Samsung, SK Hynix och Micron stäms för kartellbildning

Permalänk
Medlem

@Datanisse: Trodde det var Wifi som folk var beroende av.
(Internet har ingen pratat om dock)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det man själv kan göra för att påverka marknaden är ju att vägra köpa nytt. Jag kommer garanterat köpa begagnat till nästa bygge så länge priserna är så åt skogen som det är. Samma för grafikkort, glöm att jag betalar de priserna som är nu, artificiella eller ej. Bara mobo, CPU och lagring köper jag nytt då dessa inte alls har rört sig i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det är bra att det granskas men kommer detta vid en fällande dom leda till billigare ramminnen kortsiktigt? Liksom om de fälls går miljarder från minnestillverkaren till olika länders statskassa som de slösar på skit, först nu är det usa som behöver ha mer pengar i statskassan.

Men långsiktigt är det bra att det granskas så de passar sig för karteller.

För oss vanliga så är det svårt att granska huruvida mobilförsäljningen är en orsak till de höga priserna, men jag hoppas på att domstolen kan göra denna granskning.

Class Action Lawsuits leder sällan till böter som går till staten. Det här är en advokatfirma som stämmer dem,inte alls samma sak som vi såg i Kina.

Är även lite osäker på ifall de visar sig vara skyldiga, ifall de då blir tvingade att sänka priserna till någonting kring vad minneskretsar kostade 2016, jag är faktiskt osäker.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Om de bevisas skyldiga och döms kan det åtminstone minska sådant beteende i närtid (både från dem själva men även från andra firmor). Sen några år senare är allt glömt och nya spelare bildar karteller.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte alls, Samsung och exakt samma spelare som är nu har gjort detta förut. Det är inte första, andra eller ens tredje gången de blir stämda för sånt här.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Man måste väl bevisa att det skett samtal mellan dem för att det ska vara kartellbildning?

Det är väl egentligen inte olagligt att inte öka kapaciteten utan istället höja priserna, även om flera aktörer gör det samtidigt.

Nej, man behöver bara visa intent och visa datan. Att 100% av minnesmarknaden har ökat priserna jämtställd med över 120% utan någon särskilt stor skillnad vid marknaden är inget man kan skylla på slumpen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Dom har dessutom ökat tillverkningen rejält, alla fabs går för fullt och det tillverkas bra mycket mer DRAM nu än 2016. Folk verkar tro att man kan slänga upp ett leading node fab över en natt medans i verkligheten snackar vi om att kapacitet måste planeras flera år i förväg.

Efterfrågan har helt enkelt överstigit den förutspådda med råge, man kan inte planera att ha 20-30% överkapacitet i den här branschen "utifall det kanske behövs". Sedan så gick vissa minnestillverkare med förlust under 2015/2016, man kan inte direkt förvänta sig att dom investerar i mer kapacitet under dom förutsättningarna.

Resultatet av dagens priser kommer börja synas tidigast andra halvan av 2019, Samsung kapacitet kommer bland annat att gå upp rejält pga nysatsningar på DRAM.

Nej, tror inte vi kommer få bättre priser förrän 2020 tidigast. Domen kommer nog inte vara klar tills dess heller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, tror inte vi kommer få bättre priser förrän 2020 tidigast. Domen kommer nog inte vara klar tills dess heller.

Ungefär då jag kommer köpa nya minnen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag som är på jakt efter 64GB så är detta både oförväntat och skönt och höra om. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Folk köper till oavsett pris! MAn måste DATA! Det nya knarket!

Nja. Hade min PC exploderat idag hade jag skitit i att bygga nu. Det är ju inte klokt att ett bra grafikkort ska kosta vad en hel dator gjorde för något år sedan. Och över 2000:- för 16 gb ram? Jag är kanske inte den skarpaste kniven i lådan, men en total idiot är jag inte.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nja. Hade min PC exploderat idag hade jag skitit i att bygga nu. Det är ju inte klokt att ett bra grafikkort ska kosta vad en hel dator gjorde för något år sedan. Och över 2000:- för 16 gb ram? Jag är kanske inte den skarpaste kniven i lådan, men en total idiot är jag inte.

Tycker man det är kul att ha en dator är den ju ändå värd priset, även om den kostar några tusenlappar extra. Att sitta 3 år utan dator är inte värt de tusenlapparna för mig personligen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker man det är kul att ha en dator är den ju ändå värd priset, även om den kostar några tusenlappar extra. Att sitta 3 år utan dator är inte värt de tusenlapparna för mig personligen.

Förstår. Ja 3 år utan är mycket. Men jag hade känt mig lurad om jag köpt idag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Folk köper till oavsett pris! MAn måste DATA! Det nya knarket!

Tur att man har fler än en dator så man inte blir helt utan om minnena skulle gå sönder. Jag är i alla fall inte den som köper oavsett pris. Jag kommer troligen vänta tills Ryzen 3000 serien släpps om den nu blir så bra som rykten säger. 2020 någon gång

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Administrativ avgift

@philipborg: Tar upp samma produktionsyta i fabrikerna, därav kopplingen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

kommer eu stämma finns det något sätt att få tillbaks pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Boss302: Fast här får du tänka att varje mobil börjar få större o större internminne varvid nu 64 128 och 256GB är ganska normalt. Det är inte 16GB som vi brukade få. Kartell njae , snarare ökad minnesåtgång och priserna kommer sjunka snart framöver då mobilmarknaden börjar mättas.

Nu är det internminne (ram) det handlar om och inte lagringsminne (nand).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Äntligen.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Avstängd

"Hagens Berman" låter danskt, skulle varit "Hagens Bergman", bara jag som inbillar mig!

Trodde även det var EU som stämde, känns som om det är EU som stämmer alla stora företag nu för tiden!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Länkade i tidigare artikel här på swec att redan 2010 uppmanade marknadsanalytiker att samtliga tillverkare borde kraftigt utöka fabs för att möta efterfrågan (och faran med väldigt få tillverkare med stor marknadsandel).

2010 är forntid i den här branschen, vi hade dessutom en tidsperiod med extremt billigt DRAM innan övergången till DDR4 inleddes och man började minska DDR3 kapaciteten. Fakta är att tillverkarna hade väldigt dåliga resultat 2015/2016 vilket ledde till att man drog ner på planerad expansion.

Micron gick tom med förlust ett kvartal. Vi hade helt enkelt för mycket kapacitet under första halvan av 2016 vilket skapade artificiellt låga priser, priser som folk nu anser är det "normala" och jämför dagens med.

Vändningen kom pga extremt stark efterfrågan, tillverkarna drog inte ner på kapacitet som vissa konspirations-muppar verkar vara övertygade om. Mängden DRAM som tillverkas har ökat kontinuerligt sedan 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@philipborg: Tar upp samma produktionsyta i fabrikerna, därav kopplingen

Vill du förklara lite tydligare för det är knappast så att NAND och RAM bygger på samma teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@Xyborg: Menar du att minnestillverkare har dåligt *drumroll.. Minne?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

2010 är forntid i den här branschen, vi hade dessutom en tidsperiod med extremt billigt DRAM innan övergången till DDR4 inleddes och man började minska DDR3 kapaciteten. Fakta är att tillverkarna hade väldigt dåliga resultat 2015/2016 vilket ledde till att man drog ner på planerad expansion.

Micron gick tom med förlust ett kvartal. Vi hade helt enkelt för mycket kapacitet under första halvan av 2016 vilket skapade artificiellt låga priser, priser som folk nu anser är det "normala" och jämför dagens med.

https://marketrealist.imgix.net/uploads/2017/03/A3_Semiconductors_MU_2Q17-profit-margins-1.png

Vändningen kom pga extremt stark efterfrågan, tillverkarna drog inte ner på kapacitet som vissa konspirations-muppar verkar vara övertygade om. Mängden DRAM som tillverkas har ökat kontinuerligt sedan 2016.

Det vore ju bra om det fanns ett sätt att mäta efterfrågan, för det är ju liksom lite svårt när man saknar den biten i avvägningen. Skälet tillverkarna har uppgett har ju varit att dom pumpar ut NAND istället för RAM.
Man kan ju förstå att i en tid då folk köper nya mobiler hela tiden istället för nya datorer, så blir det mer efterfrågan på NAND. Samtidigt som ett skifte från DD3 till DD4 tvingar folk att köpa nya minnen när dom bygger nytt, och med Ryzen som äntligen fått Intel att släppa cpuer med mera kärnor så vill ju flera bygga nya burkar. Mao, större efterfrågan på RAM.

Jag skulle gissa att det het enkelt är just efterfrågan som började driva upp priserna, men efter ett tag så har helt enkelt tillverkarna sett en chans att tjäna lite extra. Jag tror inte det är någon kartell bakom, utan bara simpel girighet. (finns ju ingen anledning att sänka pris om konkurrenten inte gör det.)

Både Micron och Samsung har nya fabriker på gång, så vi lär se mera normala priser frammåt 2019. och det lär ju sjunka framöver tills DDR5. (när är DDR5 planerad förresten?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Undrar lite vad det är som förändrats när tillverkningskostnaden gått upp med ca 50% på bara 1 år.

Det som är kostnadsdrivande senaste åren är att man går ned i geometrier.

Att passera under 10 nm barriären i upplösning är väldigt dyrt och har krävt en hel del grundforskning att nå dit och yelden är fortfarande skakig i processer med 10 och 7 nm. - om man måste slänga 50% eller 30% av det man tillverkar här helt avgörande om man skall få röda eller svarta siffror...

Att kostnaden ökat med 50% sista åren ser jag inte som orimlig eftersom det är helt ny teknologi som måste in både på litografi-sidan och kemisidan samt teknik på närmast forskningsnivå ala CERN, samt att det fortfarande är skakigt i yeld innan det hela har satt sig med ett antal optimeringsvarv i närmaste åren framöver. Att gå ned i geometri har närmast exponentiell ökad kostnad per nm man kapar eftersom det nu har blivit så smått att man bokstavligen snart kan räkna atomerna på ledarna och förbindning mellan de olika ledarna och man slåss med olika kvanteffekter. mm.

Det är så väldigt dyra anläggningar att bygga och hålla igång att inte ens Intel eller AMD har egna fabriker längre utan hoppas att andra kan tillverka dessa och ta risken...

Så länge efterfrågan är större än tillverkningsvolymerna så kommer priset att vara högt - och det är inte bara fabrikerna som inte sänker priset i onödan när det inte behövs - alla mellanled innan det når kund lägger också på sin del eftersom det är gods man kan sälja även om priset är högt. - och som redan nämnt, en kiselfabrik smäller man inte upp på 6 månader utan det är snarare 5-årsplan och säkra sin finansiering med kontrakt till stora köpare med relativt bestämda priser...

Ingen gnäller på att guld är dyrt eller hotar gruvorna och raffinaderierna som tar fram guldet ur mineralerna med bestraffningar för att priset på guld inte sjunker fort nog och/eller volymen inte hela tiden ökar - men så fort man pratar om datorkomponenter, minnen, lagring så verkar folk plötsligt tro att de har 'rätt' till billig RAM/lagring och att tillverkarna skall straffas om de som tillverkar dessa inte sänker priset i tillräckligt högt takt och ökar volymen väldigt mycket så att priserna sjunker drastiskt pga. kraftig överproduktion (och fabriker börja konka)...

Men det är som allt annat, priset sätts av tillgång och efterfrågan - och det fylls på med nya produkter så länge fabrikerna som tillverkar dessa ligger en bit över break-even - för under denna punkt en längre tid så går dessa fabriker i konkurs, ingen påfyllning av produkter längre och slagsmålet på det som finns kvar blir ännu värre ett tag - och sedan misär där inget alls går att köpa oavsett pris pga. i grunden köparnas girighet som med olika lagar och domar (via advokatfirmor som lever på att skapa oreda, tveksamheter och konflikter och tjänar pengar medans slagsmålet pågår) försöker tvinga fabrikerna till viljes, blir olönsamma och de förtvinar och försvinner istället som svar.

Som slutkläm - runt 1984 så kostade 48 kB dynaamisk RAM runt 2000:- i den tidens pengar, vilket förmodligen är mer än dubbla pengarna idag, typ 10 år senare betalade man ca 4000:- för 2 MB RAM minne.

~ 2000:- 16 GB RAM som typ är en faktor 100000 ggr snabbare än ovanstående (om det räcker) är faktiskt inte så dyrt - motsvarar ca 3 tankar bensin på en normalbil

massa stavfel mm.
Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Dom har dessutom ökat tillverkningen rejält, alla fabs går för fullt och det tillverkas bra mycket mer DRAM nu än 2016. Folk verkar tro att man kan slänga upp ett leading node fab över en natt medans i verkligheten snackar vi om att kapacitet måste planeras flera år i förväg.

Efterfrågan har helt enkelt överstigit den förutspådda med råge, man kan inte planera att ha 20-30% överkapacitet i den här branschen "utifall det kanske behövs". Sedan så gick vissa minnestillverkare med förlust under 2015/2016, man kan inte direkt förvänta sig att dom investerar i mer kapacitet under dom förutsättningarna.

Resultatet av dagens priser kommer börja synas tidigast andra halvan av 2019, Samsung kapacitet kommer bland annat att gå upp rejält pga nysatsningar på DRAM.

Jag håller helt och hållet med dig i din analys, prisökningen i sig är inte skäl nog att misstänka kartellbildning. Sedan ska det förstås bli intressant att följa utfallet av rättsprocessen och om det framkommer uppgifter som ändå visar på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vara standard om ett företag avslöjas med sånt att vara tvungen att betala hela summan dom tjänat på kartellen samt 50% extra av den totala summan. Det ska svida och kosta så mycket att företag inte ska tycka det är värt. Om ett företag avslöjas flera gånger så ska den sista summan dubblas för varje gång det sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Folk köper till oavsett pris! MAn måste DATA! Det nya knarket!

Jaså? Var säljs dessa 1:or och 0:or?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Skulle vara standard om ett företag avslöjas med sånt att vara tvungen att betala hela summan dom tjänat på kartellen samt 50% extra av den totala summan. Det ska svida och kosta så mycket att företag inte ska tycka det är värt. Om ett företag avslöjas flera gånger så ska den sista summan dubblas för varje gång det sker.

Inom EU är det duktigt dyrt att bli fälld för bevisbar kartellbildning och har varit så länge - det var sådan inom rulltrapps och hiss-branchen för ett antal år sedan (10?) och jag hade för mig att bötesbeloppen låg på miljardnivåer...

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt, och det är inte första gången samma företag ligger bakom kartellbildning.
För några år sedan så var dom uppe i domstol för samma sak.
Så fortsätter dom ändå med samma skit.
Hoppas att domstolarna dömer dom hårt!

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att EU också hoppar på tåget.