Spelen kan ha varit subjektivt bättre förr men objektivt sämre på nästan alla sätt. Men först måste vi ju komma överens om vad ett "bra" spel är annars pratar ju ingen samma språk. Någon kanske kan göra en lista på vad som gör ett spel bra?
Min uppfattning är den att det finns utrymme för mer "skills" i många moderna spel exempelvis Overwatch därför att det finns fler variabler och möjligheter. Att spela perfekt och aldrig göra misstag eller felberäkningar var omöjligt och det blir ännu mer omöjligt ju fler variabler du måste räkna med. Men detta har ingen betydelse utan det som har mest betydelse för spelares utveckling enligt mig, är att spelare har helt andra möjligheter att utvecklas som vi inte hade, som Twitch och match making/ladder.
Dålig uppkoppling eller att man inte hade råd att spela online dygnet runt kunde även bli en flaskhals för en spelares utveckling eller att man helt enkelt inte kunde hitta tillräckligt bra motstånd. Du måste ha ett bra motstånd för att utvecklas.
Behöver egentligen inte gå tillbaks så värst många år men när ja kollar på replays som Reptile VS Tresh vill man nästan gråta. Dom var pinsamt dåliga och man inser att dom aldrig riktigt hade full koll på vad dom gjorde. Sen kan man sakna att mekaniken och strategin är annorlunda. Men det krävs då inte färre skills bara andra skills och "skill taket" är knappast lägre.