John Romero on why games suck today.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Nån är fast i det förflutna det är som att säga att all musik som görs idag är dålig. Det var bättre förr.

Fast i det förfluta, det är lätt med tanke på att det faktiskt var bättre förr på många sätt och vis.

Förr var spelutvecklare genuint intresserade av att göra BRA, Utmanande spel.
Idag handlar allt om pengar och enbart pengar, farmor och bettan på 7 år ska också kunna ta sig igenom alla spel som släpps idag. Med vissa undantag för bra spel som Souls och Borne.

Varför tror du musikindustrin är så sjukt simpel idag och alla artister kopierar varandra?
Varför tror du filmer saknar djup och är så sjukt neddummade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Spelen kan ha varit subjektivt bättre förr men objektivt sämre på nästan alla sätt. Men först måste vi ju komma överens om vad ett "bra" spel är annars pratar ju ingen samma språk. Någon kanske kan göra en lista på vad som gör ett spel bra?

Min uppfattning är den att det finns utrymme för mer "skills" i många moderna spel exempelvis Overwatch därför att det finns fler variabler och möjligheter. Att spela perfekt och aldrig göra misstag eller felberäkningar var omöjligt och det blir ännu mer omöjligt ju fler variabler du måste räkna med. Men detta har ingen betydelse utan det som har mest betydelse för spelares utveckling enligt mig, är att spelare har helt andra möjligheter att utvecklas som vi inte hade, som Twitch och match making/ladder.
Dålig uppkoppling eller att man inte hade råd att spela online dygnet runt kunde även bli en flaskhals för en spelares utveckling eller att man helt enkelt inte kunde hitta tillräckligt bra motstånd. Du måste ha ett bra motstånd för att utvecklas.

Behöver egentligen inte gå tillbaks så värst många år men när ja kollar på replays som Reptile VS Tresh vill man nästan gråta. Dom var pinsamt dåliga och man inser att dom aldrig riktigt hade full koll på vad dom gjorde. Sen kan man sakna att mekaniken och strategin är annorlunda. Men det krävs då inte färre skills bara andra skills och "skill taket" är knappast lägre.

Ta tex Quake 3. Det spelet har jag haft betydligt roligare med än något annat modernt spel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av landahl:

Är det ingen som håller med att spelen var bättre förr? Det var liksom mer känsla i spelen och mer skills krävdes i fps spel. Precis som folk skriver här så är många spel nu för tiden som att titta på en film. Man vill ha gameplay och inte så mycket filmsekvenser.

Nej, det kan jag inte påstå... Senaste Doom är ett praktexempel på att spel är mycket bättre idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Håller med. Bara en bråkdel av alla "AAA" spel är bra. Men som en del har sagt, tack och lov för crowdfunding och indie.

Battletech släpps imorrn!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad i det han sa tyckte du inte stämde?

Till och med ett så pass gammalt spel som Doom 1 och 2 är otroligt mycket roligare än majoriteten av nya spel.

Visst, men de är nog roligare än majoriteten av gamla spel också.

Vad folk ofta missar när man diskuterar gamla spel är att väldigt mycket av det som släpptes på den tiden (oavsett vilken tid) var rätt uselt. De dåliga spelen är det dock ingen som kommer ihåg, utan det är de bra som folk minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det ingen som håller med att spelen var bättre förr? Det var liksom mer känsla i spelen och mer skills krävdes i fps spel. Precis som folk skriver här så är många spel nu för tiden som att titta på en film. Man vill ha gameplay och inte så mycket filmsekvenser.

Tycker det är intressant att du skriver vad andra vill ha, är väl inte så svårt att förstå att man har olika smaker?
Jag tycker det är grymt kul att se någon skönt streamer köra igenom ett SP spel, men jag har inte orken att köradet själv, vill ha mänsklig interaktion i form av multiplayer.
Streamer kan också variera, ibland är sodapoppin nice, andra gånger föredrar jag CohhCarnage eller AdmiralBahroo.

Många idag, spelar spel för att få vara med och forma sin egen underhållning, förstår man vad jag menar då? Ser inget fel med att det är sköna filmsekvenser, för att binda ihop storyn riktigt. Ta fram popcornen och njut istället. Imo!

Gamla spel för mig är till för speedrunning!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det fanns många fler mekanismer som var mer inbjudande & community-skapande runt spelet.
Tex möjligheten till egna servrar, möjligheten att göra moddar o s v som kunde hålla spel vid liv hur länge som helst.
Möjligen har jag nostalgiglasögonen på mig men det kändes som att spelen gjordes av spelare för spelare, på gott och ont.
Inser att många spel hade väldigt hög tröskel och kunde vara oförlåtande.

Men nu det finns oftast elementet där det ska mjölkas några extra kronor ur spelet (lootboxes, 10 menlösa DLC, "season pass" etc).
Sen lider många av console-first eller vad man ska kalla det; där spelet ska kunna besegras av en 5åring som bara trycker på 1 knapp.
UI och mekanik är så nerdummat att valen som man gör i spelet varken har positiva eller negativa konsekvenser.

Livscykeln är även satt från början.
1) Släpps spelet, buggigt och halvt färdig.
2) +1-2månader De värsta buggarna fixas
3) + ett par månader första "expansionen" släpps, dvs 1-2 extra kartor och möjligtvis en utrustning.
4) Upprepa steg 2 & 3 några ggr.
5) +1,5-2år spelet släpps igen, men nu heter det version+1 och det är en ny uppsättning kartor.

Jag är nog lite gammal o bitter jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Smaken är som baken olika.

Baken, liksom smaken, är nog snarare delad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ljudet av glashuset som gick sönder pga. stenkastning hördes ända hit...

Romero ska passa sig för att klanka ner på spelindustrin då han dels ligger bakom ett av de sämsta spelen som någonsin skapats och dels inte varit särskillt relevant inom industrin på snart 20 år.

Fast han har varit väldigt relevant till skillnad från alla tyckare utan vikt i denna tråd.
Glöm inte han skapat ett par av de bästa spelen genom tiderna, han om någon är en person att lyssna på.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det ingen som håller med att spelen var bättre förr? Det var liksom mer känsla i spelen och mer skills krävdes i fps spel. Precis som folk skriver här så är många spel nu för tiden som att titta på en film. Man vill ha gameplay och inte så mycket filmsekvenser.

Jodå, fast jag spelade mest Duke Nukem 3D på Kali istället för Doom 1 och 2. Finns ju The Ultimate Doom som gör det ännu svårare. Gillar även Quake 1 bättre än Doom1

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det ingen som håller med att spelen var bättre förr? Det var liksom mer känsla i spelen och mer skills krävdes i fps spel. Precis som folk skriver här så är många spel nu för tiden som att titta på en film. Man vill ha gameplay och inte så mycket filmsekvenser.

Jag håller faktiskt inte med alls i det han säger, ja det fanns/finns många bra spel förr (quake, BfME, C&C för att nämna några jag spelade). Men att klumpa ihop alla dagen spel (produceras garanterat fler spel bara i år än hela 80- och 90-talet tillsammans) och säga att de alla är dåliga är enbart ett svar från en bitter gubbe som inte hängt med i utvecklingen. De senaste åren har det släppts makalöst bra spel som har både snabb och utmanande gameplay kombinerad med makalös story och cinematik (t.ex The Witcher (2 och 3), Shadow of Mordor, Warframe etc), vilket helt omintetgör hans argument.
Tänker inte ens bemöta hans uttalande om att man "inte behöver skills i moderna spel" då detta är rent ut sagt korkat felaktigt.

Skrivet av henkiii:

Livscykeln är även satt från början.
1) Släpps spelet, buggigt och halvt färdig.
2) +1-2månader De värsta buggarna fixas
3) + ett par månader första "expansionen" släpps, dvs 1-2 extra kartor och möjligtvis en utrustning.
4) Upprepa steg 2 & 3 några ggr.
5) +1,5-2år spelet släpps igen, men nu heter det version+1 och det är en ny uppsättning kartor.

Tror nog att CD Project Red skulle vilja diskutera den livscykeln med dig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Fast han har varit väldigt relevant till skillnad från alla tyckare utan vikt i denna tråd.

Vad är det för märklig logik?
Isåfall kan vi stänga ner hela Sweclockers då 99% av användarna enbart är "tyckare utan vikt" när det kommer till hårdvara, mjukvara och spel.

Skrivet av Johnnymann:

Glöm inte han skapat ett par av de bästa spelen genom tiderna, han om någon är en person att lyssna på.

Googla termen "washed up".
Romero har gjort mycket bra, och mycket mindre bra. På senare tid har det mest varit "mindre bra". Bara för att någon gjort något bra en gång i tiden betyder det inte att dom är klanderfria eller att man blint ska gå efter deras åsikt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med känner jag, trots att jag är gammal nog att ha spelat alla gamla "svåra" spel när det begav sig så är jag inte i närheten av att ta mig igenom många moderna FPS på högsta svårighets graden utan att dö, jag dör hela tiden och vissa klarar jag helt enkelt aldrig på svåraste.
Dessutom är jag inte speciellt förtjust i den där spelmekaniken där du gör något jättesvårt och klarar 99% men gör en liten,liten miss och straffas direkt med att börja om från början. Det kan fungera på enkla spel som t.ex elasto mania, men i längre sekvenser är det inte kul.
Det är heller inte speciellt svårt att åstadkomma sådana svårigheter heller, men jag tror att spelutvecklare väljer att inte göra det för att det är inte kul för de allra flesta som spelar spelen.
Att åstadkomma svårigheter som t.ex Myst är mycket svårare och mer sällsynt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet