Skillnad mellan billiga och dyra filter?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan billiga och dyra filter?

Är inne att införskaffa polarisationsfilter till mitt vidvinkel men då det är 82 mm så skjuter priserna rätt fort iväg. Finns billigare för 400 men också för 1200+. Är den för 400 bara skräp eller är det något att satsa på?

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

@gruvan88: Tips är att kolla upp ett bra filter på någon fotot sida, och sedan köpa det på tex ebay, Jag gjorde så sist och kom undan med 150kr för ett 1200kr filter från Hongkong

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan skilja tex på antireflexbehandling och om de är linjära eller cirkulära, hur de monteras (en del kan ge vinjettering i kombination med vissa optiker) och känslan när man ska vrida på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oftast är det, som mrqaffe, skriver, att det är antireflexbehandlingen som skiljer men det kan även vara så att en del lite billigare filter är gjorda i formpressat glas medan dyrare filter är svarvade.
De i formpressat glas kan ha sämre planhet och ger då en större försämring av skärpan. Så billigare filter ger potentiellt sämre skärpa och kontrast. Sämre antireflexbehandling ger även större benägenhet att ge flare och ghosting.
En del filter har även ring gjord i mässing istället för aluminium. Dessa har mindre benägenhet att fasta i gängorna på objektivet, särskilt så om objektivets gängor är i aluminium.

Jag gjorde, en gång i tiden, ett högst ovetenskapligt test där jag jämförde ett billigt filter utan antireflexbehandling med ett Hoya HMC och skillnaden är ganska tydlig.

Billigt filter:

Dyrare filter:

Inget filter:

Även om priset är en indikator så är det dock inte alltid att dyrast är bäst och numera kan man ibland hitta filter från mer okända tillverkare än tex Hoya och B+W som är vettiga.
Detta test är ju inte dagsfärskt men det kan ju ändå ge en fingervisning:
https://www.lenstip.com/139.1-article-Polarizing_filters_test...

Värt att tänka på är ju att polfilter, iaf i mitt tycke, har rätt begränsad användning på vidvinkel dock. Man får ganska ojämn verkan över bilden vilket gör att det ser konstigt ut med mörkblå himmel och mindre reflexer i vattnet tex i mitten av bilden medan kanterna har ljusare himmel och mer relflexer.
Du har kanske redan koll på det men jag tänkte att jag kan nämna det iaf.
Gör du en bildsökning på "wide angle polarizer" så ser du tydligt vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker generellt att det känns ovärt att köpa ett objektiv för tusentals kronor och sedan sätta ett billigt skitglas längst fram.

Permalänk
Inaktiv

Här har jag en bra kamera men billigt objektiv och filter så jag blev tvungen att spejsa till det lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Instämmer med dumbos's inlägg ovan.
Kan tillägga att fina filter är smuts- och vattenavstötande och lättare att rengöra än de billigare, därtill är glaset ofta härdat som ger större stöttålighet.

Har många Hoya HMC (budget) som är OK men svåra att rengöra.

Det många inte tänker på är att ett kvalitetsfilter ofta överlever de (plast)objektiv de sitter på och kan återanvändas i evighet (nästan).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nubira:

Här har jag en bra kamera men billigt objektiv och filter så jag blev tvungen att spejsa till det lite.
http://m.youtube.com/watch?v=_FijH2Nm4Jk

Skickades från m.sweclockers.com

Det går inte att redigera inläggen, jag laddade upp en ny version av den här videon men .....

Permalänk
Medlem

Jag har helt slutat med filter, åtminstone de löjliga UV-filter som marknadsförs som nåt slags glorifierat skydd av diverse tillverkare. Så länge man tar hand om sin utrustning och inte tvättar frontlinsen med typ isopropanol så blir det rätt bra, och man slipper ångesta över kvalitén på eventuella filter.

Undantaget är polfilter och ND-filter, men det är ju saker som är gjorda för ett syfte och då är jag beredd att betala för ett vettigt filter. Värt att veta är också att om du kollar upp ett filter och sen köper från valfri asiatisk sida för betydligt lägre pris så är oddsen stora att du får en piratkopia. Att köpa ett 1200kr-filter för 150, det är lite för bra för att vara sant IMHO.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Jag har helt slutat med filter, åtminstone de löjliga UV-filter som marknadsförs som nåt slags glorifierat skydd av diverse tillverkare. Så länge man tar hand om sin utrustning och inte tvättar frontlinsen med typ isopropanol så blir det rätt bra, och man slipper ångesta över kvalitén på eventuella filter.

Om man befinner sig på ett ställe där man riskerar att smuts, grus, vatten eller annat sprutar och träffar frontlinsen kan det vara vettigt att ha ett filter, både utifrån att det faktiskt kan skydda frontlinsen och att det är skönt att att kunna torka av i fält, med vad som nu finns till hand, utan att behöva oroa sig för att man ska repa frontlinsen.
Det är även lättare att rengöra när man faktiskt kommer hem eftersom att man kan skruva av filtret och tvätta det under rinnande vatten.
I normalfallet har jag dock inte heller något UV-filter monterat.