den transportör som skall utföra transporten. Detta innebär alltså att från och med det att transportören fått varan är det köparen som blir ansvarig om något skulle hända med varan, trots att varan inte kommit fram till köparen än. Denna regel gäller dock bara om säljaren anlitat en transportör som ska ta hand om transporten. Om det är säljaren själv som skall transportera varan, så anses varan inte avlämnad förrän köparen tagit emot varan."

Från min tidigare länk: "Vid distansköp går risken över på köparen när varan överlämnats till transportören."

Nej, jag säger verkligen inte emot mig själv. Det är helt i linje med vad jag hävdat hela tiden. Men låt mig påminna dig om vad DU skrev och vad som har varit föremål för vår diskussion:

"Köparen godkänner den angivna leveransmetoden vid köp. Har köparen godkänt att det ska skickas ickeförsäkrat, och att leveransmetod anges tydligt, har säljaren inget ansvar om det skulle försvinna under leverans. "

Två saker här:
1) Jag länkade till Postmords allmänna villkor. Där står vad som krävs av avsändaren och vilket ansvar Postmord har. Det finns inget som styrker att Postmord har ansvar för odokumenterade försändelser eller överenskommelser mellan säljare och köpare - annat än det som omfattas av Postmords uppdrag såklart.
2) Du skrev ALDRIG att varan överlämnats till mottagaren - Du antyder att köparen har ansvaret om varan försvinner på vägen vilket det inte finns några som helst belägg för, punkt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag säger verkligen inte emot mig själv. Det är helt i linje med vad jag hävdat hela tiden. Men låt mig påminna dig om vad DU skrev och vad som har varit föremål för vår diskussion:

"Köparen godkänner den angivna leveransmetoden vid köp. Har köparen godkänt att det ska skickas ickeförsäkrat, och att leveransmetod anges tydligt, har säljaren inget ansvar om det skulle försvinna under leverans. "

Två saker här:
1) Jag länkade till Postmords allmänna villkor. Där står vad som krävs av avsändaren och vilket ansvar Postmord har. Det finns inget som styrker att Postmord har ansvar för odokumenterade försändelser eller överenskommelser mellan säljare och köpare - annat än det som omfattas av Postmords uppdrag såklart.
2) Du skrev ALDRIG att varan överlämnats till mottagaren - Du antyder att köparen har ansvaret om varan försvinner på vägen vilket det inte finns några som helst belägg för, punkt!

1) Förstår inte riktigt vad du vill säga med detta då ingen sagt att Postnord har ansvar för odokumenterade försändelser.
2) Det stämmer att jag inte har skrivit att varan överlämnats till mottagaren utan istället att varan har överlämnats till transportbolaget. Förstår dock inte vad du vill säga med detta heller. Beläggen att köparen sedan har ansvar efter att försändelsen har lämnats in har jag presenterat med både hänvisning till köplagen samt länkar till jurister som tolkar köplagen. Du har inte heller visat några belägg för det motsatta.

Tror nog att jag avslutar denna diskussion här då den inte leder någonstans.

Tillägg: I BMW-exemplet som du nämner är det inte längre två privatpersoner som det handlar om vilket gör att exemplet inte är relevant då konsumentköplagen istället då gäller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu är jag (för sjuttioelfte gången) inte jurist och när jag läser tillbaka i tråden märker jag att språkbruket från mig (och antagligen @Potatissallad) har varit lite slarvigt. Eventuellt kan det vara upphovet till varför det är svårt för dig att förstå. Köparen bär risken för varan efter att den har blivit överlämnad till transportören. Säljaren har inte ansvar för om något händer med den.*

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, då har risken gått över till Postmord. När Postmord överlämnat den hypotetiska "transporten" till mottagaren och fått en underskrift DÅ först har ansvaret övergått till mottagaren.
Eller menar du på riktig att om du beställer en bil av BMW som lastar den på tåget som sedan spårar ur utanför Berlin då är ditt ansvar!?

Ja, det stämmer mycket bra att ifall jag har köpt en BMW av en privatperson i Sverige som transportbolaget förstör är det på mig som köpare att det blir reklamerat gentemot transportbolaget. Sådan är Köplagen.

Du verkar inte kunna skillnaden mellan Konsumentköplagen och Köplagen. Dessutom är ditt exempel av internationell art vilket betyder att det inte är svensk lagstiftning som gäller.

Skrivet av Dr.Mabuse:

1) Jag länkade till Postmords allmänna villkor. Där står vad som krävs av avsändaren och vilket ansvar Postmord har. Det finns inget som styrker att Postmord har ansvar för odokumenterade försändelser eller överenskommelser mellan säljare och köpare - annat än det som omfattas av Postmords uppdrag såklart.
2) Du skrev ALDRIG att varan överlämnats till mottagaren - Du antyder att köparen har ansvaret om varan försvinner på vägen vilket det inte finns några som helst belägg för, punkt!

Det är här som jag tror att det har blivit missförstånd. Efter det att säljaren har överlämnat varan till transportören är det köparen som bär risken. Säljaren bär inte längre någon risk för varan. Sådan är lagen. Ifall köparen har godkänt att varan skickas som brev har den därmed i förlängningen också godkänt Postnords villkor för brev. Postnord tar mycket riktigt inget ansvar för om brev inte kommer fram. Det är inget som bekommer säljaren.

*Med undantag för undermåligt emballage. Om jag minns rätt ska varan klara att landa på ett hörn från ett fall av en meters höjd.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av vara? Värde?

Kostar det typ <200 kan man skicka det som brev utan problem. Allting dyrare skickar jag endast med "skicka lätt". 58:-och allt är spårbart.

Permalänk
Medlem

Eftersom att säljaren inte kan bevisa att varan är överlämnad till en transportör är säljaren ansvarig för risken.

Det ligger alltså i säljaren intresse att se till att leveransen sker på ett bra sätt, gärna spårbart, för då slipper man situationer som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Eftersom att säljaren inte kan bevisa att varan är överlämnad till en transportör är säljaren ansvarig för risken.

Det står uttryckligen i Köplagen att det är köparen som bär risken efter att varan har blivit överlämnad till transportören. Ifall köparen misstänker att säljaren inte har sänt varan står det den fritt att upprätta en polisanmälan och försöka fälla säljaren i domstol. Om polisen mot förmodan inte lägger ned ärendet och åklagaren mot förmodan väljer att ta upp det är det upp till åklagaren att bevisa att säljaren inte har skickat varan.

Det är med andra ord precis tvärtom från vad du säger.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom tråden verkar det som att du inte har något juridiskt ansvar gentemot köparen då du lämnat brevet till postnord (transportör), som då tagit över ansvaret och köparen har tagit på sig risken att brevet försvinner. Eftersom det verkar som att postnord inte tar något ansvar för försvunna brev känns det ganska pyrt för köparen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Min egna åsikt är att man som köpare får skylla sig själv om man inte frågat efter försäkrad försändelse mellan privatpersoner, annars får man anta som köpare att varan kommer skickas oförsäkrad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Det står uttryckligen i Köplagen att det är köparen som bär risken efter att varan har blivit överlämnad till transportören. Ifall köparen misstänker att säljaren inte har sänt varan står det den fritt att upprätta en polisanmälan och försöka fälla säljaren i domstol. Om polisen mot förmodan inte lägger ned ärendet och åklagaren mot förmodan väljer att ta upp det är det upp till åklagaren att bevisa att säljaren inte har skickat varan.
Det är med andra ord precis tvärtom från vad du säger.

Skrivet av sweisdapro:

Efter att ha läst igenom tråden verkar det som att du inte har något juridiskt ansvar gentemot köparen då du lämnat brevet till postnord (transportör), som då tagit över ansvaret och köparen har tagit på sig risken att brevet försvinner. Eftersom det verkar som att postnord inte tar något ansvar för försvunna brev känns det ganska pyrt för köparen.

Citat:

14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen.

Tack för era inlägg. Ovanstående gör mig dock lite bekymrad eftersom att jag som sagt saknar bevis på att paketet har lämnats in, då det har skickats som brev. Man får inget kvitto vid sådana försändelser.

Tradera tycks vara i linje med vad @MultiMan påpekade tidigare i tråden:

Citat:

Tänk på att du som säljare har en skyldighet att påvisa att varan har levererats till köparen vid tvister. Läs mer i våra användaravtal här: http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/vil...

Jag hittar dock ingenting i villkoren som nämner något om det Tradera säger. Det enda som står är att "Säljaren är skyldig att omedelbart efter att Tradera bekräftat att köparen betalat fullgöra sina åtaganden, t.ex. att skicka varan på lämpligt sätt."

Permalänk
Medlem

@puck: 14 § försvinner ju då du skrivit köparens Namn och Adress på kuvertet, alltså i skrift tydligt klargjort vem brevet är avsett till, och alltså har risken övergått till köparen.
Dock skriver Tradera detta i din länk:

Citat:

ÅTERFÖRINGSGRUNDER
Tradera har rätt att återföra Transaktioner till Säljaren enligt nedan, samt därmed rätt till återbetalning:
a) Transaktioner där leverans av varan eller tjänsten inte har skett, har blivit oskäligen fördröjd eller har skett till annan adress än en som Tradera har angivit eller godkänt.

Detta känns som lite juridisk gråzon, då köparen inte mottagit någon produkt (kan ses som ej levererat enligt Tradera), men (om jag tolkat det rätt) har du juridiskt sett (i köp mellan privatpersoner) levererat i ögonblicket du postade brevet (alltså är det levererat).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@puck: 14 § försvinner ju då du skrivit köparens Namn och Adress på kuvertet, alltså i skrift tydligt klargjort vem brevet är avsett till, och alltså har risken övergått till köparen.
Dock skriver Tradera detta i din länk:
Detta känns som lite juridisk gråzon, då köparen inte mottagit någon produkt (kan ses som ej levererat enligt Tradera), men (om jag tolkat det rätt) har du juridiskt sett (i köp mellan privatpersoner) levererat i ögonblicket du postade brevet (alltså är det levererat).

Ja så måste det så klart vara.
Tradera tycks göra en annan analys av situationen. Ärendet är för närvarande uppe i en tvist och efter ett antal "goddag yxskaft"-svar så står det klart att jag som säljare måste kunna bevisa att varan har levererats trots att det inte framgått i annonsen att varan kommer att skickas som REK.

Det bisarra är att de vägrar hänvisa till den regel som uttryckligen säger att ansvaret för leverans ligger hos säljaren. De hävdar bara att jag som säljare "har accepterat deras villkor" men de kan inte tala om vad det är jag har accepterat.

Kan man anmäla Tradera för brott mot köplagen eller går den att avtala bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av puck:

Ja så måste det så klart vara.
Tradera tycks göra en annan analys av situationen. Ärendet är för närvarande uppe i en tvist och efter ett antal "goddag yxskaft"-svar så står det klart att jag som säljare måste kunna bevisa att varan har levererats trots att det inte framgått i annonsen att varan kommer att skickas som REK.

Det bisarra är att de vägrar hänvisa till den regel som uttryckligen säger att ansvaret för leverans ligger hos säljaren. De hävdar bara att jag som säljare "har accepterat deras villkor" men de kan inte tala om vad det är jag har accepterat.

Kan man anmäla Tradera för brott mot köplagen eller går den att avtala bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Tradera har så många underliga regler som man godkänner utan att veta om bl. a t e x att man automatiskt godkänner en prenumeration av automatiska betalningar via paypal. Det här innebär att de drar automatiskt betalningar som du inte har godkänt. Du kan stänga av funktionen inne på paypal givetvis.

Riktiga luffare om du frågar mig det är det enda svenska företag som strular angående detta. Sen supporten har jag både ringt och chattat med olika det verkar vara samma personer. De kan inte ge adekvat hjälp rena turen att de kan flytande svenska i alla fall. En var väldigt rabiat och gick på som en ångvält om att hon minsann visste hur deras betalsupport såg ut. Skrämmande då hon inte visste ett jota. Har själv suttit på en betalsupport så jag vet hur det fungerar.

Till slut gav hon sig, en annan teknik de försöker sig på är att försöka byta ämne när det blir för svårt eller komplicerat. Deras chef är ännu värre har varit i dispyt med dem via paypal-supporten där en person belyste att de d v s Tradera ljuger rätt ofta och att de har liknande problem som jag hade.

Nu med deras nya avtal med GDPR som det så fint låter börjar jag fundera om inte jag ska be dem stänga mitt konto.

Ett axplock av deras nya fina regler:

"med ditt samtycke:

  • rikta marknadsföring till dig genom att skicka marknadsföringsmaterial om Tradera-produkter och onlinetjänster samt produkter och tjänster från andra företag. Vi kan även behandla dina personuppgifter för att skräddarsy vissa tjänster eller användarupplevelser för att bättre matcha dina intressen;

  • tillhandahålla dig personanpassade tjänster som erbjuds av Tradera på tredje parts webbplatser och onlinetjänster. Vi kan komma att använda dina personuppgifter och annan information som samlats i enlighet med denna Integritetspolicy för att tillhandahålla anpassade annonser, funktioner eller erbjudanden till dig på tredje parts webbplatser. Vi kan komma att använda cookies och annan spårningsteknik för att tillhandahålla dessa onlinetjänster och/eller arbeta med andra tredje parter såsom annons- eller analysföretag för att tillhandahålla dessa onlinetjänster;..."

Om du vill begära tillgång till alla personuppgifter som vi har om dig, observera att fotolegitimation kommer att krävas för att bevisa din identitet.

Jaha så bank-id gäller inte ska jag skicka legget då eller åka upp och se dem öga mot öga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Tradera har så många underliga regler som man godkänner utan att veta om bl. a t e x att man automatiskt godkänner en prenumeration av automatiska betalningar via paypal. Det här innebär att de drar automatiskt betalningar som du inte har godkänt. Du kan stänga av funktionen inne på paypal givetvis.

Riktiga luffare om du frågar mig det är det enda svenska företag som strular angående detta. Sen supporten har jag både ringt och chattat med olika det verkar vara samma personer. De kan inte ge adekvat hjälp rena turen att de kan flytande svenska i alla fall. En var väldigt rabiat och gick på som en ångvält om att hon minsann visste hur deras betalsupport såg ut. Skrämmande då hon inte visste ett jota. Har själv suttit på en betalsupport så jag vet hur det fungerar.

Till slut gav hon sig, en annan teknik de försöker sig på är att försöka byta ämne när det blir för svårt eller komplicerat. Deras chef är ännu värre har varit i dispyt med dem via paypal-supporten där en person belyste att de d v s Tradera ljuger rätt ofta och att de har liknande problem som jag hade.

Nu med deras nya avtal med GDPR som det så fint låter börjar jag fundera om inte jag ska be dem stänga mitt konto.

Ett axplock av deras nya fina regler:

"med ditt samtycke:

  • rikta marknadsföring till dig genom att skicka marknadsföringsmaterial om Tradera-produkter och onlinetjänster samt produkter och tjänster från andra företag. Vi kan även behandla dina personuppgifter för att skräddarsy vissa tjänster eller användarupplevelser för att bättre matcha dina intressen;

  • tillhandahålla dig personanpassade tjänster som erbjuds av Tradera på tredje parts webbplatser och onlinetjänster. Vi kan komma att använda dina personuppgifter och annan information som samlats i enlighet med denna Integritetspolicy för att tillhandahålla anpassade annonser, funktioner eller erbjudanden till dig på tredje parts webbplatser. Vi kan komma att använda cookies och annan spårningsteknik för att tillhandahålla dessa onlinetjänster och/eller arbeta med andra tredje parter såsom annons- eller analysföretag för att tillhandahålla dessa onlinetjänster;..."

Om du vill begära tillgång till alla personuppgifter som vi har om dig, observera att fotolegitimation kommer att krävas för att bevisa din identitet.

Jaha så bank-id gäller inte ska jag skicka legget då eller åka upp och se dem öga mot öga?

Ja då kanske det inte är så lönt att lägga ner mer energi på detta. Det intressanta i det här specifika fallet är att det troligtvis rör sig om ren och skär scam. Köparen har alltså anmält varan som försvunnen 2 dagar efter köp och startat en tvist på tradera inom mindre än en vecka efter auktionens slut. Hans obefintliga intresse för varans lokalisering i kombination med det statistiska faktum att en väldigt liten andel paket inte kommer fram gör att det mesta tyder på det. Hyser dock inget agg mot köparen, tycker det var ett företagsamt initiativ att utnyttja en exploit av detta slag. Förundras bara av att inte fler ägnar sig åt den här typen av verksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av puck:

Ja då kanske det inte är så lönt att lägga ner mer energi på detta. Det intressanta i det här specifika fallet är att det troligtvis rör sig om ren och skär scam. Köparen har alltså anmält varan som försvunnen 2 dagar efter köp och startat en tvist på tradera inom mindre än en vecka efter auktionens slut. Hans obefintliga intresse för varans lokalisering i kombination med det statistiska faktum att en väldigt liten andel paket inte kommer fram gör att det mesta tyder på det. Hyser dock inget agg mot köparen, tycker det var ett företagsamt initiativ att utnyttja en exploit av detta slag. Förundras bara av att inte fler ägnar sig åt den här typen av verksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Förr fanns det grupper på Tradera där säljare och köpare kunde kartlägga andra på traderare för att varna eller berömma samt söka råd.
Nu har de tagit bort dessa grupper på Tradera. Efter två dagar låter väldigt mysko. PN är sega på att dela ut post i Sverige. Kommer inte något fram så får man oftast en retur om du har skrivit din avsändaradress. Om du inte får en sån efter en månad kan man ju undra. Postens sorteringsmaskin trasar sönder en del brev men av 1000 skickade så har jag fått endast 4 st tillbaks.

Jag har alltid fått tillbaks dem fick sist ett tomt brev tömt på innehåll så PN kan dela ut dem ändå.
Jag vet att en del på tradera utsätter säljare för detta scam som du eventuellt har stött på i det här fallet. De utnyttjar folk som har förvalt som betalningsmedel paypal, Swish etc. sen läser inte säljaren reglerna för att skicka och vips så har de snott åt sig en gratis produkt.

Av dessa skäl har jag och andra seriösa säljare nödgats använda spårbart med RR-brev/paket och inte "skicka lätt" tjänsten då du inte får ett smack tillbaks eftersom den tjänsten inte innebär att brev/paket är försäkrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jag vet att en del på tradera utsätter säljare för detta scam som du eventuellt har stött på i det här fallet. De utnyttjar folk som har förvalt som betalningsmedel paypal, Swish etc. sen läser inte säljaren reglerna för att skicka och vips så har de snott åt sig en gratis produkt.

Av dessa skäl har jag och andra seriösa säljare nödgats använda spårbart med RR-brev/paket och inte "skicka lätt" tjänsten då du inte får ett smack tillbaks eftersom den tjänsten inte innebär att brev/paket är försäkrat.

Att inte acceptera betalningar via tradera lär strida mot deras villkor. Att försöka avtala bort köpskyddet i annonsen lär inte hålla heller, som någon var inne på i tråden tidigare. Då finns det nog inte mycket annat att göra än som du säger. Eller sälja någon annanstans....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Att inte acceptera betalningar via tradera lär strida mot deras villkor. Att försöka avtala bort köpskyddet i annonsen lär inte hålla heller, som någon var inne på i tråden tidigare. Då finns det nog inte mycket annat att göra än som du säger. Eller sälja någon annanstans....

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, kan det vara så, den stora frågan nu, egentligen, är om Tradera kan avtala bort det som gäller vid köp mellan privatpersoner (alltså att ett paket ses som levererat när det lämnats till Transportombud)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av puck:

Att inte acceptera betalningar via tradera lär strida mot deras villkor. Att försöka avtala bort köpskyddet i annonsen lär inte hålla heller, som någon var inne på i tråden tidigare. Då finns det nog inte mycket annat att göra än som du säger. Eller sälja någon annanstans....

Skickades från m.sweclockers.com

Det säljare kan göra är att ta emot en banköverföring det strider inte mot deras villkor. Sen kan de ge en faktura om de tycker det är något som har gjorts fel från säljaren sida. Fakturan kan du i sin tur bestrida.

Skrivet av anon278484:

Ja, köparen kan man tyvärr glömma, eftersom han endast bifogar detta vid svar om bildbevis:

https://imgur.com/GGxnTqz

Såhär ser fakturan ut från Tradera:

https://imgur.com/a4m81Jl

Hur bestrider jag den?

Permalänk
Medlem

Innan jag säger något annat rekommenderar jag att du tar kontakt med Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument och ber om vägledning i ditt ärende. Ifall du vill bestrida fakturan har de råd om den saken här: Bestrida felaktig faktura.

Jag är inte jurist och nedanstående är min lekmannamässiga bedömning.

Enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden får näringsidkare (såsom Tradera) inte använda sig av oskäliga avtalsvillkor. Enligt Konsumentverket finns det tre grunder som kan göra att avtalsvillkor ses som oskäliga:

* Avtalsvillkoren strider mot tvingande konsumentskyddande lagstiftning, alltså regler som inte kan avtalas bort.
* Avtalsvillkoren strider mot icke-tvingande lag, alltså regler som är möjliga att avtala bort och leder till obalans mellan företaget och konsumenten.
* Avtalsvillkoren är otydliga och svåra för konsumenten att förstå.

Köplagen är en dispositiv lag. Det betyder att parterna (i detta fallet du och köparen) kan förhandla bort vissa delar av den. Med andra ord är det en icke-tvingande lag. Jag vet ej om Tradera kan göra ändringar som påverkar avtalet mellan dig och köparen, men jag tror inte så är fallet. Som jag har förstått det menar Tradera att punkt 4 a) ur deras Villkor för Traderas betallösning gör att de har rätt att kräva återbetalning från dig då de anser att du inte har levererat varan. De kanske också vill hävda punkt c).

Jag menar att Traderas villkor är oskäliga både på den tredje och andra grunden. Vad som avses med "leverans" framgår inte av villkoren. Ifall de specifikt menar att leverans är skilt från vad som anses vara ett avlämnande enligt 7 § KöpL borde de ha skrivit detta i mycket tydligare ordalag. Otydligt och svårförstått med andra ord. Och även om de specifikt hade skrivit detta borde det i sådant fall anses strida mot grund två.

Ifall du bestrider fakturan hela vägen och Tradera inte ger med sig får de valet att väcka talan i domstol. Jag har mycket svårt att tänka mig att de gör det för ynka 626 spänn när den juridiska grunden de står på är skakig. Det gäller dock att inte bli skrämd av inkasso och kronofogde på vägen. Många tappar huvudet bara de hör de orden. (Vilket företag givetvis gillar att utnyttja.)

Ifall det behövs går det att ansöka om rättslig hjälp i form av KO-biträde från Konsumentombudsmannen. Ansökan är kostnadsfri och ifall den blir beviljad står KO för dina rättegångskostnader.

Jag har upprättat en allmänt hållen anmälan mot Tradera hos Konsumentverket angående dessa avtalsvillkor. Jag rekommenderar att även du gör en webbanmälan till Konsumentverket angående just ditt ärende.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Innan jag säger något annat rekommenderar jag att du tar kontakt med Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument och ber om vägledning i ditt ärende. Ifall du vill bestrida fakturan har de råd om den saken här: Bestrida felaktig faktura.

Jag är inte jurist och nedanstående är min lekmannamässiga bedömning.

Enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden får näringsidkare (såsom Tradera) inte använda sig av oskäliga avtalsvillkor. Enligt Konsumentverket finns det tre grunder som kan göra att avtalsvillkor ses som oskäliga:

* Avtalsvillkoren strider mot tvingande konsumentskyddande lagstiftning, alltså regler som inte kan avtalas bort.
* Avtalsvillkoren strider mot icke-tvingande lag, alltså regler som är möjliga att avtala bort och leder till obalans mellan företaget och konsumenten.
* Avtalsvillkoren är otydliga och svåra för konsumenten att förstå.

Köplagen är en dispositiv lag. Det betyder att parterna (i detta fallet du och köparen) kan förhandla bort vissa delar av den. Med andra ord är det en icke-tvingande lag. Jag vet ej om Tradera kan göra ändringar som påverkar avtalet mellan dig och köparen, men jag tror inte så är fallet. Som jag har förstått det menar Tradera att punkt 4 a) ur deras Villkor för Traderas betallösning gör att de har rätt att kräva återbetalning från dig då de anser att du inte har levererat varan. De kanske också vill hävda punkt c).

Jag menar att Traderas villkor är oskäliga både på den tredje och andra grunden. Vad som avses med "leverans" framgår inte av villkoren. Ifall de specifikt menar att leverans är skilt från vad som anses vara ett avlämnande enligt 7 § KöpL borde de ha skrivit detta i mycket tydligare ordalag. Otydligt och svårförstått med andra ord. Och även om de specifikt hade skrivit detta borde det i sådant fall anses strida mot grund två.

Ifall du bestrider fakturan hela vägen och Tradera inte ger med sig får de valet att väcka talan i domstol. Jag har mycket svårt att tänka mig att de gör det för ynka 626 spänn när den juridiska grunden de står på är skakig. Det gäller dock att inte bli skrämd av inkasso och kronofogde på vägen. Många tappar huvudet bara de hör de orden. (Vilket företag givetvis gillar att utnyttja.)

Ifall det behövs går det att ansöka om rättslig hjälp i form av KO-biträde från Konsumentombudsmannen. Ansökan är kostnadsfri och ifall den blir beviljad står KO för dina rättegångskostnader.

Jag har upprättat en allmänt hållen anmälan mot Tradera hos Konsumentverket angående dessa avtalsvillkor. Jag rekommenderar att även du gör en webbanmälan till Konsumentverket angående just ditt ärende.

Stort tack för ditt engagemang.

Efter att ha bett om ett förtydligande 4 gånger fick jag ett ganska trött svar

Citat:

Hej!

Tack för ditt meddelande.

Självklart kan vi hjälpa dig finna i våra villkor om du har svårt för detta. Du som säljare är ansvarig för att påvisa att leverans skett vid försäljningar. Detta nämns i 4 a) c) h) i) l): http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/vil...

Har du andra frågor är du välkommen att kontakta Kundservice: http://info.tradera.com/faq/kontakt/kontakta-tradera-kundserv...

Med vänliga hälsningar,
Tradera

Jag kan fortfarande inte se något i varken a) c) h) i) eller l) om att ansvaret för leverans ligger hos säljaren.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av puck:

Stort tack för ditt engagemang.

Efter att ha bett om ett förtydligande 4 gånger fick jag ett ganska trött svar

Jag kan fortfarande inte se något i varken a) c) h) i) eller l) om att ansvaret för leverans ligger hos säljaren.

Ja det är luddigt som f-n

"eller att full leverans inte har skett."

Väldigt svårt att påvisa att du har skickat såvida du inte har ett kvitto att ta kort via brevlådan eller filma när man postar kan också va luddigt. Det går att manipulera bilder och filmer.

"a) Transaktioner där leverans av varan eller tjänsten inte har skett,..."

"h) Transaktioner där Säljaren inte har följt Villkor för Traderas vid var tid gällande Säljarskydd, om och när ett sådant finns tillgängligt."

Antar att de menar här att man är skyldig att skicka spårbart.

Punkt 2 är ännu mer luddig

"ATT ANVÄNDA TRADERAS BETALLÖSNING

Tradera åtar sig att, på de villkor som följer av Villkoren, ge Säljaren tillgång till Traderas betallösning. Köparen kommer att erbjudas att betala med t.ex. kort eller PayPal efter att ha vunnit en auktion eller valt att köpa varor eller tjänster på Tradera. Säljaren får utbetalningar från Tradera i enlighet med vad som är specificerat i Villkoren.
Om en Transaktion ska återbetalas (t ex om Köparen har beviljats returrätt av Säljaren eller i andra fall när köp enligt dessa Villkor ska återgå) är det upp till Säljaren att betala tillbaka del av eller fullständigt belopp till Köparen.

Då både jag och andra använder oss av banköverföring får vi pengarna direkt till vårt bankkonto. Nu vet jag inte om det går att välja det alternativet om man har sålt väldigt lite vet att brorsan sålde ett VR-set via banköverföring utan problem det var nog hans första sålda omdöme. Men de kan ha ändrat detta.

Så vi som använder banköverföring är inte vi godkända då eller? Vi följer inte deras betallösning som är en mellan variant av payson.
Vid betalning fick jag banköverföring, paypal och Swish nummer. Men Tradera varnade för att inte sätta in det på hans swish nummer.

Dessutom via banköverföring går det att bestrida fakturan kontakta ARN påpeka att Tradera bryter mot reglerna gällande avtal mellan köp via privatpersoner.

Kan bara spekulera här då jag inte åkt på detta fusk än välj aldrig deras pissiga betallösning. Välj istället vanlig banköverföring de har t o m detta alternativ när man säljer så då borde det vara godkänt. Vid problem bestrid fakturan skriv med att du inte ansvarar för postens slarv efter att du har skickat t e x brev med lågt värde.

Alternativ två tvinga alla köpare att köpa spårbart eller Rek-brev dyrare men du slipper personer som försöker fuska sig till varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Efter att ha bett om ett förtydligande 4 gånger fick jag ett ganska trött svar

Jag kan fortfarande inte se något i varken a) c) h) i) eller l) om att ansvaret för leverans ligger hos säljaren.

Jag hittar inget i villkoren om att det är du som ska påvisa att leverans har skett. Så det påstående verkar kundtjänsten ha tagit ur luften.

Jag tror som sagt att Traderas villkor för betallösning inte skulle klara en rättslig prövning. Det finns ju dock aldrig några garantier när det kommer till rättsväsendet. En sak som jag önskar att jag hade fått lära mig långt tidigare i mitt liv är att det finns något som kallas för att betala under protest. Det är främst användbart om man har att göra med ett i övrigt seriöst företag som har begått ett misstag. Det går i korthet ute på att man i samband med betalning av fakturan påtalar att den är felaktig och att man fordrar återbetalning. (Ränta tillkommer enligt räntelagens föreskrifter.) På så viss kan man minimera riskerna. Det värsta som kan hända är att du aldrig får tillbaka de 625 kronorna. I jämförelse så kan man få betalningsanmärkning och behöva stå för både sina och motpartens rättegångskostnader ifall man bestrider en faktura som visar sig vara korrekt hela vägen. Nackdelen är att det blir en själv som behöver driva processen mot företaget.

Nu är det att det är ett stort företag som har misskött sig och det finns (antagligen) flera drabbade. Så vitt jag har förstått skulle preskriptionstiden på din fordran vara tio år. Förhoppningsvis kommer Konsumentverket öppna ett ärende angående Traderas villkor. I sådant fall kan du kan låta dem utreda själva legaliteten. Om utfallet är gynnsamt kan du därefter börja verkställa din fordran gentemot Tradera. (Lämna till inkasso eller kronofogde. Den sortens grejer.)

Ibland går det att begära anstånd med betalning till dess att tvisten (den mellan dig och Tradera) har blivit utredd. Det är dock bara en snäll fråga man framställer till företaget och de kan göra hur de vill med den saken.

Skrivet av puck:

Stort tack för ditt engagemang.

Jag blir rätt upprörd när företag beter sig illa mot konsumenter. Har behövt slänga lagen i huvudet på företag (varav ett inkassobolag) förut. Känns bara bra att kunna hjälpa någon annan som har kommit i kläm.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Det står uttryckligen i Köplagen att det är köparen som bär risken efter att varan har blivit överlämnad till transportören. Ifall köparen misstänker att säljaren inte har sänt varan står det den fritt att upprätta en polisanmälan och försöka fälla säljaren i domstol. Om polisen mot förmodan inte lägger ned ärendet och åklagaren mot förmodan väljer att ta upp det är det upp till åklagaren att bevisa att säljaren inte har skickat varan.

Det är med andra ord precis tvärtom från vad du säger.

Nu är ju förutsättningen i detta fall att traderas betalningstjänst har använts osv.

Alltså måste säljaren kunna visa att han verkligen har skickat varan. Som du märker på Traderas svar så har jag 100% rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nu är ju förutsättningen i detta fall att traderas betalningstjänst har använts osv.

Alltså måste säljaren kunna visa att han verkligen har skickat varan. Som du märker på Traderas svar så har jag 100% rätt.

Jag behandlade inledningsvis inte frågan med hänsyn till om Tradera har särskilda villkor. Det är det första jag skriver i mitt första inlägg. När du skrev ditt första inlägg hade ingen påpekat i tråden att Tradera har särskilda villkor. Ditt uttalande i ditt första inlägg var allmänt formulerat och jag tolkade det som att du menade att din utsaga var gemen. Vidare är språket du använder färgat av de ord som användes för att diskutera Köplagen. Ifall du trots allt detta verkligen specifikt åsyftade endast de fall där Traderas betallösning har använts missförstod jag dig. Om så är fallet ber jag om ursäkt för min något irriterade ton i svarsinlägget.

Jag vet inte ifall du har läst resten av tråden. Har du någon kommentar kring det här med att avtalsvillkoren antagligen är oskäliga enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden? Det står inte ens i avtalsvillkoren för betallösningen att det är säljaren som måste bevisa att varan är levererad. Tradera hävdar istället sin rätt att göra en återföring av transaktionen i samtliga fall utom de där köparen har en ovilja eller oförmåga att betala. Med andra ord förbehåller sig Tradera rätten att göra en återföring även om det finns bevis. Detta är betydligt sämre än vad som är gängse vid köp mellan privatpersoner.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Jag blev lite fundersam på det här kring de avtalspunkter som Tradera åberopar mot TS. De är 4 a) c) h) i) l) från Villkor för Traderas betallösning.

Punkt 4 h) handlar om "Villkor för Traderas [...] Säljarskydd". Punkten träder bara i kraft om sådana villkor existerar. Jag lyckas inte hitta några sådana villkor. Hur Tradera kan anse att TS bryter mot villkor som inte existerar förstår jag ej. (Klarna har dock ett säljarskydd. Det gäller bara om betalning har skett genom Klarna. Så är inte fallet.)

Punkt 4 i) träder bara i effekt ifall villkoren i övrigt bryts mot. Så ifall övriga villkor följs är den menlös.

Punkt 4 l) hänvisar till punkt 2. Så vitt jag kan avgöra så är det enda relevanta för diskussionen att punkt 2 upprepar det som punkt 4 inleds med. Att säljaren ska betala vid återbetalning.

Punkt 4 a) är luddig. Ingenstans i villkoren definieras vad som menas med "leverans". Ifall Tradera menar att leverans är åtskilt från det som benämns som ett avlämnade i Köplagen tycker jag att de borde skriva detta uttryckligen.

Punkt 4 c) går ut på att Tradera villkorslöst förbehåller sig rätten att begära återbetalning förutom i de fall där ingen betalning har skett. (Tur är väl det.) En sådan punkt är en betydande försämring för konsumenten.

Så h) i) och l) säger inte så mycket egentligen. Punkt a) tror jag skulle finnas oskälig på grund av otydlighet eller rätt och slätt därför att den förändrar det som normalt gäller vid handel mellan privatpersoner. Punkt c) låter oskälig i mina öron men jag är inte tillräcklig lagkunnig för att avgöra om så är fallet.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Jag har sålt en vara på tradera som inte tycks ha nått mottagaren.
Varan har skickats som ett brev och är inte spårbar. Jag har därför inte heller något bevis på att varan verkligen har skickats. På samma sätt kan förstås köparen inte bevisa att paketet inte har mottagits.
Vem är ansvarig vid en sådan här situation?

Köpet har genomförts via Traderas integerade betalningssystem med Swish om det har någon betydelse.

Vem stod för frakten? Om det var köparen, fick han veta hur du tänkte skicka varan?
I så fall skulle jag säga köparen.

Om du stod för frakten så är det nog på dig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tog kontakt med konsumentrådgivningen hos kommunen. De skriver:

Citat:

Köplagen är dispositiv. Med det menas att man kan avtala bort hela eller delar av den. Användarna av Tradera är bundna av deras användarvillkor och policys. Du är alltså bunden av deras Fakturerings- & betalningspolicy genom skrivelsen ”Genom att använda Tjänsterna godkänner du våra faktureringsrutiner och betalningsvillkor vilka framgår av vår Fakturerings- & betalningspolicy”.

Som du ser så skriver de att ”När säljaren postat brevet eller lämnat in paketet har denne fullgjort sin del av avtalet” Tradera skriver att de rekommenderar att man använder sig av spårbara försändelser, men det är inget krav. Även om det inte är ett krav att kräva inlämningskvitto så är det bra om säljaren gör det för att kunna bevisa att hen lämnat in varan för transport.

I sista stycket står det att om man använt ett av Traderas integrerade betalningsalternativ har man som köpare möjlighet att ansöka om återbetalning. Under vilka omständigheter återbetalning kan ske framgår av Fakturerings- & betalningspolicyns 4.

Om du inte har något bevis/inlämningskvitto så behöver du kunna visa att du och köparen kommit överens om att inte använda er av spårbara försändelser vid den här transaktionen.

Jag vet inte om jag var otydlig eller om de inte förstod min fråga.
De menar alltså att punkt 4 ger köparen rätt till återbetalning om leverans av varan inte har skett, vilket är detsamma som Tradera påpekat tidigare.
Det kanske är mer relevant att hävda oskäliga avtalsvillkor i det här fallet, som DarkAlf skrev ovan. I synnerhet om Traderas avtalsvillkor avviker från Köplagen på ett sådant omfattande sätt som den ändå gör. Att en vara inte har levererats kan bero på flera orsaker och det finns ingenting i villkoren som tyder att bevisbördan för att hävda sin oskuld ligger hos säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vem stod för frakten? Om det var köparen, fick han veta hur du tänkte skicka varan?
I så fall skulle jag säga köparen.

Om du stod för frakten så är det nog på dig.

Köparen stod för frakten.
I annonsen nämndes ingenting om att varan kommer att skickas som spårbar försändelse.

Permalänk
Medlem

Fortfarande nyfiken vilken typ av vara det var? ÄR det CPU/grafikkort? Isåfall varför skickades det inte spårbart.

För det mesta funkar tradera utmärkt, men de är en mardröm att deala med vid problem. En kille ångrade sig, struntade i att betala och lämnade en negativ referens men tradera vill inte göra något åt det och personen kan fortsätta handla.